Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
SAM_6446.jpg


Zo 5 euro goed besteed om de versn.bak door ter spoelen.;)
 
Dat vraag ik me idd ook regelmatig af: vroegere motoren uit de jaren tachtig moesten het doen met een SE kwaliteit. Zeg zo'n 5000 km qua verversingstermijn.
Hoe zit dat dan nu met die SF/G/H/? halfsyntheetolien?
Zijn deze olien idd zoveel beter dat die termijn verdubbeld oid kan worden?


Daarom waren ze ook zo snel versleten, 30.000km was best wel veel toen die tijd.
 
Daarom waren ze ook zo snel versleten, 30.000km was best wel veel toen die tijd.
Onzin,mijn jaren 70 Honda had 160000km gelopen zonder revisie voordat hij de geest gaf,mijn Suzuki Katana 120000km toen ik hem verkocht,
en zo kan ik er nog veel meer opnoemen met veel hogere km standen dan 30000.
 
Laatst bewerkt:
Alleen de specs en ervaring met de olie, optisch onderzoek. Helaas geen lab om het zwarte goud ècht te meten. ;)
In dit geval JASO MA2, volsyntheet en 5W40.
De Valvoline krijgt nu wel de laatste kans in de S1000R, ververs deze nu na twee circuitavonden van zes rondjes Zandvoort ( 40 km ) + 320 snelwegkilometers.
Als het residu even groot blijft dan ga ik naar de volgende 'brand'. :)

De G310R heeft Shell 10W50. En volgens deze producent een unieke basisolie uit gas. Hoezo synthetisch proces? :9

De Shell olie heb ik ook in mijn Tuono, de 15w50, vooral omdat het maar de helft kost t.o.v. van bijvoorbeeld motul 7100.
Voorlopig draait het blokje er mooi op ;)

Residu/vuile olie zijn voor mij positief, want waar blijft het vuil anders?

360km is wel een heel erg korte interval, die dikke Duitser kan toch wel tegen een stootje? :P
 
Standaard was toen met een CB750 overmaat zuigers bij 50.000 km. Bij Kawasaki was dat vaak al na 25.000 km. XT500 20.000 km.
Jaja nou mijn 1973 Z900 stond 65000km op en was niet gereviseerd toen ik hem verkocht,mijn z1000 had 43000 gelopen en ook met
de standaard zuigers en zo heb ik nog vele motoren gehad met hogere km standen zonder revisie,olie was ook in die tijd niet slecht,
zeker niet in de jaren 80,toen was er ook al Bel-Ray,Mobil 1 enzzz en was 30000km of meer echt geen uitzondering.
Een maat van mij heeft een 78 BMW R100RS met meer dan een ton op de teller,eerste zuigers 1x alleen de veren vervangen rond 90000km.
 
Laatst bewerkt:
De Shell olie heb ik ook in mijn Tuono, de 15w50, vooral omdat het maar de helft kost t.o.v. van bijvoorbeeld motul 7100.
Voorlopig draait het blokje er mooi op ;)

Residu/vuile olie zijn voor mij positief, want waar blijft het vuil anders?

360km is wel een heel erg korte interval, die dikke Duitser kan toch wel tegen een stootje? :P
Zwart worden is ok, maar ik wil het niet te snel.
Dan ververs ik wat vaker totdat het wel langer helder blijft. Noem het een tik. :Y Ik noem het extra aandacht.

En veel metaalsplinters zijn zeker niet gewenst. Dat is ongewenst residu. ;)

Voor nu is het tevens een gewoon een dubbelcheck en einde seizoen. Dus deze volsynthetische olie mag er dan in tot over zes maanden / april.
In de winter staat deze motor ook meer stil dan rijdend. ( Afgelopen jaar van november tot eind maart )

Vandaag trouwens @werk met deze motor, want mijn woon~werk motor heeft het vrijdag tijdelijk begeven na 5.000 km. ( 2017 G310R )
Dus de kilometerstand loopt nog zeker 60 km verder op. :+
 
Zwart worden is ok, maar ik wil het niet te snel.
Dan ververs ik wat vaker totdat het wel langer helder blijft. Noem het een tik. :Y Ik noem het extra aandacht.

En veel metaalsplinters zijn zeker niet gewenst. Dat is ongewenst residu. ;)

Voor nu is het tevens een gewoon een dubbelcheck en einde seizoen. Dus deze volsynthetische olie mag er dan in tot over zes maanden / april.
In de winter staat deze motor ook meer stil dan rijdend. ( Afgelopen jaar van november tot eind maart )

Vandaag trouwens @werk met deze motor, want mijn woon~werk motor heeft het vrijdag tijdelijk begeven na 5.000 km. ( 2017 G310R )
Dus de kilometerstand loopt nog zeker 60 km verder op. :+

Zwart worden ligt aan het warm worden van de olie,dus iedere keer dat je gaat rijden warmt de olie op
en koelt weer af,dat de olie daardoor zwart word is normaal want sommige toevoegingen worden
nu eenmaal zwart als ze warm zijn geworden,verder kunnen roetdeeltjes in de olie komen die
de olie zwart kleuren ,wil je dat niet zit er maar 1 ding op en dat is er niet mee rijden.
Het heeft verder niks met de oliekwaliteit te maken,de olie kan zwart
zijn en nog steeds goed smeren,alleen door laboratorium onderzoek kan bepaald worden
of de olie nog goed is niet door je ogen.
 
Zwart worden ligt aan het warm worden van de olie,dus iedere keer dat je gaat rijden warmt de olie op
en koelt weer af,dat de olie daardoor zwart word is normaal want sommige toevoegingen worden
nu eenmaal zwart als ze warm zijn geworden,verder kunnen roetdeeltjes in de olie komen die
de olie zwart kleuren ,wil je dat niet zit er maar 1 ding op en dat is er niet mee rijden.
Het heeft verder niks met de oliekwaliteit te maken,de olie kan zwart
zijn en nog steeds goed smeren,alleen door laboratorium onderzoek kan bepaald worden
of de olie nog goed is niet door je ogen.
Helemaal mee eens. Optisch beoordelen is niet 100% waardevol. Toch merk ik wel verschil in de tijdsduur dat dit proces kan duren.

Mijn voormalige ZX-10R verbaasde mij wat dat betreft enorm.
Een volledige circuitdag en twee avondjes bij de MAC Zandvoort op Zandvoort + 400 km snelweg en nog steeds 100% heldere olie. :9

Dat was trouwens Castrol 5W40 met een hele liter Action 5W40. _O-

( De autohandel had wederom weer eens niet meer dan twee liter motorfietsolie op de plank )
Toen om 100% zeker te zijn ververst wegens een vage storing, bleek al snel een defecte luchtdruksensor te zijn. Los/aangekoppeld en nooit meer last.
Beurt + storing zoeken twee avondjes voor de circuitdag. Totaal hoogstens twee uur werk. :9

In dit geval was de helderheid wel een reden om het langer dan die ene circuitdag te laten zitten. :Y
 
Laatst bewerkt:
Groene Mötul gehad, het groen was er na de eerste rit wel vanaf. _O-

Maar bij een circuitdag werd de motor blijkbaar niet heet genoeg om het zwart te kleuren. :')
 
Ik blijf mij hier verbazen over al die verhalen die ik hier lees...
Ik rij vanaf mijn 18e motor en ben nu 53, en ik bezit nu mijn 15e of 16e motorfiets.... in al die jaren verving ik de olie 1x per 10.000 km.
Al mijn motoren verbruikten zo goed als geen olie, komt misschien ook omdat ik al mijn motoren rustig ingereden heb.. zoals voorgeschreven in het boekje.
Ook gebruik is altijd die olie viscositeit die voorgeschreven is door de motorfabrikant, dit heb ik gedaan voor al mijn motoren en auto`s die ik aangeschaft heb in het verleden.
Of mensen rijden hun motoren niet rustig warm of mensen schakelen hier zonder hun koppeling te gebruiken.. of sommige mensen hebben een hele dikke duim.
Ik blijf dit topic voorlopig nog even volgen... maar wanneer je auto olie in je dure motorfiets gooit om een paar euro`s te besparen, dan ben je toch wel goed gek.
Roerend mee eens.
 
Je koppeling gaat zwaarder als gevolg van de motorolie :? Dat klinkt zeer implausibel
Sorry, ik omschreef het inderdaad erg stom. Het schakelen gaat zwaarder. Het bewegen van het schakelpookje, niet de hendel dus. Normaal merk ik altijd als ik er verse olie in gooi, dat dat weer een stuk soepeler gaat. Nu gaat het zwaarder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan