• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Het Suzuki VanVan topic

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.416
112
Nederland
www.startersmotor.nl
Monomuis, ook een leuke 125 Honda. Maar minder geschikt om ook serieus mee te rijden (denk ik)
Rijden vrij veel in Portugal. Maar daar mag je al met je 16e je A2 rijbewijs halen.
Met beide motoren van Honda kan je best prima afstanden rijden hoor! De Monkey zit echt heel relaxt, net als de VanVan. Enige nadeel is dat je op de Monkey geen passagier mee kan nemen en op de VanVan wel.
Wat betreft A2 op je 16e, dat zou tegen de regels van de EU zijn. A1 mag vanaf 16 jaar, A2 vanaf 18 jaar. Maar elk land mag zelf beslissen om die leeftijden te wijzigen, daarom is het hier A1 op je 18e, wat werkelijk waar echt nergens op slaat en als je het mij vraagt puur is gedaan om motorrijden te ontmoedigen om zo meer mensen in de auto te krijgen, om zo sneller de schatkist te vullen.
 

Rob Dekker

"50e Year on the Road"
5 sep 2009
8
1
69
Lochem
camperlife.waarbenjij.nu
Ga het nog sterker maken (wij wonen namelijk deels in Portugal !)
Daar bestaat het Nederlandse brommerrijbewijs AM helemaal niet. Voor een 50 cc automaatje heb je helemaal niks nodig (dus ook scooters !).
In Portugal ga je op je 16e voor A1 (inderdaad! Tot 125 cc, zonder vermogens beperkingen). Zodoende worden er in Portugal (maar met dezelfde regels ook in Spanje en Italië) behoorlijk veel 125 cc modellen aangeboden. Dit A1 geldt sinds de invoering (2008) ook voor 'schakel'-brommers. Logisch dat ze daar de 'brommer' gewoon overslaan.
Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, maar ook Triton, Masch, MCN, Daehalim, Skyteam, Sym, Hawk en de (dure) KTM, Husqvarna, Gilera en Derby worden goed verkocht.
En dat A1 kun je na 2 jaar met een klein aanvullend (theorie) examen omruilen voor A2 (tot 35 kW) . Doet bijna niemand. Voor A moet je een compleet examen doen, wat pas mogelijk is na 2 jaar A2 ervaring (op je 20e dus) of na je 21e verjaardag!

Voor de 'Brommobielen' (microcar) kun je op je 16e je rijbewijs B1 halen (het Nederlandse RDW weigert deze B1 categorie en houdt het halsstarrig op AM !)
Leuk is, dat je bij B1 alleen een gewichtsbeperking heb van 400 kg. Op Madeira (wonen we) rijden dan ook volop 16 jarige na hun B1 examen op 'dikke' Quads rond ! Trouwens het 'Microcar' B1 rijbewijs heeft Frankrijk binnen de EU bedongen.

Kan nog wel even doorgaan met C1 en D1, maar dan zijn we wel erg 'off-topic'.

Ja ja, één EU rijbewijs, maar verschillende uitleg !
Gelukkig heb ik sinds 8 november 1967 mijn A (plus B, BE, C en T)
 
Laatst bewerkt: