Het Super Tenere 1200 topic


caroden zei:
Goedemorgen (of middag etc. :-)

Ik heb sinds gisteren een Super Tenere First Edition uit 2010 met 55.000 op de teller. Bij een dealer gekocht en in prachtige staat!

De eerste kilometer zijn goed bevallen (bij 33 graden was het wel een tikke warm, dat vond de ventilator ook want bij een verkeerslicht loeide die er af en toe op los). Het geluid van de standaard uitlaat valt me wel een beetje tegen en daarom kijk ik naar een slip-on demper.

Heeft iemand goede tips en/of ervaringen hiermee? Het lastige is dat je nergens een uitlaat even kan testen qua geluid en filmpjes op Youtube zijn er genoeg maar het ligt er maar net aan met welke kwaliteit microfoon er opgenomen is om een oordeel te hebben.
Hoi, ik heb ook een originele demper. Mag van mij ook wat meer roffelen, meer vermogen hoeft niet. Zou deze niet te demonteren zijn en aan te passen? Ik kan op internet niets hierover vinden....


Ik weet niet of de originele demper aan te passen is. Ik heb in ieder geval een MIVV Oval Titanium met carbon eindstuk besteld.
Ben erg benieuwd hoe dat in het echt klinkt. Hopelijk vrijdag monteren...
 


Hoi, ik heb ook een originele demper. Mag van mij ook wat meer roffelen, meer vermogen hoeft niet. Zou deze niet te demonteren zijn en aan te passen? Ik kan op internet niets hierover vinden....


Ik weet niet of de originele demper aan te passen is. Ik heb in ieder geval een MIVV Oval Titanium met carbon eindstuk besteld.
Ben erg benieuwd hoe dat in het echt klinkt. Hopelijk vrijdag monteren...
Ben benieuwd, ziet er wel netjes uit.
 

Bijlagen

  • 60404101_INET02_16.jpeg
    60404101_INET02_16.jpeg
    9,9 KB · Weergaven: 7
Last van opnieuw lekke keerring na 4000km. Lichte putjes op de linker poot.

Afspraak gemaakt bij hyperpro.
2 nieuwe binnenpoten
Nieuwe bussenset
En natuurlijk olie en keerringen etc.

Voor de rest 4100 probleemloze km afgelegd deze vakantie naar Italië. Bekijk bijlage 1406666
Zijn die putjes ontstaan voor of nadat je die forkprotectors geplaatst had? Dat is namelijk een van de redenen waarom ik tot aanschaf van ze over zou gaan.
Maar hoe dan ook, volgens mij heb je een degelijke rit achter de rug.
 
Zijn die putjes ontstaan voor of nadat je die forkprotectors geplaatst had? Dat is namelijk een van de redenen waarom ik tot aanschaf van ze over zou gaan.
Maar hoe dan ook, volgens mij heb je een degelijke rit achter de rug.
Waarschijnlijk zaten ze er al.
Heb vorige keer zelf keerringen vervangen. Poten lichtjes gepolijst. Echter voelde ik wel soms een plekje. Gok genomen om te kijken hoe het hield.

Reden dat ik nu naar hyperpro ga is omdat ik geen tool heb om de binnenpoot onbeschadigd los/vast te zetten in het asstuk.
Voor de rest zijn onze xt'tjes hele makkelijke motoren om aan te werken.
 
Waarschijnlijk zaten ze er al.
Heb vorige keer zelf keerringen vervangen. Poten lichtjes gepolijst. Echter voelde ik wel soms een plekje. Gok genomen om te kijken hoe het hield.

Reden dat ik nu naar hyperpro ga is omdat ik geen tool heb om de binnenpoot onbeschadigd los/vast te zetten in het asstuk.
Voor de rest zijn onze xt'tjes hele makkelijke motoren om aan te werken.
thnx voor de info. En ja je hebt gelijk een hoop kun je zelf doen. Zo langzamerhand wordt ook ik steeds wijzer. Dan ga ik eerdaags ook maar van die mooie beschermkapjes aanschaffen. Kleed leuk af namelijk.
 
Vandaag de ECU flash laten uitvoeren bij Carmo .
Zeer vriendelijke ontvangst en degelijke uitleg wat er gaat gebeuren .
je kan zelf aangeven wat je wil .
bij mij is de flash uitgevoerd dat er in 1,2 en 3 versnelling onderaan meer kracht komt en in 4,5 en 6
bovenaan .
ook heb ik laten aanpassen dat de ventilator op 100 graden opspringt en bij 95 terug uit .
deze namddag de ECU onmiddelijk terug gemonteerd en een eerste testrit gedaan .
Je merkt in de T-modus dat je al een stuk meer power krijgt , maar daar was het mij niet om te doen .
het was voor mij belangrijker dat ik in zijn vijfde en zesde versnelling vlot kon doortrekken zonder dat de motor effe tegensprutteld .
ik moet zeggen , dat is nu een heel stuk beter .
vooral op de secundaire wegen waar je bij ons maar 70km/h mag kan ik nu vlot in vijfde versnelling
effe het gas open om een auto voorbij te gaan en je merkt niks aan de motor , dat gaat zeer zoetjes .
Ik ben iemand die voor 95% secundaire wegen rijd , Snelwegen boeien me niet .
vorige week naar de Ardennen gereden , helemaal binnendoor langs mooie landelijke wegen .
Het is dan dat je meer maneuvers moet uitvoeren om de tragere weggebruikers even snel en veilig voorbij te gaan .
Scheuren is niet aan mij besteed en mijn inziens moet je dan geen Tenere aanschaffen .
Ik rijd al 30 jaar met de motor en kan op het kerkhof een heel rij vullen van leeftijdgenoten die
dachten dat roekeloos rijden fijn is .
Ik wil een veiligheidsgevoel hebben op de motor en dat gevoel heb ik nu helemaal .
alvast bedankt aan Carmo voor de service .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mp76
Vanmiddag mijn MIVV Oval demper binnengekregen. Dus direct begonnen met installeren. Op zicht ging alles goed alleen paste de pijp niet op de pijp van de motor. Er zit nog een verbindingsstuk op de originele pijp. En die zit erg vast. Iemand enig idee hoe ik dit loskrijg?
 
Vanmiddag mijn MIVV Oval demper binnengekregen. Dus direct begonnen met installeren. Op zicht ging alles goed alleen paste de pijp niet op de pijp van de motor. Er zit nog een verbindingsstuk op de originele pijp. En die zit erg vast. Iemand enig idee hoe ik dit loskrijg?
bedoel je dan het stuk wat aan je collector vast zit? Kan dat de pakking er nog op zit,is van grafiet gemaakt en lijkt wat op metaal. Die kun je er gewoon vanaf wrikken.
 
1406965



Het is het stuk pijp waar het deel dat rood omcirkelt is overheen schuift. Sorry, ik weet niet of dat de collector heet:). Neem aan van wel, deze pijp komt van 2 pijpen af. Er zit een stalen 'passtuk' over de collector en die zit muurvast. Ik denk eraan om 'm met een slijptolletje in 2 stukken te slijpen in de hoop dat ik 'm dan eraf kan 'pellen'.
 
Bekijk bijlage 1406965


Het is het stuk pijp waar het deel dat rood omcirkelt is overheen schuift. Sorry, ik weet niet of dat de collector heet. Neem aan van wel, deze pijp komt van 2 pijpen af. Er zit een stalen 'passtuk' over de collector en die zit muurvast. Ik denk eraan om 'm met een slijptolletje in 2 stukken te slijpen in de hoop dat ik 'm dan eraf kan 'pellen'.
Ja dat is een pakking, thans dat was het bij mij. Die kan goed vast zitten. Zeker als die er nooit afgewerkt is. Ik heb m ingeknipt met een kniptang en afgepeld met een ander tangetje hieronder in de afbeelding zie je de onderdelen.. succes
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190704-235417_Chrome.jpg
    Screenshot_20190704-235417_Chrome.jpg
    78 KB · Weergaven: 15
De MIVV Oval is gemonteerd. De pakking ging er uiteindelijk vrij makkelijk vanaf en de verdere installatie was max. 10 minuten werk.

Net gereden, hij klinkt lekker en ploft bij gas los ;)
 
Vandaag de ECU flash laten uitvoeren bij Carmo .
Zeer vriendelijke ontvangst en degelijke uitleg wat er gaat gebeuren .
je kan zelf aangeven wat je wil .
bij mij is de flash uitgevoerd dat er in 1,2 en 3 versnelling onderaan meer kracht komt en in 4,5 en 6
bovenaan .
ook heb ik laten aanpassen dat de ventilator op 100 graden opspringt en bij 95 terug uit .
deze namddag de ECU onmiddelijk terug gemonteerd en een eerste testrit gedaan .
Je merkt in de T-modus dat je al een stuk meer power krijgt , maar daar was het mij niet om te doen .
het was voor mij belangrijker dat ik in zijn vijfde en zesde versnelling vlot kon doortrekken zonder dat de motor effe tegensprutteld .
ik moet zeggen , dat is nu een heel stuk beter .
vooral op de secundaire wegen waar je bij ons maar 70km/h mag kan ik nu vlot in vijfde versnelling
effe het gas open om een auto voorbij te gaan en je merkt niks aan de motor , dat gaat zeer zoetjes .
Ik ben iemand die voor 95% secundaire wegen rijd , Snelwegen boeien me niet .
vorige week naar de Ardennen gereden , helemaal binnendoor langs mooie landelijke wegen .
Het is dan dat je meer maneuvers moet uitvoeren om de tragere weggebruikers even snel en veilig voorbij te gaan .
Scheuren is niet aan mij besteed en mijn inziens moet je dan geen Tenere aanschaffen .
Ik rijd al 30 jaar met de motor en kan op het kerkhof een heel rij vullen van leeftijdgenoten die
dachten dat roekeloos rijden fijn is .
Ik wil een veiligheidsgevoel hebben op de motor en dat gevoel heb ik nu helemaal .
alvast bedankt aan Carmo voor de service .

Duidelijk verhaal, ik heb al veel positieve berichten gezien over Carmo, zit er ook aan te denken mijn ecu onder handen te nemen. Heb van meerdere mensen gehoord dat ook het verbruik omlaag is gegaan, dat vind ik een goed argument. Daarmee verdien ik de investering weer terug :Y
Zuinige Hollander he 😅
 
Te koop.
Zwarte topkoffer, in nieuwstaat.
Verkoop deze omdat ik zilverkleurige zijkoffers heb.
Wordt verkocht zonder slot(dit is te koop bij dealer).
Prijs € 250 plus eventueel verzending.
 

Bijlagen

  • Topkoffer XT1200 2.jpg
    Topkoffer XT1200 2.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 14
De MIVV Oval is gemonteerd. De pakking ging er uiteindelijk vrij makkelijk vanaf en de verdere installatie was max. 10 minuten werk.

Net gereden, hij klinkt lekker en ploft bij gas los ;)


Ik heb nu een paar dagen met de MIVV Oval gereden. Lekker geluid maar soms wel iets te luid en vooral wat teveel geplof bij gas los. Vooral dat laatste zou ik willen verminderen. Is dat een kwestie van afstellen misschien? Loopt ie nu te rijk t.o.v. de standaard uitlaat?

Ik heb bij de dealer een vervangende DB Killer gekocht die wat minder luid zou zijn. Nou, die klinkt stationair wel aardig maar rijdend lijkt het wel de standaard uitlaat. Dus daar schiet ik niet veel mee op. Kan ik evt. deze DB killer aanpassen zodat ie qua geluid tussen de originele uitlaat en de MIVV met originele DB killer inzit? Gaten erin boren? Pijpje inkorten? Iemand ervaring hiermee?
 
Ik heb nu een paar dagen met de MIVV Oval gereden. Lekker geluid maar soms wel iets te luid en vooral wat teveel geplof bij gas los. Vooral dat laatste zou ik willen verminderen. Is dat een kwestie van afstellen misschien? Loopt ie nu te rijk t.o.v. de standaard uitlaat?

Ik heb bij de dealer een vervangende DB Killer gekocht die wat minder luid zou zijn. Nou, die klinkt stationair wel aardig maar rijdend lijkt het wel de standaard uitlaat. Dus daar schiet ik niet veel mee op. Kan ik evt. deze DB killer aanpassen zodat ie qua geluid tussen de originele uitlaat en de MIVV met originele DB killer inzit? Gaten erin boren? Pijpje inkorten? Iemand ervaring hiermee?
Zou zeggen vergelijk de afmetingen van beide db-killers en pas de aftermarket aan. Gewoon kleine stukjes per keer.
 
Ik heb ondertussen een andere DB killer geprobeerd. Klonk echter niet lekker en zag er ook niet uit (een heel dun pijpje kwam er uit mijn uitlaat). Dus de originele MIVV DB killer zit er weer op. Ik hoor van iedereen om me heen dat het lekker klinkt en zeker niet te luid is (waar ik bang voor was). Dus laat het zo.

Wel een ander probleempje: Het originele uitlaateinde buigt af naar de grond. De MIVV veel minder en ik heb gemerkt dat het kunststof waar mijn kentekenplaat aanzit (en waar de uitlaatgassen op uitkomen) aan het wegschreven is...ik moet daar dus een hittebestendig materiaal op gaan maken. Iemand tips?
 
Ik heb ondertussen een andere DB killer geprobeerd. Klonk echter niet lekker en zag er ook niet uit (een heel dun pijpje kwam er uit mijn uitlaat). Dus de originele MIVV DB killer zit er weer op. Ik hoor van iedereen om me heen dat het lekker klinkt en zeker niet te luid is (waar ik bang voor was). Dus laat het zo.

Wel een ander probleempje: Het originele uitlaateinde buigt af naar de grond. De MIVV veel minder en ik heb gemerkt dat het kunststof waar mijn kentekenplaat aanzit (en waar de uitlaatgassen op uitkomen) aan het wegschreven is...ik moet daar dus een hittebestendig materiaal op gaan maken. Iemand tips?

Iemand zoeken die met TIG een mooi bochtje aan je DB killer kan maken dat lijkt op de originele.
 
Dat is een goed idee!
Moet even kijken naar hoe want ik vrees dat dan het bochtje uitsteekt. Bij het origineel zit er een sierkap overheen. Bij de MIVV zit er een carbon eindstuk op dat direct eindigt waar de pijp eindigt.
 
Vandaag even me scherm verwijderd voor wat esthetisch onderhoud. Hierbij helaas de wellnuts ook moeten vervangen. Tijdens de rit naar mn leverancier zonder scherm gereden. Manmanman heerlijk met dit weer . Naked was weer een tijd geleden maar zo kom ik ook wel de zomer door. Nu dus op zoek naar een "zomerschermpje"

Ga sowieso na me vakantie met m'n oude fjr scherm aan de slag. Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag.
 
Vandaag even me scherm verwijderd voor wat esthetisch onderhoud. Hierbij helaas de wellnuts ook moeten vervangen. Tijdens de rit naar mn leverancier zonder scherm gereden. Manmanman heerlijk met dit weer . Naked was weer een tijd geleden maar zo kom ik ook wel de zomer door. Nu dus op zoek naar een "zomerschermpje"

Ga sowieso na me vakantie met m'n oude fjr scherm aan de slag. Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

Het is idd lekker warm ja. Heb je geen last van een hete linker knie? Ik rij met een doorwaai pak en de hitte van de koelvin doet bijna pijn aan mijn knie, niet fijn. Ik vraag me af of er misschien iets mist in de zijkap om de hitte een beetje weg te geleiden.
Met ruitjes ben ik ook altijd aan het klooien, de gouden tip heb ik helaas niet, maar de Madstad verstelling scheelt best aardig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan