Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Na 10 uur al donkere olie ? Dan staat dat ding of veel te rijk of de olie begint nu al af te breken.:o

Hihi nu snap ik dat jouw naam 4strokerules is, nooit geen tweetakt gereden/gehad/aan gesleuteld zeker??? _O-

Even goed kijken naar onderstaande foto, de eigenlijke motor (zuiger, krukaslagers, krukas, big-end) wordt gesmeerd door olie aan de benzine toe te voegen he... ;)
De kamer waar de krukas in loopt is compleet afgesloten van de transmissie zelf (ok ok... aan de vliegwielkant compleet afgesloten en aan de koppelingskant door een keerring), dus te rijk of te arm is niet van toepassing. Feitelijk kan je een tweetakt vergelijken met een auto, je hebt een versnellingsbak (die bij mij nu vol zit met Techno olie/linker helft van de foto) en de verbrandingsmotor (rechter kamer, waar de krukas in draait (en de lager op ligt) en deze smeer ik met Castrol RS 2t).

En dat de olie 'af breekt' is niet waar... Een tweetakt heeft geen oliefilter, dus ja, de olie wordt enorm snel vervuild door koppelingsstof van de koppelingsplaten. Is normaal en dat heb je bij jouw viertakt ook, sterker nog, jouw papierkleurige filter in het oliefilter zelf is ook na enkele uren al zwart. Dat de olie niet zo snel verkleurd bij een viertakt betekend dat jouw oliefilter goed z'n werk doet! ;) En nogmaals een oliefilter, dat heeft een tweetakt niet.

Maar het is je vergeven hoor! 🤗
1404283
 
Even een update:

Aangezien het blok gereviseerd is en olie best wel wat informatie geeft over de revisie zelf (aanwezigheid van koelvloeistof, brandstof, ijzer of aluminium slijpsel in de olie?), heb ik besloten om de olie te vervangen na 10 uur gebruik/misbruik.

Kijk gerust even gezellig mee! 8)7

De 10 uur oude Techno olie eruit:
Bekijk bijlage 1403792
Bekijk bijlage 1403793

Geen sporen van koelvloeistof, geen drijvende aluminium deeltjes in de olie en geen ijzerslijpsel aan het magneetje, dus ik heb het blokje weer goed in elkaar gezetO-)
Bekijk bijlage 1403800
Bekijk bijlage 1403801

En nu even ter vergelijking, verse olie naast de 10 uur oude olie
Bekijk bijlage 1403802
Links Vers - Rechts 10 uur oud

Niet verkeerd dacht ik zo...

En nu even in het daglicht:
Verse olie (duidelijk te zien ;) )
Bekijk bijlage 1403803

En de 10 uur oude
Bekijk bijlage 1403804
Is de 10 uur oude olie versleten? Nee hoor, want deze geeft nog best een mooie heldere film en plakt nog lekker op metaal. Voor mij is het belangrijk om te zien of dat ik ijzer of aluminium deeltjes kan ontdekken en dat is niet het geval.

Ow ja... En natuurlijk weer verse Techno prut erin!
Bekijk bijlage 1403808

Voor mij was dit mijn laatste bijdrage aan dit topic, er zullen altijd mensen zijn die liever de bekende merken pakken om op safe te spelen. Snap ik en respecteer ik zeer zeker... Maar voor mij heeft de Techno zichzelf echt bewezen, zeker na een dag zoals vandaag (was 32 graden) waar ik de motor echt op z'n donder heb gegeven. Ik heb veel de koppeling gebruikt in de technische stukken, maar de Husky ook nog even volgas laten blerren op de tankbaan.

Techno werkt voor mij iig prima!
Even een update:

Aangezien het blok gereviseerd is en olie best wel wat informatie geeft over de revisie zelf (aanwezigheid van koelvloeistof, brandstof, ijzer of aluminium slijpsel in de olie?), heb ik besloten om de olie te vervangen na 10 uur gebruik/misbruik.

Kijk gerust even gezellig mee! 8)7

De 10 uur oude Techno olie eruit:



Geen sporen van koelvloeistof, geen drijvende aluminium deeltjes in de olie en geen ijzerslijpsel aan het magneetje, dus ik heb het blokje weer goed in elkaar gezetO-)



En nu even ter vergelijking, verse olie naast de 10 uur oude olie

Links Vers - Rechts 10 uur oud

Niet verkeerd dacht ik zo...

En nu even in het daglicht:
Verse olie (duidelijk te zien ;) )


En de 10 uur oude

Is de 10 uur oude olie versleten? Nee hoor, want deze geeft nog best een mooie heldere film en plakt nog lekker op metaal. Voor mij is het belangrijk om te zien of dat ik ijzer of aluminium deeltjes kan ontdekken en dat is niet het geval.

Ow ja... En natuurlijk weer verse Techno prut erin!


Voor mij was dit mijn laatste bijdrage aan dit topic, er zullen altijd mensen zijn die liever de bekende merken pakken om op safe te spelen. Snap ik en respecteer ik zeer zeker... Maar voor mij heeft de Techno zichzelf echt bewezen, zeker na een dag zoals vandaag (was 32 graden) waar ik de motor echt op z'n donder heb gegeven. Ik heb veel de koppeling gebruikt in de technische stukken, maar de Husky ook nog even volgas laten blerren op de tankbaan.

Techno werkt voor mij iig prima!

Hoe heb jij kunnen constateren dat er koelvloeistof in je olie zit?

Wist je dat bij minder dan 0,02% (ja, je leest het goed) koelvloeistof je lagers met 50% levensduur achteruit gaan? Die 0,02 % is niet te detecteren zonder apparatuur.

En koelvloeistof...? Wat heeft dat te maken met de kwaliteit van de olie?

Na revisie kan er wel degelijk ijzer aan een magneet zitten, ook als je je blok goed in elkaar hebt gezet. Alleen je magneetje van de plug bekeken?

Om echt alle gemagnetiseerde deeltjes eruit te krijgen moet je een sterke magneet door de olie heen bewegen en enige tijd laten zitten.

Links vs rechts....niet verkeerd??? Op basis van wat!!?

‘Mooie heldere film die plakt aan metaal’....serieus? Man man man, wat een gezwets zeg. Wat zegt het in godsnaam over de werking in je blok?

Je hebt 10 draaiuren na een revisie en daarmee is je onderzoek afgerond.

Met alle respect, maar je bevindingen zijn leuk op hobbyniveau, maar totaal niet onderbouwd.

Dit is precies wat Kevinblade bedoelt.....incorrecte info geven waar een leek niet door heen leest.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk dat alle dopes voor in de olie in de wereld door een aantal vaste leveranciers word gemaakt en dat die prijzen vast zijn,
bedenk daarna waarom deze leverancier zijn olie goedkoop levert en de bekende merken een veel hoger bedrag vragen
;)

Waar is de info op gebaseerd? Ook COMPLETE onzin!!

Vaste leveranciers? Serieus? Met vaste prijzen? Wat een giller

Hoe ik dat weet? (Om de toetsenbordhelden even voor te zijn) Omdat ik wekelijks spreek met dergelijke producenten en die markt als mijn broekzak ken.
 
Roepen dat het onzin is is lekker makkelijk,ik heb al dit niet van mijzelf maar van bronnen van het internet,maar je staat vrij om
even uit te leggen hoe het dan wel zit.

Wel graag dan even met onderbouwde feiten en ,ok dat van die 0.02% kvs wist ik niet, wellicht kan je jouw bronnen gaan vermelden om jouw beweringen daadwerkelijk te onderbouwen? Want jij zit dan wellicht met producenten om de tafel, maar ook jouw wijsheid komt ergens vandaan.Dus zomaar schreeuwen tegen iemand met gelul, onzin etc etc is niet zo netjes... Scannen uit een oud schoolboek mag natuurlijk ook.

Mijn wijsheid komt uit mijn garage en opgedaan door vuile handen te krijgen en niet uit boeken dus leer ons alsjeblieft iets bij! O-)
 
Roepen dat het onzin is is lekker makkelijk,ik heb al dit niet van mijzelf maar van bronnen van het internet,maar je staat vrij om
even uit te leggen hoe het dan wel zit,we zijn nooit te oud om te leren.

Wat wil je weten? Moet ik na +10 jaar op MF waarbij ik veel vakinhoudelijke info plaats nog steeds uitleggen waar ik me dagdagelijks mee bezig hou?

Ik ben tribologisch onderzoeker en ken de smeermiddelenwereld zo ondertussen als mijn broekzak. Heb over de hele wereld gewoond en gewerkt en +20 jaar ervaring. Bij alle chemieconcerns heb ik direct of indirect contacten. Voor mij als vakidioot die gewoon werkt in die omgeving (wat gewoon een baan met soms kutklusjes net als ieder ander) zijn de opmerkingen en gedeelde info hier op MF gewoon een lachertje.

Dus laten we de vraag maar omdraaien...kom maar op met die zgn internet bronnen van je
 
Wel graag dan even met onderbouwde feiten en ,ok dat van die 0.02% kvs wist ik niet, wellicht kan je jouw bronnen gaan vermelden om jouw beweringen daadwerkelijk te onderbouwen? Want jij zit dan wellicht met producenten om de tafel, maar ook jouw wijsheid komt ergens vandaan.Dus zomaar schreeuwen tegen iemand met gelul, onzin etc etc is niet zo netjes... Scannen uit een oud schoolboek mag natuurlijk ook.

Mijn wijsheid komt uit mijn garage en opgedaan door vuile handen te krijgen en niet uit boeken dus leer ons alsjeblieft iets bij! O-)

Technisch inhoudelijke onzin hier neer pleppen is wel netjes?

Lees maar wat olietopics door op MF. De rode draad zal je snel duidelijk worden
 
Wat wil je weten? Moet ik na +10 jaar op MF waarbij ik veel vakinhoudelijke info plaats nog steeds uitleggen waar ik me dagdagelijks mee bezig hou?

Ik ben tribologisch onderzoeker en ken de smeermiddelenwereld zo ondertussen als mijn broekzak. Heb over de hele wereld gewoond en gewerkt en +20 jaar ervaring. Bij alle chemieconcerns heb ik direct of indirect contacten. Voor mij als vakidioot die gewoon werkt in die omgeving (wat gewoon een baan met soms kutklusjes net als ieder ander) zijn de opmerkingen en gedeelde info hier op MF gewoon een lachertje.

Dus laten we de vraag maar omdraaien...kom maar op met die zgn internet bronnen van je
Die staan er al op zie bovenstaande links die ik geplaatst heb.Verder is het smeerwereldje een duister zaakje ,veel fabrikanten zijn alles behalve openlijk
als het om de samenstelling van hun olie gaat,blijkbaar bang dat de concurrentie het leest?
 
Laatst bewerkt:
Ach het is heel simpel; ik stelde een vraag hier in dit topic of de Techno zou gaan werken als transmissieolie in mijn tweetakt.

Een aantal mensen in dit topic schreven al dat dit prima zou werken in mijn motor en het klopt als een bus, de bak schakelt superstrak, schiet niet zomaar in z'n vrij en smeert prima voor 10 tot 12 uur misbruik op de baan of OTR!

Mijn vraag is dus beantwoord en ik heb het zelf ondervonden (vanavond weer 2 uur op de Husky gezet met verse Techno olie) dat het werkt dus voor mij is het prima! Wat een ander doet moet hij/zij lekker zelf weten.:+
 
Wel graag dan even met onderbouwde feiten en ,ok dat van die 0.02% kvs wist ik niet, wellicht kan je jouw bronnen gaan vermelden om jouw beweringen daadwerkelijk te onderbouwen? Want jij zit dan wellicht met producenten om de tafel, maar ook jouw wijsheid komt ergens vandaan.Dus zomaar schreeuwen tegen iemand met gelul, onzin etc etc is niet zo netjes... Scannen uit een oud schoolboek mag natuurlijk ook.

Mijn wijsheid komt uit mijn garage en opgedaan door vuile handen te krijgen en niet uit boeken dus leer ons alsjeblieft iets bij! O-)


Speciaal voor jou een scannetje uit wat schoolboekjes

Ik heb wel keihard gelogen...het was 0,03% 🤣

En voor de slimmerikken die claimen dat koelvloeistof geen water is...waar denk je waar het merendeel van kv uit bestaat?

Bron: SKF en Mobil (die allebei niet mn salaris betalen)
 

Bijlagen

  • C008A5A9-F81A-4783-B65E-D639BB693BCB.png
    C008A5A9-F81A-4783-B65E-D639BB693BCB.png
    187,9 KB · Weergaven: 14
Speciaal voor jou een scannetje uit wat schoolboekjes

Ik heb wel keihard gelogen...het was 0,03% 🤣

En voor de slimmerikken die claimen dat koelvloeistof geen water is...waar denk je waar het merendeel van kv uit bestaat?

Bron: SKF en Mobil (die allebei niet mn salaris betalen)
Er zit altijd water in olie,wat dacht je van condens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan