het sleutelblunders van anderen topic

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
Plaats hier het gepruts wat je van een ander tegen komt.

AAN MOTORFIETSEN!

liefst met foto's :Y

spelregels, omdat iedereen fouten maakt;

  • geen namen
  • geen kentekenplaten
  • geen veroorzakers in beeld
  • hou het technisch
  • maak het niet persoonlijk
  • dit is geen olie topic
  • geen algemeenheden
  • Het is geen auto topic
  • Het is geen zelf sleutelaar tegen professional topic
 
Laatst bewerkt:
Nog eentje van een jaar of 12 terug :)
Mijn vrouw had een leuke Honda CBR 400, maar het ding liep slecht. Een goede kennis van me (overigens oud-MF'er) wou er wel naar kijken. Dus hij aan het sleutelen aan die CBR. Alles prima, spulletjes mooi eraf gehaald, carbs eraf om mooi schoon te maken. Aan de inlaatkant van het blok nog even netjes proppen blauw papier erin, zodat er geen schroefjes in konden vallen.
Carbs schoon, luchtfilter vervangen, nieuwe bougies erin, allemaal prima. Hup spul in elkaar zetten en starten maar. Ja niet dus hè... Accu leeg gestart. Dus aanlopen. Hij is wel tien keer de straat op en neer gelopen, maar niet aanslaan...

Ineens krijgt 'ie een rooie kop: "De blauwe proppen zitten er nog in..."
Vergeet hij nooit meer. En wij ook niet.
 
Ik ben er nu wel echt klaar mee, de volgende die er over door gaat krijgt een weekje vakantie.

Inderdaad, een wiel, of ga je enkel de velg balanceren en dan de naaf ernin spaken?😊

hooooooooooooo sleutelblunder topic he, niet wielendiscussie topic.

Hoe doe je dat? ga je de spaken dan eerst demonteren? Hoe monteer je die velg op het apparaat?

Noem jij een velg, of zoals jij wil een velg met naaf en spaken een wiel?


Dat van jouw klopt niet.
Lekker puh.


Alle 3, tot over een week :W
 
6: Als achter vliegen vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna.

10: Als in de plaats waar graven graven graven, Graven, graven graven graven, graven graven graven.

16: Als in de plaats waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.

Wie biedt meer?
Ik !!


Een topic ban als je je taallessen hier voortzet en niet in het taalnazi topic B|
 
ondanks ik vel tegen ben op nieuwere wetten/regels is apk voor motors nog zo slecht niet .
Maar oldtimers ouder dan 50 jaar moeten wel vrijstelling hebben ivm remmen / uitstoot O-)
Sommige (misbaksels) van cafe racers of dirt trackers zijn echt niet meer veilig .
Oprotten met die discussie B|
 
Tijdje geleden wilde ik de wieltjes van mijn rijdende project Citta Gilera voorzien van wat opnieuw gespoten wielen dus ik duik de onderdelenbak in die je na jaren van sparen en opkopen van partijen hebt liggen voor een ander voorwiel zodat ik i.i.g. gewoon door kon rijden tijdens het opknappen.
De voorwielen hebben nog losse kogellagers dus een aparte lagerschaal aan beide zijden van de binnezijde van het voorwiel welke dan weer met een losse hardstalen ring en conische moer wordt afgesloten naar buiten toe.
1 lagerschaal was al kapot/gescheurd maar de andere kant zag er nog goed uit tot ik iets beter ging kijken en ik een haarscheurtje ontdekte.....ik kreeg bijna medelijden met diegene die nog nooit had gehoord van noodzakelijke speling op je lagers en waarschijnlijk vol op zijn bakkus was gegaan toen de lagerschaal brak en voorover werd gelanceerd tijdens een ritje met de Citta.
Vast is vast toch??????

Zelfde geld ook voor de voorwielen van een VW kever of überhaupt een auto met achterwielaandrijving.....die ook vast met lichte speling, moderne garages hebben nog wel eens de neiging om alle voorwielen met 200+nm vast te zetten ivm de voorwielaandrijving....
Heb wel eens een foto gezien van een remtrommel vastgelast aan de spindel en vervolgens erafgebroken op de weg......


Dan zal het wel een schok voor je zijn, dat de naafmoeren van mijn achterwiel aangedreven transit met 450 nm vastzitten.

Maar daar zitten geen kegellagers in maar rollagers.

Een vorige bus had wel lagers, die afgesteld moesten worden. Dop 32 op 6nm. De dop was haast groter dan de momentsleutel.
 
Keurig 👍
 

Bijlagen

  • 20201030_104037.jpg
    20201030_104037.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 37
  • 20201030_104029.jpg
    20201030_104029.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 35
Weet ik zo niet, maar ongevraagd een ruilblok erin .........
Als jouw blok altijd goed onderhouden is, wat komt er dan in?

Stel je zit straks met een oliezuiper, ik noem maar wat
Zou het een lastige situatie vinden
garage moet gewoon garantie leveren op wat ze doen. Als jij ineens met een olieboot zit, moeten hun het oplossen.
 
Hoe vaak ik niet door een elektrotechnische vriend gecorrigeerd ben als ik zei dat er ergens stroom op stond.
Zeg je dan ook: "Er is veel stroming in het kanaal"? Of liever: "Er staat veel water in het kanaal"?
Stroom en spanning zijn verschillende begrippen, moet je niet door mekaar halen.
Eén van mijn vroegere chefs had het ook altijd over dichtgevroren condensors in de vriescel, voor mij als koeltechnicus spreek je dan wartaal, want in de vriescel hangen "verdampers".
 
Veel mensen weten niet dat je normaal gezien de haspel volledig moet ontrollen als je vermogen vraagt.
Ik vind het dan ook raar dat er geen grote stickers met waarschuwing op staan.(aangezien er op de koffie van McDonald's staat dat de inhoud heet kan zijn.)

Beetje achterhaald.
De meeste haspels zit een sticker op met het vermogen dat je zowel (deels) opgerold als volledig afgerold mag vragen.
Vaak valt het helemaal niet tegen en mag je zeker de helft van het vermogen er doorheen jagen als hij volledig opgerold is.
 
Veel mensen weten niet dat je normaal gezien de haspel volledig moet ontrollen als je vermogen vraagt.
Ik vind het dan ook raar dat er geen grote stickers met waarschuwing op staan.(aangezien er op de koffie van McDonald's staat dat de inhoud heet kan zijn.)
je kon zeker mijn onderschrift niet lezen?
 
Geen motor, maar een (kitkar) auto, ik herb nog wat te doen dit najaar..................
In navolging hierop, op een originele kabelboom, bij Honda iig, zie je afsplitsingen meestal met een metalen (messing????) hulsje bij elkaar geknepen en met krimp of tape ingepakt. Iemand enig idee hoe deze dingen heten/waar te krijgen, evt met bijbehorende tang?
Ik vermoed wel bij conrad, maar als ik niet weet wat ik zoek is het lastig, hetb assortiment is ehhhhhhh groot
Ik maak dat na met behulp van gewone stekkers. Trekontlasting en pin (mannetje of vrouwtje) inknippen en weg buigen. Dan draad inleggen en vastknijpen. Tenslotte weggebogen delen afbreken.
 
En die kranen zitten weer aangesloten op kunststofleidingen?
Leidingsystemen in kunststof zijn ondertussen wel algemeen goed, zelfs bij de leiding met alu kern wordt er gezorgd dat er geen galvanisch contact mogelijk is met de andere (al dan niet non Ferro) onderdelen.
Dus kranen kunnen best geïsoleerd zijn van een perfect geaarde boiler.
 
Ach, bij mijn vorige auto hebben ze ooit vergeten om 2 van de 5 wielmoeren vast te draaien. Dit soort dingen is vaak het gevolg van afleiding en/of haastwerk omdat er aantallen per uur gepoept moeten worden. Als keurmeester zou ik verder niet flauw zijn en zelf even de ratel erop zetten-O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan