het sleutelblunders van anderen topic

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.209
5.572
Plaats hier het gepruts wat je van een ander tegen komt.

AAN MOTORFIETSEN!

liefst met foto's :Y

spelregels, omdat iedereen fouten maakt;

  • geen namen
  • geen kentekenplaten
  • geen veroorzakers in beeld
  • hou het technisch
  • maak het niet persoonlijk
  • dit is geen olie topic
  • geen algemeenheden
  • Het is geen auto topic
  • Het is geen zelf sleutelaar tegen professional topic
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo van kritiek op andermans motor, maar had er hier gisteren een staan op een Japanse chopper en móest toch even benoemen dat zijn ketting nog nét niet over de grond sleepte.. En dat dat i.c.m zijn te zachte, vierkante achterband en het ontbreken van een kettingkast / rand geen beste combi was. Het leek wel een te lange ketting, hij zou zelfs in versleten staat nooit zo slap moeten kunnen hangen. Je hoorde hem bij het wegrijden brrrrrrrrr aanlopen.

Jaja, komt het najaar wel!
Tja.. Als je het najaar haalt op die manier.
 
Eeeeeh, dat werkt volgens mij wel hoor. Balanceren is niet meer dan dat er een gelijk gewicht rondom de omtrek van het wiel aanwezig is. Als er een beweegbare massa in het wiel zit, zoals ride-on, dan zorgen centrifugaalkrachten ervoor dat de massa zich gelijkmatig verdeeld rondom het wiel, waarbij de massaongelijkheid de verdeling verdeeld. Wasmachines hebben ook zelf-balanceer mechanismen gevuld met olie welke hetzelfde doen.

Of je het in je wiel wil (teringzooi bij het verwisselen van banden) is een tweede. Volgens mij verkoopt @Super Blackbird dit spul ook, hij is er vanzelfsprekend fan van.
 
Eeeeeh, dat werkt volgens mij wel hoor. Balanceren is niet meer dan dat er een gelijk gewicht rondom de omtrek van het wiel aanwezig is. Als er een beweegbare massa in het wiel zit, zoals ride-on, dan zorgen centrifugaalkrachten ervoor dat de massa zich gelijkmatig verdeeld rondom het wiel, waarbij de massaongelijkheid de verdeling verdeeld. Wasmachines hebben ook zelf-balanceer mechanismen gevuld met olie welke hetzelfde doen.

Of je het in je wiel wil (teringzooi bij het verwisselen van banden) is een tweede. Volgens mij verkoopt @Super Blackbird dit spul ook, hij is er vanzelfsprekend fan van.
voor kleine wieltjes wordt gezegd dat er niet altijd gebalanceerd hoeft te worden, zo ook voor mijn pcx waarbij dit zonder problemen achterwege blijft.
maar al mooi wat jaren geleden kocht defensie een groot aantal moderne scania vrachtwagens met wissel laad systeem. de banden van dit ding worden dus ook niet gebalanceerd voor zover ik begrepen heb. en we hebben het hier dus over redelijk manlijke bandjes...
er zit vast wat in, dat soort balanceer vloeistof maar voorlopig zal ik het, als er weer een echte motor staat, bij gewoon balanceren.
 
ik kan niet geloven dat dat spul balancerend gaat werken,
het zal door de middenpuntvliedende uiteraard naar de verste uithoeken worden gestuwd, maar daardoor wordt een iets ongelijke band nog zwaarder op zijn onregelmatigheden, dus wat mij betreft nooit een alternatief voor dynamisch balanceren.
 
Ik heb het voor je uitgevogeld omdat ik het zelf ook niet snap. Nu blijkt dat deze methode van balanceren alleen werkt voor onbalans in het verticale vlak, bij wielen welke op- en neer kunnen bewegen (het is dus niet te zien op het balanceer apparaat).

Als je gaat rijden wordt de balanceerstof, dankzij de middelpuntvliedende kracht, gelijkmatig aan de binnenkant van de band verdeelt. Als er onbalans aanwezig is kan het wiel op- en neer bewegen in de ophanging. De massa van de balanceerstof zal deze beweging niet direct volgen (wet van behoud van impulsmoment), waardoor bij elke beweging de balanceerstof zich meer en meer aan de andere zijde zal verzamelen waardoor de massa aan die zijde vergroot wordt. Na enkele omwentelingen is een balans gecreëerd en beweegt het wiel niet langer op- en neer.

Dit werkt dus alleen voor statische balans en alleen als het wiel in vering / demping hangt.

Omdat deze vorm van balanceren ook onbalans opvangt welke op een later moment optreed (slijtageplekken, veel modder op de band) is het een populaire vorm van balanceren voor 4WD enthousiasten die ook op de weg rijden. Men doet daar water met anti-freeze in de banden om onbalans van het off-road rijden (dikke plakken modder) op te vangen zodra men de weg op gaat.

Zie http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.html, How do tire-balancing beads work? en https://trid.trb.org/view/194332 voor meer info.

Centramatic heeft zelfs speciale balancers ontwikkeld welke om de as van voertuigen geplaatst wordt (van vrachtauto's tot motorfietsen) die met hetzelfde principe werken: een kleine disc met vloeistof er in die de op- en neergaande beweging tegengaat en zo het wiel balanceert. Het gebruik van deze balancers is ook wetenschappelijk bewezen nut te hebben, zie Tire Balancers, Tire Balancing, Wheel Balancer and Wheel Balancing from Centramatic voor meer info en Whole Assembly Balance for Motorcycle from Centramatic voor de specifieke motorfiets applicatie.

En nu stop ik hier, begint een beetje off-topic te worden.
 
Laatst bewerkt:
@RR Vliet , wetende dat onbalans zich enkelt en alleen uit in het feit dat bij een ronddraaiend wiel of whatever het middelpunt/zwaartepunt zich niet in het hart van het wiel bevindt zal de as dus een cirkelvormige beweging willen maken en niet een lineraire zoals op en neer zou zijn...
 
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Gezien de ervaringen van veel gebruikers geloof ik wel dat het wegnemen van alleen de lineaire onbalans vaak een dusdanig groot effect heeft dat men wel het gevoel heeft dat het 'werkt'. Neemt niet weg dat de axiale onbalans nog wel aanwezig is, maar ik denk dat je die minder voelt doordat de montage van het wiel vaak voorkomt dat die zich sterk uit.
 
Een collega vond het niet erg dat er een klein deukje in een as gekomen was,
Gevolg zie je in de bronzen bus, ettelijke uuuuuren verlies op een productiemachine door één onoplettendheidje of onvoorzichtigheidje.
20191114_125238.jpg
20191114_125326.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan