Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het gecombineerde smeren van bak en motor een niet ideale constructie ,veel beter is om dat
gescheiden te houden zoals bijvooorbeeld bij BMW dat heeft bij de boxers en K serie en bij 2 takten.
Al heb ik meegemaakt bij een RD350LC bak dat er veel pitting en slijtage was ontstaan,die bak was gesmeerd met
gewone 10w40 ,blijkbaar waren die tandwielen ook niet van de beste kwaliteit.
 
JASO heeft toch met de koppeling te maken?
Of ook met de versnellingsbak?
Als ik dit verhaal goed begrijp is het allebei, de balans tussen de verschillende eisen.
lubricants.PNG
 
Ik moet nu de deur uit en heb nog 12 tabbladen open :+ :+ ik wilde er eigenlijk niet te diep op ingaan.
Zoals ik al eeder zei draait eigenlijk alles om friction modifiers bij JASO MA/MA2.
Vermijden van een onbedoelde slipperclutch. :Y
Pitting van de bak werd er door andere bijgehaald.
Het is wel fijn als de olie geen schuim wordt, dat is in het verleden wel bij motorfietsen met veel draaiende delen in de olie (balanssysteem) voorgekomen.
Moderne olie heeft daar veel minder last van. Ook auto-olie. :Y
:'):'):')
 
dan kieper ik hier de vraag over jaso ook maar neer
heb jaso M en jaso M2 door mekaar gekieperd worden dat problemen?

 
Je wordt er emotioneel van, verder moet ik raden waarom. Wil je erover praten? :+

Gear pitting heb ik nooit gezien en zit niet in de JASO MA/MA2/MB keur.
Leden van de JAMA MCO WG zouden dit wel willen als onderscheidende specificatie.
Dit komt voornamelijk omdat de viscociteit bij veel moderne motorfietsen daalt naar 5WXX.

Gear pitting.JPG



Gear pitting sheet.JPG


 
dan kieper ik hier de vraag over jaso ook maar neer
heb jaso M en jaso M2 door mekaar gekieperd worden dat problemen?

Is de fles met JASO MA erop ouder dan 5 jaar? (feitelijk over datum)
JASO MA2 is er al langer dan deze tijd. Dus apart verschil.
Verder zal je er niets van merken.
Bij twijfel wat eerder verversen (=motor knuffelen :+ ).
 
Vanaf morgen kun je weer olie inslaan. Valvoline in de aanbieding.
Ik heb tussen de vaak terugkomende aanbiedingen al twee keer een set van vier liter gekocht.
Dat heb je als je iedere maand van olie wisselt. -O-
Kan nu wel ongeveer aannemen dat de frequentie bij de Action dus om de 2.5 maand is. :+
 
Ik was meestal toe aan een oliewissel als het spul in de aanbieding kwam, maar nu nog lang niet. Te weinig gereden zeker? :')
Vorig jaar iets groter ingekocht en bewaar het spul altijd op kamertemperatuur in mijn kledingkast.
Dus je kan altijd inslaan. De houdbaarheidsdatum is natuurlijk goed.

Ik zag een paar weken geleden heel wat verschillende data op de flessen afgewerkte olie hier. ;)

DSC_2077.jpg


Tussen die laatste twee is het in de aanbieding geweest.
En nu dus alweer. O-)
 
Dat is ook een interessante optie inderdaad.
(Voor mijn S1000RR prefereer ik dan wel Valvoline volsynthetische 5W40)

Staat ook al eerder in dit topic (2017). :Y
Indertijd gebruikte ik nog liever verse Techno olie. Recente batch en gemakkelijk te halen in de winkel. :)

20170703_195705.jpg


Die Mannol kan net zo goed zijn. :Y
 
Met nodige plezier alle reacties gelezen en vooral gelachten om hoe mensen elkaar aanvallen.

Wat GSXerEd schrijft is in hele grote lijnen absoluut waar!!
Er zijn een aantal Blenders welke voor vele hun meuk maken als private label of op eigen recept of op een voorhanden recept.
In Zwijndrecht zitten er inderdaad meerdere maar ook in Antwerpen en uit ervaring kan ik vertellen dat je versteld staat wie er bij wie achter de schermen inkoopt. In feite ontlopen de producten op kwalificaties elkaar niet. In feite is het de consument die het zelf er na maakt. Voor de gene die gelooft in wonderolie wordt er een mooie verpakking aangeboden en een gepepperde prijs aangehangen, daar vraagt hij tenslotte om. Voor de ander wordt er een sobere verpakking omheen gedaan en betaald minder!!
Er zijn oliehandelaren, merken welke zelfs draaien op overproductie welke er bij blenders worden verkocht tegen lagere prijzen om zo hun productiecapaciteit en jaar omzet te halen.
Dan komt er ook nog eens meneer de fabrikant die ook nog eens geld ruikt en tegen fikse betaling een goedkeuring aan een product van een merk plakt welke de consument betaald.
Kort samengevat is het een groot marketing spelletje.
En nee de olie van de action is absoluut niet slecht en nee de Valvoline van de action is zeker geen minderwaardig product. Zoals aangegeven is het een groot marketing verhaal en wordt er op je geweten ingespeeld en reclame op een circuit helpt daar flink aan mee en uiteraard betaal jij als gebruiken daarvoor......
Lachen toch !!!
 
Met nodige plezier alle reacties gelezen en vooral gelachten om hoe mensen elkaar aanvallen.

Wat GSXerEd schrijft is in hele grote lijnen absoluut waar!!
Er zijn een aantal Blenders welke voor vele hun meuk maken als private label of op eigen recept of op een voorhanden recept.
In Zwijndrecht zitten er inderdaad meerdere maar ook in Antwerpen en uit ervaring kan ik vertellen dat je versteld staat wie er bij wie achter de schermen inkoopt. In feite ontlopen de producten op kwalificaties elkaar niet. In feite is het de consument die het zelf er na maakt. Voor de gene die gelooft in wonderolie wordt er een mooie verpakking aangeboden en een gepepperde prijs aangehangen, daar vraagt hij tenslotte om. Voor de ander wordt er een sobere verpakking omheen gedaan en betaald minder!!
Er zijn oliehandelaren, merken welke zelfs draaien op overproductie welke er bij blenders worden verkocht tegen lagere prijzen om zo hun productiecapaciteit en jaar omzet te halen.
Dan komt er ook nog eens meneer de fabrikant die ook nog eens geld ruikt en tegen fikse betaling een goedkeuring aan een product van een merk plakt welke de consument betaald.
Kort samengevat is het een groot marketing spelletje.
En nee de olie van de action is absoluut niet slecht en nee de Valvoline van de action is zeker geen minderwaardig product. Zoals aangegeven is het een groot marketing verhaal en wordt er op je geweten ingespeeld en reclame op een circuit helpt daar flink aan mee en uiteraard betaal jij als gebruiken daarvoor......
Lachen toch !!!
En ik kan dit verhaal 100% beamen. In mijn familie zit iemand al vele jaren in de oliehandel. Hij plaagde mij altijd met mn olievoorkeur. Hij vertelde altijd hoe vele verschillende merken uit dezelfde grote ton kwamen. Ik praat niet meer over olie met hem..
Ik heb zelf een Nederlands oliemerk in het begin geholpen met flessen vullen en etiketten plakken. Was interessant om te zien welk merk het echt was dat als "nieuw" en "exclusief" verkocht werd. Geweldig goed in marketing trouwens en ondertussen een premium Europees merk.

Olie: voor het overgrote deel zit er geen enkel verschil in. Het echte verschil zit tussen de oren.
 
En ik kan dit verhaal 100% beamen. In mijn familie zit iemand al vele jaren in de oliehandel. Hij plaagde mij altijd met mn olievoorkeur. Hij vertelde altijd hoe vele verschillende merken uit dezelfde grote ton kwamen. Ik praat niet meer over olie met hem..
Ik heb zelf een Nederlands oliemerk in het begin geholpen met flessen vullen en etiketten plakken. Was interessant om te zien welk merk het echt was dat als "nieuw" en "exclusief" verkocht werd. Geweldig goed in marketing trouwens en ondertussen een premium Europees merk.

Olie: voor het overgrote deel zit er geen enkel verschil in. Het echte verschil zit tussen de oren.

Kevinblade is het hier niet mee eens. Die vindt dat alleen de dure Motor-ex olie goed genoeg is. Want elk motorblok die gedraaid heeft op olie die bij Action is gekocht, dus ook de Valvoline met JASO MA2, die hij uit elkaar gehaald heeft , is daardoor kapot gegaan.
Alleen heeft hij daar nooit bewijs van laten zien, bijvoorbeeld met foto's.
 
Kevinblade is het hier niet mee eens. Die vindt dat alleen de dure Motor-ex olie goed genoeg is. Want elk motorblok die gedraaid heeft op olie die bij Action is gekocht, dus ook de Valvoline met JASO MA2, die hij uit elkaar gehaald heeft , is daardoor kapot gegaan.
Alleen heeft hij daar nooit bewijs van laten zien, bijvoorbeeld met foto's.
Geweldig toch! De leverancier, vertegenwoordiger en fabrikant van het genoemde product heeft er een rotsvastd klant aan.......wat wil je nog méér!! En het levert een goede marge per liter op!!
Geloof me en uit ervaring in de oliebranche....het is een marketing spelletje.....lachen met die mooie beloof verhaaltjes
 
@Worldbeater, waarom ververs jij zovaak en zoveel olie? Maak je zoveel kilometers? Wat is jouw richtlijn voor olie verversen?
Mijn richtlijn /normen en waarden :+ / voor olie verversen is uiterlijk elke zes maanden of 5.000 kilometer bij veelvuldig gebruik.

De S1000RR en de HP2 Sport staan vaak stil of gaan het circuit op, daarbij ververs ik gewoon (niet meetbaar dus) op gevoel - als het snel donker wordt.
De dagelijkse G310GS heeft officiële intervallen van 10.000 km, maar een 1 pitter met een carterinhoud van 1.6..1.8 liter mag van mij wel een stuk vaker (= de laatse tien maanden @ kilometerstand ±500 km, ±1.000 km, ±1.500 km, ±4.500 km).

Het is een kleine moeite en ik krijg daar een goed gevoel bij. :P

Aan de auto doe ik helemaal niets. Daar ben ik tenminste vanaf tegenwoordig. _O-
Wel doet de garage dit al vijf jaar op mijn verzoek.
Terwijl de long life olie iedere 24 maanden mag volgens Citroën (en anderen).
Dat laatste ben ik pas dit jaar achter gekomen. De garage hield mij ook niet tegen. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan