Het Super Tenere 1200 topic

Zo, even een update wat betreft de Altrider crash bars.

Lang verhaal kort:
Crash bars montage was onmogelijk op de door Altrider geleverde montage instructies en video instructie (montage gaten lijnen niet uit).
Veel heen en weer gemaild met Altrider zelf (goed contact).
Andere opbouw volgorde was uiteindelijk de oplossing.

Half uurtje sleutelen en de beugels gingen er netjes op. De m8 montage gaten die in het verleden niet overeen kwamen zaten nu prima.

Blijft een beetje vreemd verhaal natuurlijk waarom het niet op de oorspronkelijke montage instructie lukte maar het resultaat is het zelfde!
 
Da's toch positief...

Hopelijk voor jou houdt de verf beter dan op mijn Altrider's...

Beetje jammer, zoveel geld en dan zo'n slechte lakkwaliteit.
Los daarvan, nooit kies ik nog voor zwarte crashbars. Voor m'n vrouw haar nieuwe GS750 ook zwarte gekozen. Eén offroadcursus later zijn beide kanten al bekrast.
Die blanke crashbars kunnen al wat hebben voordat je er iets op gaat zien.


Ik heb vanmiddag nog een blauwe uit de Yamaha stal naar huis gereden.. Ook met crashbars... en weer zwarte. 8)7
205315964_238531131074710_3541532088320374461_n.jpg
 
Da's toch positief...

Hopelijk voor jou houdt de verf beter dan op mijn Altrider's...

Beetje jammer, zoveel geld en dan zo'n slechte lakkwaliteit.
Los daarvan, nooit kies ik nog voor zwarte crashbars. Voor m'n vrouw haar nieuwe GS750 ook zwarte gekozen. Eén offroadcursus later zijn beide kanten al bekrast.
Die blanke crashbars kunnen al wat hebben voordat je er iets op gaat zien.


Ik heb vanmiddag nog een blauwe uit de Yamaha stal naar huis gereden.. Ook met crashbars... en weer zwarte. 8)7
Bekijk bijlage 1647355
De zwarte uitvoering is gepoedercoat rvs. De zilveren uitvoering is enkel gezandstraald rvs. Daar kan je op krassen wat je wilt maar je zal nooit door de toplaag heen komen omdat er immers geen poedercoating op zit. Dus je zal de krassen inderdaad een stuk minder snel zien.

Gelukkig hoef je bij beiden uitvoeringen geen zorgen te maken om roest. Of je moet continu in zout zeewater rond banjeren ;)
 
Wie weet er een beetje leuke gravel / onverharde paden waar je met de motor mag rijden. Hier aan de kust is er naar mijn idee weinig interessants en voor je het weet heb je een boete te pakken.

Ik heb er voorlopig nog wegbanden onder zitten maar wil die uiteindelijk vervangen naar een combi. Heb nu nog goed profiel op de banden en vind het zonde om ze nu weg te doen.

Ik heb wel het één en ander op internet gevonden maar daar staat niet echt duidelijk in of dat enkel gravel is of niet. Ben bang dat als ik zandpaden tegen kom dat mn banden niet toereikend genoeg zijn en voor gaas ga.

In principe heb ik nul ervaring met de motorfiets op onverharde paden en wil graag voorzichtig beginnen. Uitvinden hoe alles aan voelt enzo.

Ik heb wel vaak met quads, buggy en jeeps terrein gereden op verschillende soorten terrein (klimmend/dalend) in verschillende weersomstandigheden (van gortdroog tot stromende regen) maar heb een vermoeden dat dit totaal niet te vergelijken is met een motorfiets.

Wie is er bekend met een leuke beginner route?
 
Wie weet er een beetje leuke gravel / onverharde paden waar je met de motor mag rijden.

Wie is er bekend met een leuke beginner route?
De Turfweg in Garderen vind ik persoonlijk wel een mooi stukje. Mooie lengte (bijna 3 km), niet te moeilijk, maar wel leuk om het onverhard gevoel even te krijgen. Zo zijn er wel meer wegen in de regio te vinden. En als we het netjes houden (dus de normale gedragsregels in acht nemen en rekening houden met omwonenden, fietsers, ...) zal het ook geen problemen opleveren verwacht ik.

GPX viewer
 

Bijlagen

  • Turfweg Garderen (gravelweg).gpx
    3,8 KB · Weergaven: 13
De Turfweg in Garderen vind ik persoonlijk wel een mooi stukje. Mooie lengte (bijna 3 km), niet te moeilijk, maar wel leuk om het onverhard gevoel even te krijgen. Zo zijn er wel meer wegen in de regio te vinden. En als we het netjes houden (dus de normale gedragsregels in acht nemen en rekening houden met omwonenden, fietsers, ...) zal het ook geen problemen opleveren verwacht ik.

GPX viewer
Maar daar wringt meestal de motorlaars,
Je mag smeken & roepen wat je wil...
Maar als de échte Enduro rijders met hun zware eencilinders er door boenderen (+ enkele van de quat's) gaan de poppen aan 't dansen,
Net zoals al te lawaaierige choppers en ander tuig er voor zorgen dat leuke wegen niet meer toegankelijk zijn.🤬
 
Iemand hier interesse om mee te gaan naar de Franse Alpen?

Helaas, ik heb de reis geannuleerd.

Ik organiseer een (avontuurlijke) motorreis naar de Franse Alpen. O.a. Tunnel/Col du Parpaillon (onverhard) en Col de la Bonnet staan op het programma.
We gaan met een klein groepje, in principe max. 4 personen, maar één persoon heeft zich afgemeld, er is dus 1 plek vrij gekomen.
Het programma is als volgt:
Vertrek op 31 juli (op de motor) vanaf (regio) Arnhem, in 2 dagen rijden we naar Vars (Frankrijk). De 1e dag ca. 650 km ca. 40% snelweg, de 2e dag ca. 450 km met enkele bergpassen (o.a. Galibier).
We verblijven daarna 4 dagen/5 nachten in Vars, vanwaaruit we mooie dagtochten maken, o.a. naar/over Col du Parpaillon (onverhard) en Col de la Bonnet. De dagtochten zullen rond de 300 km zijn.
Daarna in 2 dagen terug, zaterdag 7 aug. zijn we 's avonds weer thuis.

Wij zijn ervaren rijders, maar geen doorgewinterde off-road rijders. Ik rijd lekker door maar "zo hard mogelijk" is beslist niet het geval. Ik wil ook weten waar ik geweest ben en me niet alleen maar focussen op het asfalt dat onder de motor door schiet.

Lijkt het je wat, stuur mij dan een persoonlijk berichtje. De 4e hotelkamer (1 pers. met eigen sanitair) is nu nog beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
De Turfweg in Garderen vind ik persoonlijk wel een mooi stukje. Mooie lengte (bijna 3 km), niet te moeilijk, maar wel leuk om het onverhard gevoel even te krijgen. Zo zijn er wel meer wegen in de regio te vinden. En als we het netjes houden (dus de normale gedragsregels in acht nemen en rekening houden met omwonenden, fietsers, ...) zal het ook geen problemen opleveren verwacht ik.

GPX viewer
Wat een toeval, drie weken geleden heb o.a. op de turfweg gewandeld. Tijdens het wandelen kwam ik verschrikkelijk interessante paden tegen waar ook auto's mochten rijden. (Waarschijnlijk bewoners?) Ik vroeg me al af of je daar mocht rijden met de motor.

Mag dat gewoon? Uiteraard gewoon met beleid. Want dat vind ik een super mooie omgeving.
 
Vraagje...
Ik vermoed dat ik het oude type standaard op mn fiets heb. Ik heb een touratech standaard verbreder aangeschaft maar volgens mij psst ie niet. Touratech zegt dat ie op elke standaard past vanaf bouwjaar 2014. In de video still van de website zie je ook een heel afwijkend product.

Mijn fiets heeft bouwjaar 2015 maar volgens mij gaat er iets fout. Zie bijgevoegde afbeeldingen.
 

Bijlagen

  • 20210705_201754.jpg
    20210705_201754.jpg
    212 KB · Weergaven: 14
  • Screenshot_20210706-120045_Chrome.jpg
    Screenshot_20210706-120045_Chrome.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 14
  • Screenshot_20210705-223831_Chrome.jpg
    Screenshot_20210705-223831_Chrome.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 15
Jouw
Vraagje...
Ik vermoed dat ik het oude type standaard op mn fiets heb. Ik heb een touratech standaard verbreder aangeschaft maar volgens mij psst ie niet. Touratech zegt dat ie op elke standaard past vanaf bouwjaar 2014. In de video still van de website zie je ook een heel afwijkend product.

Mijn fiets heeft bouwjaar 2015 maar volgens mij gaat er iets fout. Zie bijgevoegde afbeeldingen.
Jouw foto's 1 en 3 lijken mij het oude type Super Tenere (DP01). De middelste foto lijkt mij het latere type.

Ik heb een DP01 en een standaardverbreder van Wunderlich. Zie foto
 

Bijlagen

  • 20210706_134904.jpg
    20210706_134904.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 5
Vraagje...
Ik vermoed dat ik het oude type standaard op mn fiets heb.

Mijn fiets heeft bouwjaar 2015

Uw Ten is niet van bouwjaar 2015....maar een overjaarse... het is dus niet alleen een oude type standaard, maar je hebt gewoon de eerste generatie.

Ik heb zelf ook een "overjaarse" 2015 gehad...


Als je dus nog eens iets besteld kies je best voor het pre-2014 model. ;)
 
Laatst bewerkt:
Jouw

Jouw foto's 1 en 3 lijken mij het oude type Super Tenere (DP01). De middelste foto lijkt mij het latere type.

Ik heb een DP01 en een standaardverbreder van Wunderlich. Zie foto
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. Bedankt voor je aanbod, ik heb het overwogen maar ik denk dat ik voor een Altrider ga.
Uw Ten is niet van bouwjaar 2015....maar een overjaarse... het is dus niet alleen een oude type standaard, maar je hebt gewoon de eerste generatie.

Ik heb zelf ook een "overjaarse" 2015 gehad...


Als je dus nog eens iets besteld kies je best voor het pre-2014 model. ;)
Ahaa. Volgens mij heb ik dat eerder hier gelezen. Eigenlijk is de motor gewoon ergens in 2015 op de markt gekomen, paar kleine dingetjes aangepast omdat het een world crosser betreft maar het blijft gewoon de 2010 uitvoering. Zo iets was het toch?
 
Aha. Volgens mij heb ik dat eerder hier gelezen. Eigenlijk is de motor gewoon ergens in 2015 op de markt gekomen, paar kleine dingetjes aangepast omdat het een world crosser betreft maar het blijft gewoon de 2010 uitvoering. Zo iets was het toch?

Je hebt idd gewoon de eerste uitvoering.
 
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. Bedankt voor je aanbod, ik heb het overwogen maar ik denk dat ik voor een Altrider ga.

Ahaa. Volgens mij heb ik dat eerder hier gelezen. Eigenlijk is de motor gewoon ergens in 2015 op de markt gekomen, paar kleine dingetjes aangepast omdat het een world crosser betreft maar het blijft gewoon de 2010 uitvoering. Zo iets was het toch?
Dat zou van mij geweest kunnen zijn. Ik heb een 2014, maar het is eigenlijk een overjaarse 2013 (WordCrosser). Nix mis mee, in tegendeel zelfs, want na de ECU flash is het de beste en fijnste motor die er is (vind ik in ieder geval :)) Kort geleden heb ik (eindelijk) een proefrit gemaakt op een "Honda CRF1100L DCT Africa Twin Adventure Sport", daar kon ik altijd behoorlijk van watertanden. Uitstekende motor, maar na de proefrit stapte ik weer met een dikke grijns op mijn 'overjaarse' Super Ténéré WordCrosser. Dat is mijn beste en fijnste.
 

Bijlagen

  • 20210404_162441.jpg
    20210404_162441.jpg
    285,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Ik heb me weer rot geamuseerd met mijne dikke tractor...

Level 3 training gedaan bij www.motokhana.be
Voor wie niet te ver van Limburg woont (aan het circuit van Zolder om precies te zijn) zeker een aanrader om je allroadskills wat aan te scherpen!!

image00008.jpeg

image00001.jpeg
image00007.jpeg
image00003.jpeg
 
Nogmaals een vraag van een nieuweling, ik weet dat het een persoonlijke voorkeur is, maar zijn bridgestone banden te adviseren ? bij de ST en zo ja welke. Mijn dank alvast
 
Ik heb (omdat ik naar Oostenrijk vertrok) een Bridgestone (iets met 41) op mijn GS moeten laten leggen omdat mijn voorkeurband niet voorradig was, (de Conti RA3)
Ik moet zeggen dat die Bridgestone niet tegenvalt, op de eerste dag al zo goed als rond gereden.
Ook zijn "uiterlijk" misstaat niet op een "allroad"
Eerste verschil dat ik opmerk is dat als ik downshift, (met schakel-assist) de band een klein "piepje" laat horen, wat ik bij de Conti niet opmerkte.
We hebben gisteren een kleine 500 km's gedaan, 't was droog, en het bochtenwerk ging behoorlijk vlot.

Note: Battlax 41R denk ik
 

Bijlagen

  • IMG-20210710-WA0004.jpeg
    IMG-20210710-WA0004.jpeg
    110,1 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Nogmaals een vraag van een nieuweling, ik weet dat het een persoonlijke voorkeur is, maar zijn bridgestone banden te adviseren ? bij de ST en zo ja welke. Mijn dank alvast
Ik rijd alleen op de weg en heb de Tenere op T31's staan. Inmiddels de tweede set eronder, mij bevalt het prima!
 
Ik reed vandaag 226 km in stro-men-de regen door de Oostenrijkse Alpen, de Bridgestone Adventure41r heeft geen krimp gegeven, en ik heb hem niet gespaard,
Nog bekijken of hoeveel km's deze meegaat, als dat gelijkwaardig is aan de Conti RA 3 zal 't een blijver zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan