Het TET (TransEuroTrail) topic

Hier nog een rookie! 13-17 juni zou ik wat stukjes TET willen proberen :) Heb veel weg- (en wat circuit-) ervaring, maar ernaast echt nauwelijks.
Woon in Gouda, dus zal dan met de motor op de aanhanger eerst richting zuid/oost rijden. Heb een DRZ400S gekocht, eigenlijk hiervoor zo ongeveer.

Als jij (of een andere lezer) ook een van die dagen tijd hebt, stuur dan even een PB'tje, misschien leuk om samen te gaan :)
Hoi Arend, ik lees je berichtje nu pas, sorry. Ik ben meestal wel in voor een ritje als ik het een beetje op tijd weet. Ik zal wat beter gaan opletten op het forum.
 
Ik ben van plan ~2 augustus tot 15 augustus een deel van de Franse en/of Noord-Italiaanse TET te doen. Ik rij een Yamaha XT660Z Tenere en geef de voorkeur aan de kleine municipal campings of wildkamperen. Iemand die het leuk vindt om een (deel) samen te rijden?

Klikt het dan hebben we een gezellig reis, klikt het niet dan gaan we elk onze eigen weg.

Om een beeld van mezelf te geven:
 
Ook wij zijn optioneel nog op zoek naar een reisgenoot.
Wij gaan nu met 3 personen, Madame, ik en een kameraad van ons. 3 is echter wel een beetje een rot getal, al helemaal als er een stel bij zit natuurlijk.
We zijn 3 midden tot eind twintigers. Een stel lompe donders bij elkaar.

Het idee is naar Zweden (en Noorwegen mits de Corona het toelaat).
Plan B zou de Poolse TET zijn.
Vanaf 25/26 juli tot ca 15 augustus.

Onze motoren die mee gaan zijn de 990 Adventure, de Versys 300 en de 790 Adventure R.
Onze ervaring verschilt wat. Madame en ik hebben natuurlijk aardig wat TET gereden, een beetje cross/OTR ervaring enz. Onze kameraad rijdt ook al goed 8 jaar motor, maar vooral straat. TET NL had hij echter totaal geen moeite mee op een Funduro.

We gaan de gehele periode ''wildkamperen'' met waarschijnlijk enkele dagen op campings of in Hytter.
De route zal voor het overgrote deel TET zijn, met wat uitstapjes en hier en daar misschien een stukje hiken/klimmen.

Lijkt het je wat om met ons op stap te gaan, stuur maar een PB!
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Iemand hier ervaring met het noord oostelijke deel TET in Frankrijk? Is at een beetje te doen met een wat zwaardere allroad?
 
Toch nog een setje K60 Scout's kunnen scoren voor zowel m'n vriendin als mij.
Zijn blijkbaar weer volop leverbaar overal!

Ik ga ze er eens met de hand met bandenlepels opleggen.
Voorop zal weinig moeite kosten, achterop is wel ietswat stug, maar ook 150 breed dus zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Sterker nog, ik ga die van madame minstens 2x doen.
We gaan met 2 motoren met 18-21 en die van haar is 17-19. Nou wil ik daar eens andere binnenbanden in doen, 18 achterop en 18 en 21 voorop er in stoppen en eens een rondje rijden. Als dat een voldoende scoort gaan er alleen een 18 en een 21 mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ben benieuwd of je ze er met de hand op krijgt, taaie rakkers zijn ‘t :/

ADBAA112-63F4-4F25-9FA7-13D46A2BF7EA.jpeg
 
Toch nog een setje K60 Scout's kunnen scoren voor zowel m'n vriendin als mij.
Zijn blijkbaar weer volop leverbaar overal!

Ik ga ze er eens met de hand met bandenlepels opleggen.
Voorop zal weinig moeite kosten, achterop is wel ietswat stug, maar ook 150 breed dus zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Sterker nog, ik ga die van madame minstens 2x doen.
We gaan met 2 motoren met 18-21 en die van haar is 17-19. Nou wil ik daar eens andere binnenbanden in doen, 18 achterop en 18 en 21 voorop er in stoppen en eens een rondje rijden. Als dat een voldoende scoort gaan er alleen een 18 en een 21 mee.
Ben benieuwd of je ze gemakkelijk erop legt. Zelf wou ik voor de TCK80 gaan, maar ben benieuwd naar je ervaring.
 
Ben benieuwd of je ze gemakkelijk erop legt. Zelf wou ik voor de TCK80 gaan, maar ben benieuwd naar je ervaring.
Vond ik echt een beroerde band op de 990. Slijt veel te hard voor deze trip, kan m dan 3x wisselen onderweg. Lost ook erg slecht modder, stuk minder goed dan de K60.
En we gaan naar Scandinavië, schijnt vooral gravel enz te zijn, is een echte nop ook niet nodig.
 
Vond ik echt een beroerde band op de 990. Slijt veel te hard voor deze trip, kan m dan 3x wisselen onderweg. Lost ook erg slecht modder, stuk minder goed dan de K60.
En we gaan naar Scandinavië, schijnt vooral gravel enz te zijn, is een echte nop ook niet nodig.
Ik heb gelezen dat sommige toch wel 10K miles met de band kunnen doen. En anders zal ik halverwege een andere moeten kopen.

Ik ben van plan om deze route te gaan rijden:
1625126394001.png

Voornamelijk TET-routes met off-road stukken ertussen van Wikiloc. 10000 km 16 landen. Misschien wat ambitieus, maar ik kan altijd eerder terug richting huis. Ik kan minimaal 1 a 2 maanden voor deze reis inplannen, dit lijkt mij tijd genoeg.
 
Achter op de aanhanger doe ik wel 10.000 miles. Achter op de 990 gaat hij ca 3.000 a 4.000 km mee totdat hij dusdanig versleten is dat hij zelfs in droog zand een stuk minder brengt dan een All-road band bij dezelfde km stand. Denk dat ik hem dan in 5 a 6K volkomen glad zou rijden.
Nou lust een 990 ook wel graag banden en ben ik een redelijk stevige gas gever, maar dan nog. De K60 is na 12K TET trip ong half op bij mij. Bij 15K ligt denk ik het punt dat ik hem voor de fijn zou wisselen, maar is dan nog niet nodig kwa wetgeving.

In droog zand is de TKC80 dan wel weer koning, heel mooi voorspelbare drift.

Edit:
Je gaat denk ik op de XR600R? Die zal wel een stuk zuiniger zijn op banden.

Ik zou die 2 maand er zeker voor pakken, 1 is wat krapjes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ambitieuze route om in 1 maand af te leggen, tenzij het allemaal gravelpaden zijn. Voor vakanties op asfalt vind ik 300 km/dag vaak al genoeg.
 
Achter op de aanhanger doe ik wel 10.000 miles. Achter op de 990 gaat hij ca 3.000 a 4.000 km mee totdat hij dusdanig versleten is dat hij zelfs in droog zand een stuk minder brengt dan een All-road band bij dezelfde km stand. Denk dat ik hem dan in 5 a 6K volkomen glad zou rijden.
Nou lust een 990 ook wel graag banden en ben ik een redelijk stevige gas gever, maar dan nog. De K60 is na 12K TET trip ong half op bij mij. Bij 15K ligt denk ik het punt dat ik hem voor de fijn zou wisselen, maar is dan nog niet nodig kwa wetgeving.

In droog zand is de TKC80 dan wel weer koning, heel mooi voorspelbare drift.

Edit:
Je gaat denk ik op de XR600R? Die zal wel een stuk zuiniger zijn op banden.

Ik zou die 2 maand er zeker voor pakken, 1 is wat krapjes.
Op de Transalp :), zelfde gewicht als de 990 alleen 50pk minder haha.

Ambitieuze route om in 1 maand af te leggen, tenzij het allemaal gravelpaden zijn. Voor vakanties op asfalt vind ik 300 km/dag vaak al genoeg.
Ja daarom ben van plan om minimaal 175km per dag in te plannen, 10K /175 =57dagen dus lijkt me prima te lukken. Maar ik denk stiekem dat op sommige stukken je al snel 500km in 2 dagen wegrijdt. En ik kan ook 3maanden weg, maakt eigenlijk allemaal niet uit.

Moet nog wel veel uitzoeken mbt tot de landen waar ik heen ga, kampeerspullen en motor wat upgrades geven voor vetrek. Wil begin Augustus vertrekken, en daarvoor de complete uitrusting op de Nederlandse TET uitproberen.
 
Ik heb gelezen dat sommige toch wel 10K miles met de band kunnen doen. En anders zal ik halverwege een andere moeten kopen.

Ik ben van plan om deze route te gaan rijden:
Bekijk bijlage 1649941
Voornamelijk TET-routes met off-road stukken ertussen van Wikiloc. 10000 km 16 landen. Misschien wat ambitieus, maar ik kan altijd eerder terug richting huis. Ik kan minimaal 1 a 2 maanden voor deze reis inplannen, dit lijkt mij tijd genoeg.
Wow geweldig !
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Op de Transalp :), zelfde gewicht als de 990 alleen 50pk minder haha.


Ja daarom ben van plan om minimaal 175km per dag in te plannen, 10K /175 =57dagen dus lijkt me prima te lukken. Maar ik denk stiekem dat op sommige stukken je al snel 500km in 2 dagen wegrijdt. En ik kan ook 3maanden weg, maakt eigenlijk allemaal niet uit.

Moet nog wel veel uitzoeken mbt tot de landen waar ik heen ga, kampeerspullen en motor wat upgrades geven voor vetrek. Wil begin Augustus vertrekken, en daarvoor de complete uitrusting op de Nederlandse TET uitproberen.

Transalp met wat beugels en ''normale'' kampeerspullen kon nog wel eens zwaarder zijn :9
En dat op een 120/130 (weet niet welke transalp je hebt) ipv een 150 bij mij achterop.

Houd in die tijd ook rekening met de dagen van 0 km. Er zitten in een werkweek niet voor niks 5 werkdagen. Een ''rustdag'' per week is toch best wel lekker. Dagje de kleren wassen, kettingkje spannen, de ''imperfecties'' van die week even aanpakken, die in willekeurige taal ''nog 1 biertje dan'' uitslapen... Als je tussendoor nog een keer banden wisselt moet je daar zo 2 a 3 dagen voor reserveren. Hier in NL zijn we gewend dat alles heel snel gaat. Eigenlijk overal behalve hier duurt bezorgen van t spul gewoon een paar dagen.

Ga je dus 2 maand (60 dagen). 60/7*6= 51 rijdagen. Voeg daar nog een stuk of 5 ''pechdagen'' bij zoals stormbuien, lekke band, banden wisselen, crash met gevolgschade enz. Buiten dat is het ook lekker af en toe de toerist uit te kunnen hangen, kost ook gewoon tijd. Dan kom je op 46 dagen. 10.000/46= 217km/dag. Is nog best flink op de TET, maar wel te doen. Het dubbele daarvan zou ik niet aan moeten denken op de TET met een zwaar bepakte motor voor 2 maanden lang.
Wat je zegt is trouwens wel waar, je kunt altijd terug. Je lust redelijk om NL heen dus een rechte streep terug is zo getrokken.

Verder erg vette trip natuurlijk!
 
Ze zijn niet zo stug als de Mitas E-09 Dakar maar ik vond het toch een aardige worsteling om ze met de hand te monteren.

Echt? Ik heb net een setje Mitas (e09 voor e07 achter) gekocht om te proberen of deze wel met de hand te doen zijn :X. Setje MT21 wat ik nog had liggen kreeg ik er prima op met de hand trouwens.
 
Die E-07 is een teringleier.
Zowel 17 en 18 achter, 19 en 21 voor, zonder uitzondering hufters om mee te werken.

Ik ga ze (alle 4) ergens in de komende 2 weker er af halen, maar leg de kniptang en zaag vast klaar.

Heb t al vaker gezegd, de K60 is daarbij een soepel fietsbandje _O-
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Het is een transalp uit 1989 de 600 versie dus:
1625140993998.png

Misschien dan toch TKC80 voorop en achter de Scout K60. Voorop slijten ze toch aanzienlijk minder en achterband houdt dan een flink rondje om de kerk ook vol :P

En inderdaad een rust dagje is ook wel lekker en die 217km lukt op flink wat stukken per dag denk ik wel. Veel delen van de TET-routes zijn ook gewoon over asfalt zag ik. En mocht het uitlopen ook geen probleem.

Ik vroeg mij trouwens af wat trekken jullie kwa kleding aan op de TET, ik heb een volledige cross uitrustig maar ik dacht zelf meer aan mijn toucan laarzen in combinatie met crossbroek en dan wel b.v. de revit offtrack als jas. Crosshelm lijkt mij ook niks i.v.m. regen dus dacht zelf meer aan zoiets. Die helm heeft een vizier wat dicht kan, dit lijkt mij stukken fijner op de snelweg en met regen?
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met het noord oostelijke deel TET in Frankrijk? Is at een beetje te doen met een wat zwaardere allroad?
Ja vorig jaar gereden op mijn toen bijna nieuwe Guzzi met de originele Ankee adventure bandjes.


Goed te doen, nou reed ik de route in September dus was het erg droog. Wat zeker met een zware fiets wel zal helpen.
Voor mij zonder enige echte off road ervaring toen was het goed te doen.
Veelal grind en harde zandpaden. Nergens echt uitdagend behalve het stukje waar ik hem op zijn kant liet vallen.
Dat was serieus stijl en ik mis de ervaring om dan te doen wat je moet doen en dat is een beetje vaart houden.

Ik heb sectie 13 gereden van Schengen richting Basel.
Dag 1 van Eindhoven via de snelweg naar Schengen -> daar de TET op en einde dag bij Nancy in Liverdun op camping Moselle overnacht.
Aanradertje: klein simpel en goedkoop restaurantje er bij, koude biertjes uit de koelkast, ontbijt te krijgen, ideale ligging.
Dag 2: van Liverdun naar Magnoncourt via de TET overnacht bij motorherberg La mouche
Dag 3: TET verder gevolgd tot ongeveer Hericourt. Toen was het tijd om de terugweg te starten. De zelfde dag nog over de weg compleet binnen door naar Obernai gereden.
Dag 4: snelweg naar huis.
 
Ik vroeg mij trouwens af wat trekken jullie kwa kleding aan op de TET, ik heb een volledige cross uitrustig maar ik dacht zelf meer aan mijn toucan laarzen in combinatie met crossbroek en dan wel b.v. de revit offtrack als jas. Crosshelm lijkt mij ook niks i.v.m. regen dus dacht zelf meer aan zoiets. Die helm heeft een vizier wat dicht kan, dit lijkt mij stukken fijner op de snelweg en met regen?
Ik rij meestal met een gewone goretex broek (Richa), een adventure goretex jas (3 lagen Rukka) en adventure laarzen (Forma).
Mijn helm is zoiets als je post. Op de snelweg prima tot 150km/u, daarboven trekt het teveel.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ik ben wat eigenwijs wat dat betreft, rijd op langere tripjes met mijn leren jas, kelvar jeans en met mijn revit Royale H2O boots.
Heb sinds dit jaar wel een setje Forma "cross laarzen" gekocht. Niet super comfortabel. Een meer daagse semi off road trip durf ik nog niet echt met ze aan.
Helm heb ik (afgezien van het potje voor in en om de stad) maar 1 en dat is een Scorpion exo tech flip over systeem helm.

Maar goed ik ben dan ook niet echt een crosser.. -O- :+
Als de Guzzi is gemaakt wil ik wel wat trainingen off road gaan volgen, en afhankelijk van hoe dat bevalt meer gear aan schaffen en misschien zelfs wel een meer off road gerichte fiets gaan opbouwen/in elkaar klussen.
Maar dan moet wel de Vespa plaats gaan maken en dat kan ik niet echt over mijn hart verkrijgen.
 
Die E-07 is een teringleier.
Zowel 17 en 18 achter, 19 en 21 voor, zonder uitzondering hufters om mee te werken.

Ik ga ze (alle 4) ergens in de komende 2 weker er af halen, maar leg de kniptang en zaag vast klaar.

Heb t al vaker gezegd, de K60 is daarbij een soepel fietsbandje _O-
Heb ook E07 achter. Had nog nooit eerder een band verwisseld en moet zeggen dat het best prima ging. Heb alleen 2 lepels.
Dit filmpje toen gebruikt


Ipv zo'n Bead Buddy heb ik gewoon mn knie gebruikt. Vooral de tip bij 6:52 hielp veel.
 
Jep, heb zelf ook de E07 om de 19 inch voorvelg gelegd en de E07+ om de achtervelg. Gemakkelijk was het niet, maar had niet het idee dat het moeilijker zal zijn dan andere banden. Echter kan ik dat nog niet echt zeggen, aangezien het ook voor mij de eerste keer was dat ik zelf banden verwissel. Toen ik er achter was hoe het moest zaten ze er vrij snel om. De meeste tijd ging zitten in het op de velg poppen. Om de een of andere reden wilde het laatste stukje maar niet. Heb bij beide banden erg vaak de lucht eruit gelaten, van de bead gedrukt om tot het onderste randje flink wat bandenvet te smeren. Uiteindelijk gingen ze er dan toch op. Als ik mijn uurloon moest tellen, stond ik dik in het rood, maar het is ook wel lekker als je het dan toch voor elkaar hebt gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan