Het opnemen van brullende motorgeluiden

Hallo motor liefhebbers,

Allereerst - ik heb met Bananenman besproken of ik dit topic hier mocht plaatsen en dat was geen probleem. :)

Mijn naam is Lucas en ik heb vrees ik zo'n 'koekblik' waar ik hier naar verwezen heb zien worden.
Iedereen maakt fouten ;)

Ik werk als sound designer bij een Nederlands computergames-bedrijf dat spellen maakt voor een bekende console-fabrikant.
Ik ben nu toch nieuwsgierig voor welke?

Voor mijn werk zou ik graag een aantal race-motoren opnemen die op volle snelheid over een parcours rijden, zowel vanaf de kant van de weg als vanaf de motor zelf. Ik ben op zoek naar dat prachtige brullende, schreeuwende geluid van de zwaardere modellen waarbij je de kracht zo geweldig hoort als ze op hoge snelheid voorbij rijden.

Nu vroeg ik me af of jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Hebben jullie suggesties over wie ik kan benaderen voor dit soort race-motoren (of andere zware motoren die vergelijkbaar klinken, het gaat puur om het geluid)? Voor de duidelijkheid -
plus de bestuurder uiteraard, wij besturen alleen opname apparatuur ;) Wellicht mensen op dit forum die zo'n motor bezitten?
Ik heb geen zware motoren meer, wel snerpende 2t racers! Denk dat je hier wel wat aanbieding krijgt van mensen die mee willen werken tegen kosten vergoeding.

Daarnaast, wat zijn goede locaties waar op hoge snelheid gereden kan worden (bijv. circuits) en waar het ook relatief stil is zodat het maken van opnames mogelijk is, het liefst niet ál te ver uit de buurt van Amsterdam (maar als het niet anders
kan, geen probleem)? Ik zag het circuit van Assen al voorbij komen, maar is dat de meest voor de hand liggende keuze?
In de buurt van Amsterdam? Ik zou gaan voor Lelystad.

En als laatste vraag - wat zijn goede lokaties als je een motor op een rollerband wil zetten om motoren op een specifiek RPM te laten draaien?
Er zijn meerdere bedrijven die een testbank hebben in een geluidsdichte kamer dus ff rondzoeken.

Ik hoor graag alle soorten suggesties met betrekking tot dit onderwerp.

Hartstikke bedankt,

Lucas.

Overigens hoop ik wel dat jullie een beetje realistich omgaan met het verschil in 2, 3 en 4 cilinders. En als die er in voorkomen 2T en 4T. Dit is namelijke elke motorrijder een doorn in het oog als er in bv een film een Duc langs komt en je hoort 4cilinder geluid...
 
@ TS.
Welke soort geluiden wil je opnemen? Welke snelheden? 0 - 100? 200+ voorbij razend?
Wat heb je nodig.. in een Dynohok krijg je weer niet het geluid van een voorbijrazende motor, maar wel van het motorgeluid. Buiten heb je weer last van de wind (kijk maar naar de bulletcam filmpjes die hier gepost worden)

Allebei, zowel het motorgeluid als voorbijrazend.

Qua wind, dat zal inderdaad werken worden met zeppelins (van die wind-kappen), we hebben al vaker voertuigen buiten opgenomen zoas quads.

En een rollerband... ja, ideaal gezien wil je zo'n ding in en dode ruimte hebben maar anders wordt het een kwestie van de microfoon zo dicht mogelijk op de bron plaatsen zodat de reflecties iets naar de achtergrond geplaatst worden.
 
Hmm, dus Guerilla gaat een game met motoren maken? Interessant ;). Kan je helaas niet helpen verder, maar je bent hier in goede handen :).
 
Hmm, dus Guerilla gaat een game met motoren maken? Interessant ;). Kan je helaas niet helpen verder, maar je bent hier in goede handen :).

Haha, dat kan en zal ik meteen de kop indrukken :) In Killzone 2 zitten tractor geluiden, quads, honden, tijgers... sound designen gaat om een geluid, niet om de context :)
 
Hebben we eigenlijk dragstrips in Nederland? Die zouden qua locatie eigenlijk wel ideaal zijn voor opnames. Er hoeft immers maar 1 motor rechtdoor te razen. En qua kosten denk stukken goedkoper als een circuit afhuren (met de nodige geluidsrestricties van dien).

-edit-

Even googlen levert Drachten op.
 
Laatst bewerkt:
Ehh ja? Een motor geluid is toch gewoon een motor geluid? Ik denk dat de plaats waar het voertuig zich begeeft niet zo ontzettend veel met het geluid zal doen, tenzij die zich in een vacuüm bevind maar dan zal die ook niet starten vanwege gebrek aan zuurstof :+.
 
Ehh ja? Een motor geluid is toch gewoon een motor geluid? Ik denk dat de plaats waar het voertuig zich begeeft niet zo ontzettend veel met het geluid zal doen, tenzij die zich in een vacuüm bevind maar dan zal die ook niet starten vanwege gebrek aan zuurstof :+.
Zet je geluidsinstallatie in je huis eens aan en neem het geluid op. Haal vervolgens alle meubels uit je huis en zet die zelfde installatie nog eens aan en neem hetzelfde gedeelte nog eens op ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan