Het span van CoelaCanth

Het duurde een poos maar het nieuwe stuk frame zit ertussen. Enkel nog een paar gaatjes boren voor de beugel van het motorblok en dan een flinke lik verf voordat alles weer in elkaar gezet kan worden.
20221217_113922.jpg
20221224_153714.jpg
 
Een klein knikje idd, maar zelfs wanneer ik de buis helemaal gevuld had met wit zand en goed aangetrilt, gingtie bij een 90°bocht alsnog een beetje knikken. Heb best wel wat pijp verpest met bochten buigen en dit was de beste, dat dikwandige spul is toch wat anders dan dunwandig of cv buis.
 
Ik vind het geen kleine knik.

Hoe ziet jouw buigmachine eruit?
Ik denk dat jouw persblok te breed is, als de buis naar buiten kan dan zal hij knikken.
Je kunt hem opvullen met krantenpapier, doe er zoveel lagen in dat je de buis net niet meer in het persblok krijgt.

Je moet niks natuurlijk, maar ik zou het opnieuw doen.
 
Voor het buigen van mijn vorkpoten had ik ook geen passen buigblok.
plaatje aluminium er bij gestoken wat zich mooi om de pijp plooit en truuk gelukt.
 
Je kunt hem opvullen met krantenpapier, doe er zoveel lagen in dat je de buis net niet meer in het persblok krijgt.

Je moet niks natuurlijk, maar ik zou het opnieuw doen.
Zo heb ik het ook gedaan.
Maar het scheelt wel heel veel wat voor soort buis het is. Naadloze dunwandige buis of lekker dikke gasbuis is nogal een verschil.
 
Nu is mijn idee om een heel stuk te gaan vervangen(tussen de rode streepjes) k heb al een stuk buis besteld van rond 32x3, het buigen kan ik op het werk doen.

20221026_182339-jpg.1817008

Waarom zo'n scherpe bocht gemaakt ? Lijkt scherper dan de originele buis.
Kom je nu nog wel uit met de gaten voor de ophanging ?
Ik denk dat een metaalbewerker voor een krat bier zo'n pijp voor je in dezelfde vorm als de originele kan buigen.

Ik ben geen framebouwer, maar word wel ongemakkelijk van wat je nu aan het doen bent.

Denk dat je met die knik een heel groot deel van de kracht van de buis kwijt bent.
En dan is op dat punt ook nog eens een ophangpunt van de bak EN van het blok ...
En de pijp wordt mogelijk verder verzwakt door de gaten die je daar gaat boren voor de ophanging.
(Ga je daar wel buisjes in de gaten lassen ?)
Denk dat op termijn die knik gaat falen/scheuren.
Als dan de kop van de bouten van de ophanging afbreken en de bak daar loskomt,
kan dat grote problemen veroorzaken.

Voor je eigen veiligheid en die van je passagiers, zou ik iemand met verstand van zaken vragen
of dit een veilige situatie is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips en het advies, ik ga nog een nieuwe bocht proberen te maken ( had niet verwacht dat een knikje zoveel sterkte zou weg kunnen halen) ben niet te beroerd om men fouten toe te geven, hoort allemaal bij het leerproces.
Buigpomp met mal is voor buis 32mm en past precies maar misschien met wat kranten ertussen past ie nog beter.(die truc kende ik nog niet)
 
Het moet inderdaad goed in de buigmal passen (of opvullen, maar dat lukte mij niet zo goed). Ik ben afgelopen week ook aan het buigen geweest, 33.7 pijp met wanddikte van 5, dat ging wel mooi.
 
Bedankt voor de tips en het advies, ik ga nog een nieuwe bocht proberen te maken ( had niet verwacht dat een knikje zoveel sterkte zou weg kunnen halen) ben niet te beroerd om men fouten toe te geven, hoort allemaal bij het leerproces.
Buigpomp met mal is voor buis 32mm en past precies maar misschien met wat kranten ertussen past ie nog beter.(die truc kende ik nog niet)

Anders als je de ruimte hebt voor een grotere bocht dan kun je de buis steeds een cm opschuiven en zo de bocht maken. En dus iets minder vervormen.
 
Als je het toch opnieuw gaat doen heb ik nog een tip.
Je hebt eerst de nieuwe buis aan het frame gelast en daar dat stukje buis eroverheen geschoven denk ik.
Dat is prima.
Maar dat buisje moet je alleen op de naad, in lengterichting, aan de onderliggende buizen lassen. En dan wel zorgen dat het heel strak aanligt.
Als je de uiteinden ook weer rondom last haal je met die lassen een deel van de sterkte uit de framebuizen. Die lassen heb je ook helemaal niet nodig want alles zit dan al goed verbonden.

20221224_153714.jpg

De onderste verbinding is goed, alleen de lengte naad gelast
De bovenste is ook nog rondom gelast en daar wordt de buis, op het punt waar het op aan komt, niet sterker van.
 
Maar ik vraag mij toch af, wat is de wand dikte van dit pijpje?

Zo pijp hoor je toch zo te kunnen buigen zonder op te hoeven te vullen.
 
Maar ik vraag mij toch af, wat is de wand dikte van dit pijpje?

Zo pijp hoor je toch zo te kunnen buigen zonder op te hoeven te vullen.

Als het persblok niet past dan wordt de buis ovaal/ gaat knikken.
Ook bij dikwandig, zij het wat minder snel.
 
Als je het toch opnieuw gaat doen heb ik nog een tip.
Je hebt eerst de nieuwe buis aan het frame gelast en daar dat stukje buis eroverheen geschoven denk ik.
Dat is prima.
Maar dat buisje moet je alleen op de naad, in lengterichting, aan de onderliggende buizen lassen. En dan wel zorgen dat het heel strak aanligt.
Als je de uiteinden ook weer rondom last haal je met die lassen een deel van de sterkte uit de framebuizen. Die lassen heb je ook helemaal niet nodig want alles zit dan al goed verbonden.

Bekijk bijlage 1833590
De onderste verbinding is goed, alleen de lengte naad gelast
De bovenste is ook nog rondom gelast en daar wordt de buis, op het punt waar het op aan komt, niet sterker van.
@slijptol Als je de buis niet rondom last kruipt er dan geen water in ?
 
@slijptol Als je de buis niet rondom last kruipt er dan geen water in ?
Dat is een beetje ondergeschikt aan de primaire eis aan een frame om sterk en stijf genoeg te zijn.
Afkitten, tectyl, verf.
Keuze genoeg om het water en corrosie probleem te tackelen.
Maar als je het buisje rondom aflast dan voegt het niks toe aan het geheel. Dan wordt die las weer de zwakste plek in de constructie

Edit, na een nachtje slapen:

Als je wel een extra versteviging wilt zou een pen aan de binnenkant een mooiere oplossing zijn dan een buisje buitenom.
Dan heb je een goede basis om te lassen, de extra stijfheid én je hebt geen kier waar water in kan kruipen.

En als bonus zie je er niks van, en da's ook mooi meegenomen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan