Het onverharde Alpen-passen topic

Ben ook benieuwd naar berijdbaarheid LGKS, MAIRA STURA. Op diverse sites nog geen duidelijkheid.
Maira Stura is gewoon te rijden. Van 1 juli tot 15 september niet op zaterdag en feestdagen, en van 10 tot 20 augustus totaal afgesloten. En er staan slagbomen en camera’s.

AF978204-3B05-41C9-879F-436D3DC985C3.jpeg
 
Dat ziet toch prachtig uit @Frazer , toch eens die kant op met mijn oude Super Tenere, maar ik zie wel dat er verschillende passen dicht zijn
op bepaalden datum's en of tijden en of dagen. Is daar ergens een overzicht van. want dit moet wel even geplant worden , het is niet ff thuis weg rijden en ik zie wel. en waarschijnlijk krijgen we weer een mooi reisverslag van jou deze winter O-)
 
Dat ziet toch prachtig uit @Frazer , toch eens die kant op met mijn oude Super Tenere, maar ik zie wel dat er verschillende passen dicht zijn
op bepaalden datum's en of tijden en of dagen. Is daar ergens een overzicht van. want dit moet wel even geplant worden , het is niet ff thuis weg rijden en ik zie wel. en waarschijnlijk krijgen we weer een mooi reisverslag van jou deze winter O-)
Dat is lastig inderdaad, en volgens mij is er ook niet echt een overzicht van. Voor het gemak willen ze het ook nog wel eens veranderen, want zo is de Sommeiller op donderdag gesloten, terwijl dat voorheen vrij/za/zo was.
 
Jafferau is alle dagen open?

By the way: ben nu in Menton / Sospel met koekblik en caravan. Grote matrix borden: Tunnel Tende ferme! (Is relevant voor lgks reizigers).
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer thuis na een weekje Alpen, dit keer ook weer een aantal routes gepakt die ik nog nooit had gereden of al een tijd geleden.

- Sommeiller
- Jafferau (via de skipiste omhoog, terug door de tunnel naar Salbertrand)
- Maira Stura
- Parpaillon
- Cormet Arêches
- Vallei de la Moutiere (verbinding tussen de Bonette en Cayolle)
- Verbinding tussen de Col des Aravis en de Col de l'Arpettaz (geen idee of die een naam heeft)

En nog wat losse stukjes her en der. Heb me weer vermaakt, met beperkte tijd moet je natuurlijk keuzes maken. Binnenkort weer even een verslagje in elkaar knutselen
 
Gaaf ! komt aardig overeen met de plannen die ik al sinds vorig jaar heb maar vanwege Corona nog niet aan ben toegekomen.
 
Inmiddels weer thuis na een weekje Alpen, dit keer ook weer een aantal routes gepakt die ik nog nooit had gereden of al een tijd geleden.

- Sommeiller
- Jafferau (via de skipiste omhoog, terug door de tunnel naar Salbertrand)
- Maira Stura
- Parpaillon
- Cormet Arêches
- Vallei de la Moutiere (verbinding tussen de Bonette en Cayolle)
- Verbinding tussen de Col des Aravis en de Col de l'Arpettaz (geen idee of die een naam heeft)

En nog wat losse stukjes her en der. Heb me weer vermaakt, met beperkte tijd moet je natuurlijk keuzes maken. Binnenkort weer even een verslagje in elkaar knutselen
Klinkt als een toffe vakantie, erg gaaf man.

Ik kan ze niet allemaal reproduceren.. : Maira Stura, is dat ten Westen van Cuneo bij Marmora?
Van de Sampeyre door naar het zuiden dus min of meer.
Zo ja dan had ik daar een camping opgeslagen:
Maar ben er nog niet geweest.
Of is het totaal ergens anders?

Vanuit die Col de Sampeyre kun je ook nog onverhard richting het Oosten, als ik het op maps terug zoek kom je dan uit bij San Damiano Marca.
Maar ik heb diverse foto's en filmpjes gezien op social media dat je nog verder richting het Oosten op die heuvel/berg kam kunt blijven rijden.
Echter toen ik er was 2 jaar terug kon ik het niet meer terug vinden. Misschien maar goed ook anders had ik denk ik mij V-strom ergens van die berg af gereden waarschijnlijk.

He ff iets anders: Weekje weg dus, uit en thuis?
Ik zag wat foto's voorbij komen van wild kamperen, dus je hebt alles met je bepakking rond gedaan?
 
Ja dat is die inderdaad, bij Marmora. Je moet wel even weten waar je zijn moet, want hij staat niet op google maps, maar eenmaal daar is het niet moeilijk te vinden. Ik was er ook nog nooit geweest, moest er nu maar eens van komen. Het is op zich wel de moeite waard maar hij is niet zo lang, dus je bent er eigenlijk zo overheen.

Dat weggetje vanuit de Sampeyre ben ik wel een stukje ingereden, maar het was heel slecht weer, regen kwam met bakken uit de lucht. Het hing precies tegen die berg aan, want eenmaal aan de andere kant werd het weer droog. Volgens mij lopen er daar veel onverharde routes, want het stikte overal van de paden. Oorspronkelijk zijn het natuurlijk allemaal militaire grenspaden geweest die met elkaar in verbinding stonden. Delen zijn tegenwoordig geasfalteerd, andere stukken nog onverhard, maar je mag ook niet overal op. Misschien ooit eens een keer wat langer in die hoek blijven hangen om een beetje te pionieren.

Dat weekje was alleen daar, exclusief heen en terugreis. Zondagavond aan het eind van de middag was ik in Bourg Saint Maurice, afgelopen zaterdag heb ik nog wild gekampeerd op de Cormet de Areches en op zondagochtend weer begonnen met de terugreis. Netto 6 dagen daar dus, waarvan ik één volle dag heb gewandeld, dus 5 dagen rijden. Ik heb bijna alles met bepakking gereden, behalve de Sommeiller en de Jafferau. Ik was op tijd op de camping in Salbertrand, kwartiertje zitten wachten tot om 15:00 uur de receptie open ging. Aangemeld, tent neergezet, alles er in gegooid, en een kwartier later reed ik weer weg. Sommeiller gedaan, daarna de Jafferau. Om tijd te sparen via de skipiste omhoog gegaan, dan sta je met 10 minuten boven. Is wel behoorlijk steil, zou ik met bepakking niet zo snel doen. Weer afgedaald door de tunnel en dan kom je zowat op die camping uit. 20:45 was ik weer terug en kon ik gelijk plaatsnemen in het restaurant. Was een aardig volle dag, maar ik vond het zonde om er weer een extra dag voor uit te trekken. Finestre en Assietta dit keer overgeslagen, die heb ik al zo vaak gereden.
 
Ja dat is die inderdaad, bij Marmora. Je moet wel even weten waar je zijn moet, want hij staat niet op google maps, maar eenmaal daar is het niet moeilijk te vinden. Ik was er ook nog nooit geweest, moest er nu maar eens van komen. Het is op zich wel de moeite waard maar hij is niet zo lang, dus je bent er eigenlijk zo overheen.

Dat weggetje vanuit de Sampeyre ben ik wel een stukje ingereden, maar het was heel slecht weer, regen kwam met bakken uit de lucht. Het hing precies tegen die berg aan, want eenmaal aan de andere kant werd het weer droog. Volgens mij lopen er daar veel onverharde routes, want het stikte overal van de paden. Oorspronkelijk zijn het natuurlijk allemaal militaire grenspaden geweest die met elkaar in verbinding stonden. Delen zijn tegenwoordig geasfalteerd, andere stukken nog onverhard, maar je mag ook niet overal op. Misschien ooit eens een keer wat langer in die hoek blijven hangen om een beetje te pionieren.
Ik vind het een hele toffe hoek daar.
Cuneo is wel een grote stad, mooi centrum.
Daar in de buurt ga ik altijd naar:
Camping Il Melo
+39 0171 383599
in Peveragno, goed restaurantje in het dorpscentrum.

Vanuit Frankrijk rijd je zo via Isola over de Col de la Lombarde Italië in. Wat trouwens een erg leuke verharde pas is.
1 keer met mijn Vespa gereden terug Italië in.
Beneden op de SS21 reed ik richting Cuneo en haakte aan bij een dude op een enorme GS. Zowel hij als ik leken wel in brand te staan, echt ik denk dat ik maar zelden zo hard heb lopen jagen op mijn Vespa. Maar goed ander verhaal 8-)

Evengoed, tof hoekje inderdaad om eens wat verder te ontdekken.

Thanks voor je uitleg verder, moet het dit jaar nog even doen met verhalen, foto's en YouTube.
 
Je zegt ' via skipiste omhoog', is dat langs het restaurant daar waar streetview eindigt zeg maar?
En is Jafferau alle dagen vd week open voor gemotoriseerd verkeer? (Assietta is nl gelimiteerd zoals bekend).
 
Je zegt ' via skipiste omhoog', is dat langs het restaurant daar waar streetview eindigt zeg maar?
En is Jafferau alle dagen vd week open voor gemotoriseerd verkeer? (Assietta is nl gelimiteerd zoals bekend).
Onderaan de piste staat Hotel Jafferau, als je daar voorbij rijdt en gewoon het pad volgt kom je aan op de skipiste, dat is inderdaad daar waar streetview eindigt. Je gaat dan via de westkant van de berg omhoog, via het onderhoudspad van de skilift. Deze kant is wel een stuk minder mooi hoor, maar echt veel gelegenheid om rond te kijken heb je toch niet :+ Als je ongeveer 200 meter voor hotel Jafferau in de laatste verharde haarspeldbocht rechtdoor het gravelpad opgaat kom je via de normale route, dan slinger je om de berg heen en kom je via de oostkant boven. Dat is hier: Google Maps. Ik weet eerlijk gezegd niet of de Jafferau ook openingstijden heeft, er staan in ieder geval geen slagbomen of iets. Ik rij hem altijd wanneer het uitkomt, en dat gaat altijd goed.

Hier nog een filmpje van toen ik het een jaar of wat geleden op de 660 reed, de Gopro geeft een wat vertekend beeld van hoe steill het is, maar aan de skilift kan je het wel een beetje zien
Vanuit Frankrijk rijd je zo via Isola over de Col de la Lombarde Italië in. Wat trouwens een erg leuke verharde pas is.
Die heb ik nu terug ook gereden, leuke route inderdaad, was ik volgens mij nog nooit geweest. Camping zal ik onthouden, hoewel wildkamperen bovenop zo'n pas toch ook altijd wel heel erg mooi is hoor.
Zo heb ik het gevonden, maar correcties worden gewaardeerd
Lijkt me redelijk te kloppen, alleen van de Jafferau weet ik het niet.
Assietta en Finestre zijn op woensdag en zaterdag, ik meen van 9 tot 5 afgesloten, buiten die tijden mag je er gewoon op.
De Sommeiller is op donderdag van 00:00 tot 24:00 afgesloten, en er zit ook echt iemand in het hokje en je komt er niet door. Tolhokje op de Sommeiller is op de andere dagen bemand van 8 tot 5, daarna staat de slagboom gewoon open. Wil je niet betalen moet je wachten tot 17:00, dan mag je gratis.
 
Ik weet eerlijk gezegd niet of de Jafferau ook openingstijden heeft, er staan in ieder geval geen slagbomen of iets. Ik rij hem altijd wanneer het uitkomt, en dat gaat altijd goed.


Als je voordat je aan "Hotel Jafferau" de minder steile kant wil oprijden kom je onderstaand bord tegen, zoals ik het zie mag (of mocht) je enkel op woensdag en zaterdag omhoog met gemotoriseerd verkeer.

1627590331660.jpeg




Via de skipiste ben ik een paar jaar geleden met een volgepakte Supertenere eens naar boven gereden... wat een teleurstelling toen we door de sneeuw niet bovengeraakten..
Zeker als je weet dat ik toen nog geen ABS schakelaar had geplaatst... en die steile hellingen terug naar onder moest rijden.. 😳

Wat was ik blij toen ik veilig en wel terug onder was... 😅

1627590558126.jpeg
 
Zijn de dagen met 'gesloten' alle maanden?
Ik denk te gaan in september. Na de vakantiemassa. Ik dacht dat dan er meer vrijheid was.
 
Mijn plan is om volgende week af te zakken de deze route te rijden. Als ik hier snel doorheen scroll, dan staan er volop aanwijzigingen. Morgen op mijn gemak eens lezen
 
Ik bedoel de LGKS, zal heen en terug zal ik vermoedelijk route des grandes Alpes pakken. Dacht even dat dit topic alleen over de LGKS ging, maar was een verkeerde aanname van mij.
 
Lgks let op: tunnel bij Tende is dicht in beide richtingen.
Gezien de grote stormschade van oktober 2020 (heel veel schade en slachtoffers), hoop ik voor jou dat de lgks bovenlangs überhaupt open is. Die heeft natuurlijk minder prioriteit (qua opknapwerk) dan de infrastructuur in het dal. Check anders Duitse sites.
Graag hier posten indien je meer weet. Ikzelf ga deze week ook naar het zuiden, maar vooralsnog meer bij Salbertrand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan