Het TET (TransEuroTrail) topic

TET 5 dec1.jpg


Dit lijkt mij toch een mooi uitzicht voor sinterklaasdag :)

TET 5dec2.jpg


even goed kijken en je ziet de motor rechtsbovenin de foto staan.
Mijn zoveelste poging om op een foto aan te kunnen geven hoe steil het soms is.
gewoon de moeite nemen om 20 meter naar beneden te waggelen, maar vooral weer terug ...

TET 5dec3.jpg



hier toch even voor het water gestopt en 3 fotos genomen om te laten zien hoe kick ass offroad ik rij.
uiteindelijk is het dan een lief beekje van 10 cm diep en rijd daar ook gewoon een omaatje in haar corsa dagelijks doorheen.

TET 5dec 4.jpg


Na een goede 50 km was de jute zak wat mij betreft wel leeg, van Odemira bijna naar Foia (berg) bij Monchique gereden .
Leukste sinterklaas sinds jaren.
 
Ja super, leuk filmpje. Je had die mannen met motoren wel weg kunnen laten, die schnitzel en worst e.d vind ik al geweldig ;)
Ik heb ook veel leuke herinneringen aan mijn trip daar.
waaronder die 2 dagen WR rijden om dat Bolski een 3dubbele flik flak had gemaakt en ik van hem maar op zijn motor moest/kon gaan rijden.
wat een raket als je een xr400 gewend ben, de rit terug over de asfaltweg is nog steeds 1 vd redenen dat ik nog steeds die xr400 heb ....
 
Ja super, leuk filmpje. Je had die mannen met motoren wel weg kunnen laten, die schnitzel en worst e.d vind ik al geweldig ;)
Ik heb ook veel leuke herinneringen aan mijn trip daar.
waaronder die 2 dagen WR rijden om dat Bolski een 3dubbele flik flak had gemaakt en ik van hem maar op zijn motor moest/kon gaan rijden.
wat een raket als je een xr400 gewend ben, de rit terug over de asfaltweg is nog steeds 1 vd redenen dat ik nog steeds die xr400 heb ....
Zo te zien hadden jullie niet veel baggage bij je?
Of was er een auto mee?
 
Zo te zien hadden jullie niet veel baggage bij je?
Of was er een auto mee?
ik was alleen, de trip(s) waar Kibbe naar refereert waren ook met een bus en in mijn geval 1 camping waarvandaan gereden werd, op de rit door de woestijn in Noord Spanje na dan, daar reden we met de bus al om een uur of 5 's ochtends heen

Tja mijn TET 'avontuur'...
ik hou niet zo van de kou dus ben vorig jaar in mijn bus gestapt met de xr400 achterin (en een trapfiets) en naar Portugal gereden.
 
Na Alcacera do Sal , Odemira en Milfontes kwam ik aan de zuidkust, waar ik pas veel later hoorde over de route Algarviana, wat zo ongeveer een onverhard fiets/wandelpad is waar je ook gewoon met de enduro kan rijden, daar wel.
Maar de omgeving leent zich genoeg om soms slechts 5 km van de kust al door de natuur te rijden, net Zandvoort maar dan totaal anders.

Hier een rondje in de buurt van Sao Bartolomeo , wat ik ook op moet zoeken aangezien ik op zwart ga als plaatsnamen uit meer dan 2 woorden bestaan.
Vooral veel plezier gehad van het microklimaat waar de Algarve bekend om staat, 1 dag was het al niet zo mooi en ging het echt hard regenen berg op, gewoon omgedraait en na 5! km geen regen meer en dat is zo gebleven.

Ook wat uitstapjes gemaakt in de buurt van Cachopo , een gehucht in een omgeving die je de Posbank van de Oost Algarve zou kunnen noemen, behalve dat je dan een rondje van 100 km maakt door voornamelijk natuur, je op dat stuk 20 voertuigen tegen komt, op een drukke dag en de warme lunch een complete maaltijd is voor nog geen 10 euro ipv koffie met gebak tussen 200 andere toeristen.

Na deze trips stond de (nieuwe) teller op ongeveer 1200 km en kwam ik er na een week (stilstand) achter dat er olie lekte tussen de cilinderkop en cilinder.
Na een oproep op een plaatselijke ADV FB groep kwam ik in contact met een erg aardige man die mij geholpen heeft naar de plaatselijke kleine motorzaak die de motor in een paar dagen gerepareerd had .......
Wel eerst bijna 3 weken wachten tot de pakkingset binnen was, net als degene die ik zelf besteld had vanuit NL van de importeur
Inmiddels ligt de motor weer uit elkaar omdat een kleine 1000 km later hij weer lekte op dezelfde plek. De motor reed nog wel maar je kan op de foto's wel zien dat het er regelmatig erg afgelegen is , wetend dat de motor er mee op kan houden heb ik het vanaf toen bij fietsen gehouden.

Na demontage bleek 1 kopbout niet meer vast te zitten, deze was bereikbaar zonder het klepdeksel te demonteren, in tegenstelling tot de andere 3. Dat is mijn inziens het enige wat ik zelf onderweg nog had kunnen proberen.
Maar zowel cilinder als kop moesten het beste gevlakt worden en de pasbussen tussen cilinder en kop waren te groot dus daar klemde hij niet goed, dat was dus niet van de reparatie in Portugal aangezien de cilinder toen erop gebleven is.
de andere kopbout die dolgedraaid is hebben ze daar vervangen maar die ging niet diep genoeg.
Dit overigens allemaal volgens het revisiebedrijf waar ik kop en cilinder heen heb gebracht, hij crossde vroeger en zijn zoon nog steeds, dus die zullen het wel weten.
Nou nog de motivatie om alles terug in elkaar te zetten.

TET Lagos 12 dec.jpg


TET werkplaats Armancao.jpg


De uitgebreide werkplaats en garage met links de opbergvakken voor stanleys, beide schroevendraaiers en de kettingspray en remmenreiniger. Vooral het papier ophang systeem bestaande uit een spin vond ik zelf erg goed gevonden.

TET 29 dec sao bartolo.jpg


TET 29 dec sao bartolo 2.jpg
 
De verhouding motor rijden en fietsen lag nogal scheef, dus moet soms flink nadenken wat ook alweer op welke plek was.
Maar vooral de afstanden tussen plaatsen, die op de fiets onmogelijk lijken zijn op de motor niks bijzonders.
Maar na een goede 3 weken ( 9 Januari tm 22 Februari) waarin het elektrische wiel van mijn fiets ook stuk was gegaan, dus ik kon lekker trainen en fit worden, kon ik zowel wiel als motor ophalen zo reed ik in 1 dag van de westkant van de Algarve naar de oostkant, ongeveer 120 km , via Faro waar het wiel bij de fietsenmaker lag.

TET 22 Feb gerepareerd.jpg


voor mij een leuke foto omdat de motor hier net van de werkplaats in de bus gaat . de portemonnee op het zadel waaide er bijna af want ik moest wel 280 euro betalen voor de reparatie, maar heb zelfs 20 euro fooi gegeven. ik denk zelf niet dat de beste man meer had kunnen doen en de motor reed weer prima, zolang het duurde.

TET 9 Jan.jpg


hier moet ik even een stukje Tarantino uithangen, hier was de motor nog niet stuk, maar wel aan het eind van deze rit, waar ik een week later pas achter kwam, een grotendeels offroad rondje door en langs Cachopo, waar bij de beninzepomp wel te zien was dat daar meer offroad gereden word, kenteken puur optioneel.

TET 9 Jan pompstat.jpg


men bestelde 10 mini biertjes waarbij natuurlijk slechts 1 persoon wel dacht die allemaal tegelijk te kunnen dragen , dus 1 ging er over de administratie van de pomphouder. 4 jaar terug was ik hier met een kennis die zelf haar tank wou volpompen, maar die man wou het juist doen omdat hij wist dat die pomp soms niet afsloeg....
Dat was dus inmiddels de 2e keer dat ik die man zwaar flippend en tierend andersmans vloeistof troep zag opruimen.

TET 9 Jan2.jpg
 
Tja, ik had van tevoren niet bedacht dat ik het zo uitgebreid zou doen.
Na 4 maanden fietsen leken het maar een paar tripjes die ik met de motor gedaan heb... terugkijkend en zoekend naar foto's viel dat dus nog wel mee.

Na een maand aan de kust doorgebracht te hebben , kon ik nu weer motorrijden en had bedacht om dan maar met de bus langs de TET te rijden en zo stukken met de motor te doen. Omdat Odemira als Camperplaats goed bevallen was daar eerst maar heen gereden. Een schitterde weg voor de motor, alleen maar bochten, met de bus eigenlijk alleen maar vermoeiend.

TET 8 maart.jpg



En zo begint de tocht lieflijk langs de oevers van de rivier die door Odemira loopt.

Maar slechts enkele minuten later is het pad een gladde weg vol klei geworden.
Ik was hier al een keer vanaf de andere kant gekomen en hoewel erg mooi leek me dat zeer ongeschikt om te rijden met die klei. Eerst een hek door en als het zou aanhouden zou ik omkeren. maar aan de andere kant was het weer gewoonm gravel/ redelijk hard zand.

TET 8 maart blubber.jpg


TET 8 maart berg.jpg


Ook weer zo een foto momentje net nadat ik net bovenaan kwam, bijna hangend op het stuur , behoorlijk steil omhoog en dan net bovenaan nog door een geul van 30 cm heen moeten.
Dan stap je af met een "Bier Grillis is een padvinder" gevoel en dan komen er doodleuk 2 wandelaars met rugzakjes langs lopen.
Scheelt wel dat die geen motor op zichzelf krijgen op het moment dat ze struikelen of zichzelf met 30 km/hr op het landschap af schieten.
Ik omschrijf mijzelf dan ook als een bloemetjes kijker die te lui is om te mountainbiken.


TET 8 maart bos.jpg


Uiteindelijk nog een behoorlijk lange rit geworden, qua tijd iig en uitgekomen aan de westkust.

TET 8 maart westkust.jpg


Zo kom ik dan weer uit in Vila Nova de Milfontes en na een pauze met koffie rij ik weer terug over het asfalt.
De volgende dag is het nogal bewolkt en is dit de enige foto die ik maak.

TET 9 maart odemira.jpg
 
Het weer wil niet meewerken, maar gelukkig zijn er tot nu toe geen grote regenbuien en de temperatuur is met +/- 16 graden prima om het niet warm te krijgen.
Inmiddels zit ik in voor mij nieuw terrein, hoewel de plaats Grandola niet ver van Alcacer do Sal afzit, waar ik op de heenweg ergens November de eerste dagen vd Tet heb gereden.



TET 12 maart Grandola.jpg


Achteraf gezien pak ik de route op , op het meest extreme punt waar het gelijk kruip door sluip door paadjes en soms single track (engels voor verrekte smal paadje) , even slikken , maar vooral rustig aan doen en vooral van de omgeving genieten.

TET 12 maart grandola2.jpg


TET 12 maart grandola 3.jpg


Bij het openen en sluiten van het hek bedacht ik mij nog om niet door al te nat of blubberig terrein te gaan rijden, maar eerlijk gezegd was het op dit punt 1 vd ergste plekken en was het nooit een lang stuk.

TET 12 maart 5.jpg


hoeveel hekken je open en dicht hebt gedaan ben je aan het einde wel kwijt, qua tel .
Maar deze vond ik wel een hip kleurtje hebben.
Als ik onderweg meer foto's zou willen maken zou het ideaal zijn om een camera op de helm te hebben die dicht genoeg gemonteerd kan worden zodat je kan zien wat er precies in beeld komt. Met een duidelijke vies harde KLIK zodat je met lopende motor en oordoppen in , ook nog kan horen of de foto gemaakt is. Nu is het elke keer een ritueel met stoppen , handschoen(en) uit , telefoon uit hoesje en na het nemen van de foto vooral de navigatie controleren zodat je niet na 10 seconden rijden uit beeld ben en je voorgaande verhaal op nieuw kan doen.

TET 12 maart 4.jpg
 
Ik vraag het hier maar even gezien hier de meesten zitten die wel antwoord kunnen weten. Afgelopen jaren heb ik me wat minder met helmen bezig gehouden dus mis vast weer modellen.

Mijn ADV helm heeft het nu echt begeven en na een aantal crashes ben ik al rijkelijk laat met vervangen.
Nu heb ik een Scorpion ADX helm. Lawaai ding en kwalitatief gewoon wat matig.

Wat zoek ik:
- ADV helm met klep.
- Beetje fatsoenlijk groot kin stuk (minstens ADX achtig), ik hou best wel van zuurstof namelijk.
- Systeem helm. Ik ben best vaak voorrijder, moet vaak in het buitenland even wat vragen enz enz. Ben er nu eenmaal aan gewend en als reishelm gewoon perfect.
- Een (kleine) crossbril zou ik er graag in passen.
- Stiller dan m'n ADX, iig geen rammelende onderdelen.
- Budget is nader te bepalen, ik wil het gewoon goed hebben.
 
Mijn ervaring met Nexx is prettig, maar dat is zeer persoonlijk. Je zoekt het schaap met de vijf poten, met name het dragen van een crossbril zal lastig worden, daar het mechaniek van een klaphelm ruimte inneemt. Nexx heeft de X.Vilijord, ( NEXX X.Vilijord - Officiële dealer - Voordeelhelmen.nl ) dat is in ieder geval een laminaat helm, dus geen plastic doppie. Hou in gedachte dat deze helmen behoorlijk zwaar zijn en op een lange dag offroad een aanslag zijn op je nekspieren. In jouw geval zou ik of twee helmen kopen voor de verschillende disciplines, of de klaphelm optie laten vallen. Bijvoorbeeld de Nexx X.WRL wordt geleverd met twee vizieren en is ruim 400 gram lichter dan de X.Vilijord. De helm is ontworpen op het gebruik van crossbrillen en heeft optimale ventilatie.

Overigens zijn bijna alle allroad/offroad helmen lawaaiig. Je ontkomt niet aan het rijden met oordoppen als je geen tinitus wilt oplopen.

Keuzes.........
 
De Scorpion ADX die ik nu heeft voldoet aan dit alles, alleen de bouwkwaliteit is op z'n best matig te noemen.

Ik heb ooit een kinder crossbril gehaald en die werkt erg goed in allerlei ADV helmen.

Meerdere helmen heb ik al, alleen op motorvakantie gaat er maar 1 mee, die moet dus alles ''goed genoeg'' doen. Eigenlijk net als ADV motoren en pakken mag het wel iets bulky zijn, het is nou eenmaal een vrij compromisvolle tak van sport.

Met oordoppen rijden doe ik 99% van de tijd. Echter is de ADX zo luid dat zelfs sommige open crosshelmen stiller zijn. Niet alleen windgeruis, maar ook mechanisch klappert en trilt er vanalles. Nieuw was het zelfs zo erg dat ik het hele mechaniek uit elkaar gehaald heb en alles opgevuld heb met rubber O-ringen.

Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een Shoei Hornet ADV, geen systeem helm, maar die is flink stiller. Scheelt wel een factor 3 ofzo...
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde ook perse een systeem ADV helm maar vond de gevonden resultaten tegenvallen.
Nu een Bell Adventure MX9 helm voor offroad werk en een Scorpion Nexo systeem voor op de weg.
Ik dacht ook dat ik niet ging wennen aan het niet hebben van systeem helm maar ik pak ook bij ritjes op de weg eerder die Bell ADV helm dan mijn Scorpion systeem helm.
Overigens is die niet ADV systeem helm van Scorpion ook al zo een lawaai bak.. :/:N
Voor dag ritjes is de keuze niet zo moeilijk welke helm op te doen.
Maar net als jij wil ik er ook meerdere dagen mee weg, eerste moment daarvoor is de week van Pinksteren.
Ga toch met de Bell denk ik.
Geeft off road toch meer comfort, lucht en zicht. Dat ongemak van helm afdoen om te communiceren met mensen, te drinken of eten neem ik maar op de koop toe.

Edit:
Mijn tripje begint wat vorm te krijgen:
Zondag rond lunch tijd -> snelweg zo rap mogelijk Frankrijk in, doel Lure (FR)
Daar pak ik sectie 22 op van de TET richting het zuiden.
Lure is iets van 600km vanuit huis via de snelweg, dat moet toch wel lukken om ergens rond 7 a half 8 in de avond op een camping aan te komen daar ergens in de buurt.
 
Ik wilde ook perse een systeem ADV helm maar vond de gevonden resultaten tegenvallen.
Nu een Bell Adventure MX9 helm voor offroad werk en een Scorpion Nexo systeem voor op de weg.
Ik dacht ook dat ik niet ging wennen aan het niet hebben van systeem helm maar ik pak ook bij ritjes op de weg eerder die Bell ADV helm dan mijn Scorpion systeem helm.
Overigens is die niet ADV systeem helm van Scorpion ook al zo een lawaai bak.. :/:N
Voor dag ritjes is de keuze niet zo moeilijk welke helm op te doen.
Maar net als jij wil ik er ook meerdere dagen mee weg, eerste moment daarvoor is de week van Pinksteren.
Ga toch met de Bell denk ik.
Geeft off road toch meer comfort, lucht en zicht. Dat ongemak van helm afdoen om te communiceren met mensen, te drinken of eten neem ik maar op de koop toe.

Edit:
Mijn tripje begint wat vorm te krijgen:
Zondag rond lunch tijd -> snelweg zo rap mogelijk Frankrijk in, doel Lure (FR)
Daar pak ik sectie 22 op van de TET richting het zuiden.
Lure is iets van 600km vanuit huis via de snelweg, dat moet toch wel lukken om ergens rond 7 a half 8 in de avond op een camping aan te komen daar ergens in de buurt.

Ik rij veel met vrienden en wordt dan vaak aangewezen als voorrijder. Dan moet je toch best vaak wat vragen of overleggen, vooral als er vrij nieuwe rijders bij zitten.
Voor vakanties en langere trips doel ik vooral op trips van 3 a 7 weken. In het buitenland (vooral buiten Europa), maar ook hier wordt je gewoon een stuk sneller een mens ipv een motor rijder als je even wat vraagt met de helm open.

Op de TET hoef ik ook niet zoveel te zwoegen dat ik een bijna crosshelm nodig ben. Als ik echt ga ploeteren pak ik m'n echte cross helm.
 
@Erwin P ik ben wel bang dat Scorpion met die ADV systeem helm een niche product op de markt gezet heeft.
Ik kom zo snel alleen een Caberg tegen, Louis.de thuis merk?

Ik verwacht niet dat daarvan de kwaliteit ook maar iets beter is dan de Scorpion.

Ho, nog wat Google verder:
 
Ik heb sinds een week een bluetooth kastje aan mijn helm. En pas bij een ritje getest.
Ik was huiverig voor het missen van de afzondering en daardoor rust aan je kop.
Maar het is heel mooi af en aan te schakelen.

Scheelt een hoop gedoe bij vertrek en aankomst en als er ff wat is.
En omdat het in de helm zit weg gewerkt merk je er niks van als je het niet gebruikt.
 
Ik zie wel een ADX 2 ook. Wie weet hebben ze wat met de kwaliteit gedaan :9
Maatje van mij heeft een HJC C80, ook een beetje in dezelfde categorie, misschien moet ik die eens even een ritje jatten O-)

Bluetooth setje hebben Madame en ik ook, onderling werkt dat prachtig, vooral als je dagen achtereen toch volle dagen in het zadel zit is het wel zo gezellig.
 
Ik heb een caberg tourmax en ben daar erg over te spreken.
Die zit zo`n beetje op hetzelfde niveau als de nexx (3 jaar geleden)

 
Ik heb een caberg tourmax en ben daar erg over te spreken.
Die zit zo`n beetje op hetzelfde niveau als de nexx (3 jaar geleden)

De Nexx is een stuk duurder, maar dat is dan ook geen plastic.
 
Ziet er behalve de klep redelijk identiek uit als de caberg die ik al redelijk lang heb. En heb er nog een tweede bij voor als een van m'n kids mee gaat.

Neem aan dat zo'n klep in hoogte is aan te passen als je eens zon in je ogen hebt?
 
Ziet er behalve de klep redelijk identiek uit als de caberg die ik al redelijk lang heb. En heb er nog een tweede bij voor als een van m'n kids mee gaat.

Neem aan dat zo'n klep in hoogte is aan te passen als je eens zon in je ogen hebt?
Je schrijnt bij die Nexx een verlengstuk te hebben zodat het wat serieuzer wordt.
Morgen denk ik even bij een winkel kijken die ze heeft.
 
Het weer wil niet meewerken, maar gelukkig zijn er tot nu toe geen grote regenbuien en de temperatuur is met +/- 16 graden prima om het niet warm te krijgen.
Inmiddels zit ik in voor mij nieuw terrein, hoewel de plaats Grandola niet ver van Alcacer do Sal afzit, waar ik op de heenweg ergens November de eerste dagen vd Tet heb gereden.



Bekijk bijlage 1758958

Achteraf gezien pak ik de route op , op het meest extreme punt waar het gelijk kruip door sluip door paadjes en soms single track (engels voor verrekte smal paadje) , even slikken , maar vooral rustig aan doen en vooral van de omgeving genieten.

Bekijk bijlage 1758962

Bekijk bijlage 1758963

Bij het openen en sluiten van het hek bedacht ik mij nog om niet door al te nat of blubberig terrein te gaan rijden, maar eerlijk gezegd was het op dit punt 1 vd ergste plekken en was het nooit een lang stuk.

Bekijk bijlage 1758964

hoeveel hekken je open en dicht hebt gedaan ben je aan het einde wel kwijt, qua tel .
Maar deze vond ik wel een hip kleurtje hebben.
Als ik onderweg meer foto's zou willen maken zou het ideaal zijn om een camera op de helm te hebben die dicht genoeg gemonteerd kan worden zodat je kan zien wat er precies in beeld komt. Met een duidelijke vies harde KLIK zodat je met lopende motor en oordoppen in , ook nog kan horen of de foto gemaakt is. Nu is het elke keer een ritueel met stoppen , handschoen(en) uit , telefoon uit hoesje en na het nemen van de foto vooral de navigatie controleren zodat je niet na 10 seconden rijden uit beeld ben en je voorgaande verhaal op nieuw kan doen.

Bekijk bijlage 1758965
Mooi verhaal en plaatjes. Heb je ook een YouTube kanaal?
 
Terug
Bovenaan Onderaan