Het Super Tenere 1200 topic

hallo allemaal ,

mijn vraag is waarschijnlijk al wel eens aan bod gekomen , maar wil toch even jullie mening horen .

Als ik op de snelweg rijd dan word ik soms letterlijk door elkaar geschud door de wind .
het lijkt erop van welke richting de wind komt .
soms is het zo erg dat het niet meer veilig is en ik nog 100km/h moet rijden .
ik heb nu al een verhoogd scherm erop gezet , maar dit geeft geen verbetering .
ik ben 1.85m groot .
als ik ga googelen lees ik verschillende ervaringen .
de ene zegt een super laag scherm , een ander zegt en flip-over .
graag hoor ik of jullie hier enige ervaring mee hebben .
hierbij een foto van mijn motor met het verhoogd scherm
Bekijk bijlage 1427299
Het is echt persoonlijk. Ik had een standaard scherm+flip-up op een touratech houder. Was al redelijk rustig. Nu de givi airflow op de houder gemonteerd. Dit scheelde weer een berg. Merk nu wel valse wind via de spiegels op de zijkant van m'n helm, ga ik eerdaags even verstellen. Weet dat het een kleine aanpassing kan zijn die jouw gebulder kan oplossen.
 
Ik ben van mening dat je het vacuüm achter je scherm moet kunnen reduceren, daarom monteerde ik indertijd een MRA op mijn oude GS, MRA heeft een, wat ik noem, dubbel-straal scherm, er is een luchtstroom mogelijk tussen die 2 delen van het scherm en dat schijnt te werken, ook GIVI heeft zulk scherm.
Nieuwere motoren (heb een 2019 model) hebben naar mijn gevoel veel tijd in de windtunnel doorgebracht, want handkappen en scherm op mijn nieuwe motor zijn compacter, maar het resultaat is merkelijk beter.
 
Tis een kwestie van proberen wat voor jou de beste oplossing is. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een kort sportscherm en een flipding liggen die je wel mag proberen. Bij mij was de oplossing een verstelbaar madstad schermhouder, in hoogte en kantelen. Touratech heeft dat nu ook weer in het programma.
 
Gisteren even binnendoor tot in Martelange.
Teller staat nu op 866km, donderdag krijgt hij zijn 1000km beurt.
Kan eindelijk die blik van die toerenteller af. 🙂
 
max 3700, na 1000km nog 600km tot max 4700 en daarna volledig toerenbereik, volgens het boekje 😉
Hou me daar dus ook maar aan, hoe vervelend ook en is toch maar even op de tanden bijten he..
 
max 3700, na 1000km nog 600km tot max 4700 en daarna volledig toerenbereik, volgens het boekje 😉
Hou me daar dus ook maar aan, hoe vervelend ook en is toch maar even op de tanden bijten he..

3700 is niet veel idd. Eenmaal tot 4700 is het prima te doen. Ik kom nooit boven de 5000 rpm volgens mij. Hooguit in het buitenland op mooie stuurweggetjes.
Nog even doorbijten dus... :')
 
Die van mij mag vrijdag ook voor de 1000 km beurt. Wat me verbaast is het grote snelheidsverschil met de gps en ook met de 700gs van mn vrouw. Bij 120 km/u zit er 10 km snelheidsverschil tussen, waarbij de st langzamer is.
 
Die van mij mag vrijdag ook voor de 1000 km beurt. Wat me verbaast is het grote snelheidsverschil met de gps en ook met de 700gs van mn vrouw. Bij 120 km/u zit er 10 km snelheidsverschil tussen, waarbij de st langzamer is.

Wat Yamaha doet met die snelheids- en tripmeter weet ik niet maar dat hier nog werk aan is, daar ben ik zeker van.

Bij mij zit er ook een groot verschil tussen snelheid op de teller en de GPS, en ook qua afstand tussen mijn motor en die van m'n vrouw. De mijne heeft steeds meer kilometers en geeft op de teller een hogere snelheid aan dan de GPS.
 
Ik overweeg om mijn driedelige originele kofferset te verkopen, zou iemand hier voor te vinden zijn?
Vast wel, de topkoffer zowieso want die past ook op de XT660Z Tenere.
Alleen zou ik ze in het voorjaar verkopen, dan is men met het nieuwe seizoen bezig en is er wellicht meer animo.
 
Ok, bij deze...

De topkoffer mag in de verkoop. Ding is gebruikt dus niet spik en span... dan moet je gewoon een nieuwe bestellen.
Zwart.
Prijs otk, ligt niet echt in de weg dus ook niet overdrijven.
Heb een grote Givi Trekken Outback besteld omdat ik mijn spullen niet kwijt geraakte in de Yamaha koffer...
 
Nog wat aanpassingen doorgevoerd hier, Stebel Nautilus, Hugger, gps houder SW Motech en orgineel hoger scherm geplaatst.
Scherm moet nog uitgebreid getest worden, ritje naar het werk zegt niet genoeg. zaterdag testen 🙂
 
Beugeltje geplooid en vastgezet tussen bovenste bout van dat plaatje voor het blok. Met relais en zekering, zit een duidelijk plannetje bij hoe aan te sluiten.
Best installatie set mee bestellen, zit alles bij. Draad van originele claxon moet naar relais en nieuwe trekken voor de Stebel.
Geluid is een understatement... 😉 heeft al verschillende keren halsbrekende toeren, om te moeten ontwijken, vermeden.. hij werkt echt wel, eender hoe diep ze slapen, ze zijn op slag wakker.
IMG_20191004_142309[1].jpg IMG_20191004_142328[1].jpg
 
Weet iemand of er onderlinge vergelijkingstest te vinden zijn tussen de verschillende jaargangen ST? Vooral benieuwd naar de ervaringen mbt vermogen.

Ik vraag het omdat ik er sterk aan denk de asociaal veel pk's van mijn R1 om te ruilen voor meer comfort.
 
Nog wat aanpassingen doorgevoerd hier, Stebel Nautilus, Hugger, gps houder SW Motech en orgineel hoger scherm geplaatst.
Scherm moet nog uitgebreid getest worden, ritje naar het werk zegt niet genoeg. zaterdag testen 🙂


Hoe valt dat scherm mee?


Ik heb gisteren ook de beslissing genomen om van mijn XTZ1200 over te stappen naar een nieuwe (overjaarse) XTZ1200ZE. Ga wel nog een tweetal weken wachten om 'm af te halen.
Vind het alleen jammer dat ik mijn Givi Airflow niet kan overzetten op het nieuwere model.

Op zoek naar een alternatief dus, vrij zeker dat ik niet tevreden ga zijn van het originele ruitje.
 
Vandaag weer met mijn Super10 gereden........ Ik ben overtuigd!!!
Gelijk met een beurt de ECU laten reflashen bij Carmo [ www.carmo.nl ],wat knapt een standaard XT1200 daar van op .
De restricties in de 1e 3 versnellingen zijn daarbij ook verwijderd,en nog de nodige andere aanpassingen.
Doe jezelf en de XT1200 een plezier en laat de ECU reflashen,,de allerbeste modificatie voor je Super Ténéré.👍👍
 
Vandaag weer met mijn Super10 gereden........ Ik ben overtuigd!!!
Gelijk met een beurt de ECU laten reflashen bij Carmo [ www.carmo.nl ],wat knapt een standaard XT1200 daar van op .
De restricties in de 1e 3 versnellingen zijn daarbij ook verwijderd,en nog de nodige andere aanpassingen.
Doe jezelf en de XT1200 een plezier en laat de ECU reflashen,,de allerbeste modificatie voor je Super Ténéré.👍👍

Op welke punten heb jij de ECU laten aanpassen. Als ik bij Carmo kijk zie ik een lijst van 12 mogelijkheden.
 
Schermopname (38).png




Vandaag breng ik m'n Tenere terug naar de dealer. Ergens in de loop van volgende week haal ik de nieuwe af....


De keuze van de skid plate en crashbars ligt al zo goed als vast. Benieuwd naar het originele ruitje, ben vrij zeker dat ik m'n Givi Airflow ga missen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan