Het TET (TransEuroTrail) topic

Ik lees toch vaak tegenstrijdige verhalen over hoe moeilijk sommige banden te monteren zijn. Misschien is het toch techniek, of het soort motor? Misschien eens proberen de banden een paar dagen op de kachel leggen vantevoren. E07+ is de dakar versie toch? Ik neem aan dat die stugger is dan de gewone E07. Misschien toch maar eens proberen, een setje is met €220 niet heel erg duur iniedergeval.
Nee de dakar versie is nog stugger naar verluid. Ik heb alleen ervaring met de +. De 'gewone' e07+ is al stug. Dus het is zeker een worsteling, maar met de juiste techniek, goed gereedschap, zeep en voorbereiding (banden in een warme ruimte zetten is een goed idee) en een flinke vocabulaire met scheldwoorden lukt het uiteindelijk wel.
 
Grote mulle zandbak dat Twente. Op een leeg stuk, zonder intolerante bejaarden op elektrische fietsen, even een stoffig plaatje geschoten.

1652647097712.png
 
Ik heb al drie uitglijers gezien op nat asfalt met de Scorpions, ik moet ze niet. Ik rij alweer een poosje op TKC 70 Rocks. Op droog asfalt zijn het plakkers, op nat asfalt zeer betrouwbaar, voorspelbaar en veel grip en in het zand net als de Scorpions. (Is het dan net niet dus)
 
Die Pirelli Scorpion Rally STR is dat wat? Lijkt het een beetje op de K60 Scout en Mitas E07?
Ik kan het niet vergelijken met een andere soortgelijke band, maar tot nu toe bevalt hij prima. Op asfalt voelt de band aan als een normale straatband en op gravel paden doet hij het ook meer dan prima. Mijn 1290 vreet hem echter wel vrij snel op.
 
Die Pirelli Scorpion Rally STR is dat wat? Lijkt het een beetje op de K60 Scout en Mitas E07?
Die scout k60 en mitas e07 schijnen het beter te doen naast de weg. Voorderest is die scorpion een prima band op de weg en voor gravelpaden e.d. Als je het veel gekker wil maken zou ik al snel overstappen naar iets anders.
 
Die Pirelli Scorpion Rally STR is dat wat? Lijkt het een beetje op de K60 Scout en Mitas E07?

Ook zwart en rond, net als de K60 en E07. Daar houdt t wel een beetje mee op.

Maatje van me heeft ze onder de Pegaso. Stuurt erg lekker op straat, plakt goed voor een ''block'' band. In het mulle zand doen de schoepen het ook goed. In de modder lossen ze best wel mooi.
Doordat het een vrij zachte rubber is vergeleken met de K60/E07 doet hij het beter op straat, doordat hij ronder is gaat hij beter in de bocht, door de schoepen gaat hij beter in echt mul, maar de zachte compound gaat ook lang niet zo ver mee...

Ik vind het een leuke, maar geen reis band. Op lange afstand vind ik hem storend hobbelen vergeleken met en hij gaat gewoon niet lang genoeg mee voor een mooie verre reis.
 
Nou dat het over banden gaat durf ik mijn vraag hier ook te stellen. Ga over iets meer dan een maand samen met een maat de tet in engeland rijden. Ik rij zelf gs 1200 (met 21/18 velgen) en had bedacht om de mitas terra force ef (yellow) er onder te gooien. Heeft iemand ervaring met deze banden of raden jullie andere aan? Liefst wel echte offroad banden.
 
Geen advies over je banden, wel het advies om je even goed in te lezen over welke delen van de TET in de UK te doen zijn met een 1200GS. Ik zie regelmatig foto's uit de UK voorbij komen waar een crf 250 al aan de zware kant is.
 
Nou dat het over banden gaat durf ik mijn vraag hier ook te stellen. Ga over iets meer dan een maand samen met een maat de tet in engeland rijden. Ik rij zelf gs 1200 (met 21/18 velgen) en had bedacht om de mitas terra force ef (yellow) er onder te gooien. Heeft iemand ervaring met deze banden of raden jullie andere aan? Liefst wel echte offroad banden.
Die bandjes gaan wel hard vermoed ik, maar zullen het ongetwijfeld goed doen. Pol Tarres gebruikt ze op z'n T7. Ik heb er pas MC360 onder gegooit. Tot nu toe erg goede ervaring mee.
 
Nou dat het over banden gaat durf ik mijn vraag hier ook te stellen. Ga over iets meer dan een maand samen met een maat de tet in engeland rijden. Ik rij zelf gs 1200 (met 21/18 velgen) en had bedacht om de mitas terra force ef (yellow) er onder te gooien. Heeft iemand ervaring met deze banden of raden jullie andere aan? Liefst wel echte offroad banden.
En even uitzoeken waar bandenzaken zitten en vast bellen om ze wat op voorraad te laten leggen.
Of ga je maar een kort stukje doen?
Je fiets weegt 250+ kg volbloed noppen brand je weg voor je dr erg in hebt. De TKC 80 doe ik met m'n 990 (toch 50+kg lichter dan een GS) max 4000km mee als ik me gedraag. Een echte nop hield die afstand op m'n 80cc brommertje al niet uit. Die reed ze in 2000 km schoon kaal.

Op m'n 250 2T heb ik momenteel een Mitas C02 achterop die het bewonderingswaardig lang uit houdt. Misschien iets om naar te kijken.
In enduro banden kun je ook vaak kiezen uit de compound, soft, medium, hard enz. Zorg dat je de hardste van het hardste pakt.

Als je zelf banden kunt omleggen zou ik voorstellen een naar een crossszaak te gaan en om een paar afgedankte banden te vragen. Die gooit men er soms al af als de scherpe rand dr af is. Gewoon eens 2 rijdagen pakken en kijken of die slijtage voor jou acceptabel is.

Hou er ook rekening mee dat jouw motor gewoon echt zwaar is. Als je door de bocht gaat vouwen vooral de zij nopjes op de voorband erg om. Die kunnen er gewoon af scheuren. Lukt zelfs met een 110 kg machine. Is niet dat je gelijk op je plaat ligt, maar dan rij je toch niet lekker meer.
IMG_20211013_115436.jpg
 
E07+ is wel wat stug (met reden idd), maar het is mij toch gelukt om 'm met korte alu lepeltjes om de velgen te leggen hoor.
Het is even worstelen en vooral genoeg zeep gebruiken (en de juiste techniek gebruiken), maar zou me daar niet meteen heel veel zorgen om maken.
Gisteren de E07+ achterband gedemonteerd. Manmanman. Ik kreeg de bead gewoon niet gebroken. Wat een onding.
Het opleggen is tot daaraan toe, maar eraf krijgen was nog even next level.... Misschien ga ik toch eens een andere band proberen.

Inmiddels een Mitas Terra Force R erop gelepeld, de komende tijd staat in het teken van asfalt tripjes.

Nou morgenavond het voorwiel nog en het setje balanceren.
 
Gisteren de E07+ achterband gedemonteerd. Manmanman. Ik kreeg de bead gewoon niet gebroken. Wat een onding.
Het opleggen is tot daaraan toe, maar eraf krijgen was nog even next level.... Misschien ga ik toch eens een andere band proberen.

Inmiddels een Mitas Terra Force R erop gelepeld, de komende tijd staat in het teken van asfalt tripjes.

Nou morgenavond het voorwiel nog en het setje balanceren.
Die bead breken kan vrij makkelijk. Als er een extra motor in de buurt in. Zijstandaard er op en laten zakken, al dan niet met een handje hulp :t
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Die bead breken kan vrij makkelijk. Als er een extra motor in de buurt in. Zijstandaard er op en laten zakken, al dan niet met een handje hulp :t

Ik heb alleen een CB350f staan, die weegt niks :z. Verder heb ik zo'n set motion pro bead breakers. Maar het vork-deel gleed steeds iets weg van de bead, waardoor ik de bead net niet het extra zetje kon geven.
Uiteindelijk heb ik de bankschroef gebruikt en de hele band geplet. Dat kan uiteraard alleen als de band niet hergebruikt hoeft te worden.
 
Ik heb alleen een CB350f staan, die weegt niks :z. Verder heb ik zo'n set motion pro bead breakers. Maar het vork-deel gleed steeds iets weg van de bead, waardoor ik de bead net niet het extra zetje kon geven.
Uiteindelijk heb ik de bankschroef gebruikt en de hele band geplet. Dat kan uiteraard alleen als de band niet hergebruikt hoeft te worden.
Die weegt toch ook 160+kg? Als jij dan ook nog aan die motor trekt/hangt zou je m echt wel los moeten kunnen krijgen.

Ook een mooi trucje om vast te kunnen voor langs de kant van de weg.
 
Nou dat het over banden gaat durf ik mijn vraag hier ook te stellen. Ga over iets meer dan een maand samen met een maat de tet in engeland rijden. Ik rij zelf gs 1200 (met 21/18 velgen) en had bedacht om de mitas terra force ef (yellow) er onder te gooien. Heeft iemand ervaring met deze banden of raden jullie andere aan? Liefst wel echte offroad banden.
Het gaat hier alleen maar over banden. TET gerelateerde zaken worden nu in het grote bandentopic besproken.

 
Die mitas terra force is er in geel en groen. Groen is zacht en geel is hard. Neem de harde. Ga zo'n 1200 kilometer doen (Great Western Trail) maakt me niet uit als dan de banden af zijn.
Voor de moeilijkheidsgraad is het inderdaad net wat je kan. Een beetje uitdaging is wel gewenst en zie soms ook wel mensen worstelen op lichte enduro's en dan rij ik ze voorbij op de 1200 en vraag me af wat ze in godsnaam aan het doen zijn.
Zat zelf mogelijk nog te twijfelen over een mitas stoneking.
 
En even uitzoeken waar bandenzaken zitten en vast bellen om ze wat op voorraad te laten leggen.
Of ga je maar een kort stukje doen?
Je fiets weegt 250+ kg volbloed noppen brand je weg voor je dr erg in hebt. De TKC 80 doe ik met m'n 990 (toch 50+kg lichter dan een GS) max 4000km mee als ik me gedraag. Een echte nop hield die afstand op m'n 80cc brommertje al niet uit. Die reed ze in 2000 km schoon kaal.

Op m'n 250 2T heb ik momenteel een Mitas C02 achterop die het bewonderingswaardig lang uit houdt. Misschien iets om naar te kijken.
In enduro banden kun je ook vaak kiezen uit de compound, soft, medium, hard enz. Zorg dat je de hardste van het hardste pakt.

Als je zelf banden kunt omleggen zou ik voorstellen een naar een crossszaak te gaan en om een paar afgedankte banden te vragen. Die gooit men er soms al af als de scherpe rand dr af is. Gewoon eens 2 rijdagen pakken en kijken of die slijtage voor jou acceptabel is.

Hou er ook rekening mee dat jouw motor gewoon echt zwaar is. Als je door de bocht gaat vouwen vooral de zij nopjes op de voorband erg om. Die kunnen er gewoon af scheuren. Lukt zelfs met een 110 kg machine. Is niet dat je gelijk op je plaat ligt, maar dan rij je toch niet lekker meer.
Bekijk bijlage 1761676
Heb trouwens dit al gedaan. Heb een setje volle noppen (michelin dacht ik) er onder en de grip wordt echt stukken beter.
Ook valt me tot nou toe de slijtage nog mee en de noppen scheuren ook nog niet af.
Moet wel zeggen dat ik met noppenbanden op verharde wegen ook als een oma rij om de banden wat goed te houden.
Ook zet ik de bandenspanning wel redelijk hoog omdat ik op zo'n grote zware machine rij. Heb hem nou op 2 bar staan. Groot verschil met de enduro. Daar heb ik hem op 0,7 bar staan.
 
Heb trouwens dit al gedaan. Heb een setje volle noppen (michelin dacht ik) er onder en de grip wordt echt stukken beter.
Ook valt me tot nou toe de slijtage nog mee en de noppen scheuren ook nog niet af.
Moet wel zeggen dat ik met noppenbanden op verharde wegen ook als een oma rij om de banden wat goed te houden.
Ook zet ik de bandenspanning wel redelijk hoog omdat ik op zo'n grote zware machine rij. Heb hem nou op 2 bar staan. Groot verschil met de enduro. Daar heb ik hem op 0,7 bar staan.
Hoeveel km doe je met die michelins op de GS?
 
Mijn Guzzi staat op Bridgestone Adventurecross AX41's voor en achter.
Achter nog bijna 7mm profiel in het midden van het loopvlak.
Geen idee wat de profiel diepte bij nieuw was?
Edit: 9,5mm vind ik net online.
Ook niet echt een idee hoe lang ze er al opliggen?? :?:o

Over ruim 2 weken ga ik voor een mid week naar Frankrijk om daar TET te gaan rijden
Dag 1 snelweg daar heen +/-600km.
Zet de achter band bij vertrek gewoon op 2,8 bar of zo.
Heb nog 2 zo goed als nieuwe TKC 80's achterbanden en 1 voorband daarvan liggen.
Denk dat bij terugkomst in ieder geval de achterband aan vervanging toe is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan