Het TET (TransEuroTrail) topic

2 helmen? Je bedoeld een echte crosshelm en een adv helm?

Ik begin niet aan die cross country met het idee dat ik al fluitend rondjes ga rijden. Ik begrijp dat het aankloten word maar dat zie ik juist als de een uitdaging en als iets leerzaams.
Deze banden die vergelijkbaar zijn met tkc80's doen het prima in de bagger en modder, en de crosscountry die ik ga rijden bestaat niet uit maisvelden met klei.
Een daglicentie is hier niet nodig.

Maargoed, daar ging het allemaal niet om. Ik kwam hier voor advies over helmen, en begin wel wat wijzer te worden. Tot nu toe lijkt het er niet op dat veel mensen de gulden middenweg hebben gevonden.
Ik bedoel idd 2 helmen. Is nog goedkoper ook misschien.
Kun je gewoon echt een fijne ADV helm kopen voor hogere snelheden en de TET die niet extreem veel ventilatie nodig heeft en een doorwaai grote kin/grote klep cross helm.

Met een zware machine als die van jou rond te drukken op een voor enduro motoren bedoeld terrein is gewoon echt ruk als je beperkt lucht krijgt.
Ik heb het zo aangepakt als jij het denkt te gaan doen, was gaaf, maar niet echt goed voorbereid zegmaar.

Waar ga je rijden?
 
Ik bedoel idd 2 helmen. Is nog goedkoper ook misschien.
Kun je gewoon echt een fijne ADV helm kopen voor hogere snelheden en de TET die niet extreem veel ventilatie nodig heeft en een doorwaai grote kin/grote klep cross helm.

Met een zware machine als die van jou rond te drukken op een voor enduro motoren bedoeld terrein is gewoon echt ruk als je beperkt lucht krijgt.
Ik heb het zo aangepakt als jij het denkt te gaan doen, was gaaf, maar niet echt goed voorbereid zegmaar.

Waar ga je rijden?
Oké, goed om te weten!
Ik ga hier rijden:
SmartSelect_20211021-221422_MotoInside.jpg
 
Oké, goed om te weten!
Ik ga hier rijden:
Bekijk bijlage 1688930
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je er echte enduro banden voor moet hebben.
Met een Enduro met gesleten noppen is het al geen feest, laat staan een tenere 700 die toch 83KG meer weegt.
Er zit echt een heel groot verschil in de opbouw van de "allroad noppen banden" en de enduro banden.
 
Ik heb een Scorpion Exo-Tech helm.
Die heb ik meestal, zowel op asfalt als offroad, helemaal opengeklapt.
Voor mij werkt dit compromis behoorlijk goed. YMMV.
 
2 helmen? Je bedoeld een echte crosshelm en een adv helm?
Ik zou beginnen met 1 goedkope crosshelm, en je huidige helm houden voor op de weg. Bij OTR-en en Cross country kun je je weghelm gewoon ergens achterlaten. Zo kun je zonder al te grote investering eens kijken hoe dat bevalt en bijvoorbeeld ook eens een stuk snelweg met de crosshelm rijden.

Succes en veel plezier. Het gaat een uitdaging worden, maar je moet het gewoon proberen en zelf ervaren.
 
Bedankt allemaal :t
Wat ik nog niet zo goed begrijp is waarom zo'n cross country zoveel zwaarder en moeilijker is dan dit bijv:

20211009_163756.jpg


VideoCapture_20211010-113251.jpg


20211008_163456.jpg


20211008_160600.jpg


Niet uit eigenwijsheid, maar uit nieuwschierigheid.
 
Het is voornamelijk de intensiteit en de moeilijkheidsgraad, waarbij de TET soms wat spannends komt.
Is zo'n cross country gewoon de hele tijd vlammen.
Heb je ook nog eens te maken met iedereen de "denkt" sneller te zijn en je al dan niet expres afsnijden.
En in de eerste ronde ziet het er uit als op de foto, na 1 ronde zie het er al uit als je 2de foto, maar dan permanent.

Na een tijdje komen er kuilen voor de boomstronken of andere obstakels waardoor je echt het voorwiel moet kunnen liften.
En dat gaat gewoon niet lekker met je tkc 80 en dergelijke banden, die noppen zijn niet "scherp" genoeg en kunnen je niet de grip geven die je nodig gaat hebben. Tevens geven eigenlijk alle allroad banden geen zijwaartse grip, tenminste als je ze vergelijkt met enduro banden; en hebben ze ook veel minder hoge noppen.
Dus kan je niet goed graven voor de tractie die je nodig hebt
 
Bedankt allemaal :t
Wat ik nog niet zo goed begrijp is waarom zo'n cross country zoveel zwaarder en moeilijker is dan dit bijv:

Niet uit eigenwijsheid, maar uit nieuwschierigheid.

Leuke paden rijdt je, allemaal tet, of ook wat "eigen gevonden" paden?
Om even in de discussie mee te gaan, nu rijdt je deze leuke paden alleen, geen druk van andere rijders achter je of om je heen.
Nu moet je voorstellen dat je snellere jongens achter je hebt zitten duwen, naast je, jongens die je waarschijnlijk wat makkelijker inhalen op een motor die wat behendiger is en al die tijd weet jij in je hoofd dat je ergens in de minderheid bent door je zwaardere motor.

Ik heb zelf jaren enduro mountainbike gereden en vaak genoeg wedstrijden waar we met 100 jongens tegelijk bovenop een berg starten. Die druk van jongens achter je hebben zitten, die langs willen maar jij wilt dat niet, kan het me nog maar al te goed herinneren, mind-fuck.
 
Het is voornamelijk de intensiteit en de moeilijkheidsgraad, waarbij de TET soms wat spannends komt.
Is zo'n cross country gewoon de hele tijd vlammen.
Heb je ook nog eens te maken met iedereen de "denkt" sneller te zijn en je al dan niet expres afsnijden.
En in de eerste ronde ziet het er uit als op de foto, na 1 ronde zie het er al uit als je 2de foto, maar dan permanent.

Na een tijdje komen er kuilen voor de boomstronken of andere obstakels waardoor je echt het voorwiel moet kunnen liften.
En dat gaat gewoon niet lekker met je tkc 80 en dergelijke banden, die noppen zijn niet "scherp" genoeg en kunnen je niet de grip geven die je nodig gaat hebben. Tevens geven eigenlijk alle allroad banden geen zijwaartse grip, tenminste als je ze vergelijkt met enduro banden; en hebben ze ook veel minder hoge noppen.
Dus kan je niet goed graven voor de tractie die je nodig hebt
Aah kijk, dat geeft een beetje een beeld.
Bedankt!
Gelukkig houden ze wel rekening met de watjes zoals ik:
SmartSelect_20211025-112027_MotoInside.jpg


Ik heb een poosje geleden op een 300cc 2 takt gereden met serieuze noppen. Het verschil in grip was inderdaad gigantisch. Vooral omdat ik toen ook nog op de standaard banden van de T7 reed. Nadat ik dit huidige setje er onder heb gelegd voel ik ook een behoorlijk verschil in tractie. Hierna volgt waarschijnlijk de mitas e12 en 13, maar eerst deze maar is oprijden.
 
Leuke paden rijdt je, allemaal tet, of ook wat "eigen gevonden" paden?
Om even in de discussie mee te gaan, nu rijdt je deze leuke paden alleen, geen druk van andere rijders achter je of om je heen.
Nu moet je voorstellen dat je snellere jongens achter je hebt zitten duwen, naast je, jongens die je waarschijnlijk wat makkelijker inhalen op een motor die wat behendiger is en al die tijd weet jij in je hoofd dat je ergens in de minderheid bent door je zwaardere motor.

Ik heb zelf jaren enduro mountainbike gereden en vaak genoeg wedstrijden waar we met 100 jongens tegelijk bovenop een berg starten. Die druk van jongens achter je hebben zitten, die langs willen maar jij wilt dat niet, kan het me nog maar al te goed herinneren, mind-fuck.
Dit was allemaal geen TET, wat ik van de TET heb gezien vond ik vaak wat soft (waarschijnlijk ook omdat ik er nog maar een heel klein deel van gezien heb), dus ben ook naar andere routes gaan zoeken online. Verwacht niet dat ik ze hier deel ;)
 
Ik heb er een ADV helm bij gekocht, de Bell MX 9 Adventure.
Bevalt mij uitstekend.
In de aanbieding bij een motorzaak in de buurt (Erp NB) omdat de kleuren er uit gingen, nieuwe modellen onderweg waren.
Genoeg ventilatie, toch een normaal vizier, cross bril past er ook in als ik zou willen.
En zelfs ruimte voor mijn Cardo setje dus kan ik ook nog een muziekje aanzetten onder weg naar de TET.
 
Ik heb denk ik mazzel gehad en via Helmonline heel goedkoop een nieuwe ADV helm van Vinz aangeschaft een paar jaar terug. Bevalt goed, op de F650 met verhoogt scherm kan ik gewoon 150 rijden zonder dat de klep teveel trekt.
In het terrein rij ik meestal met het vizier open en met het zonnevizier naar beneden, dan zie je lekker veel contrast.
De helm is nu niet meer te koop zag ik.
WP_20180321_00_53_26_Pro.jpg
 
Ik heb een shoei adv, past een crossbril in met het vizier omhoog.
De volgende keer ga ik een arai kopen, die heeft toch wat meer ventilatie opties dan de shoei
 
Ik heb goede ervaring met voordeelhelmen.
Hier kan je vrijwel alle helmen passen en krijg je goed advies.
Daarbij zijn ze ook nog eens de voordeligste.

In een paar jaar tijd naar 4 filialen, dat is niet voor niets.

Zelf heb ik een caberg tourmax maar een MEXX zou nu hoog op mijn lijstje staan.
 
Aah kijk, dat geeft een beetje een beeld.
Bedankt!
Gelukkig houden ze wel rekening met de watjes zoals ik:
Bekijk bijlage 1688963

Ik heb een poosje geleden op een 300cc 2 takt gereden met serieuze noppen. Het verschil in grip was inderdaad gigantisch. Vooral omdat ik toen ook nog op de standaard banden van de T7 reed. Nadat ik dit huidige setje er onder heb gelegd voel ik ook een behoorlijk verschil in tractie. Hierna volgt waarschijnlijk de mitas e12 en 13, maar eerst deze maar is oprijden.
Heb je enige cross ervaring? Als in ben je wel eens op de crossbaan geweest?
Dan is dit niet van toepassing.
Maar hetgeen dat je het meest gaat merken is dat jouw motor geen 110 kilo weegt, maar eigenlijk het dubbele.
En dat ook je vering/velgen niet gemaakt zijn om zulke klappen te weerstaan.

Desalniettemin moet je het gewoon doen als je het wilt proberen.
Iedereen hier wilt je alleen meegeven dat cross country überhaupt al niet makkelijk is.
En zeker niet met een motor die er eigenlijk niet voor bedoelt is.
Anders zou niemand een 300cc 2 takt van 103kg kopen :+
 
Heb je enige cross ervaring? Als in ben je wel eens op de crossbaan geweest?
Dan is dit niet van toepassing.
Maar hetgeen dat je het meest gaat merken is dat jouw motor geen 110 kilo weegt, maar eigenlijk het dubbele.
En dat ook je vering/velgen niet gemaakt zijn om zulke klappen te weerstaan.

Desalniettemin moet je het gewoon doen als je het wilt proberen.
Iedereen hier wilt je alleen meegeven dat cross country überhaupt al niet makkelijk is.
En zeker niet met een motor die er eigenlijk niet voor bedoelt is.
Anders zou niemand een 300cc 2 takt van 103kg kopen :+
Ik heb geen ervaring met crossbanen oid. Ik heb wel eens een dag rondjes gereden op een zelf uitgezet baantje op iemands land.

Dat was nog op de fabrieksbanden, en met alleen wat ervaring op gravelpaadjes.

Zag er zo uit:

Ik snap heel goed dat deze motor niet op zn best is in dit terrein, en dat verwacht ik ook niet. Al kom ik in 1 dag 2 rondjes rond zou ik al tevreden naar huis gaan. Ik kom vooral om te leren.
 
Ik heb goede ervaring met voordeelhelmen.
Hier kan je vrijwel alle helmen passen en krijg je goed advies.
Daarbij zijn ze ook nog eens de voordeligste.

In een paar jaar tijd naar 4 filialen, dat is niet voor niets.

Zelf heb ik een caberg tourmax maar een MEXX zou nu hoog op mijn lijstje staan.
Goeie tip :t
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je er echte enduro banden voor moet hebben.
Met een Enduro met gesleten noppen is het al geen feest, laat staan een tenere 700 die toch 83KG meer weegt.
Er zit echt een heel groot verschil in de opbouw van de "allroad noppen banden" en de enduro banden.
Dit en ik weet niet hoe deze route is, maar bij OTR zit ook veel single trek. Snelheid is daar met Enduro's al laag. Met de 700 heb je nog meer moeite dus ga je trager. Je voelt wel continue de druk achter je dus ga je "gekke" dingen doen. Je legt m een keer neer, probeert m haastig op te tillen enz. Eigenlijk is het het zwaarste van de TET en meer, maar dan continue.
Zonder dat er tientallen/honderden tegelijk met je op de route zijn een erg leuke uitdaging waar je met een paar man heerlijk doorheen kunt martelen met materiaal dat er niet echt voor is. Al die anderen zijn dr wel dus je wilt ook een beetje vaart houden.

Ik probeer je niet te ontmoedigen hoor, ik zou zelfs wel een keer met je mee gaan naar een OTR met de 990 om samen voor lul te rijden. Enige wat ik probeer te zeggen is dat je t materiaal gewoon echt goed voor elkaar moet hebben om met zo'n fiets lol te hebben tussen de Enduro's op een dusdanige route :t
 
Dit en ik weet niet hoe deze route is, maar bij OTR zit ook veel single trek. Snelheid is daar met Enduro's al laag. Met de 700 heb je nog meer moeite dus ga je trager. Je voelt wel continue de druk achter je dus ga je "gekke" dingen doen. Je legt m een keer neer, probeert m haastig op te tillen enz. Eigenlijk is het het zwaarste van de TET en meer, maar dan continue.
Zonder dat er tientallen/honderden tegelijk met je op de route zijn een erg leuke uitdaging waar je met een paar man heerlijk doorheen kunt martelen met materiaal dat er niet echt voor is. Al die anderen zijn dr wel dus je wilt ook een beetje vaart houden.

Ik probeer je niet te ontmoedigen hoor, ik zou zelfs wel een keer met je mee gaan naar een OTR met de 990 om samen voor lul te rijden. Enige wat ik probeer te zeggen is dat je t materiaal gewoon echt goed voor elkaar moet hebben om met zo'n fiets lol te hebben tussen de Enduro's op een dusdanige route :t
Ik heb wel een aardig beeld van wat ik kan verwachten nu door de reacties hier door te lezen ;)

Dit is de baan voor de beeldvorming:

Ik zou zeggen, schrijf je ook in:P
 
Wat ik op het filmpje zie is inderdaad wel een erg ''simpel'' parcours.
Ik had meer het beeld van een volledige OTR in m'n hoofd. Kwa obstakels ook weinig te zien.

13 november kan ik helaas niet.

Als je trouwens een keer leuk wilt klimmen en klauteren zonder tijdsdruk. Ik ben laatst met een paar vrienden en m'n vriendin op enduro's naar Bilstain geweest. Er was ook een maat mee op z'n 790R. Die had het erg zwaar, maar was ook erg gaaf. Dat ben ik zeker ook wel van plan met m'n 990.
 
Terug
Bovenaan Onderaan