Het Super Tenere 1200 topic

Ik dacht dat het een wetsump was gezien de carter en kijkglaasje, maar blijkbaar is het een semi-dry sump.



Volgens mij heb ik er dan toch weer teveel bijgedaan...


Ze hebben 'm maandag op peil gezet, volgens mij toen ik thuis kwam zat die olie vooral in de olietank en dacht ik dat er teveel was afgelaten.

Ik heb dan olie bijgevuld en na een rit stond heel het glaasje weer vol.


Ineens zo'n olieverbruik op 20km lijkt mij onwaarschijnlijk, en zoveel teveel op 300km ook..


Hoop/denk dat ik het moet gaan zoeken bij de verkeerde peil-vulmethode.

Nog niets van de dealer gehoord, morgen ga ik eens zien.
 
Laatst bewerkt:
En anders gewoon een handeltje beginnen, in het verre oosten is het een hele klus om olie boven te krijgen, dus ik zou blij zijn met een motor die het zelf maakt ;)


:+
 
Ik dacht dat het een wetsump was gezien de carter en kijkglaasje, maar blijkbaar is het een semi-dry sump.

Het is geen Wet Sump of Semi Dry Sump systeem.

Dry Sump, dus olie peilen zoals beschreven staat in je instruktieboekje.

Als je het peil wil controleren na een rit, laat je de motor even 1 minuutje stationair draaien, uitzetten en peil controleren na een paar minuten. Motor op de middenbok.

Niet op de juiste manier controleren geeft een verkeerd beeld.
 
Als je het peil wil controleren na een rit, laat je de motor even 1 minuutje stationair draaien, uitzetten en peil controleren na een paar minuten. Motor op de middenbok.

Niet op de juiste manier controleren geeft een verkeerd beeld.


Tja, die juiste manier wil precies toch ook niet altijd even goed werken dan.

20km gereden, motor stilgelegd, op de bok gezet --> kijkglaasje leeg
stationair laten draaien, dan 10 minuten gewacht --> kijkglaasje nog steeds leeg
olie bijgevuld tot voorbij de helft van het kijkglaasje

de ochtend erna sotnd het peil even hoog

350km gaan rijden, op de bok gezet --> kijkglaasje VOL
10-20 minuten gewacht, niet meer stationair laten draaien want olie is toch al warm dacht ik --> kijkglaasje nog steeds VOL


Leg dat maar eens uit. Ben iig benieuwd wat ze me morgen bij de dealer gaan vertellen.

Zou het echt aan dat "stationair draaien" liggen datzowieso moet gebeuren, og je nu gereden hebt of niet?





En dat van semi-dry sump heb ik ook maar ergens gelezen. De S10 heeft dus en een carter met kijkglaasje, en een oliebak...
 
Laatst bewerkt:
Is de carterventilatie wel in orde?
Bij mij was die slang geknikt en dus verstopt na het uitvoeren van een flinke beurt, waardoor het oliepeil schommelde en uiteindelijk de olie via een pakking eruit sproeide.
 
Was dat ook bij een Supertenere?

Ik heb de motor terug thuis, oliepeil nog eens juist gezet.

Ze raden me aan om het oliepeil steeds op dezelfde manier te checken, dus een koude motor starten, even laten draaien, even laten staan, dan peilen...

Na het rijden kan er een verschil op zitten.


We houden het in de gaten. Feit is dat het glaasje weer vol zat toen ik van de dealer tot thuis ben gereden. :-)
 
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik Google eens op je probleem losgelaten :Y
En daaruit blijkt dat je nou niet bepaald de enige bent met dit fenomeen.
Als mogelijke verklaringen wordt werkelijk de meest idiote bullshit aangedragen door diverse lieden, maar ik kom nergens tegen dat het tot problemen heeft geleid :t
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat je motor bij een paar graden scheef staat bij peilen, dat geeft bij mijn Versys ook een enorme afwijking.
 
Je hebt eigenlijk 2 Carters met beide een aftapplug. Soms blijft er in die zonder het kijkglaasje wat meer olie zitten. Overigens zit er behoorlijk wat olie in je Carter. Het kijkglaasje vol of minimaal is maar een paar honderd cc.

Het enige waar je wel rekening mee moet houden is op vakantie met het rijden in de bergen. Afremmend op de motor verbruikt de Tenere wel olie. Iets met onderdruk in je motorblok bergaf. Dit is weer weg in het vlakke NL
 
Was dat ook bij een Supertenere?

Ik heb de motor terug thuis, oliepeil nog eens juist gezet.

Ze raden me aan om het oliepeil steeds op dezelfde manier te checken, dus een koude motor starten, even laten draaien, even laten staan, dan peilen...

Na het rijden kan er een verschil op zitten.


We houden het in de gaten. Feit is dat het glaasje weer vol zat toen ik van de dealer tot thuis ben gereden. :-)
Ja, dat was ook een super tenere. Daar rij ik nog steeds enthousiast op rond hoor, en volgens de monteur is ze in top conditie.
 
Achteraf gezien denk ik dat ik wat te hard van stapel ben gelopen. Wellicht heeft het kijkglaasje wel meer eens volgestaan en heb ik het niet eens gezien.

Het schommelen van het oliepeil heb ik ook al elders gelezen, dus ik ga me er niet druk meer om maken.


Gelukkig gaat het olielampje op tijd branden, dus moest het zijn dat er eens wat olie tekort zou zijn weet ik het op voorhand.

Is tot nu toe slechts één keer voorgekomen... 11000km na een oliewissel tijdens een vakantie in de bergen.
Dat ik er toen een beetje olie moest bijkappen vond ik niet eens zo'n groot probleem.
 
Voor degene wat er wat aan heeft , originele kunststof carterbescherming , montage set., splinter nieuw, gratis , alleen als het opgestuurd moet worden verzendkosten verrekend.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Na veel pech gehad te hebben met mijn Aprilia´s Caponord ETV 1000 heb ik zins een maand een Super tenere van 2014. Wat een fantastische tour buffel is dit.
De afgelopen 4 weken bijna 5000 km gereden en raak er niet op uitgekeken.

Je ziet bij sommige Tenere´s dat men kunstof kapjes hebben tegen de wind aan de zijkant.
Iemand een idee waar je die kan kopen?

Mvg,

Igor
 
Hi Oma!

dag allemaal, ik rij nu xt660z en ben voornemens over te stappen naar een S10...Wat een machtige fiets is dat!
Ik heb wel zitten zoeken, maar, of ik zoek niet goed genoeg, of het is er niet...waar staan de aankooptips en tricks?
 
Ik bedoel dus echt specifiek zaken waar op te letten bij aankoop van een S10! Waar ze te koop zijn weet ik inmiddels 😂
 
De XT1200Z(E) is een betrouwbare fiets zonder specifieke problemen. Bij normaal onderhoud en normaal gebruik zijn ze redelijk probleemloos. Om de 40.000 km grote beurt met kleppenstellen is wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf. Eventueel spaken controleren, deze moeten om de 5000 km op spanning gezet worden om breuk te voorkomen. Verder zou ik niets kunnen verzinnen, buiten de normale dingen die je controleert bij aankoop.
 
Nokkenaskettingspanner.


Die is bij mij vervangen op 40000km, +200€

Verder geen problemen, op die ene keer dat een spaak is losgekomen …

Inmiddels 45000km en nog steeds tevreden van mijn S10.

Op naar de 100k, hopelijk tegen dan heeft Yamaha een opvolger klaar, anders gaan we bij BMW of Triumph shoppen.
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je die kwaliteit iig niet vinden die Yamaha biedt.
Bij de BMW al helemaal niet.

Just saying. ;)
 
Daar ga je die kwaliteit iig niet vinden die Yamaha biedt.
Bij de BMW al helemaal niet.

Just saying. ;)



Goh... alhoewel ik al een hele lange tijd met volle tevredenheid met Yamaha motoren rij ben ik niet zo'n anderemerkenbasher


De GS is al jaren de best verkochte motor, dat je dan daar wat meer problemen van leest lijkt me logisch.
Trouwens, ook genoeg voorbeelden van GS-eigenaars die probleemloos de 100k overschrijden.


We hebben hier een F700GS in huis gehad die we vorig jaar na 25000km probleemloze kilometers inruilden.


Mijn S10 kreeg op minder dan 5k al een nieuwe carterdeksel onder garantie, ik heb al een spaak los gehad en de nokkenaskettingspanner is vroegtijdig vervangen.
Met elk merk kan er wel eens iets misgaan, niet?


Momenteel rijdt m'n vrouw met een Tiger 800XRx, bij mijn dealer (Honda en Yamaha) vond ze niet echt haar ding....

We zullen zien wat het geeft, die Tiger...
Zo'n 1200 ziet er ook niet verkeerd uit.

Momenteel zie ik enkel in de GSA en de Tiger 1200 een vervanger voor mijn Supertenere.

De Africa Twin valt enkel af wegens binnenbanden en kettingaandrijving... anders was de keuze snel gemaakt. :-)



Maar goed, nog een jaar of drie schat ik en dan ga ik met de mijne over de 100k. We zullen wel zien wat er dan in de plaats gaat komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik bash niks dus ontspan.
En geloof me, de AT is zeker niet foutloos.

Als ik het geld weer mocht uitgeven werd het niet weer een AT.
 
Terug
Bovenaan Onderaan