Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.686
9.002
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Er is me wel eens ingefluisterd dat bijvoorbeeld olie wordt geproduceerd in batches, en niet alleen olie. Banden, brood, harddisken, metaallegeringen, houtproducten. Daar worden kwaliteitsmetingen op gedaan, de producten zitten allemaal ruim boven de minimum eis, echter, de producent wil alleen op het beste van de producten zijn eigen merk zetten. Hij heeft immers de ruimte daarvoor omdat hij vraag heeft voor 1000 eenheden en hij heeft er 4000 geproduceerd. Dan doet hij netjes een stempeltje met zijn eigen merk op de beste batches zetten. De rest gaat met geringe winst de grijze markt op: Heel goed spul voor weinig geld. Ik kan me daar alles bij voorstellen omdat dat ook in het héél klein gebeurt. Ik moest zelf eens voor mij en een collega 100 aluminium beugeltjes meten, zagen, boren en tappen. Heb ik zeker degene die het beste waren voor mezelf bewaard en de andere die ook goed waren overgedragen... de mislukte heb ik weggegooid...
Dat klinkt logisch Rob RD.
Het lijkt mij wel onlogisch dat de badges zo veel verschillen dat het rommel is geworden wat slecht voor de motor is. Dat je topkwaliteit wilt voor topprestaties vind ik logisch maar voor het normale verkeer lijkt me dat onnodig.
De marketing werkt kennelijk wel "olie is emotie".
 
Ik heb van alles al gebruikt in mijn motoren,Castrol,BelRay,Mobil,Motul,Shell,Total,Elf,Putoline,Silkolene,Repsol en met al die olie is er niet 1 blok geweest dat door de olie in elkaar gedraaid is,en dat al sinds de jaren 70 en ongeveer 100 motorfietsen.Dus met merk olie zit je zeker goed,de hele goedkope
heb ik mij nooit aan gewaagd en dat zal ook nooit gebeuren,zo duur is merk olie tegenwoordig ook niet meer dat je het zou moeten laten.
Zo,n 40,- euro gemiddeld is voor 10000km een schijntje vergeleken met andere onderhoudskosten.
 
Ik heb van alles al gebruikt in mijn motoren,Castrol,BelRay,Mobil,Motul,Shell,Total,Elf,Putoline,Silkolene,Repsol en met al die olie is er niet 1 blok geweest dat door de olie in elkaar gedraaid is,en dat al sinds de jaren 70 en ongeveer 100 motorfietsen.Dus met merk olie zit je zeker goed,de hele goedkope
heb ik mij nooit aan gewaagd en dat zal ook nooit gebeuren,zo duur is merk olie tegenwoordig ook niet meer dat je het zou moeten laten.
Ja precies, experimenteren met goedkope olie heeft helemaal geen zin. Je bespaart er bijna niets mee en je loopt risico's.
 
Die risico,s is nou juist waar deze discussie over gaat,kevinblade maakt zich er nogal druk om,ik zou zeggen als mensen zo
graag een paar euro goedkoper uit willen zijn laat ze lekker hun gang gaan,mocht het mis gaan heeft hij weer wat te doen
moet je maar denken.Hij is bang voor verkeerde adviezen waardoor onwetenden op het verkeerde been gezet zouden
kunnen worden,nou ik zeg tegen die onwetenden koop gewoon olie van de bekende merken,dat is altijd goed.
 
Na al deze wijsheid dan wel onzin ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd in wat de fabrikant eigenlijk zelf gebruikt om zijn motorblok af fabriek te vullen.🤔
Hij maakt de klanten wel duidelijk aan welke specs de olie moet voldoen maar adviseert eigenlijk geen merk.
Of zal dit ook de dan beste aanbieding zijn voor hem waar hij m van betrekt.?
 
Na al deze wijsheid dan wel onzin ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd in wat de fabrikant eigenlijk zelf gebruikt om zijn motorblok af fabriek te vullen.🤔
Hij maakt de klanten wel duidelijk aan welke specs de olie moet voldoen maar adviseert eigenlijk geen merk.
Of zal dit ook de dan beste aanbieding zijn voor hem waar hij m van betrekt.?
Honda,Yamaha en Suzuki hebben hun eigen merk,maar of ze er dat ook in mikken en waar het vandaan komt?
van Ducati weet ik het wel dat is Shell,BMW was vroeger Bel Ray maar of ze dat nog steeds doen weet ik niet.
 
Ook al is er helemaal niks mis mee met Techno olie,waarom het kopen als de merk olie niet eens zoveel duurder is.
Ja, dat dus.
Ik volg met interesse dit topic maar voor iets meer dan 100 euro krijg je dit thuis:

P6270604C.jpg
 
Na al deze wijsheid dan wel onzin ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd in wat de fabrikant eigenlijk zelf gebruikt om zijn motorblok af fabriek te vullen.🤔
Hij maakt de klanten wel duidelijk aan welke specs de olie moet voldoen maar adviseert eigenlijk geen merk.
Of zal dit ook de dan beste aanbieding zijn voor hem waar hij m van betrekt.?

Is bij wet verboden binnen de EU om te vermelden welk merk gebruikt moet worden. Er mag geadviseerd worden en verwezen worden naar specs.
 
Zo,n 40,- euro gemiddeld is voor 10000km een schijntje vergeleken met andere onderhoudskosten.
Behoudens garantie op mijn andere nieuwe BMW zien mijn motorfietsen de dealer niet of nauwelijks.
Bij de S1000RR na een circuitavondje olie ververst voor de volgende avond.
Achteraf maar 375 kilometer gereden. Circa drie litertjes Valvoline bij de Action kost je echter de kop niet.
Voor 40 euro kan ik drie keer wisselen en interessant koffiedik oude olie kijken.
Zo kom ik het jaar wel door. :P
 
Behoudens garantie op mijn andere nieuwe BMW zien mijn motorfietsen de dealer niet of nauwelijks.
Bij de S1000RR na een circuitavondje olie ververst voor de volgende avond.
Achteraf maar 375 kilometer gereden. Circa drie litertjes Valvoline bij de Action kost je echter de kop niet.
Voor 40 euro kan ik drie keer wisselen en interessant koffiedik oude olie kijken.
Zo kom ik het jaar wel door. :P
Om aanspraak te kunnen maken op garantie moet het onderhoud aantoonbaar volgens schema zijn uitgevoerd.
Zelf uitgevoerd onderhoud is bijzonder moeilijk aan te tonen. Ik heb daar in het verleden geluk mee gehad. Mijn Suzuki Bandit 1200 had schade aan de versnellingsbak, de 12000 beurt had ik zelf uitgevoerd. Dealer en importeur deden gelukkig niet moeilijk en de schade van duizenden guldens (tandwielen, schakelvorken) werd onder garantie gerepareerd.
 
Om aanspraak te kunnen maken op garantie moet het onderhoud aantoonbaar volgens schema zijn uitgevoerd.
Zelf uitgevoerd onderhoud is bijzonder moeilijk aan te tonen. Ik heb daar in het verleden geluk mee gehad. Mijn Suzuki Bandit 1200 had schade aan de versnellingsbak, de 12000 beurt had ik zelf uitgevoerd. Dealer en importeur deden gelukkig niet moeilijk en de schade van duizenden guldens (tandwielen, schakelvorken) werd onder garantie gerepareerd.
Ja, daarom is de 1.000 beurt (bij 1.500 kilometer) bij de dealer geweest. Wel met mijn eigen meegebrachte olie. _O- (10W50 Motül i.p.v. BMW 15W50)
De 10.000 kilometer gaat daar ook gewoon. Dan voldoet hij aan het voorgeschreven onderhoud.

Ik heb zelf nog ververst op 500 en 1.000 kilometer met eigen minerale 20W50 olie, en vorige week @ 4.500 kilometer met dezelfde Motül. :P

Een versnellingsbak van Suzuki die stuk gaat hoor je niet vaak?
Wel fijn dat het toen onder garantie is verholpen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ja, daarom is de 1.000 beurt bij 1.500 kilometer de dealer geweest. Wel met mijn eigen meegebrachte olie. _O- (10W50 Motül i.p.v. BMW 15W50)
De 10.000 kilometer gaat daar ook gewoon. Dan voldoet hij aan het voorgeschreven onderhoud.

Ik heb zelf nog ververst op 500 en 1.000 kilometer met eigen minerale 20W50 olie, en vorige week @ 4.500 kilometer met dezelfde Motül. :P

Een versnellingsbak van Suzuki die stuk gaat hoor je niet vaak?
Wel fijn dat het toen onder garantie is verholpen. :Y
Schade aan versnellingsbakken kwam toen wel meer voor. Ik had de juiste motorfietsolie van een goed merk en een origineel oliefilter gebruikt.
Maar stel eens dat ik dat niet gedaan had? Dan had ik gedacht dat de olie dit veroorzaakt kon hebben.
Daarom zeg ik ook dat zelf testen van olie geen enkele waarde heeft. Alleen een standaard test met vastgelegde omstandigheden heeft waarde.
 
Je moest eens weten wat er allemaal in nieuwe Suzuki blokken voorkomt,nieuwe blokken waar nog gewoon
bewerkingsoverblijfselen in liggen zoals metaalkrullen,als zoiets ergens tussen je tandwielen terecht komt
kan dat behoorlijke schade veroorzaken,er zijn zelfs metaalkrullen in oliekanalen gevonden.
 
Je hoeft geen triboloog te zijn om jou te vertellen dat deze tests geen enkele waarde hebben.

Inderdaad. Vloeigedrag is op zich wel een leuke test maar zegt niet zoveel. Een pomp bouwt druk op, het is de vraag on hoeverre en olie hier op reageert. Een verpompbaarheidstest die doorgaans op motorolie wordt uitgevoerd is betrouwbaarder.


maar de scar test die uitgevoerd wordt heeft geen enkele waarde:

1: een zeer geïsoleerde test met omstandigheden die hopelijk niet in je blok voorkomt
2: een vast toerental met vaste belasting vereist een viscositeit die exact is afgestemd. Guess what; dat kan nooit. Dus best kans dat bij een hogere of lagere belasting en/of ander toerental een andere olie het "beter" doet
3: Wat eigenlijk gemeten wordt is hoe snel de additieven verbruikt worden. De relatie tussen hoe goed de additieven zijn is moeilijk te bepalen op deze manier.

Ziet er indrukwekkend uit, analysetechnisch niet veel soeps.

Zie grafiek. Idealiter wil je in het groene gebied uitkomen. Helaas kan dat niet omdat je met een hoop variabelen te maken hebt bij een verbrandingsmotor. Zoals onder in de grafiek kunt lezen zijn 3 factoren zoals snelheid, viscositeit en belasting van invloed of je smering voldoende is of niet. Wat deze test laat zien is de werking van de additieven in het rood omcrikelde gebied die vervolgens ook nog eens met een achterlijke snelheid verbruikt worden. Deze situatie zal zich in een blok niet snel voor doen. Zowel dan is je blok binnen afzienbare tijd (lees minuten/uren) kapot.
 

Bijlagen

  • SharedScreenshotMF.jpg
    SharedScreenshotMF.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 11
Je moest eens weten wat er allemaal in nieuwe Suzuki blokken voorkomt,nieuwe blokken waar nog gewoon
bewerkingsoverblijfselen in liggen zoals metaalkrullen,als zoiets ergens tussen je tandwielen terecht komt
kan dat behoorlijke schade veroorzaken,er zijn zelfs metaalkrullen in oliekanalen gevonden.
Daarom koop ik alleen maar oude meuk:Y.
Het zal niet alleen bij Suzuki voorkomen lijkt me, een Suzuki is nog altijd betrouwbaarder dan een Harley.
 
Terug
Bovenaan Onderaan