Het Super Tenere 1200 topic

Mooie motor, maar meer onroad dan offroad.
Tsjaa...wat wil je? Dit zijn de SUV's. Als je écht het terrein in wilt, moet je niets uit deze categorie hebben natuurlijk. Dan pak je iets wat écht licht is. Maar daar rij je weer niet zo lekker mee naar Zuid Spanje. Of Tibet. Met dit wel, én je kunt er toch mee het terrein in zolang het niet tè erg wordt. Een beetje bospaden of gravelwegen lukt prima. Ligt een beetje aan de vaardigheid van de bestuurder. Echt heel ruig terrein, waar je de machine heel snel moet kunnen sturen zal met motoren uit dit segment wat meer zweet kosten, maar ja...het is het één of het ander.
 
[http://www.raidxtreme.eu/webpics/xtz1200z.jpg (afbeelding)]



als ie niet te zwaar is en de injectie goed , dan heeft BMW met de 1200 een probleem en honda kan dan z'n varadero ook inpakken ...........


vind hem best mooi ,, maar wanneer staat ie bij de dealers . wil wel proeftijden :Y
 
maar wat doet de concurrentie?
de r1200GS Adventure kost je 19500
TRACK 800TDI kaal 17500, met koffers iets van 18500-19000

vind je de varadero of de vstrom een concurrent? ik niet, de KTM evenmin, die is te offroad.

de SupTen is gewoon een hele complete fiets met alle toeters en bellen (ABS, UBS, verstelbaar zadel en ruit, nu koffers, koplampbeschermer etc
 
Misschien een domme vraag van mij, maar mis ik nou een nokkenas ketting? Wordt hij via tandwielen aangedreven?
 
maar wat doet de concurrentie?
de r1200GS Adventure kost je 19500
TRACK 800TDI kaal 17500, met koffers iets van 18500-19000

vind je de varadero of de vstrom een concurrent? ik niet, de KTM evenmin, die is te offroad.

de SupTen is gewoon een hele complete fiets met alle toeters en bellen (ABS, UBS, verstelbaar zadel en ruit, nu koffers, koplampbeschermer etc

110 pk=Het minste vermogen
261 kilo=Het zwaarste
17.000 euro=Één van de duurste...

Mijn advies aan Yamaha; 2000 euro goedkoper en niet zo nadrukkelijk adverteren alsof je ermee het terrein in kan....

Nee dan toch maar mijn Tiger 1050; nu in SE uitvoering met ABS,koffers middenbok en handvatverwarming voor 14.000 euri's
:W :W
 
110 pk=Het minste vermogen
261 kilo=Het zwaarste
17.000 euro=Één van de duurste...

Mijn advies aan Yamaha; 2000 euro goedkoper en niet zo nadrukkelijk adverteren alsof je ermee het terrein in kan....

Nee dan toch maar mijn Tiger 1050; nu in SE uitvoering met ABS,koffers middenbok en handvatverwarming voor 14.000 euri's
:W :W

met 17000 euro is ie (met de first edition uitvoering) 2500 euro goedkoper dan een R1200GS adventure. edit, de GS A kost 20500, dus het scheelt 3500 euro
Een triumph heeft nu eenmaal niet een cardan, UBS en een volledig nieuw motorblok
Nieuwe techniek kost wel wat.

ik denk dat Yamaha hem redelijk taktisch geprijsd heeft eigenlijk. niet de duurste, niet de goedkoopste, maar dat hoeft ook niet, omdat er vernieuwende techniek aan boord is.

daarbij ontlopen de gewichten en pk's en nm elkaar niet zo veel
SupTen: 110pk, 114nm, 261kg (nat),
GS adv: 110pk, 120nm, 259kg(nat)
Tiger:111pk, 98nm, 228kg (droog)

daarbij zou ik me niet blind staren op pk's, zeker niet in deze klasse. De SupTen en de BMW zijn tweecilinders, die een veel bruikbaarder koppel hebben
 
Laatst bewerkt:
Technische gegevens Triumph Tiger 1050

Gewicht (leeg) 198 Kg (ABS-Versie 201 kg)

Gewicht (met vloeistoffen en volgetankt) 225 kg

Dus zeker wel NAT een pak lichter ! :Y

En over bruikbaar koppel gesproken; je hebt vast nooit op een 3 cilinder van Triumph gereden anders zou je dit nooit zeggen !
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een knappe fiets !

Nu nog even wachten op de Varadero V4 en in 2011 zou ik wel een waardige opvolger voor m'n Versys kunnen aanduiden.

Alleszins een cardan -allroadfiets en de beemer lijkt me toch echt wel te duur.
 
Technische gegevens Triumph Tiger 1050

Gewicht (leeg) 198 Kg (ABS-Versie 201 kg)

Gewicht (met vloeistoffen en volgetankt) 225 kg

Dus zeker wel NAT een pak lichter ! :Y

En over bruikbaar koppel gesproken; je hebt vast nooit op een 3 cilinder van Triumph gereden anders zou je dit nooit zeggen !

Dat kan zijn toch, hebben die twee andere een nog, bruikbaarder ,bij lagere toeren , koppel
 
Technische gegevens Triumph Tiger 1050

Gewicht (leeg) 198 Kg (ABS-Versie 201 kg)

Gewicht (met vloeistoffen en volgetankt) 225 kg

Dus zeker wel NAT een pak lichter ! :Y

En over bruikbaar koppel gesproken; je hebt vast nooit op een 3 cilinder van Triumph gereden anders zou je dit nooit zeggen !

:N
Dimension
Length2,110mm (83in)Width (Handlebars)840mm (33in)Height1,320mm (51.9in)Seat Height835mm (32.8in)Wheelbase1,510mm (59.4in)Rake/Trail23.2 degree/87.7mmTrockengewicht228kg (502lbsFuel Tank Capacity20 litres (5.3 US gal)
 
Vind de Super Ténéré prachtig maar hij is zo op de weggericht dat ik me niet kan voorstellen dat er nog een nieuwe TDM gaat komen.
Je hebt nu de Ténéré als off-road/enduro, de Super Ten als GS-killer, en de FJR als toerbeest. Binnen dit verhaal kan ik een TDM900 wel plaatsen maar als je een TDM1200 gaat bouwen heb je wel erg veel 1000cc + in je assortiment zetten.
 
:N
Dimension
Length2,110mm (83in)Width (Handlebars)840mm (33in)Height1,320mm (51.9in)Seat Height835mm (32.8in)Wheelbase1,510mm (59.4in)Rake/Trail23.2 degree/87.7mmTrockengewicht228kg (502lbsFuel Tank Capacity20 litres (5.3 US gal)

:N Leuk geprobeerd Mark;maar ik weet toch zeker wel wat er in mijn instructieboekje van de Triumph fabriek staat ! Deze site waar jij het vandaan hebt (ook van de fabriek) klopt van geen kant. Mijn oude Tiger955 woog 223 droog en deze is echt een pak lichter !
 
Laatst bewerkt:
OK Mark, check deze enige juiste gegevens dan maar eens.

http://triumphmotorcycles.com/australia/Tiger_2009_Specifications_Tiger2009.aspx
 
Wilco , die link is voor de Australische markt,

waar ik kijk, voor de Nederlandse markt,(ik woon in Ned.), jij toch ook?

mvg Mark


Ja, zo lust ik er ook nog wel ééntje. :X Ik weet toch zelf wel wat m'n motor weegt ! :(

Of zal ik dan maar 1 in België gaan kopen :Y daar is ie ook 25 kilo lichter

http://triumphmotorcycles.com/belgiumnl/2009_Tiger_Specifications.aspx
 
Weet je wat nou zo grappig is. Ik zat net op een ander forum een discussie te voeren met iemand die zij dat de oude XTZ 660 195 kilo woog droog. En ik hield het bij 168 of 171 kilo. Jouw XTZ weegt 183 kilo droog en dat is maar 15 kilo minder dan mijn meer dan 2 keer zo sterke Tiger...

Ik heb me dus sterk gemaakt om jou merk te "verdedigen" en nu ga jij mij vertellen dat mijn eigen fiets veel zwaarder is dan ik weet .... ;)
 
Laatst bewerkt:
de trend van dit type motoren is belachelijk veel gewicht, en hoge prijs....
raar als je een 600 cc super sport met een 170 wel klaar bent , heeft ook minstens 110 pk
en een 4 cilinder is altijd zwaarder dan een even grote 2 cilinder... nu is de cilinder inhoud wel de helft,, en denk dat het verbruik ook hoog is...

Met deze waardes is er weinig aan de hand voor de bestaande modellen men had dit gewicht echt wel een 30 a 40 kg lager kunnen krijgen, het is nu gewoon dat Yamaha gaat mee doen in deze markt ,, wel een mooie motor en ding zal best goed rijden, maar off road met dit gewicht? ,, N O F^cking W A Y :(


Ik heb ook een stuk op een Tiger II 1050 gereden ,, reed inderdaad niet verkeerd ,, injectie was redelijk maar die ontzettende duw van een DL1000 of E1200GS zit er niet in bij 3000 tmp
 
Misschien voelt het niet zo aan omdat het blok zeer smeuig is.

Van 2000 tot 7000 toeren blijft de Tiger steeds hetzelfde hoge koppel houden.

Ik weet dat de acceleratietijden van een 1200GS van 0 tot 200 zo'n 17.5 seconden is, en van een 1050 Tiger van 0 tot 200 in 12.5 seconden. Met een top van 230kmh.
Dus echt wel flink sneller !

Heb zelf regelmatig wedstrijdjes gehouden met GSen en die hadden ook geen kans.
Ik heb wel een andere mapping,uitlaat, airbox en luchtfilter en nu 127pk a.h. achterwiel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan