Het RS250 & RGV 250 topic: Valves are for toilets! Deel 11

Eerder had ik een vraag gepost over de preload van de achterschokdemper. Hebben jullie hier ervaring mee?

Verder heb ik nog een vraag over de bevestiging van de uitlaat bij de cilinder. Nu heb ik Jim Lomas uitlaten. Hierbij zit een adapter tussen de uitlaat en de cilinder. Tussen de adapter en de cilinder zit die aluminium ring. En tussen de uitlaat en de adapter zitten een piepkleine O-ring. Deze kan al niet tegen de hoge temperaturen en is ook nog eens heel dun.
Hoe zit dit bij jullie uitlaten?
 
Mannen, sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen. Maar ik ben op zoek naar een achteras compleet met moer, remklauwhouder en stel blokjes van een rs250. En vroeg mij af of iemand hier nog wat had liggen. Gr. Jeroen
 
Mannen, sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen. Maar ik ben op zoek naar een achteras compleet met moer, remklauwhouder en stel blokjes van een rs250. En vroeg mij af of iemand hier nog wat had liggen. Gr. Jeroen

Voor zover ik het weet zijn achterassen en moeren gewoon nog te bestellen via de Appie of Suzuki dealer, niet? Heb je op cmsnl gekeken, dan zie je meteen of de onderdelen nog voorradig zijn en dan kun je ze gewoon bij de dealer bestellen. Heb pas nog Brembo remblokjes gekocht via Marktplaats. Verder is er hier iemand die een paar pagina's terug nog zijn RS in onderdelen verkocht. Als je terug bladert, kom je hem vast tegen. En dan heb je ook nog Ebay kleinanzeigen voor onderdelen.
 
Dank jullie wel. Conract gehad en heeft mij met een van de benodigde delen verder weten te helpen. Helaas nog geen achterbrug as. Ik ga weer verder zoeken in het buitenland. De meeste delen zijn nieuw al NLA.
 
Dank jullie wel. Conract gehad en heeft mij met een van de benodigde delen verder weten te helpen. Helaas nog geen achterbrug as. Ik ga weer verder zoeken in het buitenland. De meeste delen zijn nieuw al NLA.

Gaat morgenochtend op de post!
Jammer dat ik je niet verder heb kunnen helpen met alle onderdelen.
 
Hmm, heel verhaal getikt, maar dat is pleite???
Dan maar een korte versie:
brakesRS250.jpg

In een laatste verwoede poging de originele poten tot leven te wekken meteen maar even de remmen geopereerd.
Later meer. :)
 
Jup dit is de derde keer in korte tijd dat posts verdwenen zijn. De redenen hiervan zijn door Duderuud uitgelegd in een apart topic. Maar het blijft irritant.
 
Eerder had ik een vraag gepost over de preload van de achterschokdemper. Hebben jullie hier ervaring mee?

Verder heb ik nog een vraag over de bevestiging van de uitlaat bij de cilinder. Nu heb ik Jim Lomas uitlaten. Hierbij zit een adapter tussen de uitlaat en de cilinder. Tussen de adapter en de cilinder zit die aluminium ring. En tussen de uitlaat en de adapter zitten een piepkleine O-ring. Deze kan al niet tegen de hoge temperaturen en is ook nog eens heel dun.
Hoe zit dit bij jullie uitlaten?

Zelf heb ik viton X ringen icm blauwe loctite gebruikt, dat werkt beter.
 
Zelf heb ik viton X ringen icm blauwe loctite gebruikt, dat werkt beter.

Ik heb wel Viton gebruikt, maar geen X-ringen. Blijven ze wel heel?

Misschien dat ik ze vastlas aan de adaperter van JL en dan iets verzin op de bevestiging aan het frame. Daar iets met rubberen ringen ofzo
 
Ik heb wel Viton gebruikt, maar geen X-ringen. Blijven ze wel heel?

Misschien dat ik ze vastlas aan de adaperter van JL en dan iets verzin op de bevestiging aan het frame. Daar iets met rubberen ringen ofzo

Ik denk dat er toen geen viton O ringen beschikbaar waren in de winkel.
Ze dichten af, dus ze werken naar behoren.
 
Gister heb ik de veer van mijn schokdemper gemeten. Ik wilde de spring rate weten, maar deze kon ik zo snel niet vinden. De lengte van de veer (onbelast) is 196 mm. Bij een lengte van 186 mm gaf de weegschaal 59 kg aan. Bij een lengte van 176 mm gaf die 123 kg aan. Dus komt het neer op een liniaire veer van 6 kg/mm (op de meetfouten na waarschijnlijk)

Nu zag ik dat de preload van mijn schokdemper 108 kg was, dus onbelast gemonteerd een lengte van 178 mm. Dit lijkt me wat veel, wat denken jullie?
Zelf weeg ik met pak, helm, laarzen, etc. 81 kg.

O-) Pfft het valt niet mee om jou manier van werken goed te begrijpen...:+

Je werkt namelijk een beetje anders. Wat belangrijk is om te weten en vrij makkelijk om te meten doe je het volgende. Motor volledig van de grond (maar wel beide wielen op dezelfde hoogte vrij van de grond uiteraard) meet van je achterbrug as naar een vast punt op je zit. Dit is dus motor uitgeveerd en maat A. Nu zet je de motor op de grond en meet je weer dezelfde punten. Motor zijn eigen gewicht is maat B. Vervolgens ga jij met je pak en helm op je motor in rijhouding zitten en meet iemand anders weer de zelfde punten, maat C dus.
Maat A totale veerweg 100%
Maat A - B geeft negatieve veerweg zonder rijder 65% - 75%
Maat A - C geeft negatieve veerweg met rijder 65% - 50%

Dit laatste is eigenlijk je vraag volgens mij, en als je dus op 50% - 65% uit komt van maat A zit je goed volgens de vering experts.

Verder kom ik uit op een veer van 58,83 N/mm (6 kgf/mm), dit lijkt mij wel te kunnen kloppen voor zo,n type achtervering. Voor vering gegevens kun je kijken op RT - Digital Product Search zeer nutige site:Y
Maar ik kan het eventueel ook voor je na rekenen als je de buitendiameter van de veer, draaddiameter van de veer en het aantal windingen opmeet.
 
meet van je achterbrug as naar een vast punt op je zit.

als je dus op 50% - 65% uit komt van maat A zit je goed volgens de vering experts.

* recht omhoog, héél belangrijk
* 50% is wel ultra-gigantisch veel. zeker voor een sportmotor. en ik heb het zelden weten uitdrukken in procenten. voor straatgebruik +/-30mm, circuit +/- 20mm achteraan
 
Ik heb letterlijk de instructie boekjes van WP geciteerd, vandaar de opmerking "vering experts" ;)
link ?

geen idee in welk boekje je hebt gekeken (ik vermoed eerder Cross/enduro ?), maar in dat van een RGV (of eendert welke andere sportmotor) zal nooit staan dat de sag 50-65% van de totale veerweg bedraagt. die 65% is al behoorlijk veel. de helft van je veerweg daaraan opgebruiken is absurd.

Consent Form | Sport Rider

Suspension & Chassis : A Bench Racer's Guide - Sigma Performance

http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm (Motorcycle Suspension Set-up)

How to adjust sportsbike suspension

adventure moto : 30% Quick Tips: How To Set Your Rear Sag On An Adventure Bike - ADV Pulse
 
@Janbros Aha ik snap je rekenmethode nu! Maat A 100% is vanaf achteras tot een vast punt van je zit of subframe.
Oftewel "rolling radius" + totale veerweg (+ misschien nog een klein stukje zit)
Maat A ls dus veel meer als alleen je veerweg, snap je?
Het is echt een boekje van WP, maar ik heb de methode ook wel tijdens circuitdagen zien gebruiken.
Ik zal zo ff proberen de pagina te scannen, ik heb geen linkje.

1546546535442.jpeg


1546546592574.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan