Het TET (TransEuroTrail) topic

Waarom zou je crashbars monteren?

Het plaatwerk ziet er MX achtig uit en zit zo diep naar binnen dat het stuur de grotendeels impact wel pakt.
In NL is het toch vooral zand, daar doen je valbeugels niet zo gek veel mee, behalve je helpen verder weg te zakken.
Ik heb bij mijn 990 waar het plaatwerk veel verder naar buiten zit de crashbars zelfs verwijderd. Leverde mee schade dat bescherming op.

Skidplate zou ik wel doen. Kleine steentjes gaan als als kogels richting je blok.
Valbeugels zijn wel handig, al is het niet om de val op te vangen, maar wel om hem weer op te rapen als ie al ligt.
 
Waarom zou je crashbars monteren?

Het plaatwerk ziet er MX achtig uit en zit zo diep naar binnen dat het stuur de grotendeels impact wel pakt.
In NL is het toch vooral zand, daar doen je valbeugels niet zo gek veel mee, behalve je helpen verder weg te zakken.
Ik heb bij mijn 990 waar het plaatwerk veel verder naar buiten zit de crashbars zelfs verwijderd. Leverde mee schade dat bescherming op.

Skidplate zou ik wel doen. Kleine steentjes gaan als als kogels richting je blok.

Daar heb je wel een punt, echter wil ik niet binnen Nederland rijden.
De bedoeling is op met dit apparaat naar Albanië en evt Istanboel te rijden.
Het plastic van de NX250 ligt ook niet voor het oprapen.
 
Valbeugels zijn wel handig, al is het niet om de val op te vangen, maar wel om hem weer op te rapen als ie al ligt.

Op zo'n lichte fiets?

Na mijn tripje naar Marokko en terug (waarvan veel op de TET) heb ik juist de valbeulgels er af gehaald. Val je bij iets meer snelheid dan happen ze en gaan ze de motor katapulteren. Als het plaatwerk zo buigzaam is als het lijkt zou ik het daar mee doen.
Leg de fiets sowieso eens plat en kijk wat er echt raakt. Eventueel metalen (kern) handkappen op het einde van stuurgewichtjes plaatsen zodat de kappen de grond volledig niet raken.
 
Op zo'n lichte fiets?

Na mijn tripje naar Marokko en terug (waarvan veel op de TET) heb ik juist de valbeulgels er af gehaald. Val je bij iets meer snelheid dan happen ze en gaan ze de motor katapulteren. Als het plaatwerk zo buigzaam is als het lijkt zou ik het daar mee doen.
Leg de fiets sowieso eens plat en kijk wat er echt raakt. Eventueel metalen (kern) handkappen op het einde van stuurgewichtjes plaatsen zodat de kappen de grond volledig niet raken.
Jep, Ik heb ze ook op mn XT600. Vind ze wel handig als extra handvat zegmaar. Daarnaast op lange saai stukken rechtdoor zet ik nog wel eens mn voeten erop. Kun je eens wat anders gaan zitten.
 
Het kofferrek gebruik ik wel als handvat, maar valbeugels vooraan als handvat?

Dit is toch een Dominator 250? Ik zou gebruik maken van het feit dat het een lichte fiets is met weinig vermogen.
De crashes zullen op relatief lage snelheid zijn + er komt geen 200+ kg op het materiaal drukken.

De tanks die rondom in de valbeugels zitten wegen al 180+ kg om mee te beginnen en hebben het vermogen om in een niet uitgedachte polsbeweging in luttele seconden naar snelheden te teleporteren waarop je niet wilt crashen.
 
Op mijn eigen (te grote, zware, sterke) motor heb ik al eens de passagier mogen uithangen toen ik van de footpeg gleed. Uit reflex greep ik meer aan het stuur, waardoor ik meer gas gaf, waardoor ik naar achter getrokken werd en nog meer gas gaf. Dan vliegt 220 kg met een leuk stukje op de 100 over een mul zandpad.
Gelukkig alles goed afgelopen, maar daar had ik zelf weinig hand in.

Dit zal met een Dominator 250 niet gebeuren.
 
Het kofferrek gebruik ik wel als handvat, maar valbeugels vooraan als handvat?

Jep, het is wel eens handig geweest. Stukkie waar ik zo vast zat in de blub. Vriend van mij pakte de valbeugels vast waarmee we hem weer er door kregen.
 
Ik ben zelf ook niet zo van de valbeugels, die richten bij een stevige valpartij soms meer schade aan dan dat ze voorkomen. Mijn motor heeft al de nodige keren op de grond gelegen zonder valbeugels, en de schade is nihil. Af en toe sneuvelt er een handkap, maar dat voorkom je toch niet met een valbeugel. Wat kleine krasjes op een kap her en der, maar daar lig ik niet wakker van.
 
Op mijn Transalp zaten toen valbeugels en daar was ik wel blij mee. Door de beugels lag de motor nooit helemaal plat op de grond, dat scheelde met optillen een hoop, maar je kwam ook nooit met mijn been klem te zitten oid. Met mijn XR600 een paar keer plat gegaan en toen zat mijn been klem tussen motor en de grond, dat was flink wat gekloot om weer op te staan en dan had ik de mazzel dat een XR ook niet echt zwaar is.
 
nu zit ik met het volgende,

Momenteel heb ik trail wings tw40 of tw42 banden gemonteerd.
Voor ik vertrek zal er een nieuwe achterband op gaan.
Ik twijfel tussen weer een tw40/42 of een tw202.
Heeft een van jullie ervaring met de tw202.
- hoe zijn ze offroad tov tw42?
- hoe lang is verwacht dat ze mee gaan?
- hoe gedragen ze zich op asfalt?
 
De TW's heb ik sowieso 0 ervaring mee. Ik weet wel dat als jij K60 plaats je de motor wss met goede banden verkoopt. Heeft onze 300 al meer dan 10000 km mee gedaan.
 
Ik heb destijds bij een particulier laten spaken. Was €60 incl spaken, wel 11 jaar geleden inmiddels. Zal nu rond de €100 zitten denk ik. En even een velgrand, maar die kan van vanalles komen. Niet eens een heel gek idee lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Aii, 16" is wel een lastige maat.
Is het een optie om daar een 17", of liever nog, 18" velgrand om te laten spaken? Dan gaat er een wereld voor je open qua bandenkeuze.
Ik heb zelf ook een 250 dominator met maar keuze uit een paar banden. Dat spaken met een grotere velg is een goed idee. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Zeker een groter voorwiel is welkom!
 
Ik ben uiteindelijk gegaan voor trailwing tw40 achter en een Shinko 244 voor.
Ik denk dat ik er meer aan een wat meer enduro achtige voorband heb dan de trailwing
 
Middag Heren en Dames,

Wat zijn de prettige Iphone navigatie apps voor TET?

De meest gebruikte ( die goed werken ) staan allemaal op de site.
Welke jij het beste vind is natuurlijk persoonlijk.
Er is ook een TET app maar nog niet voor iOS helaas.

 
De meest gebruikte ( die goed werken ) staan allemaal op de site.
Welke jij het beste vind is natuurlijk persoonlijk.
Er is ook een TET app maar nog niet voor iOS helaas.


Ik heb er toch echt eentje op mijn telefoon staan.
Samen met OsmAnd.
 
OsmAnd werkt perfect en gratis bij max 6-7 kaarten downloaden (beetje verneukeratief, Duitsland beslaat meerdere kaarten) maar NL is gewoon één kaart. Mocht je tevreden zijn koop je voor 5/10 euro de hele app en kun je downloaden wat je wilt :Y

Je kunt hem naar je eigen zin aanpassen en ook meerdere kaartstijlen kiezen. Ik gebruik hem op mijn tablet op de KTM.

GH010267_1577398727815_high.jpg
GH010270_1577139967425_high.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan