Het TET (TransEuroTrail) topic

Vochtige toestand hier 8-)

2D6894A0-C58F-4BB8-BEB5-10210E15CA5B.jpeg
 
Zondagnamiddag 11 Juli ben ik vertrokken om de Zweedse TET te gaan rijden. Ben zo laat vertrokken omdat ik de nachtveerboot van Travemünde naar Malmö had geboekt welke om 01:00 vertrok.
ferry Travemünde - Malmö.JPG

De ochtend erop om 10:30 meerde de veerboot af in Malmö ik kon het avontuur beginnen. Omdat mijn tijd beperkt was, de boot terug had ik geboekt voor de 21e 's avonds, heb ik besloten het eerste stuk TET tot aan Jönköping voor het laatst te bewaren zodat ik die eventueel kon overslaan als ik uit de tijd dreigde te geraken. Dus maandagnamiddag via de grote wegen ter hoogte van Jönköping aangekomen nog een paar uur de eerste onverharde kilometers kunnen maken om me vervolgens te gaan oriënteren naar de eerste overnachting.
Vindskydd 1.JPG

Het plan was om zoveel mogelijk gebruik te maken van de POI's die deel uitmaken van het gpx bestand. Veelal zijn dat shelters (Vindskydd) midden in de natuur zodat je alleen maar een matje en slaapzak hoeft uit te rollen. Omdat met toenemende breedtegraad de dagen ook steeds langer werden ging ik op tijd slapen en vroeg weer uit de veren. Omdat ik ook geen vlogger/blogger ben en geen koffieverslaving heb had ik op die manier zo'n 9-10 uur "zadeltijd" waardoor ik flinke dagetappes (400-585 km) kon maken. Het gros van de Zweedse TET bestaat uit gravel waar je meestal vlot over heen kan. Is de gravel vers gestrooid dan is het een ander verhaal en is het tijd om te gaan staan.
gravel.JPG

Andere technische stukken bestaan meestal uit single tracks met keien, en een heel enkele keer zand, dat is echter heel sporadisch. De tweede shelter (met toilet!) lag aan een meer (noord van Charlottenberg) waarvan het water aangenaam van temperatuur was dus tijd om in bad te gaan en een wasje te doen. De overkant van het meertje was Noors territorium, was echt een genot om bij die shelter te ontspannen.
Vindskydd 2.JPG

Naarmate ik noordelijker kwam nam de muggendichtheid ook steeds verder toe en ben ik de tent meer gaan gebruiken om het aantal muggenbulten te beperken. Het gebied zuidelijk van Sveg daar zit ook een doorwading van een riviertje van een meter of 10 breed. Frazer heeft zich daar vorig jaar niet aan gewaagd en zo dacht ik er ook over. Aan deze kant was de oever natte klei en aan de overkant omgeploegde veen. Ook de waterstand was vrij hoog, zo’n 60-80 cm diep met een bedding van keien. Zeker gezien mijn gemonteerde Avon Trailriders absoluut een no-go, omrijden dus. Een eind verderop in die regio nog een beklimming van mul zand die wat moeilijker is als het bekende klimmetje bij Afferden (NL). Deze klim lukte mij overigens wel. Een paar Zweden waar ik even mee optrok lukte het niet met hun Metzeler Karoo 3's en vrij zware motoren (>1000 cc). Andere mooie uitdagingen kwamen in de buurt van Jokkmokk in de vorm van klimpartijen en zwaarder terrein waar soms even moest worden afgestapt voor een verkenning. Zeker als je alleen reist is dat wel handig want lostrekken van de motor lukt niet altijd in je eentje…
Jokkmokk.JPG

Zo’n 100 km voor het einde nog iets geks in de route, een in prima staat verkerende houten brug van een meter of 10 “in the middle of nowhere” was gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Een mij tegemoedkomende Duitser was er voor omgekeerd. Ik zei tegen hem, als je daar moeite mee hebt dan stap je toch af en neem je de brug te voet met de motor aan de hand? Nee, daar wou die niet van weten, daar kunnen sommige mensen (welke?) allergisch op reageren, gesloten is gesloten.
de omgekeerde Duitser.JPG

Op vrijdag de 16e voltooide ik de track in het Finse Muonio.
het noordelijkste punt.JPG

Terug gereden over de E4 richting Jönköping (1500 km) en onderweg nog een dag rust op een camping genomen. De 20e en de 21e had ik ruim de tijd om de laatste, in het begin overgeslagen, etappe te rijden richting Malmö. Nog geprobeerd de al geboekte terugvaart een dag naar voren te halen maar dar werd vrij duur. Omdat de meesten de route in noordelijke richting rijden en ik nu dus in zuidelijke richting reed kwam ik juist nu zo af en toe andere TET rijders tegen. Een paar leuke ontmoetingen; een paar Zweedse jongens van 17 met een A1 rijbewijs op een paar 125 cc 2 takt Yamaha’s. Zeg ik tegen een van de twee die een paar gympen aan had: “een paar motorlaarzen zou ook niet verkeerd zijn”. Antwoordde hij: “al ons geld geven we uit aan brandstof, die Yamaha’s zuipen nogal”. Een ander Zweeds stel die geïnspireerd was door Itchy Boots (Youtube vlogger), hij op een Honda CRF 300 Rally en zij op een Royal Enfield Himalayan en gestoken in een Revit outfit.
De 21e ’s avonds geëmbarkeerd op de veerboot en gisteren de 22e net na de middag weer thuis. Totaal 6000 km gereden.

Terugkijkend vond ik het een geweldig avontuur alleen de volgende keer tóch noppen eronder voor de verdwaalde modder en zand secties. In totaal daardoor twee keer de motor “neergelegd” zonder blessures of andere schade.
 
Laatst bewerkt:
Terugkijkend vond ik het een geweldig avontuur alleen de volgende keer tóch noppen eronder voor de verdwaalde modder en zand secties. In totaal daardoor twee keer de motor “neergelegd” zonder blessures of andere schade.
Wat voor banden reed je nu mee? Volledig straat of een allroad band?
 
Wat voor banden reed je nu mee? Volledig straat of een allroad band?
De Avon Trailrider AV53/54 wordt beschouwd als een 85/15 (straat/terrein) band. Op foto 1 zie je ongeveer wat voor profiel dat is. Heb dit toch aangedurfd naar aanleiding van Youtube filmpjes over deze route.
 
De Avon Trailrider AV53/54 wordt beschouwd als een 85/15 (straat/terrein) band. Op foto 1 zie je ongeveer wat voor profiel dat is. Heb dit toch aangedurfd naar aanleiding van Youtube filmpjes over deze route.
Volgend jaar hoop ik naar de Noordkaap te gaan en ook een stuk via de Zweedse TET te rijden. Goed om te horen dat het op een 85/15 band te doen is.
 
Toch wel een twijfel moment.
Alles ingepakt en de koffers nog maar half vol...
Alleen de 4e koffer van de kampeerspullen zit voor 90% vol: 3 persoons (2+) tent, 2 slaapzakken, 2 kussens. Maar die zit al aan de motor.
IMG_20210724_132735.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Met koffers offroad rijden is sowieso kut heb ik aan den lijve ondervonden.
Reed in mul zand en te weinig tractie om de snelheid vast te houden.
Uiteindelijk een voet op de grond moeten zetten en vervolgens komt je onderbeen onder de koffer.
Dan ben je blij als je crosslaarzen aan hebt en je been snel terug kan trekken.O-)
 
Met koffers offroad rijden is sowieso kut heb ik aan den lijve ondervonden.
Reed in mul zand en te weinig tractie om de snelheid vast te houden.
Uiteindelijk een voet op de grond moeten zetten en vervolgens komt je onderbeen onder de koffer.
Dan ben je blij als je crosslaarzen aan hebt en je been snel terug kan trekken.O-)
herkenbaar -O-
 
Met koffers offroad rijden is sowieso kut heb ik aan den lijve ondervonden.
Reed in mul zand en te weinig tractie om de snelheid vast te houden.
Uiteindelijk een voet op de grond moeten zetten en vervolgens komt je onderbeen onder de koffer.
Dan ben je blij als je crosslaarzen aan hebt en je been snel terug kan trekken.O-)
Vorig jaar een set Enduristan Monsoon 3 tassen aangeschaft, dikke aanrader!
 
Ola mede forum TET rijders,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en ik zit toch met een paar vraagjes. Ik wil graag eens een off road / TET route pakken. Nu heb ik al een setje mitas e07+ besteld voor mijn motor. Ik ven in het bezit van een r1200gs DOHC. Zijn er meerdere mensen die met een zware allroad de TET route pakken?

Ik heb de TET app gedownload en nu zag ik, ik woon in Zuid Limburg, dat er pas in Noord Limburg een TET route begint.
Kan iemand mij een beetje wegwijs maken hoe die app werkt?

Alvast bedankt!
 
Wat wil je weten?
Ik zou zeggen naar een punt rijden op de route en hem daar starten.
Ik gebruik zelf osmand voor de tet route. Ook beetje ingewikkelde app maar kan wel wat meer.
En de meeste mensen (waaronder ik) moeten verder rijden voor een punt op de route hoor ;)
Veel succes!
 
Ik gebruik Kurviger Pro. Via de TET app verwijst die me daar naar toe.
Misschien idd eens gaan proberen.
Al jeukt een lichtere motor wel voor dit soort werk. Ik heb mijn oog op een T700 laten vallen. Zou perfect zijn voor off en onroad. Maar ik twijfel nog.
 
Niet te veel nadenken en gewoon lekker gaan rijden. Doe rustig aan, leer hoe de motor aan voelt en inderdaad even zorgen dat je de route op de een of andere manier kunt zien. Daar zijn veel mogelijkheden voor, navigatiesystemen, maar ook apps op de telefoon. Iedereen zal daar een andere voorkeur bij hebben.

Op de weg gebruik ik voornamelijk TomTom GO, maar dat werkt niet goed met offroad rijden. De routes worden veranderd naar waar de wegen lopen volgens TomTom, terwijl je track wil behouden.
Voor de Nederlandse TET heb ik ook gebruik gemaakt van Google Maps Kaarten, waar je zelf een kaart en route kunt maken. Ook kun je hier GPX bestanden inladen. Die kaart kun je dan openen op je telefoon en het fijne van Google Maps is dat de kaart meebeweegt met je positie. Iets dat ik nog niet voor elkaar heb gekregen bij de TET app, anders was die ook uitstekend geweest om te gebruiken. Bij Google Maps is de maximale grootte voor GPX bestanden 5 mb, de grotere landen zoals Frankrijk en Italië werken hier dus niet mee. Workaround is het GPX bestand omzetten in een KML bestand.
Op aanraden van @Traffic Taurus ga ik de OsmAnd app proberen. De GPX bestand erin laden is in ieder geval al gelukt. Of het gaat lukken om de TET met gesproken begeleiding te rijden moet ik nog even uitzoeken. De app ziet de TET als één routen, waardoor het navigeren ook meteen voor de hele route is. Ik hoop dat nog te kunnen opdelen in bijvoorbeeld de verschillende secties. Lijkt mij iets praktischer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan