Het Super Tenere 1200 topic

Ben aan het kijken welke crashbars er op mijn S10 moeten gaan komen.

Iemand een aanrader?
SW-Motech?


En die windgeleiders aan het ruitje... is dat een nuttige optie?

Ben ook iets aan het zoeken om m'n GPS mount te monteren, ik heb zo'n Garmin GPSmap 60CSX houder van TT, denk eraan om die ruithouder van Touratech te bestellen voor de originele ruit, daar zit een GPS houder bij. Iemand ervaring met zo'n ding?
 
Ik heb beide van Hepco & Becker. Je kan ook enkel de onderste installeren, al naargelang voorkeur. Esthetisch vind ik het wel mooi (da's subjectief), en ik kan -helaas- zeggen dat ze hun werk ook zeer goed doen. Ik zit al aan m'n tweede exemplaar, wat dus een goed teken is.

Valbeugel Hepco&Becker (tank + Kopl.besch.) zwart Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010- | bij MDI-online.nl

https://www.mdi-online.nl/valbeugel...d-zwart-yamaha-xt1200z-super-tenere-2010.html

full


pieter-eiffel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe ze in de praktijk gaan bevallen.
Oude Scorpions destijds onder de KTM Adventure gehad en die konden in de regen niet overtuigen....de Michelin Anakee III doen dat wel en liggen er nu 14.000 km onder en dat is uniek lang voor mijn doen.

Verwacht dat ze wat technieken van de Angel GT erin stoppen.

Dan moet het met mijn ervaring met de Angels wel goed komen.

Vind t motiefje wel super cool moet ik zeggen!
 
vraagje aan ST eigenaars, maar zijn er mensen die de passagierszit hebben omgedoopt tot een bevestigingsbeugel voor een topcase à la Hepco & Becker:
super%20tenere%20rear%20pillion%20rack%20670.4531%20close%20up.jpg


Hier diezefde Hepco & Becker met een Hepco & Becker topcase:
Tenere2BSolo.jpg


Vroeg me eigelijk af of je die combinatie te doen was met de standaard zijkoffers van Yamaha?
Het ziet er naar uit dat je de zijkofferdeksels dan niet kan openen, of toch niet volledig, als je net op die plek een dikke topcase hebt bevestigd...tenzij je het deksel van de standaard koffers kan openen langs beide kanten en zo opheffen, maar het lijkt dat die standaard koffers enkel langs 1 kant opengaan? :?
 
vraagje aan ST eigenaars, maar zijn er mensen die de passagierszit hebben omgedoopt tot een bevestigingsbeugel voor een topcase à la Hepco & Becker:
[afbeelding]

Hier diezefde Hepco & Becker met een Hepco & Becker topcase:
[afbeelding]

Vroeg me eigelijk af of je die combinatie te doen was met de standaard zijkoffers van Yamaha?
Het ziet er naar uit dat je de zijkofferdeksels dan niet kan openen, of toch niet volledig, als je net op die plek een dikke topcase hebt bevestigd...tenzij je het deksel van de standaard koffers kan openen langs beide kanten en zo opheffen, maar het lijkt dat die standaard koffers enkel langs 1 kant opengaan? :?


Wat een gedrocht. Waarom niet gewoon de originele Yamaha kofferset genomen?

Zo lijkt het me wel erg lastig opstappen met die topkoffer ter hoogte van het passagierszadel.

De originele Yamaha kofferset is licht, bomproof en waterdicht. De koffers zijn erg makkelijk er aan te klikken en er weer af te halen.

Wat biedt deze H&B kofferset dat de originele Yamaha kofferset niet biedt?
 
nene voor alle duidelijkheid, heb geen Tenere, ben gewoon aan het researchen geslagen ;)

Ik zou ook wel de "originele kofferset" (topkoffer + zijkoffers) willen nemen.
Maar er is, bij mijn weten, geen kofferhouder die je kan monteren op de passagierszetel voor de originele topkoffer.

Of het moet zijn dat die wel bestaat, maar dan slecht gezocht.

Mijn visie is originele zijkoffers, en 1 of andere topkoffer (voor de helm), maar dan geplaatst op de passagierszetel.
Vind die positie "mooier" en vroeg me af wat voor mogelijkheden daarvoor bestaan.
Heb tot nu toe eigenlijk alleen een kofferhouder én topkoffer gevonden van Hepco & Becker.

Topkoffers genoeg in de aanbod, maar een kofferhouder (voor de OEM topkoffer) die je kan plaatsen op de passagierszetel vinden is moeilijk.
Ik zoek op google dan ook meestal op Engelstalig (meeste kans) op de termen "pillion seat rack"
Je krijgt dan wel rooster, maar geen specifieke kofferhouders, behalve dat van hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Vind die positie "mooier" en vroeg me af wat voor mogelijkheden daarvoor bestaan.

Mooier vind ik het zeker niet, maar het lijkt mij ook heel onpraktisch om die topkoffer op die plaats te monteren.

Opstappen gaat nogal een zicht zijn... (in mijn geval dan)



Ik heb gisteren telefoon gehad, mijn motor is binnen. *O*
Nu nog even geduld tot januari, zou zonde zijn om 'm nu al in te schrijven.



Ik heb ook de originele zijkoffers, de sleutel daarvan... is dat dezelfde als het contactslot?
En als ik nu de topkoffer achteraf bijkoop? Kan ik daar een passend slot bij krijgen of zit ik dan gelijk met meerdere sleutels?
 
Mooi of niet mooi blijft ieder zijn eigen smaak. Zelf vind ik het wel mooi. De topkoffer ver achterop vind ik geen gezicht. Ik ben dan niet in het bezit van een Super Tenere, maar vind het een mooie bike en mogelijke opvolger van mijn Tiger 1050 SE (2012) en lees graag mee op dit topic
De SE heeft o.a. standaard zijkoffers en kon daar een topkoffer bij krijgen. Heb uiteindelijk gekozen voor een Triumph Adventurebag die dus op de duozit te bevestigen is. Op en afstappen vraagt misschien wat aandacht maar is goed te doen. Of de motor op de jiffy of op de middenbok en op de stepjes staan om op te stappen. Heb zo 10 dagen door Pyreneeën gereden, zonder problemen. :]
Kijk op www.pezzeiboyz.nl en klik op foto's :Y
 
Mooier vind ik het zeker niet, maar het lijkt mij ook heel onpraktisch om die topkoffer op die plaats te monteren.

Opstappen gaat nogal een zicht zijn... (in mijn geval dan)



Ik heb gisteren telefoon gehad, mijn motor is binnen. *O*
Nu nog even geduld tot januari, zou zonde zijn om 'm nu al in te schrijven.



Ik heb ook de originele zijkoffers, de sleutel daarvan... is dat dezelfde als het contactslot?
En als ik nu de topkoffer achteraf bijkoop? Kan ik daar een passend slot bij krijgen of zit ik dan gelijk met meerdere sleutels?

Ja en ja. Wel adviseer ik je om toch ook een kopie als extra sleutel voor je koffers te leten maken die wat korter is. Het slotje draait soms wat zwaar en de originele sleutel is lang, dun met veel diepe inkepingen en van zacht metaal waardoor die makkelijk tordeert, en je dus kans loopt je originele sleutel te beschadigen.

Iedere uitgebreide sleutelboer heeft zo'n sleuteltype. Ik heb die van mij in Nijmegen laten maken, kan je de naam wel geven als je wilt. Moet ik dan ff googelen. Zit op de groenstraat dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Mooi of niet mooi blijft ieder zijn eigen smaak. Zelf vind ik het wel mooi. De topkoffer ver achterop vind ik geen gezicht. Ik ben dan niet in het bezit van een Super Tenere, maar vind het een mooie bike en mogelijke opvolger van mijn Tiger 1050 SE (2012) en lees graag mee op dit topic
De SE heeft o.a. standaard zijkoffers en kon daar een topkoffer bij krijgen. Heb uiteindelijk gekozen voor een Triumph Adventurebag die dus op de duozit te bevestigen is. Op en afstappen vraagt misschien wat aandacht maar is goed te doen. Of de motor op de jiffy of op de middenbok en op de stepjes staan om op te stappen. Heb zo 10 dagen door Pyreneeën gereden, zonder problemen. :]
Kijk op www.pezzeiboyz.nl en klik op foto's :Y
voila! dank u!

ik was al bijna de moed aan het opgeven dat er hier enkel opdringerige personen lid zijn van een Super Tenere ;)

Maar je slaat de nagel op de kop, wat mooi is of niet mooi is, is persoonlijk.
Ik ben ook, net als u trouwens, van mening dat een topkoffer ver achteraan ook niet echt een zicht is.
Het is mooier als die dichter bij de rijder zit, imo.

Zou ook beter zijn qua gewichtsverdeling.
Opstappen is inderdaad een nadeel, maar dat zou een nadeel zijn dat ik erbij neem en dat ene nadeel weegt, voor mij persoonlijk weer, niet op tegen de nadelen.
 
voila! dank u!

ik was al bijna de moed aan het opgeven dat er hier enkel opdringerige personen lid zijn van een Super Tenere ;)

Maar je slaat de nagel op de kop, wat mooi is of niet mooi is, is persoonlijk.
Ik ben ook, net als u trouwens, van mening dat een topkoffer ver achteraan ook niet echt een zicht is.
Het is mooier als die dichter bij de rijder zit, imo.

Zou ook beter zijn qua gewichtsverdeling.
Opstappen is inderdaad een nadeel, maar dat zou een nadeel zijn dat ik erbij neem en dat ene nadeel weegt, voor mij persoonlijk weer, niet op tegen de nadelen.


Zo is dat! Ik geef enkel mijn persoonlijke mening, en iedereen moet gewoon doen wat hem goed dunkt! Het is jouw motor en zijn jouw centen, dus jij moet er blij van worden, en wat een ander ervan vind is zijn ding.

:Y
 
Ik denk dat je, puur praktisch, ook even moet kijken of het nog makkelijk is om spullen uit die topkoffer te halen wanneer er een achterlicht/nummerplaat in je (onder)buik port.

Ik heb alles van H&B. Het voordeel daar is dat je verschillende mogelijkheden hebt, en dus ook (zoals ik) zijkoffers die langs de zijkant opengaan.
 
Ik denk dat je, puur praktisch, ook even moet kijken of het nog makkelijk is om spullen uit die topkoffer te halen wanneer er een achterlicht/nummerplaat in je (onder)buik port.

tenzij je een dwerg bent van 1m60 of kleiner zie ik daar zelfs geen probleem in, ik heb daar zelfs persoonlijk nooit bij stilgestaan

je kan trouwens die specifieke topkoffer openen langs de zijkant, afgaande op de foto, dus dan is het al zeker geen probleem

non issue voor mij.

Dan is het op- en afstappen waar hier en daar over gealludeerd wordt, pas écht een "probleem" :)
 
Laatst bewerkt:
voila! dank u!

ik was al bijna de moed aan het opgeven dat er hier enkel opdringerige personen lid zijn van een Super Tenere ;)


Een persoonlijke mening geven is toch geen opdringerige reactie? Of zie ik dat verkeerd?

Maar zoals nog geschreven, iedereen z'n ding he. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja en ja. Wel adviseer ik je om toch ook een kopie als extra sleutel voor je koffers te leten maken die wat korter is. Het slotje draait soms wat zwaar en de originele sleutel is lang, dun met veel diepe inkepingen en van zacht metaal waardoor die makkelijk tordeert, en je dus kans loopt je originele sleutel te beschadigen.

Iedere uitgebreide sleutelboer heeft zo'n sleuteltype. Ik heb die van mij in Nijmegen laten maken, kan je de naam wel geven als je wilt. Moet ik dan ff googelen. Zit op de groenstraat dacht ik.


Dus, als ik de motor nu ga krijgen heb ik één sleutel voor zowel contactslot als de zijkoffers?
En als ik beslis van een topkoffer bij te kopen zou ik die ook met diezelfde sleutel kunnen openen?

Dat de sloten en sleutels van Yamaha niet top zijn heb ik nogal gelezen (en ondervonden), maar m'n dealer verzekerde mij dat je de sleutel niet zou verneuken als je de koffers op een juiste manier zou openen? Door wat druk te zetten op het deksel als je het slot opent zou je al veel ellende kunnen voorkomen? Op die manier zit er geen spanning op het slot?

Ik ga het moeten avonturen....

Als ik een sleutel zou kunnen laten bijmaken enkel voor de koffers zal ik dat zeker doen...
 
Dus, als ik de motor nu ga krijgen heb ik één sleutel voor zowel contactslot als de zijkoffers?
En als ik beslis van een topkoffer bij te kopen zou ik die ook met diezelfde sleutel kunnen openen?

Dat de sloten en sleutels van Yamaha niet top zijn heb ik nogal gelezen (en ondervonden), maar m'n dealer verzekerde mij dat je de sleutel niet zou verneuken als je de koffers op een juiste manier zou openen? Door wat druk te zetten op het deksel als je het slot opent zou je al veel ellende kunnen voorkomen? Op die manier zit er geen spanning op het slot?

Ik ga het moeten avonturen....

Als ik een sleutel zou kunnen laten bijmaken enkel voor de koffers zal ik dat zeker doen...

Ja, als je de koffers samen met de motor koopt past je contactsleutel op alle sloten.

Precies, zo moet je de deksels openen. Doordat het deksel uit zichzelf wat naar boven wordt gedrukt door de afsluitprofielen, staat er wat druk op het slotmechanisme, waardoor de sleutel wat minder soepel kan draaien. Als je met 1 hand het deksel naar beneden drukt en met de andere de sleutel rond draait, dan gaat het soepeltjes en tordeer je de sleutel niet.

Maar veel mensen zijn of eigenwijs, ongeduldig of snappen niet hoe dingen werken, en dan gaan ze lopen klagen. Desondanks is een kortere sleutel laten namaken wel zo handig en veilig, better safe than sorry, en dan kan je je contactsleutel gewoon in je contactslot laten zitten als je ff iets wilt pakken met lopende motor.

Als je een topkoffer of de koffers nabesteld, dan kan je je sleutelnummer opgeven, en dan krijg je losse sloten geleverd voor specifiek jouw sleutel.

Het het slotje wordt dan nageleverd, niet de sleutel. Je geeft het sleutelnummer op en dan krijg je het slotje voor die sleutel nageleverd, wel zo veilig! Anders kan iedereen jou sleutel nabestellen. Gewoon ff bellen met een gespecialiseerde Yamaha dealer, die weten je dat zo te bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
Een persoonlijke mening geven is toch geen opdringerige reactie? Of zie ik dat verkeerd?

Maar zoals nog geschreven, iedereen z'n ding he. ;)
tis te zien hoe je die persoonlijke mening uit zeker, een opdringerige reactie kan ook een persoonlijke mening zijn

soit, no harm done

Tenere rijders lijken mij doorgaans wel behulpzame mensen die graag advies geven ;)
 
tis te zien hoe je die persoonlijke mening uit zeker, een opdringerige reactie kan ook een persoonlijke mening zijn

soit, no harm done

Tenere rijders lijken mij doorgaans wel behulpzame mensen die graag advies geven ;)


Volgens mij is iedere reactie (tenzij het een citaat is van een ander) een persoonlijke mening. :Y
 
ik ben zo een beetje aan het vergelijken welke moto het smalste is in vergelijking met mijn huidige motorscooter, om aan filerijden te doen:

GUWRsoy.jpg


Ik vermoed dat de verhoudingen op die foto tussen die 3 moto's niet 100% kloppen, maar het geeft een beeld van hoe breed elke moto is.

Als ik aan filerijden doe met mijn Burgman, klap ik uiteraard mijn buitenspiegels in, dat gaat elektrisch :)
Moet wel, niet alleen omdat mijn Burgman met uitgeklapte spiegels 810 mm breed is, maar vooral omdat ze op quasi dezelfde hoogte staan als de buitenspiegels van de gemiddelde gezinswagen!
Zou eigenlijk eens moeten meten hoe breed die is, met ingeklapte spiegels.

In navolging van de FJR topic, wou ik hier ook eens vragen of iemand weet op hoeveel milimeter van de grond de buitenspiegels van de S10 staan?
Mijn Burgman heeft een laag zwaartepunt, weinig grondspeling, lage zithouding, het is een scooter, dus dat alles maakt dat mijn zijspiegels ook lager staan dan bij de gemiddelde motor, denk ik.
Dus klopt mijn indruk dat jullie buitenspiegels over de spiegels van de auto's gaan?
En dat jullie eigenlijk op dat vlak geen last hebben met jullie spiegels bij het filerijden?

ik zal ondertussen ook eens meten op hoeveel milimeter mijn buitenspiegels van de grond staan.
 
ik ben zo een beetje aan het vergelijken welke moto het smalste is in vergelijking met mijn huidige motorscooter, om aan filerijden te doen:

[afbeelding]

Ik vermoed dat de verhoudingen op die foto tussen die 3 moto's niet 100% kloppen, maar het geeft een beeld van hoe breed elke moto is.

Als ik aan filerijden doe met mijn Burgman, klap ik uiteraard mijn buitenspiegels in, dat gaat elektrisch :)
Moet wel, niet alleen omdat mijn Burgman met uitgeklapte spiegels 810 mm breed is, maar vooral omdat ze op quasi dezelfde hoogte staan als de buitenspiegels van de gemiddelde gezinswagen!
Zou eigenlijk eens moeten meten hoe breed die is, met ingeklapte spiegels.

In navolging van de FJR topic, wou ik hier ook eens vragen of iemand weet op hoeveel milimeter van de grond de buitenspiegels van de S10 staan?
Mijn Burgman heeft een laag zwaartepunt, weinig grondspeling, lage zithouding, het is een scooter, dus dat alles maakt dat mijn zijspiegels ook lager staan dan bij de gemiddelde motor, denk ik.
Dus klopt mijn indruk dat jullie buitenspiegels over de spiegels van de auto's gaan?
En dat jullie eigenlijk op dat vlak geen last hebben met jullie spiegels bij het filerijden?

ik zal ondertussen ook eens meten op hoeveel milimeter mijn buitenspiegels van de grond staan.

Met m'n XTZ best veel file gereden, nooit problemen gehad met de spiegels van het autoverkeer, alhoewel ook de spiegels van diverse auto's, busjes, SUV's etc. op verschillende hoogte zitten, dus je kan altijd wel in de situatie komen dat de spiegels op gelijke hoogte zitten, maar het zullen dan eerder de handkappen zijn bij de XTZ.
 
Terug
Bovenaan Onderaan