Het Super Tenere 1200 topic

Precies, ik gebruik niet de contactsleutel om de koffers te openen. En op de topkoffer heeft de vorige eigenaar sowieso al een ander slot gebeund, waardoor ik daar het probleem niet meer heb.

De kofferbevestiging zonder gigantisch (en breed) rek vind ik dan wel weer fijn. Nog geen problemen mee gehad.
 
Een ander (korter) sleuteltje en op het deksel duwen bij openen en sluiten, lost al veel van de kofferdeksel problemen op.
Zijkoffers Super Tenere

Dat (helaas) niet alleen..

Dat korter sleuteltje kan helpen om je originele sleutel niet naar de "zak" te helpen, maar heeft verder weinig te maken met de koffersloten op zich.
Op het deksel duwen bij het openen en sluiten lost het probleem van die sleutel voor 99% op ..

Maar los daarvan....

Wat een gedoe... of op het koffer duwen, of een kortere sleutel laten bijmaken... ... zijn dat echt dingen die we als "normaal" mogen zien bij een +1000€ kostende en ook nog eens originele kofferset?

Het slot van mijn (nog geen twee jaar oude-) topkoffer deed een keer moeilijk.. zat weinig beweging in... met een beetje prullen zat het slot in de sleutel maar niet meer in de koffer. Hoe ik dit deed is me nog steeds een raadsel.
Gelukkig had ik de topkoffer al van de motor af.
Met m'n vinger dan maar een poging doen om het deksel terug open te krijgen... om het slot opnieuw te monteren. Je zou denken .. het ligt aan de eerste montage. Dus slot terug gemonteerd met locktide... en we waren opnieuw goed voor een jaar.

Niet dus... Ik heb hier dus een zo goed als nieuwe 400€ kostende topkoffer liggen die ik helemaal om zeep heb geholpen omdat het slot weer eens niet mee wilde werken.

Veel beter, die Givi set die ze tegenwoordig aanbieden....
 
Dat (helaas) niet alleen..

Veel beter, die Givi set die ze tegenwoordig aanbieden....

Gelukkig heb ik die problemen niet.
Oké, een extra sleuteltje bijmaken is 1x wat extra werk. Steeds op de kofferdeksel drukken bij openen en sluiten, die extra inspanning valt te overzien.
Ik ben nog steeds blij met de originele kunststof Yamaha kofferset. Dat ze sterk zijn hebben ze bewezen toen ik in Marokko de motor op de zijkant legde, één heel klein pietepeuterig klein beschadigingetje terwijl de dat hele motor op de koffer rustte.
Het gemis van beugels om er bijv. extra tassen op te maken heb ik opgelost zoals je wellicht op mijn website gezien hebt.
En verder, als ik zonder zijkoffers rij, en dat is toch nog steeds het leeuwendeel (het is geen GS, die héél vaak met volledige kofferset onderweg zijn, let maar eens op) heb ik niet zo'n lelijk rek aan de zijkanten hangen.
De Yamaha Givi koffers zijn mooi, jammer dat die de motor a-symmetrisch maken. En dat lelijke rek ...
 
over die koffers en die sleutels gesproken..... ik heb een topkoffer slot waar de sleutel zowel naar links (los van de motor) als naar rechts (koffer open) niet lijkt te "pakken". sleutel draait dus wel maar verder gebeurt er helemaal niks....
op de koffer drukken en dergelijke helpt helaas niks....(ben allang blij dat ik hem van de motor af heb gekregen)

Iemand tips? desnoods een locatie/site voor nieuw slot?
 
over die koffers en die sleutels gesproken..... ik heb een topkoffer slot waar de sleutel zowel naar links (los van de motor) als naar rechts (koffer open) niet lijkt te "pakken". sleutel draait dus wel maar verder gebeurt er helemaal niks....
op de koffer drukken en dergelijke helpt helaas niks....(ben allang blij dat ik hem van de motor af heb gekregen)

Iemand tips? desnoods een locatie/site voor nieuw slot?
Even het slotmechanisme controleren, bij de mijne is de boel wel eens losgeraakt waardoor het niet meer werkte. Van binnenuit kan het uit elkaar als ik het goed herinner.
 
Even het slotmechanisme controleren, bij de mijne is de boel wel eens losgeraakt waardoor het niet meer werkte. Van binnenuit kan het uit elkaar als ik het goed herinner.


Klopt, zit met hele kleine schroefjes vast... en als die loskomen... kan het slot binnen de koffer vallen... en begin er dan maar eens aan om uw koffer open te krijgen. .
Mij is het gelukt met m'n pink... de tweede keer niet meer, gelukkig stond de koffer niet meer op de motor.

Mooier dan die van Givi.. dat kan... maar lang zo goed niet. In het begin was ik van hetzelfde oordeel als Erbo-bike... Gewoon een beetje voorzichtig omspringen met de sleutel, een beetje druk zetten op het deksel en dan lukt het allemaal wel...
Maar na een tijd begon alles toch wel wat tegen te werken... In één zijkoffer zat het slotmechanisme nog maar met één schroefje vast... het andere was gebroken. Topkoffer zoals gezegd helemaal om zeep...

En dat voor een set die behoorlijk wat geld kost? Nope, ik moet ze niet meer hebben.
 
heb hem bij de dealer afgegeven.....beetje onder het mom van garantie....je regelt het maar....
Kijken wat er gebeurt...
Maar ik had inderdaad het slot in de handen en ik hoorde wat in de koffer vallen. krijg hem (met pink of andere vingers) toch echt niet open....
Ben eens benieuwd waar de dealer mee komt en vooral ook wat dat geintje gaat kosten.... Ben al lang bij dat ik hem dus wel van de motor af heb gekregen
 
heb hem bij de dealer afgegeven.....beetje onder het mom van garantie....je regelt het maar....
Kijken wat er gebeurt...
Maar ik had inderdaad het slot in de handen en ik hoorde wat in de koffer vallen. krijg hem (met pink of andere vingers) toch echt niet open....
Ben eens benieuwd waar de dealer mee komt en vooral ook wat dat geintje gaat kosten.... Ben al lang bij dat ik hem dus wel van de motor af heb gekregen

De eerste keer lukte niet zonder schade aan m'n pink, de tweede keer heb ik m'n frustratie z'n gang laten gaan en had ik schade aan de koffer...

Gelukkig stond er al een nieuwe Givi koffer klaar. :+
 
Ik kon destijds aan een gebruikte set Hepco&Becker koffers komen. Ben blij toe als ik hierboven alle problemen lees:$

20190622_115632.jpg
 
Zo verschrikkelijk zijn die Yamaha koffers nou ook weer niet. Schroefjes met locktide vastzetten en klaar. Geen idioot lelijk rek op de motor is ook wat waard.

Dat klopt, zo verschrikkelijk slecht zijn ze niet, ik heb 5 seizoenen met zo'n koffers gereden...
Maar er zijn alternatieven die degelijker zijn, en ook nog eens goedkoper ook... win win als je het mij vraagt.

En zo lelijk is zo'n rek toch niet? :?
Op een sportieve motor zou ik het ook liever anders zien, maar op een allroad waar ook al crashbars op gemonteerd zijn... Waarom niet denk ik dan...
 
Yamaha stopt met de XTZ1200 en met de FJR 1300.... 🙁


Ik denk dat ik mijn dikke Tenere maar wat ga koesteren.
 
Laatst bewerkt:
Zal er niets gelijkwaardigs voor in de plaats komen?

Ik vrees ervoor, maar hoop het wel natuurlijk.

Op een soort van Tracer 1100 of 1200 zit ik niet te wachten, als ik bij Yamaha blijf zal het toch een Ténéré moeten zijn...
Gelukkig is de mijne van 2020, die kan nog wel even mee. :)
 
Ik heb de Super Tenere verkocht en heb wat mooi spul liggen. Aangezien hier de doelgroep rond hangt, hier even neer gezet ipv bij te koop aangeboden.
12.jpg14.jpg11.jpg10.jpg

Schokbreker standaard verkocht
V-Stream Toerscherm verkocht
Corbin Zadel verkocht


Te zien in Maasland Z\H,
 
Laatst bewerkt:
koffer probleem opgelost....
dealer was niet heel blij met me. Wat ik van de monteur begreep heeft hij de hele koffer (popnagels en al) uit elkaar moeten halen voor hij het ding open kreeg. Wel mooi nieuw slot er in (wat werkt op dezelfde contactsleutel) en geen kosten.
Hartstikke blij maar ik weet niet of ik die topkoffer nog veel ga gebruiken....
 
Yamaha stopt met de XTZ1200 en met de FJR 1300.... 🙁


Ik denk dat ik mijn dikke Tenere maar wat ga koesteren.

In de MotoPlus van vorige week (nr. 24) een interview met Mario Janssen van Yamaha Motor Europa. Een klein knipsel uit dat interview...
 

Bijlagen

  • XT MotoPlus.JPG
    XT MotoPlus.JPG
    72,3 KB · Weergaven: 21
In de MotoPlus van vorige week (nr. 24) een interview met Mario Janssen van Yamaha Motor Europa. Een klein knipsel uit dat interview...

Ben benieuwd...

Dat de XT700 geen vervolg krijgt lijkt mij ook onwaarschijnlijk...

Dat de XT1200 geen vervolg krijgt.... loont het nog wel de moeite om te investeren in zo'n dikke allroad die uiteindelijk toch niet geweldig goed gaat verkopen?
De GS van z'n troon stoten is niet gelukt, en zal nooit lukken... ik vrees er toch wel wat voor, maar goed.


De huidige stock mag in België nog verkocht worden in 2021, daarna is het gedaan. Als er al een opvolger zou komen in 2022, dan lijkt het mij toch wel hoog tijd om met teasers te komen. Hoe lang hebben ze de komst van de 700 wel niet gerokken....


Vanaf 20 dec neemt Yamaha.NL het over van de huidige invoerder in België... benieuwd wat dat gaat doen met de prijzen/kortingen....
 
Heeft er iemand nog tips voor het achteraf plaatsen van valbeugels?
Vind het toch wel mooi en je weer nooit.
Zie ook daar weer veel verschillende (zeker ook in prijs) en vraag me af of het in kwaliteit of pasvorm veel uitmaakt?
Iemand tips (ook voor een betrouwbare leverancier)?

Dank alvast
 
Heeft er iemand nog tips voor het achteraf plaatsen van valbeugels?
Vind het toch wel mooi en je weer nooit.
Zie ook daar weer veel verschillende (zeker ook in prijs) en vraag me af of het in kwaliteit of pasvorm veel uitmaakt?
Iemand tips (ook voor een betrouwbare leverancier)?

Dank alvast
Ik heb er zelf een set Givi valbeugels, type TN355, opgezet. Is als je een heel klein beetje handig en secuur bent, heel goed te doen. Passen goed en je hebt voor de montage weinig gereedschap nodig, zeker geen speciaal gereedschap.

Qua degelijkheid, gelukkig nog niet in de praktijk getest, heb ik er alle vertrouwen in. Belangrijk: ze beschermen goed de zijpanelen, met name belangrijk aan de linker kant waar de (relatief) kwetsbare ventilator achter zit.

Mijn set heb ik destijds gekocht bij Rad.eu Google is je vriend zou ik zeggen.
 

Bijlagen

  • 200717-EJB084710.jpg
    200717-EJB084710.jpg
    410,7 KB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan