Het pekel seizoen is weer begonnen...!

Er ligt weer pekel, ik...

  • Laat mijn motor direct staan, OV of auto vanaf nu!

    Stemmen: 123 35,5%
  • Rijd lekker door, 99% van mijn motor is toch plastic

    Stemmen: 31 9,0%
  • Rijd lekker door, 99% van mijn motor is al verroest

    Stemmen: 18 5,2%
  • Parkeer m’n motor en pak de pekel brommer

    Stemmen: 22 6,4%
  • Niks aan de hand als je de motor goed verzorgd...

    Stemmen: 152 43,9%

  • Totaal aantal stemmers
    346
Inderdaad, dat koude water is een hardnekkig motorfabeltje.
Nou dat fabeltje is toch iets wat rijkswaterstaat, bovag en andere sites nog steeds bevestigen.
Natriumchloride reageert sterker op warm water. Met warm water lost het strooizout ook op waardoor je het verder in het chassis en openingen van je voertuig kunt spuiten waardoor het daar zijn corrosieve werking blijft doen.
 
Het is toch geen gist? Je zou zelfs zeggen dat warm water sneller verdampt wat juist positief zou werken, of maak ik hier een enorme denkfout?
Natriumchloride reageert sterker op warm water, het lost daarbij ook op wat het met koud water niet doet en hierdoor dringt het verder in de motor en gaat het daar zijn corrosieve werking voortzetten....
 
Natriumchloride reageert sterker op warm water, het lost daarbij ook op wat het met koud water niet doet en hierdoor dringt het verder in de motor en gaat het daar zijn corrosieve werking voortzetten....
1-Het zout lost sneller op in warm dan in koud water, en dat lijkt me best wel handig bij het afspoelen.
2-Verder zijn veel delen van de motor al gloeiend heet na het rijden. Daar is het warme water nog koud bij vergeleken.
3-De chemische reactie die het zout veroorzaakt, verloopt wel sneller bij hogere temperatuur. Aangezien die reactie traag verloopt en het afspuiten slechts een paar minuten duurt, verklaar ik het hele gedoe tot motorfabeltje. Om 3 redenen dus.
 
1-Het zout lost sneller op in warm dan in koud water, en dat lijkt me best wel handig bij het afspoelen.

En je wilt het juist afspoelen en niet oplossen. Punt duidelijk dus. Daarnaast heeft natrioumchloride water en temperatuur nodig. Het kan op je blok liggen maar dan nog steeds geen effect hebben, spoel je het dan weg met koud water ( niet direct na de rit natuurlijk) dan spoelt het er gewoon vanaf en lost het niet op.
Volgens mij duidelijk genoeg......
 
En je wilt het juist afspoelen en niet oplossen. Punt duidelijk dus. Daarnaast heeft natrioumchloride water en temperatuur nodig. Het kan op je blok liggen maar dan nog steeds geen effect hebben, spoel je het dan weg met koud water ( niet direct na de rit natuurlijk) dan spoelt het er gewoon vanaf en lost het niet op.
Volgens mij duidelijk genoeg......
Zo werkt dat niet. Het strooizout komt meestal in natte vorm op je motor, je rijdt door de natte bagger. En zelfs als zou er droog zout op je motor terechtkomen, dan wordt water uit de lucht aangetrokken. Zout is hygroscopisch.
Verder moet het maar eens afgelopen zijn met al die onzin en halve waarheden.
 
Zo werkt dat niet. Het strooizout komt meestal in natte vorm op je motor, je rijdt door de natte bagger. En zelfs als zou er droog zout op je motor terechtkomen, dan wordt water uit de lucht aangetrokken. Zout is hygroscopisch.
Verder moet het maar eens afgelopen zijn met al die onzin en halve waarheden.
Dus jij weet het beter dan rijkswaterstaat etc. Mag ik even welke opleiding je hebt gevolgd dat je de precieze werking weet van natriumchloride?
Minimaal laborant ga ik dan van uit.
Jij zit hier onzin (niet eens halve waarheden) te verkondigen.
 
Dus jij weet het beter dan rijkswaterstaat etc. Mag ik even welke opleiding je hebt gevolgd dat je de precieze werking weet van natriumchloride?
Minimaal laborant ga ik dan van uit.
Jij zit hier onzin (niet eens halve waarheden) te verkondigen.
Chemische en fysische eigenschappen van stoffen trekken zich niets aan van meningen en discussies.
 
Zo werkt dat niet. Het strooizout komt meestal in natte vorm op je motor, je rijdt door de natte bagger. En zelfs als zou er droog zout op je motor terechtkomen, dan wordt water uit de lucht aangetrokken. Zout is hygroscopisch.
Verder moet het maar eens afgelopen zijn met al die onzin en halve waarheden.
hoe zit dat dan in de zomer?
dan jagen de velen met pekelvrees hun machines over de pekelwegen zonder zorg...
als pekel dus reageert op vocht in de lucht, en gebruikt word in de zomer om de wegen te koelen, zou de schade na de typisch zomerse buien
dan net zo erg zijn als in de winter.... :/

dat laat dan haast de conclusie dat:
1: als je de motor in de winter evenveel afspoelt als in de zomer, het effect van de pekel
dan in beide seizoenen even gering is.
2: het vooral een angst dingetje tussen de oren is.
en het dus prima uit te houden is, zolang je goed voor je machine zorgt...

om het in Efteling-retoriek te zeggen:
wij zien uit naar uwe reactie op het bovenstaande geschrevene, teneinde de kennis omtrend pekel
te vermeerderen voor eenieder die hier kennis van neemt :t
 
Laatst bewerkt:
hoe zit dat dan in de zomer?
dan jagen de velen met pekelvrees hun machines over de pekelwegen zonder zorg...
als pekel dus reageert op vocht in de lucht, en gebruikt word in de zomer om de wegen te koelen, zou de schade na de typisch zomerse buien
dan net zo erg zijn als in de winter.... :/

dat laat dan haast de conclusie dat:
1: als je de motor in de winter evenveel afspoelt als in de zomer, het effect van de pekel
dan in beide seizoenen even gering is.
2: het vooral een angst dingetje tussen de oren is.
en het dus prima uit te houden is, zolang je goed voor je machine zorgt...

om het in Efteling-retoriek te zeggen:
wij zien uit naar uwe reactie op het bovenstaande geschrevene, teneinde de kennis omtrend pekel
te vermeerderen voor eenieder die hier kennis van neemt :t
Ik snap het verhaal niet zo, maar als je de motor in de zomer met zeewater wast kun je misschien van lood oud ijzer maken.:+
 
als je de motor in de zomer met zeewater wast kun je misschien van lood oud ijzer maken.:+
dat zou handig kunnen zijn! _O-_O-

wat ik bedoel is dat er hier zijn die stellig zijn over het desastreuze effect van pekel.
het punt is dat pekel niet alleen in de winter gebruikt word.
als het effect ervan in de zomer dan bijna nul is, waarom zou het dan uitgerekend in de winter dan vele malen erger zijn?
als het zout kan ´werken´ met vocht uit de lucht (wat het hele jaar voorkomt) zou je motor theoretisch gezien in de zomer net zoveel last van pekel hebben als in de winter.

maar gek genoeg beperkt die vrees zich tot de wintermaanden.
 
dat zou handig zijn! _O-_O-

wat ik bedoel is dat er hier zijn die stellig zijn over het desastreuze effect van pekel.
het punt is dat pekel niet alleen in de winter gebruikt word.
als het effect ervan in de zomer dan bijna nul is, waarom zou het dan uitgerekend in de winter dan vele malen erger zijn?
als het zout kan ´werken´ met vocht uit de lucht (wat het hele jaar voorkomt) zou je motor theoretisch gezien in de zomer net zoveel last van pekel hebben als in de winter.

maar gek genoeg beperkt die vrees zich tot de wintermaanden.
Dat pekelen met erg warm weer wordt volgens mij maar op enkele wegen en maar heel af en toe gedaan. Bij mij in de buurt nooit.
Ik zou het er gelijk afspoelen.
 
Als het zo warm is dat de wegen gepekeld worden blijft m'n motor thuis staan, en ik ook, met een ijsje :t
 
Stoppen met poetsen tot maart. Vuil laten aankoeken. Werkte de afgelopen winters ook.
 
Stoppen met poetsen tot maart. Vuil laten aankoeken. Werkte de afgelopen winters ook.
Stoppen met poetsen heb ik al heel lang geleden gedaan en pekel ik heb er nooit enig nadeel van gemerkt, eerste jaren met koud water in de vrieskou is geen pretje en dat dan elke dag, toen ik dat niet meer deed niets nadelig gemerkt, maar mijn motor ziet er ook wel uit als een werkpaard zeker na 2 keer vallen dit is overigens niet in de winter gebeurd, mijn motor een Fazer 600 S uit 2001 met 185000 km op de klok waarvan de laatste 5 jaar 145000 door mijzelf.
 
Ik merkte vooral witte puntjes op banjobouten en boutjes en moertjes, ga er dit jaar wel wat tegen proberen te doen.
 
Ik merkte vooral witte puntjes op banjobouten en boutjes en moertjes, ga er dit jaar wel wat tegen proberen te doen.
Op kaal aluminium kweek ik bloemkolen, verder nergens last van. Wel elke dag de ketting voorzien van wat vet, want daar ga je heel snel wat roest op zien.
 
Ok. Ik rijd al jaren door en al jaren spuit ik mijn motor in met een mix van S100 / vaseline, no problem. Echter, sinds een paar maanden een trotse bezitter van een Z1000sx, met gave originele uitlaten (vind ik tenminste). Maar.... wat spuit ik daar op tegen de pekel (was bij eerdere motoren niet echt nodig)? Gewoon die S100? ACF50 lees ik, maar dat is hier 1,2,3 in de buurt niet te koop en vrij prijzig voor enkel de uitlaat. Maar als er geen andere opties zijn, wordt dat hem toch. Tips iemand?
 
Mijn motor heeft bij een eerdere eigenaar een vorige winter ( zichtbaar) pekel getrotseerd, ik rij wel door maar zet elke maand wat extra apart om de motor weer netjes te maken ( kleppendeksel schuren en opnieuw lakken was al opgenomen in de planning opdat deze al aangetast door eerder gebruik) verder spuit ik de motor twee wekelijks schoon waarbij in het weekend een extra poetsbeurt is)
Vind het leuk om met de motor bezig te zijn dus vind het geen probleem.
 
Ok. Ik rijd al jaren door en al jaren spuit ik mijn motor in met een mix van S100 / vaseline, no problem. Echter, sinds een paar maanden een trotse bezitter van een Z1000sx, met gave originele uitlaten (vind ik tenminste). Maar.... wat spuit ik daar op tegen de pekel (was bij eerdere motoren niet echt nodig)? Gewoon die S100? ACF50 lees ik, maar dat is hier 1,2,3 in de buurt niet te koop en vrij prijzig voor enkel de uitlaat. Maar als er geen andere opties zijn, wordt dat hem toch. Tips iemand?
S100 werkt niet op uitlaatbochten. Die worden te heet en dan brandt het er af. Vroeger had je FS-365 van Scottoiler. Dat deed het heel aardig op uitlaten(mits regelmatig opnieuw aangebracht, het spoelde er een beetje af als het regende), maar dat zie ik nergens meer te koop de laatste jaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan