Het pekel seizoen is weer begonnen...!

Er ligt weer pekel, ik...

  • Laat mijn motor direct staan, OV of auto vanaf nu!

    Stemmen: 123 35,5%
  • Rijd lekker door, 99% van mijn motor is toch plastic

    Stemmen: 31 9,0%
  • Rijd lekker door, 99% van mijn motor is al verroest

    Stemmen: 18 5,2%
  • Parkeer m’n motor en pak de pekel brommer

    Stemmen: 22 6,4%
  • Niks aan de hand als je de motor goed verzorgd...

    Stemmen: 152 43,9%

  • Totaal aantal stemmers
    346
Ik rij gewoon door in de winter, motor is ingespoten maar ik ben wel benieuwd hoe de andere doorrijders hun pak beschermen?
Ik zie echt witte vlekken op het pak van de pekel en ook op de helm zat vanmorgen een laagje zout, opspattend water van de weg.

Het lijkt mij dat pekel ook voor je pak funest is.
 
Het lijkt mij dat pekel ook voor je pak funest is.
Daar heb ik nou werkelijk nog nooit iets van gemerkt... vizier: regelmatig even een natte microvezeldoek op je vizier leggen en een paar minuten laten weken (zelfde als bij vliegjes in de zomer). Daarna schoonvegen. Pak zou je af-en-toe eens kunnen wassen... maar 't spoelt er bij een regenbui ook wel vanaf. ;)
 
Daar heb ik nou werkelijk nog nooit iets van gemerkt... vizier: regelmatig even een natte microvezeldoek op je vizier leggen en een paar minuten laten weken (zelfde als bij vliegjes in de zomer). Daarna schoonvegen. Pak zou je af-en-toe eens kunnen wassen... maar 't spoelt er bij een regenbui ook wel vanaf. ;)
Inderdaad. En zout stinkt een stuk minder dan die opspattende dode-bladeren-prut. ;)
 
Jammer dat de warmte (van het blok, de uitlaat, etc) niet nagebootst is.
Ja, en dat men een ander materiaal (ijzer) gebruikt heeft (wordt alleen in legering gebruikt) en dat men het bovendien ongelakt blootgesteld heeft.
Bij motoren zijn stalen frames zelden/nooit het probleem in de pekel.
Gietaluminium (in een legering die magnesium bevat) en verchroomde delen hebben er veel meer moeite mee en nog om andere redenen ook.
Persoonlijk heb ik -mede na 20 jaar pekelrijden- een paar twijfels bij de representativiteit van dat onderzoek
 
Laatst bewerkt:
Ja, en dat men een ander materiaal (ijzer) gebruikt heeft (wordt alleen in legering gebruikt) en dat men het bovendien ongelakt blootgesteld heeft.
IJzer laat wel snel duidelijke tekenen van oxidatie zien. Om de beschermende werking van een bepaald goedje te testen is dat geen slechte keuze toch? Als het ijzer niet gaat roesten zal het aluminium ook wel beschermd zijn met datzelfde goedje.
 
Ja, en dat men een ander materiaal (ijzer) gebruikt heeft (wordt alleen in legering gebruikt) en dat men het bovendien ongelakt blootgesteld heeft.
Bij motoren zijn stalen frames zelden/nooit het probleem in de pekel.
Gietaluminium (in een legering die magnesium bevat) en verchroomde delen hebben er veel meer moeite mee en nog om andere redenen ook.
Persoonlijk heb ik -mede na 20 jaar pekelrijden- een paar twijfels bij de representativiteit van dat onderzoek
Ongeleerd staal, zoals ze in de test gebruiken, is iets anders dan ijzer ;)
 
IJzer laat wel snel duidelijke tekenen van oxidatie zien. Om de beschermende werking van een bepaald goedje te testen is dat geen slechte keuze toch? Als het ijzer niet gaat roesten zal het aluminium ook wel beschermd zijn met datzelfde goedje.
Niet helemaal. Ijzer roest indien er vocht en zuurstof aanwezig zijn zout trekt water aan, maar heeft verder geen invloed op het materiaal. Om roesten te voorkomen kan het te testen goedje dus vooral vochtwerend/water afstotend zijn of het materiaal goed afsluiten van zuurstof.
Gietaluminium is een legering waar vaak een percentage magnesium in zit. Dit reageert met chloride-ionen uit pekel tot magnesium chloride. Een zout dat zelf oplost in water en wegspoelt. Vocht weg houden is in dit geval beperkt doelmatig en zuurstof weghouden irrelevant.

Maw: de test toont iets aan dat niet het zelfe is als waar we behoefte aan hebben.
 
Aluminium legeringen met magnesium er in zijn juist wel zeewaterbestendig. Spuitgietwerk, dat je vaak op motorfietsen aantreft, bevat voor een goede gietbaarheid silicium. Deze soort alumunium corrodeert wel snel.
 
QUOTE="RR., post: 29371489, member: 52970"]
Aluminium legeringen met magnesium er in zijn juist wel zeewaterbestendig. Spuitgietwerk, dat je vaak op motorfietsen aantreft, bevat voor een goede gietbaarheid silicium. Deze soort alumunium corrodeert wel snel.
[/QUOTE]

Ah. Dan heb ik de magnesium- en silicium legeringen verwisseld. Sorry.

Verandert overigens niets aan mijn punt mbt het feit dat de aantasting van dergelijke aluminium legeringen bestaat uit een ander proces dan oxidatie van ijzer zoals dat in de test wordt gemeten. (En dus mogelijk een andere vorm van bescherming vereist)
 
Die rotzooi is gisteren en vannacht toch wel grotendeels weggespoeld denk ik?! Tijd voor een ritje :]

Dat zou je toch wel verwachten. Wat een k*tweer gister. En het ging ook niet zachtjes. Temperatuurtje was vandaag prima, alleen ik was druk in de tuin.
Morgen weer de brommert pakken. Maar daar zit ACF50 op, dus het zal allemaal wel. :]
 
Ik heb vanmiddag ook een ritje gemaakt: een beetje harde wind, maar de temperatuur was prima te doen. Even een klein rondje friesland gedaan: Ijlst, Balk, Oudemirdum, Stavoren, Molkwerum, Hindelopen, Workum, Bolsward en weer terug naar Sneek. Lekker over de dijkjes getuft.
 
Gewoon op de Lekdijk hoor....

PSX_20191207_181826.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan