Het Suzuki VanVan topic

Monomuis, ook een leuke 125 Honda. Maar minder geschikt om ook serieus mee te rijden (denk ik)
Rijden vrij veel in Portugal. Maar daar mag je al met je 16e je A2 rijbewijs halen.

Met beide motoren van Honda kan je best prima afstanden rijden hoor! De Monkey zit echt heel relaxt, net als de VanVan. Enige nadeel is dat je op de Monkey geen passagier mee kan nemen en op de VanVan wel.
Wat betreft A2 op je 16e, dat zou tegen de regels van de EU zijn. A1 mag vanaf 16 jaar, A2 vanaf 18 jaar. Maar elk land mag zelf beslissen om die leeftijden te wijzigen, daarom is het hier A1 op je 18e, wat werkelijk waar echt nergens op slaat en als je het mij vraagt puur is gedaan om motorrijden te ontmoedigen om zo meer mensen in de auto te krijgen, om zo sneller de schatkist te vullen.
 
Ga het nog sterker maken (wij wonen namelijk deels in Portugal !)
Daar bestaat het Nederlandse brommerrijbewijs AM helemaal niet. Voor een 50 cc automaatje heb je helemaal niks nodig (dus ook scooters !).
In Portugal ga je op je 16e voor A1 (inderdaad! Tot 125 cc, zonder vermogens beperkingen). Zodoende worden er in Portugal (maar met dezelfde regels ook in Spanje en Italië) behoorlijk veel 125 cc modellen aangeboden. Dit A1 geldt sinds de invoering (2008) ook voor 'schakel'-brommers. Logisch dat ze daar de 'brommer' gewoon overslaan.
Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, maar ook Triton, Masch, MCN, Daehalim, Skyteam, Sym, Hawk en de (dure) KTM, Husqvarna, Gilera en Derby worden goed verkocht.
En dat A1 kun je na 2 jaar met een klein aanvullend (theorie) examen omruilen voor A2 (tot 35 kW) . Doet bijna niemand. Voor A moet je een compleet examen doen, wat pas mogelijk is na 2 jaar A2 ervaring (op je 20e dus) of na je 21e verjaardag!

Voor de 'Brommobielen' (microcar) kun je op je 16e je rijbewijs B1 halen (het Nederlandse RDW weigert deze B1 categorie en houdt het halsstarrig op AM !)
Leuk is, dat je bij B1 alleen een gewichtsbeperking heb van 400 kg. Op Madeira (wonen we) rijden dan ook volop 16 jarige na hun B1 examen op 'dikke' Quads rond ! Trouwens het 'Microcar' B1 rijbewijs heeft Frankrijk binnen de EU bedongen.

Kan nog wel even doorgaan met C1 en D1, maar dan zijn we wel erg 'off-topic'.

Ja ja, één EU rijbewijs, maar verschillende uitleg !
Gelukkig heb ik sinds 8 november 1967 mijn A (plus B, BE, C en T)
 
Laatst bewerkt:
Heb nog wel een upgrade tekoop, om een paar extra pony’s los temaken..
Compleet RvS, levenslang geen uitlaat meer kopen👌🏻
 

Bijlagen

  • 790E2006-EF2E-4B49-8139-DB3A2EA0BA67.jpeg
    790E2006-EF2E-4B49-8139-DB3A2EA0BA67.jpeg
    230,9 KB · Weergaven: 17
  • 3BF50B01-1CD2-48C4-9574-348259C41774.jpeg
    3BF50B01-1CD2-48C4-9574-348259C41774.jpeg
    233,3 KB · Weergaven: 21
  • BB03EF00-C929-4075-9572-804EB770F37C.jpeg
    BB03EF00-C929-4075-9572-804EB770F37C.jpeg
    222,8 KB · Weergaven: 16
Toen ik de VanVan december 2018 overnam, had de vorige eigenaar er een "Delkevic" demper (wat heet 'demper' :? ) van een Suzuki GSX 1000 op gemonteerd. Mooi, maar een beetje 'lomp' (met dikke stalen lasbochten pas gemaakt) en de demping van een 1 cilinder vraag andere materialen als van een 4 cilinder. Dus een beetje rumoerig.
Plus de montage was nogal naar buiten uitgebouwd, waardoor je met je broek tegen de hete 'knutsel'-bocht aankwam (en daar kan mijn BMW Savanna broek slecht tegen). |Gedemonteerd en de demper verkocht !
 

Bijlagen

  • Exhaust Delkevic 02.JPG
    Exhaust Delkevic 02.JPG
    186,7 KB · Weergaven: 13
Even 'google' kwam ik uit bij verschillende 'Slip-on' demper leveranciers.
Heb bij de Engelse firma "Blackwidow" ( www.blackwidowexhausts.co.uk ) een speciaal voor de RV125 ontwikkeld RVS uitlaat systeem gevonden (en meteen maar besteld).
Zij leveren voor een RV125/200 een afgestemd systeem in 3 delen; een RVS voorbocht, een RVS verloop tot demper (soort megafoon voor meer vermogen) en een scala aan einddempers in RVS, Carbon of titanium.

Uit ervaring wetende, houdt RVS erg lang de warmte vast, dus ben alleen voor het 2e en 3e deel gegaan.
Boven de overgang voorbocht naar verloopbuis zit bij de VanVan injectie modellen de electronica (ECU). Om deze af te schermen voor de uitlaat warmte, hier een aluminium hitteschild gemaakt.

De duovoetsteunen heb ik er maar af gelaten. Niet nodig voor de montage van deze demper, maar ik rij toch alleen maar solo. Van RVS een extra beugeltje gemaakt om de broekspijp vrij te houden.
Wel nog wat geëxperimenteerd met de dB killer. Af "Blackwidow" toch nog een 'stevige'-sound. Dus heb ik van wat geperforeerd RVS materiaal een wat meer dempende en fors langere insteek (dB killer) gemaakt.

P.S. Mikebike, een mooie carterbeschermer gemonteerd!. Ben juist bezig om ook zoiets van Duraluminium te 'fabrieken. Maar dan meer in de vorm zoals ik dat 'vroeger' onder m'n 'Enduro'-motoren bouwde.
 

Bijlagen

  • Exhaust BW 01.JPG
    Exhaust BW 01.JPG
    157,6 KB · Weergaven: 17
  • Exhaust BW 02.JPG
    Exhaust BW 02.JPG
    158,8 KB · Weergaven: 14
  • Exhaust BW 03.JPG
    Exhaust BW 03.JPG
    148,8 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Thanks👍🏻
Van karton een malletje gemaakt, en deze laten zetten..
De RvS bochten zijn super!, ik zoek denk ik alleen een ander dempertje, vind het geluid wel lekker van de orginele😊
 
Leuk om te zien dat er nog 'leven' zit in dit topic *D Ik ben namelijk erg gecharmeerd van de VanVan en zie dit als een leuke eerste motor! Zijn er nog zaken waar extra op gelet moeten worden bij een proefrit?
 
Is een motortje waar niet veel aan kapot kan..
Zal niet weten waar je op moet letten, de normale slijtage zaken wat elke motor heeft misschien?
Wil deze maand naar Duitsland een paar daagjes weg ermee, lijkt me een leuk avontuur ( tje) , i.p.v. mijn 1200cc brommer
 
Zo los in de wind reed ik ongeveer 80-85 met orgineel tandwiel, alsmede met kleinere tandwiel..
In de zog van een vrachtauto loopt die makkelijk 100 ( of er overheen)
Is geen snel ding, met de open uitlaat nogniet geprobeerd trouwens.., met windscherm zou die denk ik ook makkelijker meer topsnelheid halen denk ik zelf, dat wou ik anders volgende week nog een keer bestellen.( windscherm)
 
Volgens mijn GPS (in m'n rugzak) loopt mijn VanVan 86 echte kilometers *D.
Dit met een 'redelijk' open uitlaat en met originele tandwielen (nog wel) en in z'n 5e versnelling.
En belangrijk, ben een volwassen kerel van 184 hoog en 85 kg 'schoon aan de haak'.
Maar er staat pas 350 km op de teller , ehh, volgens het boekje mag je dan pas half gas rijden ;)

Waarop letten?
Dat bij een proefrit de banden spanning juist is, namelijk tussen de 1 en 1,2 Bar.
Vaak worden (door onwetendheid?) de banden spanning (veel!) te hoog gehouden, wat de wegligging sterk beïnvloed. Gewoon zelf even een bandenspanning meter meenemen.
 
Op het internet gevonden:
Origineel van Suzuki (!) een aanschroefbaar frame stuk onder het motorblokje door, zodat het een soort gesloten wielframe wordt.
Het 'JPG' nummer is het OEM Suzuki bestelnummer !
In Engeland via www. voor rond de 65 Pond.

Ga nog even Google voor een betere aanbieding ;)
 

Bijlagen

  • 4250013820019 (Custom).jpg
    4250013820019 (Custom).jpg
    5,3 KB · Weergaven: 9
  • 42500-13820-019.jpg
    42500-13820-019.jpg
    9,9 KB · Weergaven: 6
Mijn VanVan haalde bij goed weer 110km op GPS. En bij flinke tegenwind was ik blij als ie boven de 90 kwam. Kracht zit vooral onderin. Heerlijk motortje, heb er veel plezier mee gehad.
Ging er gewoon de snelweg mee op:

 
Laatst bewerkt:
Nou....petje af hoor.
Dat zie ik mezelf niet doen met miene Honda MSX125. Ha ha ha
Dan pak ik toch liever de 500cc fiets.
Dat loopt net effe wat vlotter door.
 
Mijn VanVan haalde bij goed weer 110km op GPS. En bij flinke tegenwind was ik blij als ie boven de 90 kwam. Kracht zit vooral onderin. Heerlijk motortje, heb er veel plezier mee gehad.
Ging er gewoon de snelweg mee op:

Hoi Gerdien, wat voor een 'slim' voorruitje heb je op deze VanVan gemonteerd?
 
Skidplate heb ik wel nodig, als je een trapje afrijd, ligt het blok gelijk op de grond...

Leuk, beetje activiteit hier👍🏻

Oja, gister bij motorbazaar een ruitje besteld, Puig 0336H
 
Kunnen we niet een keer op een zondag als het droog en schappelijk weer is een leuke rit maken met onze 125cc machines?
 
Hallo Deventer, ik huus in Lochem !
Of gewoon elkaar eens op een leuke, centrale, locatie treffen.
Onder het genot van een drankje een beetje 'lullen' over PK's (en het gemis van deze ;) ) en de 'individualisering' van ieders VanVan (uitlaatjes, schermpjes, Skid-plate, ed.)

[ zit in de Technische Commissie van de Land Rover Club Holland (LRCH) en daar noemen we dat een 'openkappen' middagje (open motorkappen in dit geval). Vaak met een gezamenlijke BBQ, maar die neem je op een VanVan, zeker als die nog heet is, een beetje moeilijk mee :N Alternatief is een leuke uitspanning, bijvoorbeeld de 'Postbank'. ]
 
Laatst bewerkt:
Idee van op z’n minst even bij elkaar komen wordt dus op prijs gesteld.
Dan het beste om dat te doen op een droge zondag lijkt me.
Aankomende zondag schijnt een droge dag te gaan worden.
Niet heel bijster warm, maar volgens mij wel doenbaar.
Zijn er 125cc rijders die aankomende zondag zien zitten om rond middaguur elkaar ergens te treffen?
Wellicht op een locatie waar ook iets te drinken en te consumeren valt zoals een Mac Donalds ofzo.
 
He Rob, plaats je ook zonneschermen🤐
Zondag familiedag, wordt hem niet..
Wil wel als het meezit 7-6 naar de Ardennen op het brommertje, tanken route rijden, en hopelijk zandpaden meenemen, dat lijkt mij iig fun met de VanVan ( zocht een Yamaha Tricker vervanger)
Maargoed, leuk idee iig 🥳
 
Heren en Dames van het goede leven.
Zondag is inderdaad Moederdag en familiedag.
Dat was ik helaas even vergeten afgelopen ochtend toen ik dat bericht schreef.
Dan houdt het voor aankomende zondag op wat betreft een meeting van 125cc fietsjes maar wellicht dan een andere keer.
De lente en zomer duren gelukkig nog voort.
Vr gr
 
Idee van op z’n minst even bij elkaar komen wordt dus op prijs gesteld.
Dan het beste om dat te doen op een droge zondag lijkt me.
Wellicht op een locatie waar ook iets te drinken en te consumeren valt zoals een Mac Donalds ofzo.

Leuk idee !
Laten we eerst eens inventariseren waar de belangstellende vandaan komen. Dus graag reageren :t
Kunnen we daarna een 'centrale' plaats van treffen uitzoeken, zodat Groningers niet naar Vlissingen (en terug) hoeven te knorren :]
Kunnen er ook een 125 cc tref van maken, dus alle 125ers zijn welkom (ook met een Grom of KTM)
Wie pikt dit lijntje op ???
 
Terug
Bovenaan Onderaan