Het TET (TransEuroTrail) topic

's ochtends 81 , na ' een paar borrels ' 18 en gemiddeld, ook vlgs m'n paspoort, 48 .
Ik ben al 5 jaar vrijgezel en zoals velen hun leven invullen met kinderen hebben en verzekeringen betalen heb ik maar besloten het volkomen over een andere boeg te gooien, op het gebruik van spreekwoorden na dan 😉 .
Maar ook als je leven wel bestaat uit wonen met een partner, werken voor een baas en spelen met je kinderen kun je een maand rondtrekken op je motor. Het vereist alleen meer voorbereiding.
 
Maar ook als je leven wel bestaat uit wonen met een partner, werken voor een baas en spelen met je kinderen kun je een maand rondtrekken op je motor. Het vereist alleen meer voorbereiding.
Met mijn voorbeeld van die man van 81 wou ik ook benadrukken dat ' alles ' kan.
Overigens ben ik inmiddels 6 weken onderweg, maar dat is ook niet het punt.
Bij de meeste mensen houd het op bij 3 weken vakantie in het hoogseizoen. Kennis van me begon rond december al dat hij weer naar camping X ging bij Benidorm lalala.
Alleen de hotel kamer/ verblijf voor het gezin was 150 euro. Daar red ik mij 2 weken wel mee, dan ook voor mijn doen ' all inclusive ' ( inclusief Porta potti bedoel ik dan 😉 .

Ik keur ook niks af, ' iedereen moet het maar voor zichzelf weten ' vind ik te onverschillig.
Het lijkt door keuzes uit het verleden dat je soms in de huidige tijd in een situatie ben beland dat je keuze uit max 3 opties hebt, de 1 nog rottiger en duurder dan de andere. Dus in het vorige voorbeeld Vliegen, hotel onderweg of in 1 keer doorrijden. En precies weten hoeveel dagen je hebt 🤐 .

De mannen waarmee ik op ' reis ' ben geweest miste na 1 of 2 dagen hun kinderen al , ook geen probleem hoor, maar dan wordt een maand lang..
 
Braganca naar Rio de Onor.
Wat eigenlijk niet in de planning lag, maar morgen schijnt het de hele dag te gaan regenen. Ook zag ik gisteren canvas op een plek waar ik rubber zou verwachten. Beetje shit als de APK in Juli was en er na nog geen 3000 km over de hele breedte geen slijtage indicator nog onder het profiel ligt.
En als er niks aan de hand was ben ik benieuwd waar die slijtage vandaan is gekomen, hij was net opnieuw uitgelijnd vanwege nieuwe onderdelen van de stuurinrichting ( nee ik weet niet welke of de naam) .
IMG_20221106_114955.jpg


De ene receptioniste sprak geen Engels en zo kwam ik een paar honderd meter verderop terecht en heb voor 180 euro 2 nieuwe voorbanden inc montage.
IMG_20221107_110259.jpg


Dus toen dat voor de middag al geregeld was, ging ik er maar vanuit dat vandaag niet stuk kon 😉 .
Bij Gimonde de route opgepakt.
Ik lees wel eens reisverslagen waarbij er plaatsnamen met een gemak genoemd worden, alsof ze er wekelijks komen.
Dit is Expliciet Niet het geval in al mijn verslagen aangezien ik mij rot switch tussen apps voor de juiste spelling. Voor dat ALS dan iemand benieuwd is en gaat zoeken niet op een ander continent uitkomt, want dat verkeerd opschrijven vind ik nog hinderlijkerderderder.

IMG_20221107_131702.jpg


Dit is waar de navigatie mij heen stuurde aangezien profiel motor de voorkeur heeft gekregen dat offroad de voorkeur heeft.
Nutteloos aangezien ik heen de track volg en terug gewoon terug wil, maar goed, dat is dan iig nog mijn ' fout ' en hier was het wel mooi ☺️ .

IMG_20221107_132008.jpg


De eerste paar km gingen over bergrand 🤔 , dus niet veel klimmen of dalen.

IMG_20221107_132624.jpg


IMG_20221107_135057.jpg


Dit vind ik wel een typisch Portugees berglandschap, weggetjes overal en nergens, vaak voor Eucalyptus oogst. Wat je overigens het meeste ruikt is een soort struik die plakt als de ziekte en waar in de lente massaal wit geel paarse bloemen aan komen dat het soms lijkt of het gesneeuwd heeft .
Samen met strooikaas zijn dat 2 van de weinige dingen die ik kan waarderen die lijken op sneeuw..
IMG_20221107_135241.jpg


De driehoek rechts in het midden is een stenen muur/ rotswand. Als je de mogelijkheid hebt om de foto's in volledig scherm te bekijken, zou ik dat zeker doen. Er lijkt erg veel weg te vallen, ik probeer al wat minder de groothoek te gebruiken.
IMG_20221107_135709.jpg


Een bijzonder ( bruine) afwisseling van decor.
IMG_20221107_140934.jpg


Ergens daar in het dal was er gelukkig een bruggetje over de rivier de Onor. De zijtakken ervan waren allemaal droog.
Inmiddels heb ik ontdekt dat gewoon in z'n 1 met een klein streepje gas bijna overal gewoon zittend, tegenop kom. Op zich deed ik dat al maar met fatsoenlijke ondergrond ben ik inmiddels gewend aan de zekerheid waarmee erg steile hellingen minder vermoeiend en dramatisch gehaald worden. Lekker... Zitten 😋 .
IMG_20221107_141325.jpg


Inmiddels was ik al meerdere mogelijkheden voorbij gereden om op verhard terecht te komen. Het viel mee hoe vlot het ging en toen ik eenmaal Rio de Onor ( op de grens met Spanje) zag liggen leek me dat een prima einddoel.
Er zou een fietspad liggen tussen Rio en Braganca maar die persoon heeft het asfalt budget opgemaakt aan Beirao..
IMG_20221107_142238.jpg

Ik reed hier op de rug? Van een berg, een duidelijke zijtak van het wandelpad. Je kan natuurlijk wel de met Galouise bestikkerde Bier Grill Es op 2 wielen uithangen, maar als je iemand tegenkomt hebben zij wandelschoenen 😜.
IMG_20221107_142607.jpg


IMG_20221107_142612.jpg


Toen ik eens aan een Portugese kennis vroeg wat voor planten dat zijn moest hij diep nadenken en sprak hij Ja dat is, hoe jullie noemen... ( Ja tuurlijk eerst van Latijn naar Portugees en dan naar Nederlands, denk rustig na, O oude wijsgeer) ... Onkruid.
En hij was serieus 😶 . Afijn.
IMG_20221107_142620.jpg


Zoals ik zei, gewoon een leuk wandelpaadje ( GR huppeldepup)
IMG_20221107_142737.jpg


IMG_20221107_143102.jpg


IMG_20221107_143110.jpg


In het groene weiland / vlakte loopt een schaapherder met een kudde en 2 honden. Prima te zien met het oog, vandaar mijn eerdere volledig scherm opmerking.
IMG_20221107_143123.jpg


Ik durf met zoveel tekst en plaatjes even niet meer te switchen, maar ik het laatste stuk wordt ik toch nog een beetje ' overmoedig ' in de zin dat ik een erg steil pad naar beneden zie lopen vanaf het (overduidelijk) doorlopende wandelpad. Toch maar even kijken en na 150 meter steile afdaling zitten er 2 mini verticale stukjes in, waarna ik hardop zeg, volgens mij waren dat " daar wil ik niet langs terug punten " , om na slechts 20 meter een diepe sloot met daarachter een groen weiland te zien.
Laatste stukje in volgende post.
 
Screenshot_2022-11-07-19-39-36-943_net.osmand.plus.jpg

Links buiten zicht moest je sterk afbuigen, maar tot het einde stond ik op de rode track, waar ik nu aan twijfel, maar wat waarschijnlijk de fout was .
Waar ik niet verder kon heb ik nog langs het water gelopen of ik de brug verderop zag liggen, maar ik heb op het steil naar beneden stuk dus waarschijnlijk de splitsing of het juiste pad over het hoofd gezien.

Aangezien ik wel terug moest ben ik eerst maar terug naar boven gelopen en zag dat de ' stenen tafelen ' wel mee vielen. Halverwege kon ik in 1 keer heen rijden om daar ff te stoppen en of iets te draaien. Met de eerder genoemde Life hack, lekker zitten en naar boven tuffen. Maar ik voelde wel opluchting toen ik terug op het ' normaal idioot steile gedeelte was..
IMG_20221107_155445.jpg


Tijd om even de toerist uit te hangen en even de grens over te gaan.
IMG_20221107_155505.jpg


IMG_20221107_155833.jpg


Spanje, linksaf na 200 meter. Hier hebben boeren ook humor ( zonder tractor 🤐, of is dat al weer klaar? )
IMG_20221107_160112.jpg


Na een paar km na het begin zwaaide ik ( terug) naar een boertje op een trekker, gelijk erna een onwaarschijnlijke sterke lucht van omgeploegde rozemarijn 😍, heerlijk.

Spanje in via de ene brug en 100 meter verderop terug via de andere ging niet lukken:
IMG_20221107_160313.jpg

Een brug met stippels volgens Osmand kan dus ook zoiets zijn. Ik moest hardop lachen.
Erg pittoresk allemaal, maar nu terug over de N308 en mijn eerste warme Portugese gegrilde kip scoren.
IMG_20221107_172712.jpg


Van vorig jaar 4,29 naar 5,29 gegaan, voor alle andere dingen Mastercard 😉 .

Aangezien ik toch wel heel nieuwsgierig was , maar ik 22 km te ver vind om alleen daar voor terug te rijden aangezien ik vanaf Gimonde ook nog de andere kant op kan.. ff gespiekt op google maps met sateliet beeld:
Screenshot_2022-11-07-20-06-31-456_com.google.android.apps.maps.jpg


De brug ligt boven de bocht in de rivier
Dus iets te ver het stenen pad afgehobbeld. Dat is een nadeel aan scherpe hoeken in de track waar je dan zelf het pad moet volgen. Maar wel het goede 😉
 
Laatst bewerkt:
Vanaf Gimonde de andere kant op 😋 . Een rivier oversteek vlak boven Bacal vond ik te groot en later werd het al wat blubberiger met een redelijk dikke plas als mogelijke voorbode wat er nog kon komen. Via Franca weer de route opgepakt die vervolgens km's lang over een prima pad door natuurpark Montesinho ging . Vorig jaar hier al een stuk gefietst dus was wel benieuwd hoe de rest zou zijn. Na km's lang fietsen over een onverharde weg vond ik het genoeg geweest, keerde om en dacht slim te zijn door een stuk af te snijden.
Na dat omkeer punt, het meer, was het nog een behoorlijk stuk naar het asfalt bij Zeive.
Dat heb ik niet gedaan want de route ging van het grote pad af naar een rommelige geitenpaadje waar op dat moment een dikke grijze wolk op geparkeerd was. De doorgaande onverharde weg ging in een rechte lijn naar Soutelo. Bij eerder genoemd meer stond een groot bord met allerlei 'verboden' erop , waaronder auto wassen 🤔 , dus in warmere tijden zou je veel tourisme verwachten. Dus vanaf Franca, de speeltuin 😋 1 lange goed begaanbare weg door natuurpark Montesinho.

IMG_20221109_130355.jpg


Nee.
IMG_20221109_130402.jpg


IMG_20221109_132519.jpg


IMG_20221109_134718.jpg


IMG_20221109_140314.jpg


IMG_20221109_141342.jpg


IMG_20221109_141620.jpg


IMG_20221109_141815.jpg


IMG_20221109_142509.jpg


Vanaf hier reed ik nogal door de grijze wolken, dus even een korte indruk en de afslag naar het geitenpaadje. Had het gerust kut gevonden als ik daar geen keus had gehad en ik terug had moeten rijden.
IMG_20221109_153834.jpg


Het meer net boven het plaatsje Montesinho.
IMG_20221109_154225.jpg


Veel van dit soort ronde ' poepekeien ' en veel weidse uitzichten.
IMG_20221109_144920.jpg


IMG_20221109_145323.jpg


Dat soort bewolking en daar dan hier inrijden? :
IMG_20221109_150123.jpg


IMG_20221109_150744.jpg


Veel beter.
IMG_20221109_151233.jpg


Met op de terugweg nog een kleine roofvogel show. Een paar bochten verder was er opeens een wolk gieren. Erg mooi.
IMG_20221109_152512.jpg


Ik kan mij haast niet voorstellen hoe je de TET in een land binnen een paar dagen of 2 weken ( ja NL in 2 weken, haha) voltooid als je dan ook nog kampeert.
Foto's nemen zoals ik doe kan je wel vergeten en als je hoofd zo een spons is als die van mij zou ik door alle indrukken voornamelijk slapen als ik niet aan het rijden was.

Nu de keuze om de TET te blijven volgen naar het zuiden, langs de ( Spaanse) grens of juist naar de kust met meer fiets gelegenheid.... 🤔 .
 
Vandaag ff stukje TET tussen Alphen en Chaam gedaan. Supervet, voor mij als beginnende tetter iig 😁. Weinig moeilijke ondergrond, vrij hard, geen mul zand, maar wel soms wat modder of een plasje. Of een grotere… en dan probeer je over het smalle hoge stuk nét naast de plas te rijden, laat je m afslaan en glijd je er alsnog in 😂. Nog steeds verticaal gelukkig. Wat gaaf om dit zo dichtbij huis te kunnen doen!

Thuis direct stuurverhogers besteld, daar ga ik veel plezier van hebben! Korte rem en koppelingshendel komen volgende week, ook dat zal bijdragen aan de fun!
D7291C28-A409-42B7-8B75-315A5B2E3C04.jpeg
 
Het zijn ook wel grappenmakers hoor, die lijn mannekes of wat voor nl term het is als je de TET bijhoud.
In Spanje had ik al ' Gobackeasy ' punten gezien, waypoints , die na wat zoeken inderdaad aangaven wat je zonder echte enduro kan overslaan.
Nou zag ik die punten op de kaart staan in de buurt, dus even ingezoomd:
Screenshot_2022-11-10-16-35-53-751_net.osmand.plus.jpg

Nou heeft Osmand een uitgebreidere legenda dan het boek ' hoe begrijp ik een vrouw ' en dit kwam mij niet bekend voor, dus even opzoeken:
Screenshot_2022-11-10-16-38-43-021_com.android.chrome.jpg

Niet dat ik met extreme uphill 5 nog twijfel gehad had, maar gewoon alleen ' Impossible ' 😶
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geleerd: juist door een plas rijden ("super quick scan diepte valt mee") want de bodem is immers een verdichter zandpakket dan ernaast.
Was bij cursus dag offroad in Nieuw Heeten, gelukkig non stop regen die dag. Top kado van mijn wederhelft.

Nb: met africatwin750 en heidenau scout banden. Die zijn beter op gravel, nee, IK voel mij fijner op gravel met dit gewicht.
 
Als je enigszins zeker bent dat de plas niet te diep is, kun je er m.i. inderdaad beter doorheen rijden. Als je aan de rand probeert te blijven, glijd je meestal toch weg naar het midden toe omdat je op een schuin en glad stuk rijdt. Gewoon lekker vol er doorheen is ook wel zo leuk !
 
Dank voor de reacties! Tja, zo kan het ook bekijken, en eens dat gas erop door de plas ook leuk is. Mijn gedachte was eigenlijk meer dat ik niet kan inschatten hoe diep de plas is, maar gezien de grote van de plas was echt diep niet te verwachten. Volgende keer toch mijn oude kloffie aan en door de plas!
 
Ik schreef niet voor niets: 'als je enigszins zeker bent ...' _O-

Waar is dat trouwens ?
Is dat ergens in het oosten van ons land ? Het lijkt precies op een stukje waar ik in maart dit jaar ook heb rondgeplofd tijdens een offroadweekendje ...
 
Vandaag vanaf Hilvarenbeek tot aan Hazeldonk weer ge-tet. Oftewel het stukje dat ik van de week had gedaan van Alphen naar Chaam nogmaals gepakt, nogmaals kwam ik langs de plas... ehh correctie, nu ging ik er op goed advies dan maar doorheen :-) . Ehhmmm... die was dieper dan ik dacht, maar dat ligt waarschijnlijk vooral aan mijn referentiekader. Was echt weer heerlijk. Geen foto's gemaakt helaas. Elke keer gaat het weer een stukje makkelijker lijkt het. Overigens maak ik mij geen illusie dat ik hier goed in ben, ben vooral aan het leren, en dat ik 'm nog niet heb neergelegd is meer geluk dan wijsheid denk ik. En het feit dat mijn tempo zo laag is dat de eerste de beste brommerpiloot op een Honda MT mij waarschijnlijk al voorbij komt haha.
 
Gisteren misschien wel het meest uitdagende stuk tot nu toe gehad. Gelijk vanuit het dorp de route opgepakt waarbij sommige stukken op smalle paadjes de berg op boven de 20 procent zaten. Op een gegeven moment stopte ik niet meer in de haarspeldbochten, bergop. Als een bocht wat scherp is en op een helling kan je nog wel eens aan de rand gaan staan, juist aan de buitenkant om zo de ' kombocht ' wat af te vlakken. Maar met mijn gewicht naar voren bleef ik maar gas geven, sommige punten waren wel wat minder fijn, om het zo maar te zeggen.
Eenmaal bovenaan stond ik op uitzichtpunt/ berg do Douro.
IMG_20221111_111639.jpg


IMG_20221111_110702.jpg


De enige foto van de heenweg, maar door het bos kwamen de haarspeldbochten omhoog en was de breedte van het pad gehalveerd.

Vanaf het uitzicht punt inderdaad over de bergrug gereden met een schitterend uitzicht waar ik ook op gehoopt had en ook zo mooi was als de weg door het dal naar Miranda do Douro.

IMG_20221111_113256.jpg


Inclusief gier.
IMG_20221111_113408.jpg


Dit was een uitzichtpunt wat duidelijk aangegeven stond in de route, de lijn ging heen en weer op zichzelf, de moeite wel waard.

Verder over de rug kwam er opeens een afslag en die liep inderdaad naar beneden langs de berg. Nee je zal niet zomaar het ravijn in pleuren, maar het was weer een stapje in het overwinnen van mijn hoogtevrees, laat ik het zo zeggen. En dan ook net als je besloten hebt om het te doen een klein dipje met een verticaal stuk waar ik niet op zit te wachten en de rest van dat stuk ook niet meer gehad heb.

IMG_20221111_115738.jpg


De afslag.

IMG_20221111_120348.jpg


Hier was het lekker breed en egaal, maar wel vrijwel continue dalend.

IMG_20221111_121206.jpg


IMG_20221111_121229.jpg

De volgende foto sta ik al in het dal.
Ik vond het toch wel wat spannend, maar dan op een manier dat je gewoon rustig moet blijven en vooral je aandacht erbij houden.
Even geluncht en door het dorpje Barça d' Alva gereden maar daar begon de route gelijk in de schaduw en modder, duidelijk meer voor de landbouw en bij deze bocht besloot ik dat mijn portie offroad avontuur voor vandaag voldoende was. Hier had ik al tal van plassen en gekke bochten om landbouw terreinen gemaakt, ik probeer er een soort mentaal optel sommetje van te maken.
Plas+ modder+ kou (schaduw) en meer staand water is Doei 😉 .

IMG_20221111_131012.jpg


IMG_20221111_133418.jpg

Dit was veel verderop
, het begin van het stuk wat verderop Onmogelijk zou worden volgens de legenda.
Rechts is al duidelijk een door harde regen uitgesleten spoor te zien. Dat vult zichzelf met grote stenen die lekker over elkaar kunnen rollen, nee dankje.
Voor de rest veel mooie uitzichten en natuur, helemaal top.
Freixo de espada a cinta naar het Barça d'Alva.
 
Terug
Bovenaan Onderaan