Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.230
10.827
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Ik hoop alleen dat een moderator hier eens gaat inspringen....
Ik niet. Ik ben een neutrale toeschouwer en vind het wel interessant om de meningen van verschillende kant te horen.

[off topic]
Ik verwacht dat de moderators helemaal niet gaan ingrijpen. Integendeel zelfs!
Uiteindelijk heeft MF reclame inkomsten nodig om de site in de lucht te houden. En die zijn afhankelijk van de kliks.
Een hot-topic als dit waar iedereen lekker te keer gaat is uiteindelijk goed voor de kliks.
Zo werken die dingen nou eenmaal op internet fora.
[/off topic]
 
Valvoline heeft niet betaald om het logo te mogen voeren. Er is geen instituut dat olie keurt en certificaten uitreikt.
Je wil het logo voeren, je geeft aan dat je aan de normen voldoet en je betaald een bijdrage. Net als het thuiswinkel keurmerk of vrije uitloop eiren. Het is een zelfregulerende industrie.
Vandaar dat Valvoline met woorden zegt dat ze aan de norm voldoet, je willen de bijdrage niet doen.
 
De link met motorolie had net zo goed een link kunnen zijn met de aardappels die bij AH en bij de Aldi in het schap liggen.. . Denk je nu echt dat AH en Aldi hele andere leveranciers voor aardappels hebben? Welnee, het product komt vaak van hetzelfde veld, van dezelfde teler maar het gaat alleen in een ander zakje met het logo van de betreffende retailer erop...
Same product, other name oftewel "branding". Marketing dus...

Olie; Ik heb stage gelopen bij een blender in Dordrecht. Deze blender kocht in bij de grote oliemaatschappijen dus er kwam regelmatig een tankauto vol met reeds bewerkte aardolie, oftewel geschikt gemaakt als gebruik voor motorolie in het algemeen. De ene keer van BP, dan van Exxon en de volgende keer van Shell. Het enige wat deze blender deed was additieven/dopes toevoegen aan het 'ruwe' product en het verpakken in zwarte, gele, groene en blauwe flesjes op dezelfde lijn. Natuurlijk werd er voor elke fles een ander recept gebruikt (volgens de specs van de opdrachtgever) maar de verhouding inkoopprijs voor de extra dopes vs consumentenprijs was toen al ver te zoeken (en nu praat ik over 25 jaar geleden toen ik 17 was). Ook hier geldt weer; "branding". Overigens kon je vroeger bij elke Shell station "Shell Rotella" kopen. Deze olie kon je toendertijd in je Opel Kadett kieperen of in jouw Honda Transalp, dit was toen een universele olie, althans daar werd deze wel voor gebruikt... En nee, geen slippende koppelingsplaten bij een motor. Tegenwoordig kan dat inderdaad niet meer door dat er allerlei additieven (friction modifiers) bij het product worden gemixt om zo min mogelijke wrijving tussen de diverse draaiende delen in een motor te realiseren, oftewel minder weerstand is een zuinigere motor dus goed voor het milieu. Echter minder goed om dat moderne auto spulletje in een motor met natte koppeling te gooien, dat gaat niet werken.

Aliexpress; tja... ook een motordealer wil graag geld verdienen en heeft vaak naast zijn fabrieksassortiment (wat je dus niet op Alie vind) nog een tweede lijn met 'goodies'. Denk aan huppelepup Hawk en Riz Oma en dat soort "merken", ram even in de zoekbalk van Alie de Engelse term van het product die je zoekt (led blinker oid) en hoppetee, vele hits met knipperlichten die uit dezelfde fabriek komen als de 'merk' knipperlichten. Alles wordt gemaakt in China tegenwoordig (ja ook de "Japanse" SKF kogellagers) al dan niet in licentie. Sterker nog; ik weet zo al 2 gerenommeerde motorzaken (met hele mooie webshops) die zelfs de foto's van Alieexpress gebruiken voor de producten die zij verkopen. Alleen verkopen ze deze artikelen niet tegen de Aliexpress prijzen...

De link met olie is dus heel simpel, evenals de link met aardappels en al het alledaagse spul van tegenwoordig... BRANDING-MARKETING

Harley doet ook zoiets met 'hun' olie... Ze schrijven een tender uit met de HD specs en degene die het goedkoopste is, mag leveren... Dus het kan zo maar zijn, dat als je het zwarte flesje koopt, je de ene keer olie hebt van Exxon en de volgende keer van Shell... Maar dat kan je dus nergens terug vinden op de fles, want dit verschilt van batch tot batch. Want je gelooft toch zeker niet dat HD een eigen raffinaderij heeft? Meneer Techno zal ook wel geen eigen raffinaderij hebben en koopt dus ook gewoon olie in bij de 'grote' jongens en dat deze zo goedkoop is, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er verhoudingsgewijs weinig additieven/dopes inzitten, geen huge marketing afdeling heeft en nauwelijks aan promotie doet. Kijk maar naar Lidl, deze is bijna zijn 'discount' positie kwijt, maar wat wil je als zoveel promotie maakt? Elke dag TV commercials, product placements in prime time soap programma's en bekende Nederlanders gebruiken voor promotie doeleinden... Of Jumbo die Red Bull (Max Verstappen) sponsort, ook dat kost enorm veel geld en dat wordt echt wel doorberekend in de consumentenprijs.


Bekijk bijlage 1401697Bekijk bijlage 1401709


Je hebt een grondstof en/of product en je plakt daar jouw eigen label op; in het geval van de aardappels een mooie verpakking om het product want aan een aardappel kan je niet zo veel veranderen. Voor de knipperlichten een mooie blisterverpakking al dan niet aangevuld met een subtiel logootje van de verdeler op de behuizing van het knipperlicht. En bij motorolie wordt het halffabricaat aangepast aan de wensen van de verdeler dmv wat extra additieven/dopes en verpakt in een herkenbaar flesje. "Branding" is dus de link die ik wil leggen tussen alles (olie, alieexpress en aardappels) , marketing foefjes die blijkbaar heel graag betaald worden door de consument maar die weinig toevoegen aan het product/dienst zelf... En gelukkig maar, want anders zat ik nu zonder werk. ;)

Bottomline is, is dat je vooral moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Zo vervang ik altijd mijn luchtfilter na twee offroadritten voor een nieuwe. Is dit nodig? Waarschijnlijk niet maar het is een ritueel voor mij geworden. Mijn buurman rijdt al een jaar met hetzelfde luchtfilter rond, moet hij weten tis zijn motor. Hij gelukkig, ik gelukkig. Hetzelfde als met olie; als je liever vloeibaar goud gebruikt voor jouw stalen ros dan is dat je goed recht, als je liever afgewerkte frituurolie gebruikt als motorolie ook goed, het is jouw motor.

Feit is overigens wel dat ik de Techno in mijn Husqvarna blijf gebruiken als goedkoop alternatief voor de wat duurdere ATF.

En eerlijk is eerlijk... ik zou het denk ik niet gebruiken in een viertakt motorfiets die ook graag de kop gesmeerd wilt hebben... Dus ik ben neutraal bij dezen, voor de Husky werkt het in ieder geval prima en uiteindelijk was dit mijn vraag ook; "zou de Techno olie kunnen werken als vervanger voor ATF in een tweetakt?". Het antwoord is dus ja, het werkt zeker wel zonder dat de koppeling gaat slippen... Waarschijnlijk werkt het zo goed door het ontbreken van de duurdere friction modifiers, mijn blokje blij en ik blij dus win-win!

De rest van het topic ga ik van de zijlijn volgen want mijn specifieke vraag is beantwoord/zelf ondervonden ;).
Ik lul niet, Dordrecht was dat. In dezelfde straat waar dat witte huisje van plezier stond. En ik schreef ook niet dat ik wist welke additieven werden toegevoegd, maar wel dat hetzelfde hoofdbestandsdeel werd gebruikt...

Maar nog maar een keer mijn boodschap aan de mensen die ook met een tweetakt rijden (GOED LEZEN BESTE PROFI SLEUTELAARS EN DURE OLIEVERKOPERS TWEETAKT!) voor mijn Husqvarna werkt de Techno olie prima! Hopelijk is het nu voor een ieder duidelijk... ik zit niet de Techno zwaar te promoten (schreef al eerder dat ik het niet in een viertakt zou gebruiken), maar vind wel dat mensen rustig mogen weten dat het voor een tweetakt crosser/enduro prima werkt. :W:W:W:W

Toch nog even een edit; ik vind het wel grappig om te ervaren dat als er in dit topic iemand pro action is, het wel lijkt of er een rode lap voor een aantal stieren wordt gehouden_O-_O- Verder heb ik ook het idee dat sommige mensen niet helemaal begrijpen (of niet goed lezen) dat ik voor mijn Husqvarna de Techno gebruik als BAKOLIE... Mijn motor is een tweetakt jongens... Dus de zuiger en cilinder worden niet gesmeerd met de olie die ook in de bak (motorblok) zit, maar dmv het toevoegen van MOTOROLIE aan de benzine! Dus voor de 'stieren' die denken dat ik schrijf dat Action olie geschikt is voor een motorfietsblok snappen het verhaal niet...

Dit gebruik ik dus als MOTOROLIE:
5010321003128B-600x400.jpg


En de Techno als versnellingsbakolie...

Dan zou jij als geen ander moeten weten dat nu juist de basisolie het minst interessante onderdeel van een motorolie is wat betreft prestaties. Mijn opmerking "lul niet" sloeg op de samenstelling van een smeermiddel, niet of het Dordt of Zwijndrecht was.

Of je pro bent voor welk merk dan ook is niet relevant, wel of je bijdrage TECHNISCH inhoudelijk klopt. En dat klopt dus niet.

In olietopics zitten z.g.n. experts die echt onjuiste info geven en daar behoor jij ook toe. Dat de halve wereld met Action olie rondrijdt zonder problemen is helemaal prima. Dat moet iedereen zelf weten.
 
@RSV31

Zou je mij eens kunnen uitleggen wat nu het verschil is in...

Motorolie "X" 10W40

en

Motorolie "Y" 10W40

... als ze beiden het juiste JASO keurmerk hebben geschikt voor een motorfiets?

Als ik euro 95 moet tanken bij een Fiat Panda, of euro 95 moet tanken bij een Maserati, kan ik toch ook overal tanken? Terwijl de ene een "simpele" motor is en de andere een "performance" motor?

Of vergelijk ik nu appels met dakpannen?

(Oprechte vraag, geen troll)
 
@RSV31

Zou je mij eens kunnen uitleggen wat nu het verschil is in...

Motorolie "X" 10W40

en

Motorolie "Y" 10W40

... als ze beiden het juiste JASO keurmerk hebben geschikt voor een motorfiets?

Als ik euro 95 moet tanken bij een Fiat Panda, of euro 95 moet tanken bij een Maserati, kan ik toch ook overal tanken? Terwijl de ene een "simpele" motor is en de andere een "performance" motor?

Of vergelijk ik nu appels met dakpannen?

(Oprechte vraag, geen troll)
Uiteraard motorolie X want de dealer heeft daar een hele stellage van. Y is superkut want dar gaat je motor kapot van. Op X zie je ook een foto van een racemotor op het circuit. Je rijdt toch ook sportief? En fluor geel olie is eenmaal beter. ;)
 
@RSV31

Zou je mij eens kunnen uitleggen wat nu het verschil is in...

Motorolie "X" 10W40

en

Motorolie "Y" 10W40

... als ze beiden het juiste JASO keurmerk hebben geschikt voor een motorfiets?

Als ik euro 95 moet tanken bij een Fiat Panda, of euro 95 moet tanken bij een Maserati, kan ik toch ook overal tanken? Terwijl de ene een "simpele" motor is en de andere een "performance" motor?

Of vergelijk ik nu appels met dakpannen?

(Oprechte vraag, geen troll)
Vergelijk het eens met brood.
Sommige broden zijn heerlijk en andere zijn niet te vreten. Beide voldoen aan de regels.
Of helmen, allemaal goedgekeurd, maar met de een sta je weer op na een ongeluk en met de ander niet.
 
Hallo Kevinblade, Ik ben op jouw aanraden naar Facebook gegaan, maar daar wordt niet over motorolie gebakkeleid.
En je had belooft om hier niet meer te reageren. En toch kun je het niet laten.
Waarom is dit zo'n gevoelig plekje?
 
Laatst bewerkt:
Nou even alle gekheid op een stokje.
Ik schaar me helemaal in de zienswijze van GsxrEd.
Sommige "deskundigen" reageren als een stier op een rode lap op de woordjes "motorolie"en "Action" of de combinatie van beiden.
Op de eerste plaats wil laten weten dat ik niet twijfel aan de deskundigheid van de deskundigen hier. Waarom zou ik.
Waar ik me over verbaas is dat zij zo heftig reageren op dit onderwerp.
Waarom is dat?
Waarom niet bij koelvloeistof, remolie, achterlichtlampjes, remblokken, cardanolie o.i.d.
Als het woordje motorolie valt, barst er een soort jihad-strijd los. Het lijkt wel een soort religie.
Ik zie dit trouwens ook bij andere (auto)fora.
Zit hier op MF een psycholoog of psychiater die mij dit kan uitleggen?
 
En kan iemand mij uitleggen waarom olie Merk XYZ type 123 die op internet of discounter 5 euro kost, slechter is dan diezelfde olie Merk XYZ type 123 bij een motordealer 15 euro kost.
Want dat is het punt waar ik me aan stoor.

( ik weet heus wel dat ik een auto-olie niet in de motorfiets moet gebruiken)
 
En kan iemand mij uitleggen waarom olie Merk XYZ type 123 die op internet of discounter 5 euro kost, slechter is dan diezelfde olie Merk XYZ type 123 bij een motordealer 15 euro kost.
Want dat is het punt waar ik me aan stoor.

( ik weet heus wel dat ik een auto-olie niet in de motorfiets moet gebruiken)
Jouw vraag zou beter passen in Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Om je vraag te beantwoorden: Een motorzaak koopt niet groot in. Voor een oliehandelaar is dit core business.
Zo kocht ik regelmatig bij Motorcity Putoline 4L 10w40 Semi syntetic voor 35 euro als ze weer eens een pallet ingekocht hadden. Als ik pech had dan kostte het normaal 50-60 euro.

Net als dat een band duurder is bij een garage dan bij een bandenzaak. Men bedenkt daar weer een samenzweringstheorie erbij omdat ze bang zijn dat ze hun brood kwijt raken.
 
Nee de Valvoline bij de Action is niet goedgekeurd, volgens Valvoline voldoet hij aan de eisen van Jaso MA2... dit is heel wat anders dan goedgekeurd en deze Valvoline die je bij de Action kunt kopen heeft dus ook geen officiële goedkeuringsnummer.
Deze Valvoline (auto)olie heeft de "Wij van wc-eend, adviseren dan ook wc-eend goedkeuring".

En 35 liter is niet echt veel... Misschien moet je eens goed Google gebruiken en een vat bestellen van 60 of 100 liter..... dat scheelt euro`s.
Hij is inderdaad niet officieel JASO MA2, Valvoline stelt dat hij voldoet aan JASO MA2. Een beetje zoals Castrol dat ook doet.
Ik heb mijn post aangepast. :)

35 liter is over 3-4 voertuigen. Ik gebruik verschillende olie. Dus één vat is niet handig voor mij. (En ik hou van vers :+ )

DSC_0264 olie.jpg


En om de temperatuur van de stock voorraad niet teveel laten schommelen bewaar ik mijn olie in huis.
Een olievat vind ik niet prettig in mijn kledingkast. :+ :+
 
Dan zou jij als geen ander moeten weten dat nu juist de basisolie het minst interessante onderdeel van een motorolie is wat betreft prestaties. Mijn opmerking "lul niet" sloeg op de samenstelling van een smeermiddel, niet of het Dordt of Zwijndrecht was.

Dat weet ik ook, de base (basisolie) is inderdaad het minst interessante onderdeel mbt prestaties maar volgens mij schreef ik (wel anders verwoord als 'ruwe' product) niks anders dan jij:

Olie; Ik heb stage gelopen bij een blender in Dordrecht. Deze blender kocht in bij de grote oliemaatschappijen dus er kwam regelmatig een tankauto vol met reeds bewerkte aardolie, oftewel geschikt gemaakt als gebruik voor motorolie in het algemeen. De ene keer van BP, dan van Exxon en de volgende keer van Shell. Het enige wat deze blender deed was additieven/dopes toevoegen aan het 'ruwe' product en het verpakken in zwarte, gele, groene en blauwe flesjes op dezelfde lijn.

Waar heb ik het over de samenstelling van een smeermiddel? Dat er additieven worden toegevoegd zoals metaaldeactivators, antiklopmiddelen, peptisatiemiddelen etc etc heb ik nergens benoemd toch?


Of je pro bent voor welk merk dan ook is niet relevant, wel of je bijdrage TECHNISCH inhoudelijk klopt. En dat klopt dus niet.

Wat is er zo technisch aan bovenstaande?:? Een blender laat een base van een grote oliemaatschappij binnenkomen en voegt daar allerlei middeltjes aan toe... Blenden dus... Gelukkig ben je het met mij daar wel over eens (of toch niet helemaal?)

Ik ben inhoudelijk technisch nooit ergens op in gegaan... Heb ik de scheikundige samenstelling ergens verwoord? Heb ik ergens geschreven dat Techno olie perfect geschikt is voor een normale viertakt motorfiets met natte koppeling? Heb ik ergens geschreven over het verschil tussen minerale olie, syntheet en half-syntheet? Ben ik ingegaan op de samenstelling en werking van additieven in een smeermiddel?

Nee... in mijn beleving niet....

Is het dan misschien de Shell Rotella die ik aanhaalde? Dat was een olie die je vroeger in de landbouwtractor kon gooien, in de Zundapp, in de oude VW Golf Diesel van mijn pa maar ook gewoon prima werkte in mijn Honda Transalp en Honda CR500. Want dat was echt zo, dat is 100%, nee 10000000% geen onzin want dat heb ik zelf ondervonden.

Edit Rotella; in de VS wordt de Rotella nog steeds verkocht bij de Walmart, is een cheapass olie en ieder gebruikt het; van kettingzagen, tot aan sneeuwscooters, crossers, trucks, auto's en motorfietsen. Dus niet alleen ik was een fanatieke gebruiker van dit spulletje maar met mij vele miljoenen Amerikanen en ook vandaag de dag nog.

In mijn beleving heb ik het alleen maar gehad over de Marketing Mix (en daarvan weet ik 100% zeker dat dit geen onzin is) en dat de Techno prima in mijn Husqvarna werkt (en dat is 100% een feit) als versnellingsbakolie.

Ook heb ik de Shell Rotella even aangehaald, en dat werkte vroeger echt altijd in alle machines bij ons thuis, dus ook dat is 100% een feit. En in mijn beleving heb ik het voor de rest nergens anders over gehad... Misschien de HD olie? Lijkt mij niet, want heel de wereld weet dat HD een tender uitschrijft en is al veelvuldig beschreven (niet alleen op internet) , zowel nationaal als ook internationaal.

In olietopics zitten z.g.n. experts die echt onjuiste info geven en daar behoor jij ook toe.
???
Welke onjuiste info heb ik gegeven? Ik heb alleen mijn eigen ervaringen hier gedeeld gebaseerd op realiteit en feiten die ik zelf heb ondervonden en ik pretendeer zeker geen olie-goeroe te zijn... Marketing wel, want dat is gesneden koek voor mij en de marketing mix is voor elk consumentenproduct praktisch hetzelfde; ook voor aardappels, ook voor brood, ook voor elektronica en ook voor motorolie.

Wellicht wil je zo vriendelijk zijn om een stukje tekst van mij te quoten waar ik volgens jou technisch inhoudelijk de plank mis sla? Want ook ik hou niet van een forum waar technisch onzin op staat dus misschien heb ik wel iets onzinnigs geschreven wat ik over het hoofd heb gezien en dan pas ik dit natuurlijk aan. Ik wil het liefst ook gewoon een zuiver forum en sta altijd open om dingen te leren van een medeforummer, ook als 42 jarige. (En nee, mijn laatste alinea is niet bedoeld om de boel op te stoken, het is dus zeer zeker niet om kwaad bloed te zetten! Het kan immers zijn dat mijn tekst anders wordt gelezen door anderen,dus anders wordt geïnterpreteerd wat zeker niet de bedoeling is)
 
Laatst bewerkt:
... Shell Rotella ...Dat was een olie die je vroeger in de landbouwtractor kon gooien, in de Zundapp, in de oude VW Golf Diesel van mijn pa maar ook gewoon prima werkte in mijn Honda Transalp en Honda CR500. Want dat was echt zo, dat is 100%, nee 10000000% geen onzin want dat heb ik zelf ondervonden.

Edit Rotella; in de VS wordt de Rotella nog steeds verkocht bij de Walmart, is een cheapass olie en ieder gebruikt het; van kettingzagen, tot aan sneeuwscooters, crossers, trucks, auto's en motorfietsen. Dus niet alleen ik was een fanatieke gebruiker van dit spulletje maar met mij vele miljoenen Amerikanen en ook vandaag de dag nog.

Grappig... Ik had het spul gekocht n.a.v. berichten vanuit de USA, maar durfde het toch niet zonder meer te gebruiken. Maar ff navraag gedaan hier op MF en toen besloten om gewone "normale" olie te gebruiken.

Klik

Achteraf gezien... Mijn blok is van 1998, maar het ontwerp stamt uit 1985... Volgens mij hadden ze toen nog geen "speciale olie", of heb ik dat mis?

Ik heb er geen spijt van dat ik het niet gebruikt heb, maar vraag me af of ik te bang ben geweest.
 
Ik denk: hoe lang zou het duren voor die reageert.
Slechts 1 minuut.
En dat zonder het woordje motorolie.
Tja, je moet het laatste woord.
Ik denk dat het een soort dwangneurose is op het woordje motorolie.
Ben benieuwd hoe lang het nu duurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan