Het Super Tenere 1200 topic

De mijne start altijd alleen moet je de motor niet af laten slaan als je hem net gestart hebt.
Dan kun je wel eens een probleem hebben om hem aan de praat te krijgen.
Maar als je een goede accu hebt lukt het wel.
Dit is dus wat ik bedoel en her en der op internet lees. Maar als je het met een goede accu oplost dan zou het dus aan de startcapsciteit van de accu liggen? Ik lees ook berichten dat de benzinepomp onbedoeld de motor verzuipt bij het te snel uitzetten na een koude start. Uit welk bouwjaar komt de jouwe als ik vragen mag?
 
Maar mensen zullen het niet ter plekke verzinnen neem ik aan.
Klopt, maar er staat zoveel onzin op het www.

De XT is een 2 cilinder met een grote longinhoud. Bij dit type motoren wil het wel eens voorkomen, zoals hierboven ook gemeld, dat wanneer je hem start en binnen een korte tijd weer uit zet, hij daarna niet wil aangaan. Een soort van verzopen. Een goede accu wil dan wel helpen om flink door te kunnen starten. Maar dit is nou niet een model specifiek probleem.

De XT is een oerdegelijke motor, een tikkie saai, maar super degelijk. Spaken willen weleens loslopen op achterwiel, af en toe controleren dus. De bobines hebben niet het eeuwige leven omdat er water bij kan komen.
 
heb de mijne nu een maandje of 7 en ook afgelopen wintermaanden geen start problemen gehad. Ook tijdens drie daagse tour waarbij de motor in erg vochtig weer gewoon buiten stond geen start problemen in de ochtend. Staat thuis wel altijd aan de optimate.
Dus in deze maanden nog geen problemen gehad (let wel N=1)
 
Niet alles geloven wat je leest.


Maar we kunnen er niet om heen dat de XTZ 1200 toch wel een dingetje heeft met dat starten...


Koudstart is op zich geen probleem, bij mij ook altijd van de eerste slag aan de praat. Maar leg 'm dan niet meteen stil... want dan kan je wel eens moeite hebben om 'm terug te starten. (net als yamaha xt 1200 ook al vermeldde trouwens)

Bij de huidige nog niet voorgehad, maar m'n vorige ('13) had er wel wat last van, en het moest daarom niet winter zijn hoor.
Probleem werd grotendeels opgelost door een batterij van 12S te vervangen naar een van 14S...
 
Ok. Bedankt voor de reacties. Maar wat moet ik precies verstaan onder 'niet direct uitzetten en even laten lopen.' ? Moet ie bv 15 min draaien oid? Ik heb overigens een 2015 model op het oog.
 
Ok. Bedankt voor de reacties. Maar wat moet ik precies verstaan onder 'niet direct uitzetten en even laten lopen.' ? Moet ie bv 15 min draaien oid? Ik heb overigens een 2015 model op het oog.

Starten, en meteen terug stilleggen omdat je bv je koffer niet gesloten hebt... in dit trend....

Een stukje gereden zou voldoende moeten zijn, al hield ik er altijd rekening mee dat ik de motor niet met een lege tank in de garage plaatste om dan meteen na amper 900m te stoppen aan het tankstation.


Maar zoals gezegd, die zwaardere batterij erin en ik kan me niet herinneren dat ik ooit nog moeite had met starten. Startmotor draait dan ook veel sneller...


2015, da's de jongste versie... Een ZE?

Ik had met mijn 2013 model (aangekocht in 2015) enkel dus die mindere startcapaciteit en een defecte nokkenaskettingspanner. Verder heeft die het meer dan 80 000km heel goed gedaan. (als we de caterpan die onder garantie vervangen werd op 1000km niet meetellen)

Mijn huidige, 2020 met ondertussen 22 000km, heeft inmiddels onder garantie een nieuw binnenwerk vd koppelingspomp gekregen en de handvatverwarming is onder garantie vervangen.


Lijkt mij zowieso een heel betrouwbaar ding, spaken in het achterwiel wel af en toe eens controleren, maar goed. Dat heb je met elk spaakwiel wel...
 
Starten, en meteen terug stilleggen omdat je bv je koffer niet gesloten hebt... in dit trend....

Een stukje gereden zou voldoende moeten zijn, al hield ik er altijd rekening mee dat ik de motor niet met een lege tank in de garage plaatste om dan meteen na amper 900m te stoppen aan het tankstation.


Maar zoals gezegd, die zwaardere batterij erin en ik kan me niet herinneren dat ik ooit nog moeite had met starten. Startmotor draait dan ook veel sneller...


2015, da's de jongste versie... Een ZE?

Ik had met mijn 2013 model (aangekocht in 2015) enkel dus die mindere startcapaciteit en een defecte nokkenaskettingspanner. Verder heeft die het meer dan 80 000km heel goed gedaan. (als we de caterpan die onder garantie vervangen werd op 1000km niet meetellen)

Mijn huidige, 2020 met ondertussen 22 000km, heeft inmiddels onder garantie een nieuw binnenwerk vd koppelingspomp gekregen en de handvatverwarming is onder garantie vervangen.


Lijkt mij zowieso een heel betrouwbaar ding, spaken in het achterwiel wel af en toe eens controleren, maar goed. Dat heb je met elk spaakwiel wel...
Ok, duidelijk. Een 1200 z world crosser.
 
Met de analoge of digitale toerenteller?

Want als er iets is wat ik zeker zou doen, is de laatste versie kiezen.... world crosser of niet...
Analoge? Want waarom precies? Staat wel een héél aantrekkelijke km stand op.
 
Analoge? Want waarom precies? Staat wel een héél aantrekkelijke km stand op.

Dan is het een pre-2014 model....

En omdat ik met beide ervaring heb.. zou ik kiezen voor de laatste versie.
Hoe tevreden ik ook was van mijn eerste Ten, de huidige doet alles toch net iets beter... + elektronisch instelbare vering + cruise control en standaard handvatverwarming. (al vond ik de aftermarket van mijn vorige beter)
 
Dan is het een pre-2014 model....

En omdat ik met beide ervaring heb.. zou ik kiezen voor de laatste versie.
Hoe tevreden ik ook was van mijn eerste Ten, de huidige doet alles toch net iets beter... + elektronisch instelbare vering + cruise control en standaard handvatverwarming. (al vond ik de aftermarket van mijn vorige beter)
Er staat hier bij in de buurt er ook één uit 2017 te koop alleen daar staat 62000 km op en dat is voor dezelfde prijs als die uit 2015 enkel heeft laatst genoemde maar 9500 km op de teller.
 
Er staat hier bij in de buurt er ook één uit 2017 te koop alleen daar staat 62000 km op en dat is voor dezelfde prijs als die uit 2015 enkel heeft laatst genoemde maar 9500 km op de teller.


Tja.. moeilijke keuze ...

Ik deed die van mij tegen m'n zin weg met +80K.... het is niet dat ik tegen die 62 000km zou opzien.
 
Da wel... maar ik heb er ook ooit ene in 2015 gekocht die toch nog van de vorige (eerste) generatie was...

Makkelijk om te zien... analoge, of digitale toerenteller...
Ok. Wederom bedankt voor je reactie. Maar jij kocht een bouwjaar 2013 model in het jaar 2015. Althans, dat begrijp ik van je vorige post. Maar ik overweeg een 2015 model te kopen maar als ik je goed begrijp dan zit er in dat 2015 model alsnog het 2013 motorblok want de motorfiets beschikt over de analoge toerenteller.

Dus dan zou je die die startproblemen kunnen ervaren, toch? Maar een accu met een groter startvermogen zou het probleem deels oplossen.

Waar ik niet goed bij kan met mn hoofd is dat als je de motor uitzet nadat je bv wat vergeten bent dat daarna de kans groot is dat de motor niet meer start. Andere zeggen dat dit ook voorkomt bij andere 2 cilinder fietsen. Doet een v-strom1000 dit dan bv ook?
 
Ok. Wederom bedankt voor je reactie. Maar jij kocht een bouwjaar 2013 model in het jaar 2015. Althans, dat begrijp ik van je vorige post. Maar ik overweeg een 2015 model te kopen maar als ik je goed begrijp dan zit er in dat 2015 model alsnog het 2013 motorblok want de motorfiets beschikt over de analoge toerenteller.

Dus dan zou je die die startproblemen kunnen ervaren, toch? Maar een accu met een groter startvermogen zou het probleem deels oplossen.

Waar ik niet goed bij kan met mn hoofd is dat als je de motor uitzet nadat je bv wat vergeten bent dat daarna de kans groot is dat de motor niet meer start. Andere zeggen dat dit ook voorkomt bij andere 2 cilinder fietsen. Doet een v-strom1000 dit dan bv ook?


Ik kocht in 2015 een overjaarse uit 2013 ja... In 2014 is het model vernieuwt, maar dat wil niet zeggen dat elke S10 gekocht vanaf 2014 zowieso de nieuwe versie is he...

Mijn in 2020 NIEUW gekochte S10 is er één die ergens is blijven staan van 2017.... ;)

Als die motor die jij wil kopen, uit 2015, een analoge toerenteller heeft.... dan is het een model pre 2014.
Aan dat dashboard zie je meteen met wat voor een type je te maken hebt... ook aan de achteruitkijkspiegels, ruitje, GPS mount, pinkers en nog wat dingen kan je het verschil zien trouwens...




Dat startprobleem valt op zich wel mee hoor... eens die nieuwe batterij erin zat was het zowieso gedaan.
Maar ja... koude start, onmiddellijk stilleggen omdat ik iets vergeten was.. gaf wel een spannend momentje om terug te starten.
Ook de starter draaide alsof het met z'n laatste adem was... en toch ging 'm telkens wel aan de gang hoor.

Met die 14S batterij was het een wereld van verschil...

Dus een motor laten staan omwille van dat makkelijk op te lossen probleempje is iets wat ik zeker niet zou doen!

Of zo'n Suz Vstrom er ook last van zou hebben weet ik niet, maar hey... als je naar een Tenere kijkt... dan boeit zo'n Suz toch niet.... 🤷‍♂️



Nu, met m'n nieuwe, heb ik de indruk dat het beter gesteld is.... zit ook nog de originele batterij in en van startproblemen heb ik nog geen weet gehad.
+20K op de teller nu.
 
Ik kocht in 2015 een overjaarse uit 2013 ja... In 2014 is het model vernieuwt, maar dat wil niet zeggen dat elke S10 gekocht vanaf 2014 zowieso de nieuwe versie is he...

Mijn in 2020 NIEUW gekochte S10 is er één die ergens is blijven staan van 2017.... ;)

Als die motor die jij wil kopen, uit 2015, een analoge toerenteller heeft.... dan is het een model pre 2014.
Aan dat dashboard zie je meteen met wat voor een type je te maken hebt... ook aan de achteruitkijkspiegels, ruitje, GPS mount, pinkers en nog wat dingen kan je het verschil zien trouwens...




Dat startprobleem valt op zich wel mee hoor... eens die nieuwe batterij erin zat was het zowieso gedaan.
Maar ja... koude start, onmiddellijk stilleggen omdat ik iets vergeten was.. gaf wel een spannend momentje om terug te starten.
Ook de starter draaide alsof het met z'n laatste adem was... en toch ging 'm telkens wel aan de gang hoor.

Met die 14S batterij was het een wereld van verschil...

Dus een motor laten staan omwille van dat makkelijk op te lossen probleempje is iets wat ik zeker niet zou doen!

Of zo'n Suz Vstrom er ook last van zou hebben weet ik niet, maar hey... als je naar een Tenere kijkt... dan boeit zo'n Suz toch niet.... 🤷‍♂️



Nu, met m'n nieuwe, heb ik de indruk dat het beter gesteld is.... zit ook nog de originele batterij in en van startproblemen heb ik nog geen weet gehad.
+20K op de teller nu.
Ahaa, ik snap 'm nu. Duidelijk. Ik ga 'm sowieso test rijden. Trouwens lijkt mij een Yamaha ook leuker dan een Suzuki hoor. Moet wel toegeven dat de Suzuki goedkoper in aanschaf lijkt.

Dus met andere woorden:
1. Andere accu met hoger startvermogen aanschaffen.
2. Niet uitzetten na een koude start ondanks sterkere accu.
3. In geval van punt 2, standaard een jumppack bij je hebben of gewoon fingers crossed? Of is inmiddels de motor dan al verzopen?

Vriendelijk dank dat je de moeite neemt om mn vragen te beantwoorden!
 
Moet wel toegeven dat de Suzuki goedkoper in aanschaf lijkt.

Lijkt me logisch...

Zo'n Vstrom is dan ook nieuw een pak goedkoper geweest, is dan ook een heel andere motorfiets en heeft geen cardan!

Dus met andere woorden:
1. Andere accu met hoger startvermogen aanschaffen.

Geen must, wel aangenamer.
Ik reed +50 000km met die eerste standaard batterij.

2. Niet uitzetten na een koude start ondanks sterkere accu

Daarmee los je al veel op.

3. In geval van punt 2, standaard een jumppack bij je hebben of gewoon fingers crossed? Of is inmiddels de motor dan al verzopen?

Je krijgt 'm moeilijker aan de gang dan... Het is niet zo dat je 'm niet meer gestart krijgt he. ;)
Ik heb de indruk dat je er teveel een spel van aan het maken bent. Zo'n groot probleem is het niet he....
Heb zelf nog nooit gehad dat ik 'm niet meer gestart kreeg, moeizamer... dat wel.
En eens ik er rekening mee hield, en gewoon na de start ging rijden was er helemaal niets meer aan de hand.



Niet teveel zorgen maken, zoals gezegd zou ik eerder een punt ervan maken om de nieuwste versie te kopen, ondanks het feit dat ik ook heel tevreden was van de eerste uitvoering.

Een Worldcrosser is heel mooi, maar het ligt er vooral aan hoeveel die nog moet opbrengen.... De meerprijs tov een gewoon model mag niet te hoog zijn. Die carbon kappen kosten allemaal heel veel geld en horen volgens mij meer op een racer dan op een allroad... maar da's mijn idee.


Succes ermee!
 
Vandaag een nieuwe accu gemonteerd, gekozen voor een YUASA YTZ14S. Gelijk bij de 1e keer starten merkte ik al verschil met de 12S. De startmotor draait krachtiger ofzoiet en de motor sloeg direct aan. Gelijk een lekker stuk gereden zodat de accu goed opgeladen is.
Ik had de originele accu nog steeds in mijn 02-2014 (DP01) Worldcrosser zitten. Die accu deed het nog, maar een keer is de rek eruit. Daarom preventief vervangen voordat de accu me ergens onderweg in de steek laat (zoiets gebeurt nooit thuis volgens mij).

Nog een tip voor @DS-1 en alle anderen die een DP01 rijden: Vorig jaar heb ik de ECU laten flashen :):):) Dat is naast de aanschaf van de Super Ténéré de allerbeste uitgave die ik aan de motor gedaan heb. Je hebt daarna een totaal anders rijdende motor. Niks meer inhouden in de 1e 3 versnellingen, geen dipje bij het wegrijden, in alle versnellingen veel krachtiger. Reed ik eerder altijd in de S stand, tegenwoordig eigenlijk alleen maar in de T stand, terwijl de motor serieus veel sneller en vooral veel beter is.
 
Ik heb een First Edition. Vanwege import is me niet helemaal duidelijk uit welk jaar precies, maar wel een DP01 dus. Ik heb er ook de zwaardere accu in gezet nadat ik eens bij het starten het dashboardje uit zag vallen. Uiteraard zag ik dat op een weekendje in het Zwarte Woud, ver van huis.
De startmotor draaide altijd al alsof het zijn laatste keer is. Toch heeft de motor me nog nooit laten staan. :)

Ik heb de motor al met geflashte ECU gekocht, dus ik kan niet vergelijken. Maar ik weet wel dat de motor altijd trekkracht zat heeft. De S-modus gebruik ik bijna alleen bij vlotte inhaalacties. Wat mij betreft zeker de investering waard als dit zonder flash niet het geval is.
Gekocht met 28.500 op de teller in 2017, nu 96.000 als actuele tellerstand.
 
Ik heb het laten uitvoeren door Carmo in Helmond. Zelf de ECU gedemonteerd (niet moeilijk, ca. 15 min. werk). Naar Carmo gereden, daar met Kevin nogmaals de wensen en mogelijkheden besproken. Elders in Helmond een broodje gegeten (dat kon toen nog gewoon). 2 uurtjes later de ECU opgehaald, contant € 260,15 afgerekend en weer naar huis.
Inbouwen kost vanwege een wat lastig bereikbaar moertje een minuutje langer dan uitbouwen.

Wat is er gedaan:
- Verwijder gasstand restricties
- Verwijderen versnellingsafhankelijke vermogensbegrenzer
- Verbeterde gascontrole en -reactie
- Verbeterde brandstof mapping
- Verbeterde ontsteking mapping
- Verlagen inschakelmoment ventilator naar 100º C / 95º C (is origineel 105º C / 100º C)
Er is bij het aanpassen rekening gehouden met K&N luchtfilter en Acrapovic uitlaat.

En na een paar ritten enorm spijt. Spijt dat ik dit niet veel eerder heb laten doen.
 
Dat ECU verhaal klinkt interessant. Heb ik bij mn auto ook laten doen. Ga zeker even navragen bij de testrit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan