Het onverharde Alpen-passen topic

Gaaf @James Bond. Twee weken geleden heb ik de Solude op een CBF600 gedaan, was prima te doen. Inderdaad wel wat linke tunnels, maar het ws rustig en je moet niet haasten.
Veel zwaarder onverhard voor langere stukken zou ik de CBF niet aan willen doen. Mijn billen ook niet trouwens :)
In de omgeving van Gap heb ik met de GS500 wel nog flink wat onverharde stukken gereden. Ook beter te doen omdat de motor wat lichter is en omdat eventuele schade minder pijn doet.

Mijn eerste ervaring daar in de hoge Alpen (met de motor) en zeker niet de laatste. Wat een geweldige routes en rustige wegen.
Enfin, volgende keer ga ik met een Allroad of enduro.
 
Laatst bewerkt:
Binnekort is het ook onze beurt.

De LGKS weet ik niet of ik erbij ga nemen wegens tijdsnood... Ik rij van de Italiaanse kust naar Rimplas voor de volgende overnachting. Als ik zonder onderbreking rij kom ik uit op 210km. Al zijn dit ook grotendeels van die kleine kronkelweggetjes.

Plan was om de LGKS van zuid naar noord te rijden, ik vond twee delen (45+30km), als ik dit erbij neem en na een passage aan het fort op Col de Tende via de tunnel terug Frankrijk binnen rij kom ik op 300km uit. Te doen op een dag, maar misschien schat ik die LGKS iets te licht in?

Start is langs "Lago Tenarda" om zo aansluiting te maken op de track komende vanuit La Brigue.


Vanaf Rimplas is het de bedoeling dat we via La Bonnette naar de Parpaillon rijden om daarna over col d'Izoard en via Briancon richting Italie te rijden.
Daar doen we de Assietta en Finestre om naar het hotel in Susa te rijden.

Een dag daar is vrijgehouden om de Jafferau en de Sommeiller te doen.

Vorig jaar reed ik me op weg naar de tunnel vast aan de overblijfselen van de lawine, maar nu lees ik dat de tunnel terug open zou zijn??
Iemand al vanuit Salbertrand en de tunnel naar boven gereden deze zomer??

Het plan dit jaar was om via Salvoux naar boven te rijden en aan de westkant (niet de steile aan de skipiste) af te dalen richting hotel Jafferau…


Sommeiller gaan we zien of het mag, onze geplande dag is net op zondag...
 
Te doen op een dag, maar misschien schat ik die LGKS iets te licht in?

Op zich valt de LGKS wat de moeilijkheidsgraad betreft best wel mee hoor, maar vooral door de afstand ben je er best even zoet mee. Stop regelmatig voor wat plaatjes of om even van het uitzicht te genieten en je bent blij als je de 20km/u gemiddeld haalt.


Vorig jaar reed ik me op weg naar de tunnel vast aan de overblijfselen van de lawine, maar nu lees ik dat de tunnel terug open zou zijn??
Iemand al vanuit Salbertrand en de tunnel naar boven gereden deze zomer??

Helaas niet, zat wel in de planning vorige maand maar de pechduivel dacht er helaas anders over. Niet aan toe gekomen dus ;(
 
Tunnel is open :]

 
LGKS hebben we helaas moeten overslaan dit jaar. Had die dag iets teveel hooi op de vork genomen om op een aangename manier die track erbij te kunnen nemen.

Parpaillon is wel gelukt. Zaalig!!!!

Assietta werd net twee dagen voordat wij er gingen rijden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer vanaf/vanuit Sestriere. Gelukkig werd ik op voorhand op de hoogte gebracht en kon ik onze rit aanpassen.
De enige legale manier zou nog via Sauze d'Oulx zijn. Achteraf gezien snap ik het probleem niet, vanuit Sauze d'Oulx had ik niet het gevoel dat ik iets heb gemist?
Het was voor mij de eerste keer dat ik deze track reed.

Aansluitend de Finestre, die heb ik vorig jaar al eens gedaan in de andere richting. Ook leuk, maar veel korter.

Omdat m'n vrouw na een dag onverharde passen rijden er wel even genoeg van had heb ik de dag die ik had voorzien in Susa niet zo heel veel gereden, heb m'n vrouw met haar motor en mijn koffers gedropt aan de berghut net voorbij hotel Jafferau en ikzelf ben eens op en af naar het fort van Jafferau gereden. Heb gekozen voor de minder steile kant vanaf hotel Jafferau. TOP!

Maar ook daar hebben ze sinds kort beperkingen opgelegd voor gemotoriseerd verkeer... Zoals ik het begrijp is de toegang via Salbertrand (de tunnel) en via Oulx enkel toegankelijk op woensdagen en zaterdagen. Maar volgens een maat van mij zou je via geen enkele andere track naar het fort kunnen rijden buiten deze twee dagen...

69383050-2827685043912623-6314780468440989696-n.jpg


De Sommeiler heb ik gelaten voor wat 'm is, die doen we volgend jaar nog wel eens tijdens het treffen. Enkele dagen geleden las ik op FB ook nog dat ook die pas afgesloten was voor gemotoriseerd verkeer.... :/


Aan Mont Cenis hebben we wel nog wat offroad tracks gereden, ook zeer mooi daar. :}


Verslag van onze trip volgt nog....
 
Achteraf gezien snap ik het probleem niet, vanuit Sauze d'Oulx had ik niet het gevoel dat ik iets heb gemist?

Dat begrijp ik ook niet helemaal, dat stuk tot Sestriere is juist het korte en minst mooie stuk. Wel altijd veel wandelaars en fietsers daar, misschien dat het daarom dicht is. Wel jammer dat je niet meer kunt doorsteken naar Sestriere, daardoor kon je er juist een mooie doorgaande route richting Briancon van maken.
 
als klap op de vuurpijl de Parpaillon gedaan, best zwaar maar zo gaaf! 8-)


Mijn vrouw vond de Parpaillon met momenten ook wel pittig, de LGKS hebben we dit jaar overgeslaan omdat ik een beetje vreesde voor dat we in tijdsnood zouden gaan komen.

Hoe zou jij de moeilijkheidsgraad van de LGKS vergelijken met die van de Parpaillon?
 
Top! De LGKS van noord naar zuid gereden? Waar erop en waar eraf? Goede weersomstandigheden!

In de LGKS zit minder helling percentage dan Parpaillon. Zelf vond ik het laatste stuk van de ' opgang' bij La Brigue best lastig/moeilijk (op cb500....). De noordelijke toegang is veel makkelijker dan Parpaillon. zit je eenmaal op de LGKS hoogte dan is het niet moeilijk, op een paar bochten na (col broaire of zoiets) met heel veel los spul.
 
Ik neem aan dat je op de LGKS geen last hebt van sneeuw begin juli? Zo hoog is die toch niet he?
Dan plan ik 'm in als we volgend jaar naar het Stella Alpina treffen gaan.
 
We hebben ‘m vanuit Tende gereden, noord naar zuid inderdaad. Aan de zuidkant van de Tendetunnel er af en via 48 krappe haarspeldbochten (La Ca Canelle) omhoog. Toen bij La Brigue weer naar beneden. Dat stuk is inderdaad het moeilijkste. De dag er voor had het nog flink geregend en daardoor was het nogal modderig. Respect dat je dat met een cb gedaan hebt 😎. Dat laatste stuk is ook het moeilijkste inderdaad. LGKS zelf is een stuk makkelijker dan de Parpailon vind ik.
 
Ik neem aan dat je op de LGKS geen last hebt van sneeuw begin juli? Zo hoog is die toch niet he?
Dan plan ik 'm in als we volgend jaar naar het Stella Alpina treffen gaan.

In de bergen weet je het nooit, maar in principe moet het geen probleem zijn. Ik reed hem een paar jaar terug ook na het weekend van de Stella, en hoewel daar toen nog redelijk wat sneeuw lag, was er op de LGKS geen vlokje te bespeuren. Het is minder hoog en een stuk zuidelijker dus het zou geen probleem moeten zijn.
 
Een paar dagen geleden bij de sommelier begon het nog te sneeuwen.. Toen zijn we ook maar gauw weer vertrokken.
 
Bovenop de Jafferau stond ook een Vespa toen wij er waren, ziet er toch wel grappig uit tussen al die dikke enduro’s en off roaders :+.
 
Heel vet 😎. Parpailon ook gedaan met de Vespa?
Ja..
1569059079-600-x-450px-IMG_20170807_092231.jpg


Ging beter dan met mijn V-strom...:$O-)
1569059194-600-x-338px-IMG_20190529_094334899.jpg

👍

Misschien zelfs makkelijker met zo'n Vespa dan met een 280kg wegende allroad. 😀
Ja dat dus.. Vespa weegt met bagage iets van 175kg. Ik had de bandjes flink leeg laten lopen en toen ging het eigenlijk heel erg goed.
Je kunt er niet echt op staan dus de snelheid krijg je niet echt omhoog maar ik kon meerdere rijders die ik tegen kwam op de LGKS redelijk goed volgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan