Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.707
9.022
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Omdat je niet puur van een site kunt uit gaan.

Gelukkig geeft Shell ook een disclaimer aan het begin:

"Shell verstrekt uitsluitend informatie of aanbevelingen als u de betreffende informatie heeft geselecteerd/aangeleverd aan Shell. Raadpleeg voordat u een product gebruikt de handleiding van uw voertuig/uitrusting om de geschiktheid van productaanbevelingen te bevestigen. Shell is niet verantwoordelijk voor verlies of schade van welke aard dan ook die voortvloeit uit het gebruik van het product of de producten op basis van de productinformatie en/of aanbeveling(en). Raadpleeg voor uitgebreide informatie de handleiding van uw voertuig/uitrusting"
 
Voor m'n WR250R wordt ook alleen motorfiets olie aanbevolen.

Voor de FZS1000 uit 2001 wordt ook Helix HX7 aanbevolen, maaar voor het 2002 model niet. Voor zover ik weet zit er geen verschil tussen het 2001 en 2002 model. In mijn handboekje staat wel dat je geen "ENERGY CONSERVING II" olie moet gebruiken, maar die standaard bestaat al niet meer maar kan een moderne auto olie nog wel aan voldoen.

Dus heel leuk zo'n lubematch maar je weet niet of hun database wel helemaal klopt. Gewoon olie met Jaso MA/MA2 erin gooien als je een natte koppeling hebt, dan weet je zeker dat het goed zit.
 
Een serieuze vraag voor Kevinblade.

Ik heb een gesprek gehad met een echte serieuze ervaren automonteur die ook aan motoren heeft gesleuteld.
Ook hij zegt dat auto-olie zonder JASO MA niet in een motorfiets hoort. (slippende koppeling en tandwiel pitting)
Om een olie alleen op merk en prijs en plaats van verkoop te beoordelen is te kort door de bocht.
De specificaties, ACEA, API en JASO, zijn belangrijk.
De verschillen tussen merken zijn zodanig klein, dat bij normaal gebruik niet merkbaar is.

Je zegt dat je diverse motorblokken uit elkaar hebt gehaald met schade zoals b.v. pitting in tandwielen.
Je zegt dat het veroorzaakt was door gebruik van Action olie ( of andere minderwaardige goedkope).
Heb je daar foto's van?
Hoe weet je zo zeker dat het is veroorzaakt door minderwaardige goedkope olie, en niet door overbelasting, of te laat ververst of te weinig olie of wheelies maken of andere mishandeling.

Volgens bovengenoemde monteur is Valvoline een goed merk, en als er JASO MA op de fles staat, voldoet die ook aan die norm.
Om dit product af te serveren als slecht, alleen omdat het bij de Action verkocht wordt is onzin.

Graag een serieuze reactie.
 
Alweer drie jaar geleden dat
Esther Action small.jpg
Esther langskwam. :+
 
:?
Kan iemand mij dit uitleggen?
Dat er verschil is in olie voor motor en auto snap ik. En dan met name het slippen van de koppeling.
En ik zou mij nog voor kunnen stellen dat het ook invloed heeft op de nokkenassen omdat deze veel hogere toerentallen draaien.
Maar pitting op de tandwielen??

Auto olie is niet gemaakt om een versnellingsbak te smeren.
 
Auto olie is niet gemaakt om een versnellingsbak te smeren.
Tja, kom jij nooit op meetings waar de deelnemers direct na het starten met z'n allen als een stel randdebielen de motoren in de toerenbegrenzer jagen?
Stoer joh.
Is die ook niet voor gemaakt en blijkbaar gaat dat ook goed.
Disclaimer: persoonlijk krijg ik daar de kriebels van

Deze bak is 25 jaar oud.
Dat zegt niets. Kilometerstand wil ik weten. :+
 
Dat zegt niets. Kilometerstand wil ik weten. :+
Daarmee bedoel ik ook dat er altijd auto-olie in heeft gezeten.
Klinkt dit plausibel? :$ :+

45.000 kilometer toen ik de carterpan voor de lol eraf had om e.a. goed schoon te maken.
In een GS1000 wel eens grote stukken koppelingsplaat gevonden.
Bij deze GS550 alleen een beetje sludge op de pan.

P1012293.jpg
 
Tja, kom jij nooit op meetings waar de deelnemers direct na het starten met z'n allen als een stel randdebielen de motoren in de toerenbegrenzer jagen?
Stoer joh.
Is die ook niet voor gemaakt en blijkbaar gaat dat ook goed
.
Disclaimer: persoonlijk krijg ik daar de kriebels van


Dat zegt niets. Kilometerstand wil ik weten. :+

Nee daar kom ik niet, en nee, dat gaat ook niet goed.
 
Het is onmogelijk dat jij een motor 25 jaar in je bezit hebt...
Dus dit beeld is enkel van de tijd dat jij hem hebt gehad en waarschijnlijk elke week ververst met Techno.

Busted :+
Bij deze en mijn GS1000 is het natuurlijk aannemelijk dat deze alleen op 'auto-olie' hebben gedraaid.
Tot ongeveer 1998 was er immers geen JASO MA keurmerk, want er waren in de voorgaande decennia niet zoveel friction modifiers zoals wij die nu kennen.
Dus pitting van de tandwielen was ook met de slechtste/beste 'auto-olie' nauwelijks een punt, alleen de schuimvorming is een nog ouder issue.

Als de indruk bestaat dat de gehele levensduur Techno olie is gebruikt, dan is dat verkeerd overgekomen.
Ik speel er wel graag mee. :+
 
Auto olie is niet gemaakt om een versnellingsbak te smeren.
Met zo'n dogmatisch antwoord weet ik nog niks.
Daarom toch eens google gebruikt en dat gaf mij een stukje uit dit boek 'Chemistry and Technology of Lubricants'.
Dit spreekt voor zich:
motorcycle-lubricants.PNG

En verder op wordt het interessant:
shear.PNG

Als ik het goed begrijp wordt de structuur van de olie anders. En dat heeft dan weer pitting als gevolg.
Dus gewoon net als WB iedere week olie wisselen.
Maar als iemand een betere verklaring weet dan hoor ik dat graag.
 
Bij deze en mijn GS1000 is het natuurlijk aannemelijk dat deze alleen op 'auto-olie' hebben gedraaid.
Tot ongeveer 1998 was er immers geen JASO MA keurmerk, want er waren in de voorgaande decennia niet zoveel friction modifiers zoals wij die nu kennen.
Dus pitting van de tandwielen was ook met de slechtste/beste 'auto-olie' nauwelijks een punt, alleen de schuimvorming is een nog ouder issue.

Als de indruk bestaat dat de gehele levensduur Techno olie is gebruikt, dan is dat verkeerd overgekomen.
Ik speel er wel graag mee. :+


JASO heeft toch met de koppeling te maken?
Of ook met de versnellingsbak?
 
JASO heeft toch met de koppeling te maken?
Of ook met de versnellingsbak?
Ik moet nu de deur uit en heb nog 12 tabbladen open :+ :+ ik wilde er eigenlijk niet te diep op ingaan.
Zoals ik al eeder zei draait eigenlijk alles om friction modifiers bij JASO MA/MA2.
Vermijden van een onbedoelde slipperclutch. :Y
Pitting van de bak werd er door andere bijgehaald.
Het is wel fijn als de olie geen schuim wordt, dat is in het verleden wel bij motorfietsen met veel draaiende delen in de olie (balanssysteem) voorgekomen.
Moderne olie heeft daar veel minder last van. Ook auto-olie. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan