het praktijkexamen..

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
10.381
8.272
Ergens in Zuid-Holland
Over een aantal weekjes is het eindelijk zover. Dan mag ik als het allemaal meezit naar de deelgemeente om mijn roze papiertje te halen.

Vraag is of die gasten die die examens afnemen nou net zulke eikels zijn als diegene die de auto-examens afnemen en dus overal op zeiken...(of zijn ze soepeler?)

Zit zelf erg op te hikken naar die bijzondere verrichtingen :r . Ene keer gaat ie wel goed, andere keer totaal niet. Laten ze je daar dan op zakken of niet?

Wat zijn jullie ervaringen met het CBR. Wat is dus echt heel erg belangrijk? Overigens moet ik afrijden in Rotterdam.
 
gewoon lucky shot.......

overal op letten , regels toepassen , niet treuzelen
voeten op de grond bij stopbord
veel om je heen kijken als je handelt op de weg van plaats of richting

dan is je kans hoger dat je slaagt
 
ach, zal je niet zenuwachtiger maken dan je al bent.

Weet wel dat je niet moet gaan proberen te laten zien hoe goed jij al wel niet kan motorrijden, zijn ze namelijk niet echt van onder de indruk.

Netjes aan de regels houden, als je je rijbewijs heb kan je alles doen wat verboden is }) }) }) , nog effe wachten tot het echt zover is.
 
Nog even goed oefenen op de bijzondere verrichtingen, ik wil je niet ontmoedigen, maar als je daar 2 onderdelen niet goed van kunt, dan kan je inpakken en terug naar het CBR. Natuurlijk mag je elk onderdeel van de bijzondere verrichtingen een keer over doen, dus er kan weinig fout gaan lijkt me.
Zelf had ik in het begin ook moeite met de bijzondere verrichtingen, helemaal omdat ik het op een Honda CB500 had geleerd, en moest afrijden op een Suzuki GS500e. Ik kreeg die GS500e pas de laatste les mee. Nou ga dan alles maar eens doen! Het is net allemaal wat anders... maargoed, met het examen deed ik alle bijzondere verrichtingen in 1x goed. En ik had de moeilijkste verrichtingen. achtje draaien, 3 cirkels en dan eruit waar je erin ging en nog wat onzin. Het lukte me allemaal! :) Dus wie weet heb je ook wel mazzel. En als de verrichtingen een beetje zijn afgeraffeld, laat dan even zien dat je wel goed gewoon kunt sturen op de weg. Dat helpt ook. En natuurlijk niet TE (overdreven) veel kijken. Gewoon normaal zoals je gewend bent.

Suc6 ermee en laat je ons horen of je bent geslaagd of niet ? :)
 
Zowel voor auto als voor motor de eerste keer geslaagd, kan er dus niet zoveel over zeggen. Niet stressen, gewoon netjes rijden (niet overdrijven) en goed aan het gas schroeven...
 
Met de motor laten zien dat je bewust bent van het feit dat je sneller optrekt, wendbaarder bent etc. Daarnaast ook laten zien dat je weet dat je kwestbaarder bent (kijkgedrag, links voorsorteren bij het stoplicht, ruimte opzoeken e.d.)

Verder de speciale verrichtingen gewoon goed uitvoeren anders kan je meteen terug.
 
Bijzondere verrichtingen goed doen, actief doorrijden en veel kijken. Gelukkig hoef je geen interessante gesprekken te voeren en ruik je z\'n adem ook niet. Gewoon net doen alsof je alleen rijdt.
 
Inderdaad gewoon doen alsof je alleen aan het rijden bent en je niet storen aan de auto achter je. En als de zenuwen toeslaan gewoon heel hard gaan zingen... hihi... niemand die je hoort..

Tijdens mijn examen reed ik door het rood bij een verkeerslicht die ik nog nooit in werking had gezien, omdat ik geen voorrang had stopte ik en toen zag ik dat het voetgangers licht in werking was... oeps ... toen ben ik achteruit gegaan en zag inderdaad dat het verkeerslicht op rood stond... de moed zakte me al in mijn schoenen... toen we bijna bij het CBR waren haalde de examinator me ook nog eens in op de snelweg, omdat ik achter een vrachtwagen reed (dit omdat ik na ± 300 m de snelweg moest verlaten)... en toch geslaagd !

Het valt dus allemaal wel mee, je moet het denk ik wel treffen met je examinator als je een foutje maakt. De een tilt er zwaarder aan dan de ander.

Succes !!
 
Had voor m\'n examen nog even de bijzondere verrichtingen geoefend en toen ging het echt voor geen meter. Je had die kop van m\'n instructeur moeten zien. Die zag het dus echt niet zitten. Met het examen een uurtje later ging het ineens wel. Snap jij het? Gewoon relaxed doen en niet gaan stressen als je een oefening opnieuw moet doen. Meeste mensen zakken toch op het rijden zelf en niet op de oefeningen.
 
Ik had het gevoel dat ze bij de motorexame wel wat soepelder waren dan bij de auto. Het gaat meer om het algemene beeld dat je schets van je rijkunsten, hangt ook veel af van de examinator denk ik. Die bijzondere verrichtingen komen wel goed hoor !! Je moet maar 3 van de 4 voldoende te hebben en daar heb je nog 2 pogingen voor, dus gewoon ontspannen op de motor zitten, goed kijken en met je heupen werken.
succes !!!!
 
Moet ook zeggen dat ik me bij m\'n motorexamen veel meer op m\'n gemak voelde dan met de auto. Heeft er natuurlijk mee te maken dat die lullo niet naast je zit en echt alles kan volgen wat je doet. Wanneer hij achter je rijdt heeft ie er toch net iets minder kijk op en kun je je wel wat kleine foutjes permiteren.
 
Die bijzondere verrichtingen zijn wel hot-item. Was het bij mij ook trouwens. Kreeg het never nooit niet voor elkaar. Vooral achtje en slalom. Vreselijk. De pest is dat je naar die pionnen kijkt en dus totaal de verkeerde kant op gaat.
Vlak voor mijn examen lopen hameren op die slalom. Ging dus niet. Instructeur had pionnen weggehaald en daar ging Annetje swingend met haar heupen. Maar helaas, volgende uur (had blokuur) bakte ik er niets van. Mijn grootste angst waren dus de acht en slalom.
De examinator stelde me gerust en zei dat ik vooral mijn eigen rit moest rijden en niks moest aantrekken van hun.
Ik wist van de zenuwen spontaan niet meer waar de olie in moest (wees reservoir voor koelvloeistof aan) en waar de ketting zat.

Ik stapte dus niet erg relaxed op die fiets. Gelukkig had ik nog op het parkeerterrein een situatie waar ik kon laten zien dat kijkgedrag hoog in het vaandel staat. Het stuk voor de bijzondere verrichtingen zat ik steeds in de neutraal te kloten (hebben ze niet gezien) en had ik hem dus al helemaal gehad. Snelweg op en ik was ze al snel kwijt. Toen begon het feest op het parkeerterrein. Remproef, achtje draaien, 3 halve circels en eruit. Hoefde ze niet over te doen, dus dat zat goed. Volgens mij is het ook omdat je geen tijd heb om na te denken hoe het niet moet. Opbokken, hou maar op, ik wil het er niet over hebben. Het zweet brak me aan alle kanten uit.
En daarna heb ik heerlijk gereden.
Terug bij CBR vroeg hij hoe ik het gevonden had.
Ik mompelde iets van \"nou, van mij hoeft het niet\"
Of ik motorrijden niet leuk vond?
Binnen aan tafel mompelde hij: \"Zullen we het maar doen dan?\"

Hihi, om een lang verhaal kort te maken. Geslaagd in één keer.
Dus ook al denk je zelf dat het hem niet wordt, ze kunnen je verrassen.
Verkeersinzicht, anticiperen en motor te baas zijn, daar draait het om.

Heel veel succes en maak je niet te druk. Dat doen al genoeg anderen!!!
 
Bij de motor kijken ze ook heel erg naar je \'plaats\' in het verkeer, hoe zelfverzekerd ben je. Al met al denk ik wel dat ze bij het motorexamen strenger zijn, juist omdat je kwetsbaarder bent. Overigens, in tegenstelling tot de verhalen zijn zij er echt op uit om mensen te laten slagen. Je moet alleen wel aantonen dat je dat waard bent. Een fout is niet per se funest, als je maar laat zien dat je het doorhad, en goed corrigeerd, zonder meteen weer te overdrijven.

Mocht je zakken, de examinator heeft het altijd gedaan, en je instucteur vind ook dat de examinator te streng was. Da\'s standaard...

Soms is een examen een echt eitje. Zelf heb ik in Utrecht afgereden. Van het CBR via de Cartesiusweg naar de Douwe Egberts gereden. Bij een van die industriegebieden bij de Cartesius weg, langs het spoor, de bijzondere verrichtingen gedaan. Daarna bij de D.E. de A2 op, A12, A27, bij Overvecht er weer af, en via de snelste route weer terug naar het CBR.

Bij latere navraag bleek dat de examinator voor de bijzondere verrichtingen al door dat het wel goed zat, en was de rest vulling. Wat hielp is dat ik toen al 6 jaar auto reed, dus het verkeer an sich was niet nieuw. Voor mijn gevoel had een moeilijk examen niet uitgemaakt, ik kon die dag de wereld aan. Mooi weer, wat frisjes (zo rond de -1). Meteen door naar het gemeentekantoor voor het roze vodje, blijkt die dag het computersysteem down te zijn, en doen ze geen rijbewijzen. ^%(**&_)*. Heb dus een dag zonder officieel rijbewijs rondgereden. :)
 
Laatst bewerkt:
Meteen door naar het gemeentekantoor voor het roze vodje, blijkt die dag het computersysteem down te zijn, en doen ze geen rijbewijzen. ^%(**&_)*. Heb dus een dag zonder officieel rijbewijs rondgereden. :)

Herkenbaar :P
Na het examen herhaalde de examinator met nadruk dat ik absoluut niet mocht rijden totdat ik het echte papiertje had. Ik rijd dus rustig naar het gemeentehuis op de motor 8-) Tja, als dan het gemeentehuis dicht is :j Misschien niet al te slim maar ik ga dus echt niet wachten :]
 
Mja, jullie zeggen vaak wel iets van dat belgen te snel en slecht opgeleid de weg op gaan, maar als ik verhaaltjes hier lees dan is het voor een Belg toch stukken moeilijker hoor.
 
Weet niet of het normaal is, maar toen ik dus geslaagd was en de motor terug moest naar de rijschool, moest ik van m\'n instructeur achter hem aan rijden. Was maar goed ook, want ik wist niet meer waar ik het moest zoeken. Er viel me echt een last van m\'n schouders en het rijden ging ineens zwaar waardeloos.
 
De examinator was erg vriendelijk. Stelde mij op m\'n gemak, en vertelde (inderdaad) dat ik moest rijden alsof ik alleen reed. Ik moest me geen zorgen maken als hij me niet bij kon houden. Hij reed immers maar met een Fiat (kon hij niks aan doen zei hij), en als hij me bij had willen houden had hij maar met de motor moeten komen. Nou is goed zei ik.

Verder waren we misschien tien minuten op weg en toen moest ik aan de kant van de weg stoppen! Ik dacht shit. Mag dat hier wel, wat is dat voor onzin? Maar goed toch maar gedaan. Examinator stapt uit (mijn instructuur reed mee in de de auto, maar bleef zitten), en komt hij vragen hoe het gaat. Hij vond me een beetje zenuwachtig, en ik lette te veel of hij me wel kon volgen. Ik moest gewoon harder rijden, sneller accelereren en niet op hem letten. Gebruik maken van je motor zei hij nog.

Dat heb ik toen gedaan. De snelweg op, en mooi ingehaald. Toen moest hij achterblijven. En dat ging mooi.

De verrichtingen gingen redelijk. De drie rondjes perfect vond hij. De slalom gewoon. Maar de remproef vond hij net. Die heb ik ook over moeten doen. Maar hij vond hem voldoende.

Dus relaxt rijden, gebruik maken van je motor, niet te langzaam rijden, erg goed kijken (anticieperen) en gaan!

Ik had hem in één keer... :]
 
Weet niet of het normaal is, maar toen ik dus geslaagd was en de motor terug moest naar de rijschool, moest ik van m\'n instructeur achter hem aan rijden. Was maar goed ook, want ik wist niet meer waar ik het moest zoeken. Er viel me echt een last van m\'n schouders en het rijden ging ineens zwaar waardeloos.

Toen ik geslaagd was en we nog op het CBR waren, deed ik keurig weer mijn oortje in. Helm op en wachten op de instructeur. Erg gehoorzaam dus.
Het enige wat hij zei: \"we gaan terug naar de rijschool\"
Ik was samen met een jongen die ook geslaagd was en we zijn zonder instructies terug gereden.
Moet wel zeggen dat ik het wennen vond. Geen getetter in je oor en ook wel een beetje eng. Had vlak daarvoor namelijk nogal op mijn korte pootjes staan trillen omdat ik geslaagd was en alle spanning eruit kwam. Maar eerlijk is eerlijk. Het voelde (/voelt) fantastisch!!!
 
Toen ik geslaagd was en we nog op het CBR waren, deed ik keurig weer mijn oortje in. Helm op en wachten op de instructeur. Erg gehoorzaam dus.
Het enige wat hij zei: \"we gaan terug naar de rijschool\"
Ik was samen met een jongen die ook geslaagd was en we zijn zonder instructies terug gereden.
Moet wel zeggen dat ik het wennen vond. Geen getetter in je oor en ook wel een beetje eng. Had vlak daarvoor namelijk nogal op mijn korte pootjes staan trillen omdat ik geslaagd was en alle spanning eruit kwam. Maar eerlijk is eerlijk. Het voelde (/voelt) fantastisch!!!

Mja leuk is dat! Was bij mij ook. Ik hoefde geen oortje in nee. En hij was al weg voordat ik er erg in had. Dus toen reed ik achter mijn instructuur aan. Hij reed normaal, maar tering, wat ging dat snel voor mijn gevoel (en hij reed nergens echt te hard). Die bochten toen, ik kon hem voor m\'n gevoel amper bijhouden. :+
 
Ik verknoeide een rij-uurtje voor het examen nog ff mijn bijzondere verrichtingen. Met name het 8je ging klote. Over mijn examinator heb ik erg slechte verhalen gehoord, maar mijn instructeur zei dat ik mazzel met hem had. Tijdens het examen was het 1e onderdeel natuurlijk het 8je. Ik dacht echt van: Oh shit, dit is weggegooid geld geweest. Maar het 8je liep perfect en de rest ook. Zegt de examinator tegen me: Keurig gedaan jongen!! :)
Ik dacht bij mezelf: yesss, die geef ik dus niet meer uit handen. Heb ik ook niet gedaan btw. Na het examen zegt mijn instructeur: rij maar achter me aan naar de rijschool. Ik heb de naald niet echt onder de maximum gehad. Tof man!!!

Je moet je gewoon niet te druk maken. Veel suc6 iig!!!
 
Volgens mij is de truuk : je niet druk maken, en ook niet naar anderen luisteren zoals hier dus. Hou het bij \'t advies vn je instructeur die weet hoe je rijdt. Wil je eerlijk weten of je \'t zal halen vraag \'t hem gewoon heb ik ook gedaan!

Dus veel succes met \'t halen van je :] -bewijs !
 
Niet denken maar doen!

Heb binnenkort ook examen, en ik zal ook wel errug zenuwachtig zijn en overal bij na gaan denken en dan gaat het altijd vol maar zeggen: rustig blijven heeft geen zin want dat doe je dan toch niet.

Als ik bijzondere verrichtingen oefen en ik denk er niet echt bij na gaat het perfect, ga ik bij alles wat ik doe nadenken dan gaat het voor geen meter.

Maar als je op moet voor examen zal dat toch betekenen dat je kan rijden en het dus kan halen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan