Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
En juist door dat koppel worden de draaiende delen in het blok zwaar belast.
Een blok uit een motorfiets is eigenlijk niet te vergelijken met een autoblok.
Daarom hebben ze ook voor allebei een andere olie uitgevonden.
Niettus.
Want in deze motorfiets moet gewoon (action uiteraard) automotorolie;
1401667



:+
 
Hoe vaak wordt 200PK gebruikt? Nominaal wordt slechts tien procent van dat vermogen gebruikt, daar heb je namelijk ruim voldoende aan om 130 te rijden. Die enkele piekbelasting van een sprintje brengt dat niet omhoog.
Zoals een wijs man ooit zei: PK's zijn voor aan de toog, koppel is voor op de weg.
En laat een gemiddelde auto nu meer koppel leveren en daar ook meer gebruik van maken.

Zie hier nog een argument om kwaliteitsolie te gebruiken O-)

Die hoge toeren zijn het probleem niet. Wel met 1800 toeren tokkelend naar de Côte d'Azur rijden bepakt en bezakt. Dat geeft pas stress op je smeerfilm.
 
Zie hier nog een argument om kwaliteitsolie te gebruiken O-)

Die hoge toeren zijn het probleem niet. Wel met 1800 toeren tokkelend naar de Côte d'Azur rijden bepakt en bezakt. Dat geeft pas stress op je smeerfilm.
Een auto heeft een veel langere slag, resulterend in een hogere draaisnelheid van het big end. Zo wordt toch bij lage toerentallen een hydrodynamische smering opgebouwd. Een grote scheepsmotor heeft zelfs aan 40 rpm genoeg.
 
Suggereren en dan op basis van feitelijke woorden stelling nemen dat je dat nooit hebt geschreven _O-_O-_O-_O-

Let me rephrase: Waarom schrijf je dat de producten bij de dealer en via aliexpress hetzelfde zijn? Wat is de link met motorolie?

De link met motorolie had net zo goed een link kunnen zijn met de aardappels die bij AH en bij de Aldi in het schap liggen.. . Denk je nu echt dat AH en Aldi hele andere leveranciers voor aardappels hebben? Welnee, het product komt vaak van hetzelfde veld, van dezelfde teler maar het gaat alleen in een ander zakje met het logo van de betreffende retailer erop...
Same product, other name oftewel "branding". Marketing dus...

Olie; Ik heb stage gelopen bij een blender in Dordrecht. Deze blender kocht in bij de grote oliemaatschappijen dus er kwam regelmatig een tankauto vol met reeds bewerkte aardolie, oftewel geschikt gemaakt als gebruik voor motorolie in het algemeen. De ene keer van BP, dan van Exxon en de volgende keer van Shell. Het enige wat deze blender deed was additieven/dopes toevoegen aan het 'ruwe' product en het verpakken in zwarte, gele, groene en blauwe flesjes op dezelfde lijn. Natuurlijk werd er voor elke fles een ander recept gebruikt (volgens de specs van de opdrachtgever) maar de verhouding inkoopprijs voor de extra dopes vs consumentenprijs was toen al ver te zoeken (en nu praat ik over 25 jaar geleden toen ik 17 was). Ook hier geldt weer; "branding". Overigens kon je vroeger bij elke Shell station "Shell Rotella" kopen. Deze olie kon je toendertijd in je Opel Kadett kieperen of in jouw Honda Transalp, dit was toen een universele olie, althans daar werd deze wel voor gebruikt... En nee, geen slippende koppelingsplaten bij een motor. Tegenwoordig kan dat inderdaad niet meer door dat er allerlei additieven (friction modifiers) bij het product worden gemixt om zo min mogelijke wrijving tussen de diverse draaiende delen in een motor te realiseren, oftewel minder weerstand is een zuinigere motor dus goed voor het milieu. Echter minder goed om dat moderne auto spulletje in een motor met natte koppeling te gooien, dat gaat niet werken.

Aliexpress; tja... ook een motordealer wil graag geld verdienen en heeft vaak naast zijn fabrieksassortiment (wat je dus niet op Alie vind) nog een tweede lijn met 'goodies'. Denk aan huppelepup Hawk en Riz Oma en dat soort "merken", ram even in de zoekbalk van Alie de Engelse term van het product die je zoekt (led blinker oid) en hoppetee, vele hits met knipperlichten die uit dezelfde fabriek komen als de 'merk' knipperlichten. Alles wordt gemaakt in China tegenwoordig (ja ook de "Japanse" SKF kogellagers) al dan niet in licentie. Sterker nog; ik weet zo al 2 gerenommeerde motorzaken (met hele mooie webshops) die zelfs de foto's van Alieexpress gebruiken voor de producten die zij verkopen. Alleen verkopen ze deze artikelen niet tegen de Aliexpress prijzen...

De link met olie is dus heel simpel, evenals de link met aardappels en al het alledaagse spul van tegenwoordig... BRANDING-MARKETING

Harley doet ook zoiets met 'hun' olie... Ze schrijven een tender uit met de HD specs en degene die het goedkoopste is, mag leveren... Dus het kan zo maar zijn, dat als je het zwarte flesje koopt, je de ene keer olie hebt van Exxon en de volgende keer van Shell... Maar dat kan je dus nergens terug vinden op de fles, want dit verschilt van batch tot batch. Want je gelooft toch zeker niet dat HD een eigen raffinaderij heeft? Meneer Techno zal ook wel geen eigen raffinaderij hebben en koopt dus ook gewoon olie in bij de 'grote' jongens en dat deze zo goedkoop is, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er verhoudingsgewijs weinig additieven/dopes inzitten, geen huge marketing afdeling heeft en nauwelijks aan promotie doet. Kijk maar naar Lidl, deze is bijna zijn 'discount' positie kwijt, maar wat wil je als zoveel promotie maakt? Elke dag TV commercials, product placements in prime time soap programma's en bekende Nederlanders gebruiken voor promotie doeleinden... Of Jumbo die Red Bull (Max Verstappen) sponsort, ook dat kost enorm veel geld en dat wordt echt wel doorberekend in de consumentenprijs.


IMG_20190615_131304323-1512x2016.jpg
1401709



Je hebt een grondstof en/of product en je plakt daar jouw eigen label op; in het geval van de aardappels een mooie verpakking om het product want aan een aardappel kan je niet zo veel veranderen. Voor de knipperlichten een mooie blisterverpakking al dan niet aangevuld met een subtiel logootje van de verdeler op de behuizing van het knipperlicht. En bij motorolie wordt het halffabricaat aangepast aan de wensen van de verdeler dmv wat extra additieven/dopes en verpakt in een herkenbaar flesje. "Branding" is dus de link die ik wil leggen tussen alles (olie, alieexpress en aardappels) , marketing foefjes die blijkbaar heel graag betaald worden door de consument maar die weinig toevoegen aan het product/dienst zelf... En gelukkig maar, want anders zat ik nu zonder werk. ;)

Bottomline is, is dat je vooral moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Zo vervang ik altijd mijn luchtfilter na twee offroadritten voor een nieuwe. Is dit nodig? Waarschijnlijk niet maar het is een ritueel voor mij geworden. Mijn buurman rijdt al een jaar met hetzelfde luchtfilter rond, moet hij weten tis zijn motor. Hij gelukkig, ik gelukkig. Hetzelfde als met olie; als je liever vloeibaar goud gebruikt voor jouw stalen ros dan is dat je goed recht, als je liever afgewerkte frituurolie gebruikt als motorolie ook goed, het is jouw motor.

Feit is overigens wel dat ik de Techno in mijn Husqvarna blijf gebruiken als goedkoop alternatief voor de wat duurdere ATF.

En eerlijk is eerlijk... ik zou het denk ik niet gebruiken in een viertakt motorfiets die ook graag de kop gesmeerd wilt hebben... Dus ik ben neutraal bij dezen, voor de Husky werkt het in ieder geval prima en uiteindelijk was dit mijn vraag ook; "zou de Techno olie kunnen werken als vervanger voor ATF in een tweetakt?". Het antwoord is dus ja, het werkt zeker wel zonder dat de koppeling gaat slippen... Waarschijnlijk werkt het zo goed door het ontbreken van de duurdere friction modifiers, mijn blokje blij en ik blij dus win-win!

De rest van het topic ga ik van de zijlijn volgen want mijn specifieke vraag is beantwoord/zelf ondervonden ;).
 
Ik zou het niet doen, zonde van jouw tijd. Ik had het gepost en dacht toen later eigenlijk waarom... De Techno olie werkt prima voor voor mijn 2takt en wat iedereen denkt en/of schrijft over deze 'rommel' so be it... Ik bespaar mezelf straks ettelijke Euro's op jaarbasis dankzij deze olie dus ik vind het prima zo! :]
 
Ik zou het niet doen, zonde van jouw tijd. Ik had het gepost en dacht toen later eigenlijk waarom... De Techno olie werkt prima voor voor mijn 2takt en wat iedereen denkt en/of schrijft over deze 'rommel' so be it... Ik bespaar mezelf straks ettelijke Euro's op jaarbasis dankzij deze olie dus ik vind het prima zo! :]
Waarom is de standtijd van die olie zo kort? In een auto kan de versnellingsbak olie vele jaren blijven zitten.
 
Ik zou het niet doen, zonde van jouw tijd. Ik had het gepost en dacht toen later eigenlijk waarom... De Techno olie werkt prima voor voor mijn 2takt en wat iedereen denkt en/of schrijft over deze 'rommel' so be it... Ik bespaar mezelf straks ettelijke Euro's op jaarbasis dankzij deze olie dus ik vind het prima zo! :]


Ik heb het gelezen, en vond het geen zonde van mijn tijd. Zelfs niet toen ik moest constateren nix echt nieuws te hebben gelezen. ;) :t
 
De link met motorolie had net zo goed een link kunnen zijn met de aardappels die bij AH en bij de Aldi in het schap liggen.. . Denk je nu echt dat AH en Aldi hele andere leveranciers voor aardappels hebben? Welnee, het product komt vaak van hetzelfde veld, van dezelfde teler maar het gaat alleen in een ander zakje met het logo van de betreffende retailer erop...
Same product, other name oftewel "branding". Marketing dus...

Olie; Ik heb stage gelopen bij een blender in Dordrecht. Deze blender kocht in bij de grote oliemaatschappijen dus er kwam regelmatig een tankauto vol met reeds bewerkte aardolie, oftewel geschikt gemaakt als gebruik voor motorolie in het algemeen. De ene keer van BP, dan van Exxon en de volgende keer van Shell. Het enige wat deze blender deed was additieven/dopes toevoegen aan het 'ruwe' product en het verpakken in zwarte, gele, groene en blauwe flesjes op dezelfde lijn. Natuurlijk werd er voor elke fles een ander recept gebruikt (volgens de specs van de opdrachtgever) maar de verhouding inkoopprijs voor de extra dopes vs consumentenprijs was toen al ver te zoeken (en nu praat ik over 25 jaar geleden toen ik 17 was). Ook hier geldt weer; "branding". Overigens kon je vroeger bij elke Shell station "Shell Rotella" kopen. Deze olie kon je toendertijd in je Opel Kadett kieperen of in jouw Honda Transalp, dit was toen een universele olie, althans daar werd deze wel voor gebruikt... En nee, geen slippende koppelingsplaten bij een motor. Tegenwoordig kan dat inderdaad niet meer door dat er allerlei additieven (friction modifiers) bij het product worden gemixt om zo min mogelijke wrijving tussen de diverse draaiende delen in een motor te realiseren, oftewel minder weerstand is een zuinigere motor dus goed voor het milieu. Echter minder goed om dat moderne auto spulletje in een motor met natte koppeling te gooien, dat gaat niet werken.

Aliexpress; tja... ook een motordealer wil graag geld verdienen en heeft vaak naast zijn fabrieksassortiment (wat je dus niet op Alie vind) nog een tweede lijn met 'goodies'. Denk aan huppelepup Hawk en Riz Oma en dat soort "merken", ram even in de zoekbalk van Alie de Engelse term van het product die je zoekt (led blinker oid) en hoppetee, vele hits met knipperlichten die uit dezelfde fabriek komen als de 'merk' knipperlichten. Alles wordt gemaakt in China tegenwoordig (ja ook de "Japanse" SKF kogellagers) al dan niet in licentie. Sterker nog; ik weet zo al 2 gerenommeerde motorzaken (met hele mooie webshops) die zelfs de foto's van Alieexpress gebruiken voor de producten die zij verkopen. Alleen verkopen ze deze artikelen niet tegen de Aliexpress prijzen...

De link met olie is dus heel simpel, evenals de link met aardappels en al het alledaagse spul van tegenwoordig... BRANDING-MARKETING

Harley doet ook zoiets met 'hun' olie... Ze schrijven een tender uit met de HD specs en degene die het goedkoopste is, mag leveren... Dus het kan zo maar zijn, dat als je het zwarte flesje koopt, je de ene keer olie hebt van Exxon en de volgende keer van Shell... Maar dat kan je dus nergens terug vinden op de fles, want dit verschilt van batch tot batch. Want je gelooft toch zeker niet dat HD een eigen raffinaderij heeft? Meneer Techno zal ook wel geen eigen raffinaderij hebben en koopt dus ook gewoon olie in bij de 'grote' jongens en dat deze zo goedkoop is, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er verhoudingsgewijs weinig additieven/dopes inzitten, geen huge marketing afdeling heeft en nauwelijks aan promotie doet. Kijk maar naar Lidl, deze is bijna zijn 'discount' positie kwijt, maar wat wil je als zoveel promotie maakt? Elke dag TV commercials, product placements in prime time soap programma's en bekende Nederlanders gebruiken voor promotie doeleinden... Of Jumbo die Red Bull (Max Verstappen) sponsort, ook dat kost enorm veel geld en dat wordt echt wel doorberekend in de consumentenprijs.





Je hebt een grondstof en/of product en je plakt daar jouw eigen label op; in het geval van de aardappels een mooie verpakking om het product want aan een aardappel kan je niet zo veel veranderen. Voor de knipperlichten een mooie blisterverpakking al dan niet aangevuld met een subtiel logootje van de verdeler op de behuizing van het knipperlicht. En bij motorolie wordt het halffabricaat aangepast aan de wensen van de verdeler dmv wat extra additieven/dopes en verpakt in een herkenbaar flesje. "Branding" is dus de link die ik wil leggen tussen alles (olie, alieexpress en aardappels) , marketing foefjes die blijkbaar heel graag betaald worden door de consument maar die weinig toevoegen aan het product/dienst zelf... En gelukkig maar, want anders zat ik nu zonder werk. ;)

Bottomline is, is dat je vooral moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Zo vervang ik altijd mijn luchtfilter na twee offroadritten voor een nieuwe. Is dit nodig? Waarschijnlijk niet maar het is een ritueel voor mij geworden. Mijn buurman rijdt al een jaar met hetzelfde luchtfilter rond, moet hij weten tis zijn motor. Hij gelukkig, ik gelukkig. Hetzelfde als met olie; als je liever vloeibaar goud gebruikt voor jouw stalen ros dan is dat je goed recht, als je liever afgewerkte frituurolie gebruikt als motorolie ook goed, het is jouw motor.

Feit is overigens wel dat ik de Techno in mijn Husqvarna blijf gebruiken als goedkoop alternatief voor de wat duurdere ATF.

En eerlijk is eerlijk... ik zou het denk ik niet gebruiken in een viertakt motorfiets die ook graag de kop gesmeerd wilt hebben... Dus ik ben neutraal bij dezen, voor de Husky werkt het in ieder geval prima en uiteindelijk was dit mijn vraag ook; "zou de Techno olie kunnen werken als vervanger voor ATF in een tweetakt?". Het antwoord is dus ja, het werkt zeker wel zonder dat de koppeling gaat slippen... Waarschijnlijk werkt het zo goed door het ontbreken van de duurdere friction modifiers, mijn blokje blij en ik blij dus win-win!

De rest van het topic ga ik van de zijlijn volgen want mijn specifieke vraag is beantwoord/zelf ondervonden ;).

Bedankt voor je marketingles.....maar ook jij schrijft onzin. Dat er hier en daar private labels smeermiddelen worden gemaakt met dezelfde specs zal ik niet ontkennen, maar de smeermiddelen waar het hier over gaat zijn hebben niet dezelfde samenstelling en komen niet uit "dezelfde tank". Ik vraag me overigens af of je in Dordrecht hebt gewerkt...moet dat niet Zwijndrecht zijn? 😇

En dit baseer jij op 25 jaar geleden toen je stage liep? Ja, de stagelopers bij een blender kennen de formuleringen en weten precies wat er in het smeermiddel gaat. Lul toch niet man; in die industrie is de formulering zo ongeveer het staatsgeheim van China. Er worden zelfs tracers gebruikt om tijdens een analyse de concurrentie op het verkeerde been te zetten om maar een voorbeeld te geven.

Weet je waar ik mijn info op baseer? Op +20 jaar ervaring in de smeermiddelenbranche waarbij ik letterlijk alle uithoeken van de wereld bezoek en met eigen ogen zie waar deze smeermiddelen vandaan komen, hoe ze gemaakt worden, welke ingrediënten er in zitten en wat de prestaties zijn.

Voor de toetsenbordtijgers....#Roast_me....leef je uit _O-. Empirisch hobbygeleuter kan niet op tegen meetdata en statistiek. En ja; dat is mijn praktijkervaring die je maar voor lief aan moet nemen.
 
Bedankt voor je marketingles.....maar ook jij schrijft onzin. Dat er hier en daar private labels smeermiddelen worden gemaakt met dezelfde specs zal ik niet ontkennen, maar de smeermiddelen waar het hier over gaat zijn hebben niet dezelfde samenstelling en komen niet uit "dezelfde tank". Ik vraag me overigens af of je in Dordrecht hebt gewerkt...moet dat niet Zwijndrecht zijn? 😇

En dit baseer jij op 25 jaar geleden toen je stage liep? Ja, de stagelopers bij een blender kennen de formuleringen en weten precies wat er in het smeermiddel gaat. Lul toch niet man; in die industrie is de formulering zo ongeveer het staatsgeheim van China. Er worden zelfs tracers gebruikt om tijdens een analyse de concurrentie op het verkeerde been te zetten om maar een voorbeeld te geven.

Weet je waar ik mijn info op baseer? Op +20 jaar ervaring in de smeermiddelenbranche waarbij ik letterlijk alle uithoeken van de wereld bezoek en met eigen ogen zie waar deze smeermiddelen vandaan komen, hoe ze gemaakt worden, welke ingrediënten er in zitten en wat de prestaties zijn.

Voor de toetsenbordtijgers....#Roast_me....leef je uit _O-. Empirisch hobbygeleuter kan niet op tegen meetdata en statistiek. En ja; dat is mijn praktijkervaring die je maar voor lief aan moet nemen.

Wat ik nog het ergste vind dat de " hobby spacialisten" juist op een haast geloofwaardige manier anderen verkeerde informatie geven.
Het boeit mij echt niet wat voor olie ze bij zweren, maar de andere onwetende met droge ogen meenemen in hun eigen haantjes geloof.
Niet durven te erkennen dat ze hun " wetenschap" uit de duim zuigen.
Het lijkt facebook wel met die vele hoax bronnen.
Triest volk!
 
Vraagje:
Ik heb een vfr uit 94 zonder onderhoudshistorie. Is het raadzaam om het blok eerst te spoelen met olie voordat de " echte" olie er in gaat?
Hij loopt verder goed dus nog geen klachten.
 
Bedankt voor je marketingles.....
Nou, inderdaad. Feest der herkenning.

Van olie heb ik geen verstand, maar ik heb zelf voor een grote fabriek gewerkt dat exact dezelfde grondstoffen gebruikte voor de halffabrikaten van het premium label en het B label. Gereed product verschilde van vorm.

Zoals gezegd heb ik geen verstand van olie en gooi ik dus gewoon voor 30 á 40 euro aantoonbaar geschikte 4T motorolie in mijn motor voor die ene keer per jaar. Niet moeilijk doen voor die paar euro verschil.

Maar om het hele marketing verhaal van @GsxrEd weg te wuiven gaat mij te ver.

Merk hieperdepiep hoera met toevoeging XYZ voor supercoole buitenaardse prestaties die ook de motor nog eens van binnen en buiten wassen á 70 of 80 euro per fles, die laat ik lekker staan.
 
Ik hoop alleen dat een moderator hier eens gaat inspringen.... man, man, man wat een mannetjes putters hier, de één vind zich nog interessanter en intelligenter als de ander.
Wat kan het iedereen nu schelen wat een ander in zijn motorblok flikkert... al donderen ze er azijn met een handvol zand in... boeien.!!!!
Als iedereen zijn gezond verstand eens ging gebruiken hier op dit forum dan weet iedereen heel goed wat slecht en of goed is voor zijn brommer... helaas staat bij veel leden hun piemel zo stijf en is hun ego zo groot dat ze hoe dan ook gelijk willen hebben....
Mensen fijne zondag nog en blaas allemaal maar even flink van de toren... }:O

Gaat er alleen om dat we op mf juiste info verstrekken .
Voor al dat andere hebben we facebook voor uitgevonden.
Het verschil is tussen mensen die er o.a beroepsmatig verstand van hebben en mensen die denken er verstand van hebben.
Wat kan een moderator dan doen??
RSV31 en mij gewoon blokkeren lijkt mij dan de beste optie.
Dus meld het dan gewoon maar even.
Ik denk dat een forum juist niet bezocht moet worden door vakmensen.
 
Ik denk dat een forum juist niet bezocht moet worden door vakmensen.
Zonder vakmensen is een forum waar technische en/of inhoudelijke kennis gezocht wordt redelijk waardeloos. Ik denk wel dat vakmensen over engelengeduld en de juiste communicatie skills moeten beschikken om niet telkens over de zeik te gaan... :+
 
Zonder vakmensen is een forum waar technische en/of inhoudelijke kennis gezocht wordt redelijk waardeloos. Ik denk wel dat vakmensen over engelengeduld en de juiste communicatie skills moeten beschikken om niet telkens over de zeik te gaan... :+

Waar ik mij meer druk om maak is de desinformatie die er door de wannabee specialisten worden gegeven.
En de uitdrukkingen " ik gebruik dit altijd, of ik doe dit altijd zo" 🤔🤔
Maar ik merk zelf dat ik steeds spaarzamer asn het worden ben omdat er altijd mensen zijn die zonder ee verstand van te hebben het toch altijd beter weten.
 
Bedankt voor je marketingles.....maar ook jij schrijft onzin. Dat er hier en daar private labels smeermiddelen worden gemaakt met dezelfde specs zal ik niet ontkennen, maar de smeermiddelen waar het hier over gaat zijn hebben niet dezelfde samenstelling en komen niet uit "dezelfde tank". Ik vraag me overigens af of je in Dordrecht hebt gewerkt...moet dat niet Zwijndrecht zijn? 😇

Ik lul niet, Dordrecht was dat. In dezelfde straat waar dat witte huisje van plezier stond. En ik schreef ook niet dat ik wist welke additieven werden toegevoegd, maar wel dat hetzelfde hoofdbestandsdeel werd gebruikt...

Maar nog maar een keer mijn boodschap aan de mensen die ook met een tweetakt rijden (GOED LEZEN BESTE PROFI SLEUTELAARS EN DURE OLIEVERKOPERS TWEETAKT!) voor mijn Husqvarna werkt de Techno olie prima! Hopelijk is het nu voor een ieder duidelijk... ik zit niet de Techno zwaar te promoten (schreef al eerder dat ik het niet in een viertakt zou gebruiken), maar vind wel dat mensen rustig mogen weten dat het voor een tweetakt crosser/enduro prima werkt. :W:W:W:W

Toch nog even een edit; ik vind het wel grappig om te ervaren dat als er in dit topic iemand pro action is, het wel lijkt of er een rode lap voor een aantal stieren wordt gehouden_O-_O- Verder heb ik ook het idee dat sommige mensen niet helemaal begrijpen (of niet goed lezen) dat ik voor mijn Husqvarna de Techno gebruik als BAKOLIE... Mijn motor is een tweetakt jongens... Dus de zuiger en cilinder worden niet gesmeerd met de olie die ook in de bak (motorblok) zit, maar dmv het toevoegen van MOTOROLIE aan de benzine! Dus voor de 'stieren' die denken dat ik schrijf dat Action olie geschikt is voor een motorfietsblok snappen het verhaal niet...

Dit gebruik ik dus als MOTOROLIE:
5010321003128B-600x400.jpg


En de Techno als versnellingsbakolie...
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:
Ik heb een vfr uit 94 zonder onderhoudshistorie. Is het raadzaam om het blok eerst te spoelen met olie voordat de " echte" olie er in gaat?
Hij loopt verder goed dus nog geen klachten.
Dat is wel hoe ik het al jaren doe. Goede meuk erin en na 300 km vervangen. :Y
De Valvoline 5W40 bij de Action is JASO MA2 gekeurd volgens Valvoline en zal geen gekke dingen doen deze paar honderd kilometer. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan