het sleutelblunders van anderen topic

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.209
5.572
Plaats hier het gepruts wat je van een ander tegen komt.

AAN MOTORFIETSEN!

liefst met foto's :Y

spelregels, omdat iedereen fouten maakt;

  • geen namen
  • geen kentekenplaten
  • geen veroorzakers in beeld
  • hou het technisch
  • maak het niet persoonlijk
  • dit is geen olie topic
  • geen algemeenheden
  • Het is geen auto topic
  • Het is geen zelf sleutelaar tegen professional topic
 
Laatst bewerkt:
Enige jaren geleden. Buurman reed al jaren een Peugeot Elyse (?) scooter met een 2-takt motor. Voor de 2-takt smering had deze een apart olietank en kon dus gewone benzine tanken. Wel zorgen dat de olietank altijd gevuld blijft.
In 2017 kocht hij een nieuwe Peugeot Elysé 125, nu met een 4-takt motor.
Gewend aan het 'vol' houden van de olietank, wordt na de eerst tankbeurt ook meteen de olietank gevuld.
Was even zoeken, maar inderdaad, er was een vuldop.
Was even schrikken, ging ruim 3 liter in.
En toen wilde de Peugeot niet meer starten :N
 
Enige jaren geleden. Buurman reed al jaren een Peugeot Elyse (?) scooter met een 2-takt motor. Voor de 2-takt smering had deze een apart olietank en kon dus gewone benzine tanken. Wel zorgen dat de olietank altijd gevuld blijft.
In 2017 kocht hij een nieuwe Peugeot Elysé 125, nu met een 4-takt motor.
Gewend aan het 'vol' houden van de olietank, wordt na de eerst tankbeurt ook meteen de olietank gevuld.
Was even zoeken, maar inderdaad, er was een vuldop.
Was even schrikken, ging ruim 3 liter in.
En toen wilde de Peugeot niet meer starten :N
_O-
Maar misschien wel beter dan geen olie,
 
De werkplaatschef van het autobedrijf waar ik gewerkt heb, deed net nadat ik daar weg was een kleine beurt bij een Volvo D5. Controles en olie en -filter wissel, je kent het wel. Aangezien hij nogal vaak gestoord werd en van zichzelf redelijk verstrooid kon zijn, is hij enkele keren weggelopen bij de auto tijdens de beurt. Tijdens het testritje begon de motor op hol te slaan, en bleek niet meer te stoppen; motorblok total loss.

Wat bleek, hij was vergeten de oude olie af te tappen maar had wel 5,5liter nieuwe olie erin gepompt en niet gepeild.
 
Maat van me had een ktm gekocht. Toen hij zijn nieuwe aanwinst kwam laten zien. Vroeg ik direct of hij dat rare gerinkel niet hoorde ergens in de buurt van de koppeling. Na fftjes goed geluisterd te hebben toch maar besloten om het blok even open te halen en kijken of er wat loos was probleem was direct zichtbaar en gelukkig simpelweg te verhelpen door dat 1e boutje even aan te draaien.
C253FD26-0528-44D6-B89E-81A11FBFB17D.jpeg
1403187
1403188
 
Moet je opletten.. is die ktm met spoed ingeruild wegens dat rammeltje..

"even boutje vast... klaaaaar"

Inderdaad ! Mijn vader had in de 50er jaren een motorwerkplaats.

Kwam een Norton rijder met een slippende koppeling binnen.
Met de opdracht dat de (volgens de eigenaar) compleet versleten versnellingsbak vervangen moest worden. Maar vooraf graag een prijsopgave, omdat hij overwoog om de 'versleten' Norton vanwege de bijgeluiden mogelijk te gaan inruilen.
Bleek hetzelfde euvel, de moeren van de koppeling liepen aan tegen de plaatstalen primaire ketting kast (had je toen nog). Geluk voor de Norton man, het plaatstaal was sterk en de moeren konden niet verder loslopen. Bleek dat hij al maanden met die slippende koppeling had rond gereden (vanwege de geringe druk op de veren).

[ Ben opgegroeid in de motorwerkplaats van mijn vader. Hoe ik dit nog weet ? Zie de Posting hieronder ! ]

P.S. Foto komt van de Norton Club site.
 

Bijlagen

  • koppeling Norton.jpg
    koppeling Norton.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Min vaders "Motorwerkplaats" (in IJmuiden) sloot 'officieel' begin 60er jaren (van de vorige eeuw ;) )
Wij, mijn oudere broer en ik 'erfde' zo een prachtige hobbyruimte. Inclusief een schuur met een aantal achtergelaten (!) motoren.
Was in 1963. Als 13 jarig ventje en gek van motor-cross, viste ik er een Norton 16H (ééncilinder zijklepper, 500cc, bj 1941) tussenuit.

Allereerst werd de motor wat lichter gemaakt (of te wel, al het overbodige eraf gesloopt)
De achterband werd vervangen door een 'sleedse' crossband, het zadel moest (was toen nog niet zo groot!) plaatsmaken voor een dikke plak schuimrubber.
De motor liep niet meer, maar dat was in een motorwerkplaats wel 'even' te klaren.
Cilinderkop eraf, scheut petroleum in de cilinder en de zuiger ging al snel weer op en neer!
Carburatie schoon gemaakt en de roestige tank vervangen voor een klein brommer tankje.
De magneet ontsteking eraf en grondig schoon gemaakt (en meteen waterdicht, voor over het strand ! )

Alles weer gemonteerd, verse olie erin en . . . . . . . . niet lopen. Met vriendjes enkele blokjes rond geduwd, maar niet lopen :N
Er was een 'prachtige'-vonk, zelfs een nieuwe bougie en de carburatie leverde benzine :?

Na tig keer demonteren en weer alles monteren en weer trappen tot je er bij neerviel, hielp mijn broer me uit de problemen.
Een 4-takt cyclus heeft 2 bovenste dode punten (BDP), één waarbij de beide kleppen open staan en één bij de compressie.
De magneet ontsteking staat met een ketting gekoppeld aan de nokkenas, dus draait op de halve snelheid.

Juist ja, had de magneet op het verkeerde BDP gezet.

P.S. hebben er daarna op het IJmuider strand nog veel plezier mee beleeft
Norton 16H 1963.jpg

Tot de Politie er een eind aan maakte.
Toen mocht de Norton één schuurtje opschuiven, het oud-ijzer hok :W
 
Laatst bewerkt:
Tijdje geleden wilde ik de wieltjes van mijn rijdende project Citta Gilera voorzien van wat opnieuw gespoten wielen dus ik duik de onderdelenbak in die je na jaren van sparen en opkopen van partijen hebt liggen voor een ander voorwiel zodat ik i.i.g. gewoon door kon rijden tijdens het opknappen.
De voorwielen hebben nog losse kogellagers dus een aparte lagerschaal aan beide zijden van de binnezijde van het voorwiel welke dan weer met een losse hardstalen ring en conische moer wordt afgesloten naar buiten toe.
1 lagerschaal was al kapot/gescheurd maar de andere kant zag er nog goed uit tot ik iets beter ging kijken en ik een haarscheurtje ontdekte.....ik kreeg bijna medelijden met diegene die nog nooit had gehoord van noodzakelijke speling op je lagers en waarschijnlijk vol op zijn bakkus was gegaan toen de lagerschaal brak en voorover werd gelanceerd tijdens een ritje met de Citta.
Vast is vast toch??????

Zelfde geld ook voor de voorwielen van een VW kever of überhaupt een auto met achterwielaandrijving.....die ook vast met lichte speling, moderne garages hebben nog wel eens de neiging om alle voorwielen met 200+nm vast te zetten ivm de voorwielaandrijving....
Heb wel eens een foto gezien van een remtrommel vastgelast aan de spindel en vervolgens erafgebroken op de weg......
 
Tijdje geleden wilde ik de wieltjes van mijn rijdende project Citta Gilera voorzien van wat opnieuw gespoten wielen dus ik duik de onderdelenbak in die je na jaren van sparen en opkopen van partijen hebt liggen voor een ander voorwiel zodat ik i.i.g. gewoon door kon rijden tijdens het opknappen.
De voorwielen hebben nog losse kogellagers dus een aparte lagerschaal aan beide zijden van de binnezijde van het voorwiel welke dan weer met een losse hardstalen ring en conische moer wordt afgesloten naar buiten toe.
1 lagerschaal was al kapot/gescheurd maar de andere kant zag er nog goed uit tot ik iets beter ging kijken en ik een haarscheurtje ontdekte.....ik kreeg bijna medelijden met diegene die nog nooit had gehoord van noodzakelijke speling op je lagers en waarschijnlijk vol op zijn bakkus was gegaan toen de lagerschaal brak en voorover werd gelanceerd tijdens een ritje met de Citta.
Vast is vast toch??????

Zelfde geld ook voor de voorwielen van een VW kever of überhaupt een auto met achterwielaandrijving.....die ook vast met lichte speling, moderne garages hebben nog wel eens de neiging om alle voorwielen met 200+nm vast te zetten ivm de voorwielaandrijving....
Heb wel eens een foto gezien van een remtrommel vastgelast aan de spindel en vervolgens erafgebroken op de weg......


Dan zal het wel een schok voor je zijn, dat de naafmoeren van mijn achterwiel aangedreven transit met 450 nm vastzitten.

Maar daar zitten geen kegellagers in maar rollagers.

Een vorige bus had wel lagers, die afgesteld moesten worden. Dop 32 op 6nm. De dop was haast groter dan de momentsleutel.
 
Dat klopt idd.,
Meermaals vroeger de achterwiellagers van mijn (voorwielaangedreven) auto's afgesteld: aandraaien tot het wiel zwaar begon te lopen, 1/8 slag weer lossen, was altijd goed vertelde men mij.
Zal wel merkgebonden geweest zijn veronderstel ik.
 
Enige jaren geleden. Buurman reed al jaren een Peugeot Elyse (?) scooter met een 2-takt motor. Voor de 2-takt smering had deze een apart olietank en kon dus gewone benzine tanken. Wel zorgen dat de olietank altijd gevuld blijft.
In 2017 kocht hij een nieuwe Peugeot Elysé 125, nu met een 4-takt motor.
Gewend aan het 'vol' houden van de olietank, wordt na de eerst tankbeurt ook meteen de olietank gevuld.
Was even zoeken, maar inderdaad, er was een vuldop.
Was even schrikken, ging ruim 3 liter in.
En toen wilde de Peugeot niet meer starten :N
Zo kocht ik ooit een Honda C50 voor weinig. Het motortje rookte wel een beetje, maar verder reed de brommer mij goed genoeg. Na de eerste keer tanken (tankje zit onder het zadel) viel mij op dat het rond de dop nogal vettig was. Nou, autobenzine erin en karren maar. Spoedig was het roken over. Bij navraag zei de verkoper: ja, ik tankte altijd brommerbenzine/mengsmering. Het is toch immers een brommer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan