Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.179
10.750
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Helemaal niks die Motorex,waar laat je in godsnaam zo’n vat.
full

vandaar die hoge prijs.
Stallingskosten:+
 
En daar staan de action oliën niet bij of kijk ik verkeerd
Meh, het maakt ook niet meer uit ... ik kom net (weer eens) bij de Action vandaan, en ik heb alle blikken en kannen bekeken, maar er is er niet 1 die ook maar iets van JASO vermeldt. Ik kijk er toch regelmatig nog eens naar, maar ik denk dat een verstandige moderne natte-platen-koppeling-rijder gewoon niet meer voor olie bij de Action terecht kan.
 
Als die er niet tussen staat, dan is het ook geen echte Jaso olie.
Voor veel "auto" formulaties is ook JASO MA2 goedkeuring mogelijk. Dat is een kwestie van geld ervoor uit willen trekken. Bij budget producten die voor de Action geproduceerd worden zal hier dus geen geld uitgetrokken worden. Het kan dus prima dat de olie wel conform JASO MA2 is maar niet in de JASO lijst voorkomt of dat de leverancier hier een testdocument van kan/wil leveren. Met dat laatste moet men dan de formulatiegegevens prijsgeven, dit gaat men voor in product in de prijsvechtersmarkt echt niet doen. Daarvoor zijn de belangen te groot. Dat kan ook één mogelijke verklaring zijn waarom Valvoline dit bewijs dus evt. niet schriftelijk wil leveren.

Overigens las ik een paar posts terug een comment dat gear pitting met een JASO MA2 niet zo kunnen; dat is onjuist, gear pitting is (nog steeds) geen onderdeel van de JASO goedkeuring. JASO MA-2 is dus absoluut geen garantie tegen gear pitting.
 
Als die er niet tussen staat, dan is het ook geen echte Jaso olie.
Voor veel "auto" formulaties is ook JASO MA2 goedkeuring mogelijk. Dat is een kwestie van geld ervoor uit willen trekken. Bij budget producten die voor de Action geproduceerd worden zal hier dus geen geld uitgetrokken worden. Het kan dus prima dat de olie wel conform JASO MA2 is maar niet in de JASO lijst voorkomt of dat de leverancier hier een testdocument van kan/wil leveren. Met dat laatste moet men dan de formulatiegegevens prijsgeven, dit gaat men voor in product in de prijsvechtersmarkt echt niet doen. Daarvoor zijn de belangen te groot. Dat kan ook één mogelijke verklaring zijn waarom Valvoline dit bewijs dus evt. niet schriftelijk wil leveren.

Overigens las ik een paar posts terug een comment dat gear pitting met een JASO MA2 niet zo kunnen; dat is onjuist, gear pitting is (nog steeds) geen onderdeel van de JASO goedkeuring. JASO MA-2 is dus absoluut geen garantie tegen gear pitting.
 
Een JASO MA2 is een voor motorfietsen specifieke olie.
We hebben het hier alleen over de koppeling, maar niet de versnellingsbak.
Cavitatie is doorgaans de oorzaak van pitting op de tandwielen.
De speciale motorfietsolie heeft daar dope,s voor, maar een garantie dat je geen pitting krijgt is er natuurlijk nooit.
Vocht in de olie is een grote boosdoener.
Een goedkope supermarkt olie heeft geen JASO MA2 spec, en de opmerking dat het mogelijk wel de goede olie zou zijn voor een motorfiets lijkt mij pure onzin, en absoluut geen zekerheid, meer een veronderstelling.
Gelukkig zijn we allemaal vrij om te beslissen welke olie je in de motor doet.
Ik hou het op de juiste olie.
 
thx, dat klinkt vrij aannemelijk allemaal. Dus we mogen aannemen dat enkel die jaso spec wel klopt (wat is anders de toegevoegde waarde) alleen is het niet officieel erkent..? En dat de verdere samenstelling niet optimaal is voor een bak/motorfiets lijkt me vrij logisch. In hoeverre het dan echt schadelijk is verschilt weer gezien de ervaringen hier. Toch vind ik het merkwaardig dat die specifieke motorfiets spec opeens willekeurig verschijnt op een bus auto olie.

Ik heb inderdaad een tijd geleden ook iedere bus olie om staan draaien en vond er geen één had er de jaso spec op staan. Tot mijn pa er onlangs olie haalde en ik dacht toch even kijken en verrek toen stond het er ineens wel op. En dat was idd ook de 5W40 btw (Maar in dat overzicht hierboven staan dus helemaal geen Valvoline soorten met 5W40..). Dus toen begon ik weer te twijfelen aangezien ik weer moet wisselen binnenkort.

De action zal wel willekeurig partijen aangeleverd krijgen met wisselende specs, een soort cocktail van allerij kliekjes:+
 
Maar een beetje motorliefhebber verwend zijn plof met echte motorfiets olie die speciaal voor motorfietsen is ontworpen.

Ik heb trouwens gehoord dat de naaimachine-olie van Kroon ook Jaso gespecificeerd is.... doe er je voordeel mee. :+
Je hebt verwennen en verwennen. Ik wissel gewoon elke 3.000 kilometer of zes maanden. Wat eerder komt.
En dan de olie met de beste kwaliteits/prijsverhouding.

Een veel duurdere olie geeft ook een lastig te meten verschil voor een individu. :)

( Komende wissel is overigens binnen de 500 km i.v.m. een extra check op zwevend materiaal )
 
Dat vraag ik me idd ook regelmatig af: vroegere motoren uit de jaren tachtig moesten het doen met een SE kwaliteit. Zeg zo'n 5000 km qua verversingstermijn.
Hoe zit dat dan nu met die SF/G/H/? halfsyntheetolien?
Zijn deze olien idd zoveel beter dat die termijn verdubbeld oid kan worden?
 
Je hebt verwennen en verwennen. Ik wissel gewoon elke 3.000 kilometer of zes maanden. Wat eerder komt.
En dan de olie met de beste kwaliteits/prijsverhouding.

Een veel duurdere olie geeft ook een lastig te meten verschil voor een individu. :)

( Komende wissel is overigens binnen de 500 km i.v.m. een extra check op zwevend materiaal )


Hoe controleer jij de kwaliteit van olie? O-)

En ik accepteer geen verhalen over helder peilglas en geen slippende koppeling.})
 
Je hebt verwennen en verwennen. Ik wissel gewoon elke 3.000 kilometer of zes maanden. Wat eerder komt.
En dan de olie met de beste kwaliteits/prijsverhouding.

Een veel duurdere olie geeft ook een lastig te meten verschil voor een individu. :)

( Komende wissel is overigens binnen de 500 km i.v.m. een extra check op zwevend materiaal )

Je wil zeker graag van je geld af,de oliemaatschappijen en sjeiks zullen je dankbaar zijn:}:Y
 
3000 km vind ik wel erg overdreven... een goede kwaliteit olie kan je rustig 10 tot 12000 km laten zitten.
In mijn twee BMW's zat officiële BMW olie..
De ene bij 20K de beurt gehad, volgende beurt 30K. Bij 21.500 kilometer zelf ververst. En de nodige metaalsplinters gezien.
De andere bij 1K de beurt gehad, volgende beurt 10K. Bij 3.200 kilometer zelf ververst. Metaalsplinters niet van de lucht. :X
 
Hoe controleer jij de kwaliteit van olie? O-)

En ik accepteer geen verhalen over helder peilglas en geen slippende koppeling.})
Alleen de specs en ervaring met de olie, optisch onderzoek. Helaas geen lab om het zwarte goud ècht te meten. ;)
In dit geval JASO MA2, volsyntheet en 5W40.
De Valvoline krijgt nu wel de laatste kans in de S1000R, ververs deze nu na twee circuitavonden van zes rondjes Zandvoort ( 40 km ) + 320 snelwegkilometers.
Als het residu even groot blijft dan ga ik naar de volgende 'brand'. :)

De G310R heeft Shell 10W50. En volgens deze producent een unieke basisolie uit gas. Hoezo synthetisch proces? :9
 
Laatst bewerkt:
In mijn twee BMW's zat officiële BMW olie..
De ene bij 20K de beurt gehad, volgende beurt 30K. Bij 21.500 kilometer zelf ververst. En de nodige metaalsplinters gezien.
De andere bij 1K de beurt gehad, volgende beurt 10K. Bij 3.200 kilometer zelf ververst. Metaalsplinters niet van de lucht. :X
Tja bij een BMW kan je van alles verwachten,wie zegt dat het door de olie komt,ik heb zelf bij honderden
motoren olie ververst en dat was ook bij motoren waar de olie heel lang in gezeten had en toch geen
metaal splinters in de olie.Als jou theorie enige waarheid zou bevatten zouden fabrikanten niet zulke
lange olieververs intervallen opgeven.
 
Tja bij een BMW kan je van alles verwachten,wie zegt dat het door de olie komt,ik heb zelf bij honderden
motoren olie ververst en dat was ook bij motoren waar de olie heel lang in gezeten had en toch geen
metaal splinters in de olie.
Hier idem dito, zit ook al op ongeveer 50 motorfietsen 'histerie'.
Heb meerdere keren meer dan 20, 30 liter olie ingeleverd bij de milieustraat. ;)

De eerste splinters ( brons ) vond ik in de Shell VSX olie van mijn TL1000R in 2006.
Verder geen nadelig effect van gemerkt. Nog wat vaker ververst totdat deze mooi helder bleef.
Als jou theorie enige waarheid zou bevatten zouden fabrikanten niet zulke
lange olieververs intervallen opgeven.
Ach, als je het zelf doet kan je voor weinig geld iets extra's doen waar je zelf een goed gevoel van krijgt.
Bij het wisselen van remblokken gaat de vloeistof er ook binnen de termijn uit en krijgt de klauw/cups een algehele beurt.
Koelvloeistof net zo. Teveel aandacht kost in de garage nou eenmaal wat meer. ( Daar is het meestal stampen: oude blokken eruit, direct nieuwe erin )
En veel merken rekken de onderhoudsintervallen enorm op, mede voor een goed kostenoverzicht naar de klant.
Ducati/KTM kan best wat aandacht gebruiken bijvoorbeeld.
Een beetje TLC bij een motor doet heel veel. ;)

In mijn geval is het eerder goed voor de volgende eigenaar.
Als ik de motor/auto verkoop ververst ik ook vaak de olie.
( vraagt de koper die hem na een eerdere bezichtiging op kwam halen.. wat doet die bak onder het blok :? lekt die :? NEE net ververst :') )

Mocht er mechanisch wat gebeuren, en dat kan altijd bij een tweedehands mechanica, dan heb ik er zelf een goed gevoel bij dat er alles aan gedaan is.
 
Laatst bewerkt:
Tja het zijn jou centen en als je er een goed gevoel bij heb gewoon doen :Y,zelf hou ik het schema
van de fabrikant aan.Maar ik ben zelf ook niet helemaal heiligO-),ik doe in mijn eigen motoren
ook olie met een hogere specificatie dan nodig zou zijn,gewoon omdat het kan.8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan