Het resultaat mag er zijn...

Hey

Roeltje laat eens iets meer weten over dit projectje, ik ben benieuwd!

Ik was vergeten dat ik dit nog liggen had thuis

SIMG0613.jpg

Beetje wazige foto, maar het idee is er, ze zijn gewoon zo'n cm of 5 te lang die ik met gemak kan kwijtspelen door ze een beetje door de kroonplaat te laten zakken.
Uiteraard hebik ook de passende kroonplaat erbij en ook het setje wielen compleet met schijf maar dan zonder klauw.

EDIT

hier een betere foto

SIMG0616.jpg


Hetgeen wat ik me nou het meest afvraag ik hoe moet ik dan overweg met m'n kroonplaat heb je er eventueel wat afmetingen van een originele ? dan kannik vergelijken met de huidige en kijken of het de moeite waard is.
( heb geen zin om nu heel m'n voorvork uit elkaar te sleuren )
 
Laatst bewerkt:
Ok

Ik krijg het idee nu nietmeer uit m'n hoofd |(

Ik heb net ffe gechekt en ik heb een voorwiel liggen met36gaten naaf met passende ass, maar hij is geen 18'inch
Maar ik heb dan ook nog achterwiel liggen en die is dan wel 18'..
Als het dan toch lukt met m'n balhoofd( wat ik sterk betwijfel ) wat zou ik dan het best doen ?

M'n originele velg opnieuw laten spaken rond die andere 36h naaf ?
Of zou ik gewoon dat achterwiel dat ook 18' is laten ernieuw spaken ??
0f is het af te raden om dat te doen ?
( dit is echter maar een projectje voor in de winter :X maar met zo'n weer zou het wel snel winter worden bij mij :P )

Natuurlijk een picci

SIMG0619.jpg

voorvork, met passende kroonplaat.
 
M'n cb wiel is 18' net als de achter

De naaf die past in die UPSD zit in een 21' wiel
Ik heb ook nog een 18' achterwiel liggen.

Ik dacht eraan om die naaf uit de 21' wiel te sleuren en die over te spaken naar het 18' achtervelg.

Ik denk dat dat de beste oplossing is, dan hebbik al een heleboel problemen van de baan, gooi ik er nog een klauwtje en een rempomp erop.


Maar de grote vraag blijft of m'n kroonplaat wel zal passen ( eventueel passend maken )
En dan moeten de lagerschalen ook nog passen en de lagers zelf.
Ik hoop dat het voor sommige mensen nu een beetje duidelijker is geworden wat mijn bedoeling is.
( ik weet het mijn posts zijn soms nogal ongestructureerd)
 
Laatst bewerkt:
Sorage gaat niet om je kroonplaat maar om de as van balhoofd. Dikte en lengte i.v.m. lagering zijn dan belangrijk.

Let je wel op dat dit een voorvork is van een off-road/crosser. Beetje slapjes en erg lang, ook veerweg is erg lang.

Overigens idee om de naaf te gebruiken en te spaken in je bestaande 18" velg is natuurlijk logisch. Enige probleem wat je tegen kunt komen is de hoek waaronder de spaken staan. Die kunnen verschillen van je naaf ten opzichte van je velg. Dan moet je straks alsnog een andere velg zoeken.
 
idd is voorvork van een crosser, is miss wel wat slapjes, maar we zien wel O-)

Idd die as van m'n kroonplate moet passen, dat lijkt me het belangerijkste.
Ik was niet van plan om m'n bestaande velg te gebruiken van m'n cb, ik heb NOG een 18 inch velg thuisliggen.
Daar zou ik dan die naaf in gooien, en kannik m'n ori cb wielke ongemoeid laten, als het niet loopt naar m'n zin gooi ik dan wel m'n trommels er weer onder.
 
zal de kans niet klein wezen dat het zo kant en klaar erin kan?

kroonplaten passen uiteraard maar balhoofd is bij een crosser toch veel langer?


heb zelf ook een t stuk liggen en laat dan de originele balhoofdpen namaken passend in de onderste nieuwe kroonplaat met wellicht een opvulbus bovenaan :)
 
:+ idd, de kans is erg klein, maar ik zwerf maar rond met de gedachte.
Miss projectje voor de volgende keer maar dan met meer gepast matriaal :P
Maaruh ivan kun je me ffe pcies uitlegge wat je bedoelt ?

Die pen die in het balhoofd gaat, laat je opnieuw maken ? en die pers je dan in je nieuwe kroonplaat ?
Maar wat is die opvulbus dan ? en hoe zit het dan met de lagers ?
 
:+ idd, de kans is erg klein, maar ik zwerf maar rond met de gedachte.
Miss projectje voor de volgende keer maar dan met meer gepast matriaal :P
Maaruh ivan kun je me ffe pcies uitlegge wat je bedoelt ?

Die pen die in het balhoofd gaat, laat je opnieuw maken ? en die pers je dan in je nieuwe kroonplaat ?
Maar wat is die opvulbus dan ? en hoe zit het dan met de lagers ?


gewoon doen joh! en de vork slapjes? vering mischien beetje maar lijkt me vette vork :}

en ja inderdaad, nieuwe balhoofdpen laten maken. of die erin geperst wordt of enkel van onder doorgestoken met een soort braam ofzo dat laat ik over aan die kennis van me aangezien ik zelf geen gereedschap en ervaring heb met metaal bewerken. laat gewoon de originele verder namaken qua lengte en maten enzo waardoor de originele lagers, in mijn geval cb750, gewoon passen en bruikbaar zijn. opvulbus heb ik waarschijnlijk nodig bij de bovenste kroonplaat. hier zit namelijk een gat in waar de standaard balhoofdpen in past maar die van mijn 750 is veel dunner. denk dan aan een klein busje dat in de bovenste kroonplaat komt dat ie de balhoofdpen opsluit.
 
Ok *O*
Ga ik ermee door. Wie niet schiet ...mist! :Y

Is geen werk voor de komende weken ze maar iets voor in de winter.
Kan ondertussen al kijke in de buurt of er iemand capabel is om zo'n pennetje te draaien.
Maar ik ga daarvoor eerst m'n voorvork moeten slopen daarvoor want ik weet niet hoe die pen eruit ziet :N
Is die hetzelfde als van andere cb's ? of zitten er duidelijke verschillen in ?
 
dat probleempje heb ik dus ook haha

een kennis van me wil graag het pas maken maar heeft dan beide t stukken nodig, het origineel voor de maatvoering en de nieuwe om pas te maken. als ik nu de originele eruit haal kan ik niet meer rijden ;)

verzamel zodoende eerst al het spul bij elkaar, maak het netjes klaar waarbij als laatste dan de pen pasmaken, ouwe eruit, spul wegbrengen en na ophalen zou dan de hele voorkant als 1 geheel erin kunnen :)

tenminste das de planning een beetje, nu me er nog aan proberen te houden ;)
 
nouja ik heb wat zitte kotteren met een program en ik heb ffe wat ruwe schetsjes getekend.

Het eerste zou dan een gewone staaf zijn als ik de pen in het geheel wil vervangen
staaf.bmp


Dan hoef ik maar die van me andere kroonplaat eruit halen en de aangepaste erin gooien.

M'n 2de optie, ik heb gemerkt dat de ori pen wat dikker is dan degene van m'n upsd, als ik nou gewoon een "huls" over de pen van me upsd schuif( wel op maat gefreesd) zodat die zonder spelling erover past en vervolgens in het balhoofd van m'n cb, ik zal dan natuurlijk de lagerschaal wat moeten aanpassen
huls.bmp

lagerschaal.bmp

:X wat moet je anders met zo'n weertje
Ik denk niet dat gewoon een huls erover schuiven het beste idee is ...of kan het geen kwaad ?




Vraagje, welk programma zou je best gebruiken om zo'n tekening te maken en dan vervolgens te laten fresen ?
 
als je een krappe huls maakt en er vast over/omheen slaat zou het kunnen volgens mij maar zie daar dan maar eens de juiste lagers bij te krijgen ;)
 
Ik begrijp het niet helemaal wrom ik andere lagers zou moeten gebruiken?
( ik weet natuurlijk ook niet hoe het systeem helemaal in elkaar zit |( )
Als ik gewoon de pen van m'n upsd even dik maak als die van m'n cb, dan kan ik toch ook cb lagers gebruiken ?
Die lagers moeten toch passen in lagerschalen ?
En als die pen dan evendik is als m'n cb balhoofdpen dan passe da lagers toch gewoon ?
Nouja we zien wel, eerst gewoon wat ideen naar boven brengen :Y .
Jammergenoeg horen we nix meer van Roel :X ik ben benieuwd hoe hij het zal aanpakken.
 
Als ik gewoon de pen van m'n upsd even dik maak als die van m'n cb, dan kan ik toch ook cb lagers gebruiken ?

Klopt, vergeet alleen niet dat de lengte van je pen en de plek van de schroefdraad ook belangrijk is om rekening mee te houden.
 
De pen van me UPSD is ongeveer 2 cm langer dan me cb pen, maar er zit zeker nog genoeg schroefdraad op om het aan te spannen. Anders kon ik nog een "spacer" tussensteken.

Als de huls nou lang genoeg is, dan schuif ik daar ook gewoon de onderste lagerschaal over van de cb.
Ffe een simpele schets
skets.jpg

verdomme klote foto :(
 
Laatst bewerkt:
Maar serieus, als pen van cb dikker is waarom kroonplaat niet laten uidraaien en dikke cb pen er in laten krimpen. Vervolgens ff pen er door (dwars door pen en kroonplaat) om de pen te borgen anders kan ie ietse verdraaien.
 
De pen van me UPSD is ongeveer 2 cm langer dan me cb pen, maar er zit zeker nog genoeg schroefdraad op om het aan te spannen. Anders kon ik nog een "spacer" tussensteken.

Als de huls nou lang genoeg is, dan schuif ik daar ook gewoon de onderste lagerschaal over van de cb.

Hoe veel is de orginele as dikker? Als dit niet te veel is kan je ook de kroonplaten laten uitdraaien (of kotteren). daarna kan je gewoon je orginele as gebruiken (als je met de lengte wegkom).



Andersom heb ik het pas nog voor iemand gemaakt. Orginele as van een honda off the road gebruikt, en bussen in de kroonplaten van een voorvork van een kawasaki ER-5 gemaakt. Dit was om betere rij eigenschappen te verkrijgen bij een "stunt machine". gemaakte kosten paar stukjes afval as om de bussen te maken en 1 uur werk, en hij reed weer :)

m.vr.gr.

Rene

(was me net ook al iemand voor met deze optie _O- )
 
:+ aan m'n ideen kan je toch wel zien dat ik een echte brikker ben :Y :9

Dus backfire & rex*, jullie bedoelen dus dat ik gewoon de ori pen van m'n cb maar in me upsd kroonplaat moet gooien ?
Dat is natuurlijk ook een goed gedacht maarja ik zoek het blijkbaar altijd veel te ver :Y :X
Ok miss zallik dan best deze optie proberen thx *O*
 
:+ aan m'n ideen kan je toch wel zien dat ik een echte brikker ben :Y :9

Dus backfire & rex*, jullie bedoelen dus dat ik gewoon de ori pen van m'n cb maar in me upsd kroonplaat moet gooien ?
Dat is natuurlijk ook een goed gedacht maarja ik zoek het blijkbaar altijd veel te ver :Y :X
Ok miss zallik dan best deze optie proberen thx *O*

Ik zou in ieder geval denk ik wel voor die optie gaan. (gewoon kroonplaten aanpassen) :Y

Wat jij zou willen kan ook, maar is
a: lastiger bij het monteren (bus moet een beetje strak om de as komen)
ondertussen zit je met je onder kroonplaat.
b: bus moet een goede lengte hebben en moet door het onderste en bovenste lager
komen. Maar mag weer niet te lang anders kan je je speelling niet weg draaien.
En je moeren zijn dan misschien ook wel te klein om op het lager te drukken.
c: Als die as (pen) echt veelste lang is kom je misschien niet uit met je draad
en steek er misschien wel 2 centimeter as boven je bovenste kroonplaat uit.
En het oog wilt toch ook wat. 8-)

m.vr.gr.

Rene
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan