Het Super Tenere 1200 topic

Nu het toch over nokkenaskettingspanners gaat; over 2 weken heeft mijn XT1200Z (DP01) de 80k beurt. Gekocht met 28k, en sindsdien nog niet vervangen. Wat daarvoor is gebeurd weet ik natuurlijk niet, maar ik gok dat dit nog de eerste spanner is.
De 80k beurt bevat ook het kleppen stellen; is het dan een logische stap om de nokkenaskettingspanner in een keer mee te laten nemen? Ik heb zelf eigenlijk geen idee hoe bereikbaar die spanner is en wat het vervangen inhoudt.

Balhoofdlager is ook nog steeds origineel en gaat ook nog steeds prima. Degelijke fiets hoor! :)

Bij een 80k beurt (met kleppen stellen dus) is het controleren van de spanner zo mee te nemen. De spanner is gewoon te controleren op werking, dus goed, dan laten zitten. Zelfde geldt voor balhoofdlagers, is het goed, dan afblijven.
 
Heeft er iemand ervaring met aftermarkt luchtfilters. Ik lees dat K&N wel goed is. Maar daarnaast zie ik ook dat er mogelijk ipv 1 luchtfitler voor beide cilinders ook 2 luchtfilters (1 per cilinder) speciaal voor "off-road" gebruik bestaan. Is die laatste dan niet veel beter (meer lucht naar de cilinder) dan 1 enkele. Natuurlijk zal 1 filter goedkoper zijn dan 2. Maar als de prestatie dan veel beter is, is dat het mogelijk wel waard.
 
Heeft er iemand ervaring met aftermarkt luchtfilters. Ik lees dat K&N wel goed is. Maar daarnaast zie ik ook dat er mogelijk ipv 1 luchtfitler voor beide cilinders ook 2 luchtfilters (1 per cilinder) speciaal voor "off-road" gebruik bestaan. Is die laatste dan niet veel beter (meer lucht naar de cilinder) dan 1 enkele. Natuurlijk zal 1 filter goedkoper zijn dan 2. Maar als de prestatie dan veel beter is, is dat het mogelijk wel waard.

Ik heb een K&N luchtfilter in de motor zitten. Wat me op viel na installeren dat het geluid iets voller werd. Zeker in combinatie met de Acrapovic uitlaat helemaal goed. Of de motor beter loopt weet ik niet meer. Inmiddels de ECU flash later uitvoeren waarbij ook rekening is gehouden met filter en uitlaat. Één ding is zeker, nog beter presteren gaat niet gebeuren. Na de ECU flash heb je een geweldig lopende motor.
 
Gisteren ook nog eens gehoord dat de XT1200Z gaat verdwijnen uit het gamma... Ben toch een beetje blij dat ik nog een '20 model op de kop heb kunnen tikken.

Blijft een fijne machine.

107618067_3596837763664010_1005376022667122669_n.jpg
 
met als risico te vragen naar de bekende weg......
net een xt1200 uit 2016 gekocht....maar zit enorm te stoeien met het bevestigen van de garmin navigatie..
Op het stuur is te hoog (en niet echt mooi)
Geen balkje voor de ruit dus geen optie daar

het liefst had ik hem natuurlijk boven het klokkenspel. dan zit hij mooi in het zicht en steekt het ding niet zo raar uit op het stuur.....

Hoe hebben jullie dit gedaan?

dank alvast voor jullie reacties
 
net een xt1200 uit 2016 gekocht....
Geen balkje voor de ruit dus geen optie daar

het liefst had ik hem natuurlijk boven het klokkenspel. dan zit hij mooi in het zicht en steekt het ding niet zo raar uit op het stuur.....

Hoe hebben jullie dit gedaan?


Vanaf 2014 hebben ze toch een standaard balkje boven de tellers? 🤔


Ik had op m'n 2013 model zo'n GPS mount van Off The Road...

gps-halter-xt1200z-navi-3.jpg
 
dat lijkt een heel ander ruitje te zijn...zoals je hieronder ziet geen bakje.... dat zou echt ideaal zijn..
P1000566r.jpg


En waar zet je zoiets dan vast?
P1000557r.jpg
 
Laatst bewerkt:
dat lijkt een heel ander ruitje te zijn...zoals je hieronder ziet geen bakje.... dat zou echt ideaal zijn..

En waar zet je zoiets dan vast?


Ruitje heeft er niets mee te maken hoor... Balkje met bevestiging wordt netjes gemonteerd op de originele steun van je ruit.
Net even op de site van Off-the-road gekeken, maar vind het niet meteen terug...

Misschien eens een mailtje sturen of het nog ergens te krijgen is?

En anders is er ook nog een mogelijkheid van SW motech.
https://www.fc-moto.de/nl/SW-Motech-GPS-mount-voor-cockpit-zwart-Yamaha-XT1200Z-Super-Tenere-10-13
 
off the road had ik inderdaad ook gekeken maar zie ik die specifieke houder ook niet zo direct..
De houder van SW-Motech (inclusief de adapter voor specifiek zumo type) zou dan inderdaad de mooiste oplossing zijn. en dan valt 65 euro ofzo ook nog wel te overzien.

zelf maken is natuurlijk nog goedkoper maar daar heb je iets meer handigheid voor nodig denk ik dan ik bezit.....:(
 
Ja ik denk dat dat hem ook gaat worden...nu de dealer overtuigen dat dat gewoon bij de aankoopprijs inbegrepen moet zitten :)

Ik zou eerder eens vragen waarom jouw dealer een pre-2014 model als 2016 verkoopt... Uiteindelijk is zo'n GPS mount pas standaard vanaf het model 20104.

Uiteindelijk niets mis met een overjaars model. Ik kocht mijn 2013 model ook op die manier in 2015, maar als ik de kleurstelling zie lijkt die van jou een "first edition"?
 
Met 2016 bedoelde ik het jaar dat de motor voor eerst op kenteken is gezet. Dus is inderdaad niet gelijk aan het model jaar. (En gelukkig niet door de dealer aangeprezen als een nieuw model, dus daar kan ik hem de schuld niet van geven)
Is deze specifieke kleurstelling dan specifiek voor de "first edition"?
Als ik de model updates zo lees maakt dat niet zo heel veel uit qua features.....op dat navigatie balkje na dan helaas.....
 
Met 2016 bedoelde ik het jaar dat de motor voor eerst op kenteken is gezet. Dus is inderdaad niet gelijk aan het model jaar. (En gelukkig niet door de dealer aangeprezen als een nieuw model, dus daar kan ik hem de schuld niet van geven)
Is deze specifieke kleurstelling dan specifiek voor de "first edition"?
Als ik de model updates zo lees maakt dat niet zo heel veel uit qua features.....op dat navigatie balkje na dan helaas.....


Staat er op die grijze zijkappen niet "first edition"? Ik kwam jouw foto's tegen op een blog uit 2011... 🤔
http://dennoblog.blogspot.com/2011/03/review-yamaha-super-tenere.html
Grijze zijkappen zijn typerend voor dat model. Dacht ik.




In 2014 is er een update geweest, en wat mij betreft toch wel de moeite en niet alleen omwille van dat navigatiebalkje.
Ik heb met heel veel plezier bijna 85000km gereden met een 2013 model, maar de nieuwe doet het allemaal toch net iets beter...
 

Bijlagen

  • $_86.jpg
    $_86.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Nee zwarte kappen.
Foto's waren ter illustratie van hoe de ruit er uit zag. Niet direct de motor die ik op het oog had.
Wel de blauwe kleur maar dus zwarte kappen. Overigens lijkt de rest van de uitvoering wel overeen te komen, koffers, Carter bescherming, handkappen, akra uitlaat etc
 
met als risico te vragen naar de bekende weg......
net een xt1200 uit 2016 gekocht....maar zit enorm te stoeien met het bevestigen van de garmin navigatie..
Op het stuur is te hoog (en niet echt mooi)
Geen balkje voor de ruit dus geen optie daar

het liefst had ik hem natuurlijk boven het klokkenspel. dan zit hij mooi in het zicht en steekt het ding niet zo raar uit op het stuur.....

Hoe hebben jullie dit gedaan?

dank alvast voor jullie reacties

Touratech heeft ook een mooie oplossing, waar ik althans al jaren blij mee ben. Het is eigenlijk een verstel-mechanisme voor de ruit waar tevens een balkje voor bevestiging van je navigatie aan zit. Niet de goedkoopste, wel degelijk.
Touratech-windscreen-adjuster-with-gps-mounting-bar

20170311-EJB0628-BM.jpg
 
Touratech heeft ook een mooie oplossing, waar ik althans al jaren blij mee ben. Het is eigenlijk een verstel-mechanisme voor de ruit waar tevens een balkje voor bevestiging van je navigatie aan zit. Niet de goedkoopste, wel degelijk.
Touratech-windscreen-adjuster-with-gps-mounting-bar

Bekijk bijlage 1528863
Ja die touratech had ik ook gezien.dealer ging ruitbevestiging bestellen.....drie weken wachten (voorop gesteld dat hij het niet vergeet natuurlijk). Overigens als ik jou foto zou zie is dit idd ook de kleurstelling van die ik op het oog heb (blauw zwarte kappen en goudkleurige stickers).
Vind die tankpad ook wel heel gaaf...die is gewoonte bestellen neem ik aan? En makkelijk te plakken?
 
Ja die touratech had ik ook gezien.dealer ging ruitbevestiging bestellen.....drie weken wachten


Vind die tankpad ook wel heel gaaf...die is gewoonte bestellen neem ik aan? En makkelijk te plakken?


Pas op met Touratech en leveringen... die drie weken kunnen ook maanden worden. Ik heb niet al te beste ervaringen met dat merk...

Tankpad is origineel Yamaha, 35€ dacht ik en makkelijk zelf te kleven.


Mijn vorige was ook in die kleurstelling. :t Fijne tijd mee beleefd.
 

Bijlagen

  • 20180707_135829.jpg
    20180707_135829.jpg
    239,3 KB · Weergaven: 10
Ik weet niet waar de dealer het gaat bestellen.....als het touratech wordt dan kan ik me vast voorbereiden :)
navigatie zit nu tijdelijk op het stuur .....kijkt wat lastiger....en vooral minder mooi (vind ik dan)

dank in ieder geval allemaal voor jullie hulp en opmerkingen....
Hij staat sinds zaterdag in de garage (met 650km erbij sinds ophalen)
 
Ik weet niet waar de dealer het gaat bestellen.....als het touratech wordt dan kan ik me vast voorbereiden :)
navigatie zit nu tijdelijk op het stuur .....kijkt wat lastiger....en vooral minder mooi (vind ik dan)

dank in ieder geval allemaal voor jullie hulp en opmerkingen....
Hij staat sinds zaterdag in de garage (met 650km erbij sinds ophalen)

Misschien even met Touratech Dld bellen (+49 7728 9279-0), wellicht op voorraad en er dan een mooie rit naar Touratech in Aken van maken.
Ook het Duitse Super Tenere Forum in de gaten houden, daar worden nog wel eens leuke dingen 2e hands aangeboden. Bovendien zitten er een paar creatieve en handige gasten onder de Duitse S10 rijders, die nog wel eens leuke stukken huisvlijt aanbieden. Zo heb ik bij enkele leden al eens spiegelverlengers (erg blij mee, kijk niet meer tegen mijn eigen schouders aan) en leuke S10 stickers gekocht.
 
Laatst bewerkt:
aken is hier 25 km vandaan.....dus dat is inderdaad best te doen. Kun je daar gewoon ook ophalen dan? als dat gewoon zo gaat dan is dat best een prima plan..
Ik ga het duitse forum ook eens bekijken, dank voor de tip...
 
Terug
Bovenaan Onderaan