Het span van CoelaCanth

CoelaCanth

MF'er
10 mrt 2022
235
395
Hoogerheide
Het onderhoud/verbouw en aanpas verslag van mijn zijspan.

Honda VF750S sabre v45 uit 1984 met een "van de Ven" bak
20220512_210050.jpg

20220626_210628.jpg
 
Laatst bewerkt:
Begin 2022 was ik op zoek naar een manier om meer bewegingsvrijheid te hebben zonder auto maar wel met de kinderen( 2 zoontjes van nu 2,5 en 4,5 jaar).
Solo motorrijden doe ik al een flink aantal jaren en de oudste vind het altijd prachtig als tie er op mag zitten of mag helpen met wassen en poetsen.

Dus ging ik op zoek naar een motor met zijspan, toen men oog viel op de Honda met van de Ven bak was ik gelijk verkocht.
Ideaal om wat verder weg te kunnen( inplaats van fietsen of lopen) en de kinderen kunnen uit de wind, regen en lawaai zitten. Nog een groot voordeel van een zijspan is dat je gelijk bagageruimte hebt voor vanalles en nog wat als je op stap gaat.

In dit topic ga ik dus bijhouden (soort van dagboek) wat er allemaal gebeurt met het zijspan: onderhoud, aanpassingen uitjes weg noem maar op.
 
Na aankoop eerst flink achterstallig onderhoud uitgevoerd. En wat extra veiligheids dingen aan en ingebouwd.

Olie+oliefilter vervangen.
Luchtfilter vervangen.
Benzinefilter.
Bougies vervangen.
Olie van de cardanas vervangen.
Nieuwe koppelingsplaten en startmotorkoppeling vervangen.
Startmotor vervangen.
Voor en achterband vervangen.
Nieuwe accu.
Benzinekraan gereviseerd.
Carburateurs schoongemaakt en gesynchroniseerd.
Uitlaten lekdichter gemaakt.
Rem‐ en koppelingsvloeistof vervangen.
Remblokken voor en achter vervangen.
Remleidingen vervangen voor staalomvlochten leidingen
Verse gripjes op het stuur.
Koplamp vervangen voor een LED module.
Valbeugels op motor geplaatst.
4 punts gordels en handvatten gemonteerd in het zijspan.
Zijspiegel op het span gemonteerd zodat de passagiers ook naar achter kunnen kijken.
Radio met losse accu in het span voor een muziekje onderweg en om de communicatie set aan te koppelen.
2 extra lampen op het span gezet voor veel licht wanneer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Heb vandeweek het span van de motor afgehaald om de schade van de terugrit na het bot beter te kunnen bekijken. Het oog van de achterste schoorstang is best "netjes" uitgescheurd, daar kan ik zo een plug met schroefdraad in lassen. Het stukje frame waar het span vooronder mee vastzit is er erger aan toe, sommige plekken waren nogal dun geworden van de roest:YY daar ging de schroevendraaier zo doorheen.
20221026_160639.jpg
20221026_160547.jpg
20221026_155832.jpg

Nu is mijn idee om een heel stuk te gaan vervangen(tussen de rode streepjes) k heb al een stuk buis besteld van rond 32x3, het buigen kan ik op het werk doen.
20221026_182339.jpg
 

Bijlagen

  • 20221026_182339.jpg
    20221026_182339.jpg
    365,2 KB · Weergaven: 14
Dat lijkt me een slim plan. Het mooist zou zijn om er een demontabele buis met vaste kogels van te maken. Maar om de buis of de verbindingsstukken er weer in te lassen zonder het blok er uit te halen lijkt mij een uitdaging.
 
Was er al van uit gegaan dat het blok eruit moet om overal goed bij te kunnen.
Kogel recht op het frame lassen is niet mogelijk aangezien daar nog een motorbloksteun zit en de bevestiging van het dwarspijpje naar de andere kant van het frame. Op dezelfde boutjes zit de kogel ook vast, nu m6 maar gaat m10 worden.
 
Ja, die japanse frames zijn net peperkoek. Al vaker versteld gestaan hoe dunwandig het allemaal is EN hoeveel roest er ook aan de binnenkant terechtkomt. Tijd geleden een Honda CB550 van een vriend geholpen te revalideren. Toen het blok eruit moest gebruikten we even een breekijzer als hefboom, dat was niet slim achteraf. Meteen een gat in de framebuis en van binnenuit helemaal verrot. Was even schrikken toen maar de eigenaar is een liefhebber en heeft het ding helemaal netjes laten repareren. En nu is het ding tenminste echt als nieuw.
 
Was er al van uit gegaan dat het blok eruit moet om overal goed bij te kunnen.
Kogel recht op het frame lassen is niet mogelijk aangezien daar nog een motorbloksteun zit en de bevestiging van het dwarspijpje naar de andere kant van het frame. Op dezelfde boutjes zit de kogel ook vast, nu m6 maar gaat m10 worden.

Geen half werk dus.
Goed bezig hoor
 
Tijdens het wachten tot het badje klaar was een beetje naar de motor aan t loeren, valt men oog op de kleine witte lettertjes van men remleidingen. Hebben remleidingen eigenlijk een houdbaarheidsdatum net als bijvoorbeeld gasslangen, ja dus...Google zegt 5 jaar.... Er staat 10/82...week/jaar van productie.
Goei spul honda *O* toch maar eens zoeken naar nieuwtjes voor de veiligheid. Remmen gaat overigens nog prima.
 
Precies, of zoals we in de luchtvaart zeggen: als je de stikstof nog niet ziet zitten kan die band nog wel een vluchtje maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan