Het Suzuki VanVan topic

O.K. dat heeft weer even geduurd, maar na de drukte van de afgelopen feestdagen heb ik toch tijd gevonden om weer eens iets aan m'n motor te doen.
Zo'n carterplaat is niet standaard leverbaar. Ik kwam wel iets tegen op internet; een soort constructie met twee stukjes pijp onder het carter door, maar daar heb je helemaal niks aan.

Was er ook nog een bedrijfje in Duitsland die ze op wens kan leveren, maar € 180,-- ( excl. verzenden) voor een stuk plaatstaal vond ik wat te gek. Dus dan maak ik er maar zelf een. Materiaalkosten bijna nihil en een dag werk maar dan krijg je dit:
full
 
Ziet er goed uit, netjes gedaan.
Ik ga komende zaterdag op de VanVan naar Frankrijk in mijn eentje en wil daar ook stukjes offroad rijden.
Heb er heel veel zin in.
Afgelopen weekend in het Bergische Land is de motor goed bevallen. Ging de bergen gemakkelijk op. :)
 
Mooi stevig plaatje zeg! Zo te zien op het frame/blok vast gezet, op originele bouten? Had je daar ruimte op?
 
Da's zeker een stevig plaatje. 6mm staal, want dat was het enige bruikbare dat zo gauw kon vinden op de schroothoop van de scheepswerf :+

Het geheel is opgehangen met 3 M-10 bouten. Onder het blok bij de achterbrugspil zitten twee motagepunten voor de verstevigingspijpjes waarover ik het al had. Het voorste punt is door de frame-buis en carter. het blok van de RV is meedragend in de constructie, dus daarom wil ik een heel sterke carterplaat die niet alleen wat steenslag maar ook een directe klap van het gewicht van de hele motor kan hebben. Alle las, buig, en zetwerk doe ik zelf. Ter hoogte van de olie-aftapplug heb ik ook nog een gat van 32 mm gefreesd, kan ik olie verversen zonder de hele plaat te hoeven demonteren.

Ik ga wel wat van het origineel af maar bij elke wijziging rijd de RV beter. :]
 
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en rijdt een VanVan uit 2014 met de kleur Pearl Mira Red. Altijd super tevreden geweest over deze motor, de ideale bike om rustig over de binnewegen te touren en af en toe een offroad pad erbij te nemen.

Vandaag was het echter wat minder leuk. Ik wou de motor starten maar bleek dat de batterij volledig plat was. De druppellader gaf een foutmelding aan en wou de batterij maar niet opladen. Na wat research op internet bleek dat ik de motor ook in gang kon duwen in 2de. Dolblij dat dit lukte, maar erna, de motor bleef enorm schokken bij het rijden. Dus na kort stukje toch maar weer gestopt. Pech verhulping gebeld, blijkt dat de battterij volledig onderbroken is en dus dient te worden vervangen. Denken jullie dat bij vervanging van de batterij ook gelijk het schokken opgelost is, of heb ik nu met het in gang duwen schade berokkend aan de motor?
 
Van de motor aanduwen gaat ie niet kapot. Gewoon nieuwe accu er in en dan zie je wel verder. Grote kans dat al je problemen dan verholpen zijn.
 
Nee een duw-start is voor een RV geen enkel probleem, het is zelfs een voorwaarde omdat op het model in Nederland geen kick zit. Als je kijkt op je Re carterdeksel zul je zien dat daar met het gietwerk wel rekening is gehouden. Duw-start heb ik ook meerder malen wel toegepast om te kijken of dat goed gaat en dat gaf geen problemen.

Vervang eerst je accu en ik zou je aanraden om geen Gel-type te monteren maar gewoon een vloeistof accu. Als je een kortgesloten cel hebt levert je accu misschien maar 10 Volt of minder. Dan gaat het boordcomputertje slecht functioneren.

Blijf er niet mee rondrijden ! Een accu met sluiting vreet laadstroom en dit belast de gelijkrichter te zwaar zodat je diode-plaat kan oververhitten en kapot gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een filmpje gemaakt van mijn trip naar Frankrijk op de VanVan:

Het was machtig mooi, ik heb enorm genoten. Zeven uur rijden per dag is geen probleem op de VanVan, wat een comfortabel ding is dat toch. :]
 
Ja het is een prima machientje om de hele dag mee te rijden. Ik heb ondertussen ook mijn vakantie geplaned en ga in September met een all-road vijfdaagse meedoen in Catalonië.

Er komen nog een paar aanpassinkjes aan mijn Van-Van, ik wil in ieder geval een zijdrager erop maken om nog e.a. kwijt te kunnen of zo nodig een extra 5ltr jerrycan benzine.

Tegen de tijd dat dat erop zit plaats ik wel weer een plaatje.
 
Rijd je naar Spanje of gaat ie op een aanhanger mee, Thijs? Lijkt me een mooi avontuur.
Ik had 1,5 liter extra benzine in mijn koffer in Frankrijk.

Succes met je nieuwe motor, Baashaas! :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Van Vanners, ik vraag mij af of de RV 125 niet gaat vervelen vanwege het lage vermogen hiervan.
Ik bedoel vinden jullie het nog steeds even leuk of missen jullie het vermogen van een grotere motorfiets inmiddels?
En wat is jullie verbruik en enig idee wat de onderhoud interval is?

Leuk filmpje Gerdien en Thijs prachtige carter beschermplaat die wil ik ook als ik er een zou hebben.
 
Nee, de VanVan verveelt niet, het is een heerlijke relaxte funfiets. Mijne rijdt iets van 1:38, zuinig dus.
Je kunt ermee offroad, dus wat wil je nog meer? :]
 
Verveelt zeker niet, maar je moet er wel een bepaalde instelling voor hebben. De Van-Van heeft geen hoge topsnelheid, maar daarmee heb je het enige wat een minpunt zou kunnen zijn. Als je dat belangrijk vind moet je gewoon niet aan een Van-Van beginnen.
Onderhoud is simpel en dat doe ik dus zelf. Ofiicieel zijn de intervallen wel erg kort vind ik, maar dat zal ook afhankelijk zijn van hoe je de motor gebruikt. Officieel ieder 3000 km maar kleppen stellen bij 5000 mag denk ik geen probleem opleveren.
B.v. rij je veel terrein of op de weg. Ik gebruik 'm ook op het strand en dan moet de RV echt serieus werken. Dan vervang ik ook eens vaker olie. Bij rustig rijden gebruik ik 1:40 en bij doorrijden op de autoweg kan dat stijgen naar 1:30 .

Wat dat off-roaden betreft; dit motorje kan echt heel veel aan, ik maak het dus ook elke keer ietsje gekker, en daar moet je ook weer wat mee oppassen. In de pyreneen zal dat van pas komen. Ik ben er nog niret helemaal 100 0/0 uit, maar er is een goede kans dat ik bij iemand de motor op de trailer kan zetten naar Spanje. In het uiterste geval ga ik op de motor zelf daarheen, maar dat wordt dan een hele onderneming. Ik heb er in ieder geval veel zin in.
 
Mijne heb ik ook op een trailer meegenomen, eerst naar de Duitse Eifel en nu in Frankrijk. Ik maak prachtige ritjes hier.
De VanVan is een tof ding. :P

full
 
Afin, op een trailer meeliften lukt niet meer, dus ik ga gewoon helemaal over binnendoorweggetjes naar Catalonië. En zo ook weer terug. Daarvoor heb ik nog wel een paar aanpassingen gemaakt.

Extra stroom-aftap om de GPS continue te kunnen laten werken én mocht het nodig zijn kan de motor ook als stroom-agregaat werken.

Een zijdrager gelast voor een STALEN 5 ltr jerrycan voor extra benzine.

Enfin ik stuur jullie nog wel wat foto's want de deurbel gaat............
 
Ik ben benieuwd naar een foto, Thijs.
Ik had steeds een benzine tankje van 1,5 liter bij me. Erg handig en het geeft een hoop rust.
In juni wil ik 2 weken naar Italië. Helemaal zelf rijden, heen en terug, over binnenwegen. Ik heb er nu al zin in.

Heb je het topic over de 2e 11kW tourtocht met Pinksteren gezien?
 
Laatst bewerkt:
Het was nog even druk op m'n werk, maar Zaterdagmiddag was het zover: VAKANTIE ! *O*

Ondertussen heb ik rustig doorgeklust aan de Van-Van en morgen gaat de grote reis beginnen. :]

De meest in het oog springende aanwinst; een drager voor een 5 ltr jerrycan. En wel en stalen, want mocht ik een schuiver maken dan wil ik niet in en plas benzine van een plastic kannetje eindigen.

Verder: stabilizatiesteuntje op de koplamp tegen het trillen; is erg hinderlijk voor mij én tegenligger, maar nu perfect licht-beeld.

Hmmm.... ik moet even de foto bewerken; te groot bestand
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er tof uit!
Wel opvallend dat rijders hier met een VanVan grotere afstanden rijden dan de gemiddelde 11kW rijder. Baashaaas naar Zuid-Frankrijk, ik naar de Zuid-Vogezen en jij nu naar Spanje. De VanVan is comfortabel genoeg, het wordt meer een reis enduro zo. 8-)

Veel plezier en post eens een fotootje onderweg zo af en toe! :Y
 
Leuk om te zien dat deze kleine motoren voor zulke reizen worden gebruikt!

Ik had erg graag een 200cc gehad in Nederland, maar helaas...

Op het ADV forum is er ook een Vanvan rijder die lange afstanden maakt, met achter de motor een trailer!
 
Lui die een 200cc hebben zeggen dat ie nauwelijks meer power heeft dan een 125cc. Niet vooruit te branden, zeggen ze.
 
Het is een eind weg, maar 3 jaar geleden ben ik op m'n Sparta-Cross ( 50cc) naar Scandinavië geweest. Met 4 oude brommers, 2x Zündapp en 2x Sparta hebben we een reis van 3000 km door Scandinavië gemaakt.
ik reed hierop:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan