Het TET (TransEuroTrail) topic

Dat al dan niet plat leggen ligt natuurlijk wel aan hoe vaardig je hebt. Ik heb nog niet zoveel kilometers offroad gemaakt en moet dan ook eerlijk bekennen dat ik hem vaak genoeg plat leg.

Zie hier het eerste stukje van de Belgische TET. Ik heb hem daar in 300 meter 3 keer neergelegd. Na 3 keer oprapen bij een buitentemperatuur van 30 graden was ik echt helemaal doorweekt en gesloopt. Nadat ik hem uit het mullezand gekregen had heb ik eerst nog een half uur bij staan komen.

Nou ben ik best fit (vind ik zelf) maar niet heel groot of sterk, dus ik vind zo'n motor best zwaar :+

Bekijk bijlage 1420317

Het pad lijkt niet zo heel spannend, maar met welke snelheid wordt zoiets genomen?
 
Niet te zwaar voor de TET?
Ben benieuwd naar je verslag, heb 'm nog niet gedaan ben nog de juiste bike aan het uitzoeken..

Er is niet echt een crosser nodig om het Nederlands deel van de TET te kunnen rijden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel grote delen van het mulle zand heb overgeslagen met de Innova. Er lopen vaak fietspaden langs die ik dan toch (deels) prefereer. Het is maar een lichte fiets van zo'n 95 kg dus het is best goed te doen maar ik vind zo'n zandbak geen lol aan en bovendien zeer zwaar voor de motor waardoor de ketting als een malle slijt. ( behalve bij de innova want die heeft een dichte kettingkast ;) )
 
Ik heb echt helemaal geen idee.
Ik ben nog niet zo gek lang begonnen met dat offroad rijden en voorlopig oefen ik mij nog suf op een flinke lap grond met een groot deel mul zand, heuvels, grasland en modder.

Maar de plannen voor het weekend liggen nog niet vast. Misschien ga ik wel in Brabant 2 routes afwerken.
Wellicht is het ook wel leuk om de TET met zn 2en te rijden. Ik moet dan nog wel iemand zien te vinden haha.
Stukken in brabant ben ik ook wel voor te porren!

In mul zand moet je het gas erop houden..

Je hebt echter te weinig vingers ( noppen) op de voorband.
Mul zand moet je ook rustig aan leren. Kun je niet meteen met 50 in klappen.Dan gaat het mis.
 
Met de juiste banden niet..
Wel als je nog onervaren bent. Je gaat hoe dan ook een keer onderuit op zand, en dat kun je beter met 20 doen dan met 50.

Het is wel zo dat een beetje vaart erin en wat gas erbij veel helpt. Maar doe dat niet meteen.
 
Het pad lijkt niet zo heel spannend, maar met welke snelheid wordt zoiets genomen?

T lekkerste is als je met een beetje snelheid rijd door t zand zegmaar 50, dan graven je wielen zich minder in. Ik denk dat ik hier iets van 20 reed, valt heel erg mee dus.

En t klopt dat het er niet zo spannend uit ziet, maar het zand was heel erg mul, eigenlijk was het meer een soort heel fijn stof. Veel fijner dan strandzand. Dit maakt dat ik het erg moeilijk vind rijden.

Omdat er zwaar landbouwverkeer over de weg gegaan is heb je twee diepe geulen waar je in zal moeten blijven, want als je over de middelste bult zou willen krijg je dus iets zoals op de foto. Zoals je kan zien aan t spoor wil je motor best wel slingeren bij z'n baan zoeken heb je door de geulen daar maar beperkt ruimte voor. Dus ik vond het veel moeilijker rijden dan het eruit zag. Zeker met de 21 kg bagage die ik mee had.
 
Ik vond het optillen eigenlijk nooit een probleem, top fit ben ik niet, en met mijn 1.83 ook geen reus. Techniek is het meer.

Wij hadden aluminium koffers, scheelt ook een hoop met optillen!

Ja bij mij lag hij helemaal plat. Dat eerste stuk is absoluut t zwaarst, na een paar graden is het wel te doen. En t nadeel is dat hoe hij hier in de geul lag je bijna niet bij iets kon komen dat je vast kon houden en dat je zelf al veel hoger staat dan de motor.
 
In mul zand moet je het gas erop houden..

Je hebt echter te weinig vingers ( noppen) op de voorband.

En klopt heb niet bepaald de juiste banden hiervoor, maar aangezien ik er ook woon-werk op rij en dat toch de meeste kilometers zijn, zie ik toch af van een echte noppenband.

Het stuk hiervoor was prima te rijden, dat was eigenlijk meer een hard grindpad. Ik had al m'n twijfels toen ik t zandpad zag, maar ben er toch maar in gereden met de gedachte: ik zie wel hoever ik kom. (niet ver dus :+)
 
Dat al dan niet plat leggen ligt natuurlijk wel aan hoe vaardig je hebt. Ik heb nog niet zoveel kilometers offroad gemaakt en moet dan ook eerlijk bekennen dat ik hem vaak genoeg plat leg.

Zie hier het eerste stukje van de Belgische TET. Ik heb hem daar in 300 meter 3 keer neergelegd. Na 3 keer oprapen bij een buitentemperatuur van 30 graden was ik echt helemaal doorweekt en gesloopt. Nadat ik hem uit het mullezand gekregen had heb ik eerst nog een half uur bij staan komen.

Nou ben ik best fit (vind ik zelf) maar niet heel groot of sterk, dus ik vind zo'n motor best zwaar :+

Bekijk bijlage 1420317
Je bagagegewicht zit ook heel hoog, daar valt nog wel wat te halen.
Zowel om overeind te blijven als dat weer te komen.

Een 5L volle jerrycan op de topkoffer plek had meer effect dan de zijkoffers van 20 kg vond ik.

Die banden zijn nog best oke trouwens.
 
Weet iemand van jullie misschien waar een CRF250L ( OF R ) demo staat voor een proefrit?
Gisteren heb ik een proefrit gedaan op een CRF450L en de CRF250L en R in het echt bekeken.
 
Wat vindt je van een WR250R dan? :9

Heb jij die?
Wel naar gekeken en voor alleen off-road te gek natuurlijk maar niet geschikt voor onroad en ik wil in de stad en omgeving en langere afstanden ( geen/heel weinig snelweg) mee kunnen rijden.
Daarnaast iedere 1000km olie vervangen maakt 'm net als de CRF450L "ongeschikt" voor langere trips zoals de TET in het buitenland.

Heb ook naar de SWM RS 500R gekeken maar heeft dezelfde nadelen natuurlijk en is eigenlijk KTM/Husq en dat wil ik niet want heeft een slechte reputatie qua betrouwbaarheid dus die gok neem ik niet.

Heb wat twijfels over het lage aantal pk's vd CRF250L op de weg maar heeft als plussen dat ie erg betrouwbaar is, grote onderhouds-intervallen, kan een grotere ( Acerbis) benzine tank op/in, is speciaal aangepast voor de weg en schijnt redelijk trillingsvrij te zijn.
 
Heb jij die?
Wel naar gekeken en voor alleen off-road te gek natuurlijk maar niet geschikt voor onroad en ik wil in de stad en omgeving en langere afstanden ( geen/heel weinig snelweg) mee kunnen rijden.
Daarnaast iedere 1000km olie vervangen maakt 'm net als de CRF450L "ongeschikt" voor langere trips zoals de TET in het buitenland.

Heb ook naar de SWM RS 500R gekeken maar heeft dezelfde nadelen natuurlijk en is eigenlijk KTM/Husq en dat wil ik niet want heeft een slechte reputatie qua betrouwbaarheid dus die gok neem ik niet.

Heb wat twijfels over het lage aantal pk's vd CRF250L op de weg maar heeft als plussen dat ie erg betrouwbaar is, grote onderhouds-intervallen, kan een grotere ( Acerbis) benzine tank op/in, is speciaal aangepast voor de weg en schijnt redelijk trillingsvrij te zijn.
Ja, en te koop (zie ondertitel :) )

De WR250R (niet de F!) is het betere broertje van de CRF250L. Olieinterval van 5000km, is vaker dan de CRF250L maar is zeker wel goed te doen. Kleppen stellen hoeft pas om de 42.000 kilometer (!). Heb er ook een grotere tank op zitten. Snelweg gaat er op zich prima mee alleen de huidige banden die ik erop heb zitten zijn er niet geweldig voor (Michelin T63, hebben wel behoorlijk veel grip zowel op straat als in het zand). Maar misschien zijn de banden ook wel ingezakt ofzo, vorige eigenaar gebruikte de motor alleen op vakantie in Spanje. Motor zelf is behoorlijk trillingsvrij. Zit ook nog een kortere vertanding op dus hij is behoorlijk vlot onder de 100.

Ding is echt makkelijk in het zand, ook jumps hoef je niet bang voor te zijn (CRF250L schijnt wat te soft te zijn als je wat zwaarder bent). Ben zelf toch meer van het zandpadje meepikken als ik het tegenkom i.p.v. een offroad route volgen met lastige obstakels vandaar dat ik hem verkoop.

Van mij mag je trouwens ook nog wel een zandpad over als je serieus interesse hebt. ;)
 
Ik heb op Google Maps de route vanaf amsterdam bekeken naar volgens mij is alles over de weg of heb ik een stuk gemist? Het is wel mooi rijden maar niet de bedoeling.
Volgende week zaterdag of zondag wil ik een stuk rijden
 
Ik heb op Google Maps de route vanaf amsterdam bekeken naar volgens mij is alles over de weg of heb ik een stuk gemist? Het is wel mooi rijden maar niet de bedoeling.
Volgende week zaterdag of zondag wil ik een stuk rijden

Klopt, de route uit IJmuiden is geheel verhard. Het dient als een verbindingsroute. Als je offroad wilt rijden moet je de route van noord naar zuid rijden.
Dat is echter redelijk ver weg als je in het westen van het land woont :/.
 
Ja, en te koop (zie ondertitel :) )

De WR250R (niet de F!) is het betere broertje van de CRF250L. Olieinterval van 5000km, is vaker dan de CRF250L maar is zeker wel goed te doen. Kleppen stellen hoeft pas om de 42.000 kilometer (!). Heb er ook een grotere tank op zitten. Snelweg gaat er op zich prima mee alleen de huidige banden die ik erop heb zitten zijn er niet geweldig voor (Michelin T63, hebben wel behoorlijk veel grip zowel op straat als in het zand). Maar misschien zijn de banden ook wel ingezakt ofzo, vorige eigenaar gebruikte de motor alleen op vakantie in Spanje. Motor zelf is behoorlijk trillingsvrij. Zit ook nog een kortere vertanding op dus hij is behoorlijk vlot onder de 100.

Ding is echt makkelijk in het zand, ook jumps hoef je niet bang voor te zijn (CRF250L schijnt wat te soft te zijn als je wat zwaarder bent). Ben zelf toch meer van het zandpadje meepikken als ik het tegenkom i.p.v. een offroad route volgen met lastige obstakels vandaar dat ik hem verkoop.

Van mij mag je trouwens ook nog wel een zandpad over als je serieus interesse hebt. ;)

Interessant, ga er over nadenken..
 
Dat is jammer, dan moet ik maar opzoek naar stukjes off road in noord Holland.
legaal gaat dat heel lastig worden, maar Noord Holland kent genoeg brede bermen, dijkkanten, taluds, mountainbike- en paardrijpaden waar je terecht kan. En er is natuurlijk dat prachtige zandpad vanaf Den Helder naar het zuiden.
 
Wij dachten er aan om m in 2 dagen te doen. Ik woon net iets over de helft van zuid naar noord.

Denken jullie dat dit goed te doen is op 2 Adv motoren?
Afgelopen weekend heb ik hem gereden met een groep anderen. Ik denk zelfs dat de route zelf met de huidige droge omstandigheden in 1 dag te doen is voor een ervaren rijden (en dat wil ik volgend jaar ook proberen). In de zomer bij het ochtendgloren vertrekken en tijdens het tanken een krentenbolletje eten, verder alleen maar rijden.
In twee dagen moet je dus wel lukken, als je niet te veel stopt voor koffie en foto's. Het noordelijke deel is vrij saai en kan heel snel. Het stuk vanaf Nijmegen biedt wat meer uitdaging.
 
Klopt, de route uit IJmuiden is geheel verhard. Het dient als een verbindingsroute. Als je offroad wilt rijden moet je de route van noord naar zuid rijden.
Dat is echter redelijk ver weg als je in het westen van het land woont :/.

In de buurt van Enschede ook het stuk op google maps bekeken maar tot nu toe alleen maar verharde wegen gezien. Mis ik iets?
 
Terug
Bovenaan Onderaan