Het TET (TransEuroTrail) topic

Nope, gewoon gaan rijden. Alleen het stuk van de Noordzee naar het oosten is alleen asfalt en kun je overslaan.
Ik woon in Z.Gelderland, dus rijd meestal van Groesbeek naar het Zuiden. Lekker dichtbij. Bij Gennep kun je leuk in het bos spelen (er zijn daar meerdere legale wegen, die ook niet allemaal in de TET zijn opgenomen) en daar kun je ook de auto wel ergens droppen bij de snelweg in de buurt.

Persoonlijk vond ik de TET Drenthe het mooist. Van Sahara zand (als het maar lang genoeg droog is geweest) tot prachtige heide, en mooie stukken bos. Erg afwisselend en mooi.
 
Nu valt het ook wel weer mee. Maar in Corona tijd kwam ik regelmatig op ritjes van een uurtje TET 10+ motoren tegen wat regelmatig ook groepen enduro's op het achterwiel of in de 3 dubbele cijfers aan snelheid. Zelf vind ik dat prachtig, maarja, dat was ook het moment dat half NL z'n innerlijke wandelaar ineens ontdekt had.
Heeft hele mooie routes gekost!
Soms een simpel verbods bordje, soms hekken of het compleet verwijderen van de zandweg.
 
Rijd zelf veel TET in Drenthe, mss 1x per week (doordeweeks) 6 uurtjes. Als ik op een dag 2 motoren tegenkom is dat veel. In coronatijd waren er (heel) veel wandelaars en zulke recreanten, maar dat is nu gelukkig minder.

Zoals eerder vermeld hier, op een simpele enduro is er niet veel uitdaging, of je moet lekker tokkelen en om je heen kijken, ook leuk! Maar doorgaans valt er zelfs met mijn motor (990) prima een snelheid van 3 cijfers aan te houden, of je dit moet willen is een ander verhaal. Het leukste is wanneer het een tijd heeft geregend, vooral in de herfst/winter en de paden bestaan uit 30cm dikke drek, dan is er nog wel een uitdaging.
Echter merk ik dat er dan ook beste sporen (lees: schade) ontstaan aan de wegen, wat ook weer niet heel duurzaam is voor de TET. Tot op heden valt het hier in het Noorden volgens mij nog mee met de afsluitingen. De TET is wel wat gewijzigd, maar die enkele wegen die hier veranderd zijn, zijn nog steeds legaal te berijden, alleen om overlast te voorkomen zijn ze gewijzigd volgens mij.

Maar goed, als je de code gewoon aanhoudt, is er weinig wat je nog meer kan doen om de TET te behouden denk ik zo.
 
Welke populariteit? Ik ben op de hele TET NL letterlijk in meerdere dagen 5 (!) mede TETters tegengekomen, waarvan 2 duitsers die op straatbanden even kennis aan het maken waren op een klein stukje TET in Limburg. En dat was uitsluitend op zonnige weekenddagen. Doordeweeks rijdt er he-le-maal niemand.

Er wordt hier een stuk meer gepraat/getypt over TET rijden, dan dat we werkelijk op de paden te vinden zijn. Ik bedoel dat overigens geenszins als belediging hoor. Ik heb aardig wat TET gereden, maar als je me zoekt, is er een 200x grotere kans dat ik in de auto op de A50 tussen Apeldoorn en Nijmegen rijdt, dan op de TET...

Wel heb ik op de TET een paar quads getroffen, een jonge knaap op een peugeot buxi, meerdere trekkers en een paar gasten die in het bos bij Gennep aan het spelen waren met hun enduro's. Ohja, en een klein groepje 4x4 rijdens die aan het oefenen waren in het zand in Drenthe.
Die hadden geen van allen een GPS met de TET route voor hun neus hoor.

Op de TET in Frankrijk en Spanje was dit niet anders. Je bent hele dagen (vrijwel) alleen. Heerlijk! Motor uit, helm af en je hoort alleen de wind door de bomen en de vogeltjes fluiten.

We moeten niet vergeten dat de TET alleen maar een uitstippelde route is die bestaat uit 'gewone' openbare wegen die bij de verschillende locals al lang bekend waren. De TET draagt naar mijn mening werkelijk helemaal niks bij aan die "overlast". Die overlast wordt denk ik ook helemaal niet groter, alleen het geklaag wordt luider en bereikt de plaatselijke politiek eerder.
Als ik hier in dat genoemde oosten van Brabant aan het toeren ben, en ik kom langs een stukje van TET, dan is het redelijk normaal om dan net op dat stukje een groepje allroads te treffen.
En ook de sporen zijn er juist op die stukken altijd wel, en in sommige bochten zie je aan de sporen dat daar de bocht stevig is genomen.

Ik vind het op zich verder prima allemaal. Wat mij betreft met broaap-broaap uitlaat en al.
Maar net de paar leukste stukken zijn inmiddels verboden om in te rijden. Maar ander stukje wat ik leuk vond als binnendoor-steek route is ook gesloten en dat is buiten TET.
 
Ik zat in het filmpje ff vooruit te spoelen en vond het al snel te hard gaan en het volgende fragment lag er die boomstam. 😜
Ik houd het maar bij foto's, ook meer mijn ' tempo '

IMG_20221011_122024.jpg


IMG_20221011_123258.jpg

Dit was zeker meer dan 20 graden met een pad wat in een kom lag met een uitgesleten greppel in het midden, vol grote stenen.
Uitstekend moment om veel interessante foto's te maken en lekker om te keren.

IMG_20221011_123248.jpg


IMG_20221011_133410.jpg

Zelfs de omgevallen boom kan het verhaal niet stoer maken want daar kon ik rijdend onderdoor. Ook echt iets voor... hier om een bord voor deze weg te zetten met ' niet inrijden met meer dan 3,5 ton, de weg hierheen was al een onverhard fietspad met 10 % stijging.
IMG_20221011_141728.jpg

Tussen Mirepoix en Saint Jean de Verges.
Kutnamen... Moeten ook nog streepjes tussen.
Wel schitterend rijden met mooi uitzicht en bij terugkomst de file voorbij rijden en de eigen jerrycan gebruiken 😈💩 .
Voor wie dit niet in 2022 leest, er werd gestaakt bij de olieraffinaderij.
 

Ik heb niet zo een zin om 30 foto's op MF te gaan plaatsen, iemand een idee hoe dat met meerdere tegelijk kan ipv elke foto apart selecteren en toe kijken hoe die door Spaanse 4G naar nl kruipt?

Bericht staat openbaar dus in theorie kan je dan zelfs zonder Fb het bekijken.
 
Ik gedraag me met mijn enduro ook anders op de TET. En is alles wat je daar rijd ook TET?
 
2e dag Graus was ik eerst al mijn waterfles verloren, maar dat was maar een paar honderd meter geleden. Daarna in het bos teveel dingen op dezelfde plek, glad, modder en stenen met verticale vlakken, met 20 cm ook niet onoverkomelijk maar 3 achter elkaar maakt ook een halve meter. Ik vind Bassie niet grappig en voel mij ook geen acrobaat dus de test vd dag asfalt. Heel naar 😉 .
De dag erop een stuk TET met de fiets wat helemaal een stom plan is als je niet door hebt dat het van 650 meter naar 1000 gaat. Dus lekker fiets duwen tussen de vliegen. Electrische motor in het voorwiel heeft de geest gegeven.
IMG_20221018_120959.jpg


Eindelijk een stukje met uitzicht, k*t waar is m'n fles.
IMG_20221018_121521.jpg


Eigenlijk te steil om het leuk te laten zijn om een foto te maken.

En dit zag ik niet zitten, zeker voor het geval ik terug zou moeten.
IMG_20221018_122609.jpg


Misschien geen probleem voor de gemiddelde offroad rijder maar ik heb geen zin om (om) te vallen en zeker niet hier.
Sinds ik de stad verlaten had was ik niemand meer tegengekomen.
Veel mooier als je niet aan weerszijden bomen hebt:
IMG_20221018_132935.jpg


IMG_20221018_154119.jpg

IMG_20221018_155350.jpg

IMG_20221018_163957.jpg


Paar minuten rijden naar het uitzichtpunt, door het dorpje moet je al niet willen met de auto en de laatste 100 meter zowel verticaal moet je lopen. Ik zal wel lui zijn..
IMG_20221018_165035.jpg

Het zal wel in de brochure staan die ik niet heb..
IMG_20221018_170650.jpg


Inmiddels aangekomen in Tuledo waar er een stukje door de Bardenas Reales ligt, wat nogal apart schijnt te zijn, komende 2 dagen zou het droog moeten blijven.
En 24 graden voor het geval ik nog iemand niet jaloers heb gemaakt 😉 .
 
Dat snap ik , wat een mooie reis , leuk geschreven ook! En dat je het risico niet durft te nemen om die steile stukken met boomwortels en gladde stenen naar boven te rijden , heel verstandig , je zal daar je arm of been eens breken , brrrr.
Ik heb in Portugal al een keer gehad dat ik wel door moest omdat ik al meerdere punten van ' no return ' gehad had. Langere tijd steil naar beneden en dan onderaan net ff door een diepe plas , leuk aanloopje nemen als je dan terug gaat..
Het bleek later een zwart mountainbike pad te zijn, maar zo een fiets kan je altijd een stukje omhoog tillen of dragen.
Daarvoor was de motor al een keer afgeslagen op een stuk wat zo steil was dat ik de motor niet omgekeerd kreeg om de zwaartekracht hem te laten aanrollen en dan weer ergens keren en weer omhoog.

Ik snap al die foto's van motoren met wielen vol modder hoor, dan was het al lang en breed tijd voor koffie pauze 😉 .
 
En fijn dat de meesten de foto's etc kunnen waarderen. Ik hoop dat men kan zien dat je met weinig ' gear ' toch veel plezier kan hebben.
Of het weer goed genoeg blijft voor de Picos Europa moet ik nog even afwachten, qua asfalt al eens bekeken/ geweest maar die uitzichten offroad qua foto's uit de TET groep lijken me wel wat 😋
 
Het natuurpark met windmolens.
Bardenas Reales

Het was moeilijk inschatten hoe ver het rijden zou zijn, de 2 lusjes vd TET net boven Tudela .
Met 100 km bleek het lang genoeg te zijn, hoewel ik erbij zal zeggen dat ik de ochtend altijd verlummel aka niks doe. Het tankstation bleek alleen diesel te verkopen maar rustig aan over de weg terug, 25 km zodat er 5,8 liter na 127 km inging.
Onderweg werd ik voorbij gereden toen ik een foto stond te maken, door een ekte ekte offroader, te weten een Audi A4 3,5 tdi.
8 km later boden de inzittenden mij een biertje aan, bleken motorrijders te zijn, liet foto's van zijn gs1200 en wr450 zien. Daarna zat ik er eigenlijk op te wachten dat er een klein meisje op een Hello Kitty driewieler tegemoet zou komen, maar ieder recht op zijn fetish, niet dan 😉 .
Wel een man op een niet elektrische mountainbike ( dacht ik te zien) met mijn postuur , god en hopelijk hijzelf wisten waar hij zou uitkomen, maar goed.
Ook nog wat foto's onderweg gemaakt..
IMG_20221022_122246.jpg


Uitzicht op Tudela na ongeveer 15 minuten rijden.
IMG_20221022_123106.jpg


IMG_20221022_131303.jpg


De 2e lus begon met een klein watertje, wat ik daarna ook niet meer ben tegengekomen.
Meertjes überhaupt dan, niet diezelfde plek 😉💩.
IMG_20221022_133136.jpg


IMG_20221022_133533.jpg


IMG_20221022_142148.jpg


Neger uitzichtpunt , ofwel Punta la Negra in het Spaans. Of piemol , maar dan wel een gek gekozen kleur.
IMG_20221022_142248.jpg


IMG_20221022_143137.jpg


Ook zonder wide angle lens ( instelling) best uitgestrekt en verlaten, maar voor zulke foto's wel leuk denk ik.

IMG_20221022_143153.jpg

Oordeel zelf.
Het zal weinig met de telefoon te maken hebben, maar het grotere formaat zorgt ervoor dat het bedienen nog lastiger gaat in het hoesje op zowel fiets als motor. Dat icm de 6441 eigenaardigheden van Osmand en dat mijn verder Epische XR400 niet in neutraal wil met draaiend motorblok zorgt ervoor dat mijn rechterbeen nogal strak in de broekspijp zit vanwege al het kickstarten. En dat ik soms afvraag waarom ik nog niet in een krankzinnige bui mijn telefoon in 1 vd vele ravijnen gesodemietert heb.
 
Maar toen moest het echte offroad geslinger nog beginnen..
Ik zat namelijk links van het blauwe rondje
Screenshot_2022-10-22-21-31-49-041_net.osmand.plus.jpg

En moest, op de kaart gezien, nog omhoog.
IMG_20221022_143900.jpg


Hier ben ik nog apart even gestopt om te kijken en foto te nemen met de gedachte ' daar rijd ik straks ' .
Als er een steile/ verticale rotswand te zien is op de komende foto's is dat vanaf deze, in het dal liggende weg.
Lekker moeilijk verhaal, doe maar foto's..
IMG_20221022_150022.jpg


IMG_20221022_150038.jpg


IMG_20221022_150036.jpg


Mooi klein modelletje zo'n xr..
IMG_20221022_150144.jpg


Als ze toch eens foto's verzinnen dat je diepte goed kan zien, ipv die iets ronddraaiende dingen op Facebook die zowel oninteressant als misselijkmakend zijn.
IMG_20221022_151648.jpg


IMG_20221022_152636.jpg


IMG_20221022_154201.jpg


IMG_20221022_155938.jpg


Nog even een laatste keer op de navigatie controleren of ik op het juiste kronkel paadje zit. Nog ongeveer 2 km tot de doorlopende asfaltweg en het zat er weer op.
Ik zal zo eens kijken hoeveel tijd er tussen deze en de vorige post inzat..
21 ! minuten gedaan over de 2e post...

Afijn, een zeer mooie dag gereden.
Bij terugkomst bleek de beugel afgescheurd vd uitlaat, net waar de voorbocht (en) overgaat in de pijp vd demper. De demper zelf bleek zijn bout verloren wat dus waarschijnlijk teveel kracht op de beugel heeft veroorzaakt. Bout vd beugel was dus overbodig en daarmee kon de demper mooi strak worden bevestigd, voorlopig weer klaar 👍🏾
 
Laatst bewerkt:
Haro.
Veel ingewikkelder dan van willekeurig punt op de TET naar de volgende rijden is het niet.
Ik weet al niet meer wat ik 4 dagen geleden gegeten heb ( hoewel ik daar wel foto's van maak, voor het opeten anders is het helemaal lastig uit elkaar te houden en ook fototechnisch minder ' smakelijk) , dus laat staan dat iemand ergens een keer zegt dat sectie die en die, daar en daar mooi is.
Maar eenmaal van de snelweg af en iets dichter bij de bergen, zag het er al mooi uit. De Pyreneeën zijn in veel opzichten schitterend, maar het landschap erna soms wel erg uitgestrekt.
Ik merk wel dat ik er elke keer een beetje tegenop zie, als het maar niet steil, als het maar niet glad etcetera maar ook in dit stuk geen al te rare dingen. Zelfs door een soort sprookjes bos gereden alleen met jagers met jeeps en zelfs gewone luxe auto's ipv elfjes.

IMG_20221025_120347.jpg


IMG_20221025_122344.jpg


IMG_20221025_122407.jpg


IMG_20221025_123948.jpg


IMG_20221025_124658.jpg


Misschien lijkt het ook wel gewoon op de Posbank, maar als je er opeens inrijdt vanuit wat je hiervoor en erna zag , was het een bijzondere afwisseling.
IMG_20221025_125341.jpg


IMG_20221025_133353.jpg


Iets erna weer een uitzichtpunt.
IMG_20221025_134659.jpg


Ook de wijnranken krijgen een herfst tint.
IMG_20221025_140413.jpg


IMG_20221025_140121.jpg


De koeien lagen wat hogerop in een beetje bos verstopt.
IMG_20221025_141457.jpg


Je zou ze in het zuiden moeten uitleggen dat we in NL ( ok Ede iig) heideweek vieren. Hier bloeit het vlgs mij de hele herfst en winter door.
IMG_20221025_165523.jpg


En de laatste foto van het uitzichtpunt de andere kant op vanuit (la)Bastida , vanwaar ik vertrok. Op de route lagen 2 waypoints met Easy go around wat inhoud dat het stuk ertussen lastig kan zijn. Ik had hier inmiddels geen zin meer en wou nog naar een andere plaats om het begin van een via verde te bekijken, maar ik kwam daardoor bij het andere punt uit en daar stond inmiddels een auto/ motor verbodsbord, vrij nieuw zo te zien.
Maar vandaag dus voornamelijk tussen Labastida en Kripan in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan