Het topic "snelweg-ergernissen" op GoT

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
3
Naar aanleiding van dat Topic daar... Wat zijn jullie ervaringen :? Wie ergert zich waaraan op de snelweg :?

Hier mijn reactie op GoT...

Op vrijdag 29 juni 2001 10:04 schreef wildhagen het volgende:
Komt ook een beetje door de motorrijders hoor. Bij mij zijn er al 4 spiegels afgereden door die klojo's, en stoppen, ho maar! Geintje heeft me tot nu toe 1800 gulden gekost (gelukkig maar eigen risico van 300 piek, maar toch...).
de gemiddelde motorrijder rijd niet zomaar een spiegel van je auto af, tenminste niet zonder reden. Ennuh 4 keer... Zou ik als ik jou was toch maar eens gaan kijken hoe je je gedraagt in het verkeer.

En als je het over asociaal weggedrag hebt kunnen motorrijders er ook wat van hoor, nog een graadje erger dan automobilisten, ze denken echt dat ze King of the Road zijn. Denken ze soms aan de slalom mee te doen, door continue links-rechts te vliegen en lekker van de dode hoek te 'profiteren'...
In elke categorie bevinden zich mensen die zich nergens wat van aantrekken, dus ook tussen de motorrijders.
En dat er tussendoor glippen bij files... ze moeten gewoon achteraansluiten, net als ieder ander. Nogmaals: ze zijn geen King of the Road, hoewel ze zelf wel schijt hebben aan de rest.Sorry vriend, maar het is in Nederland TOEGESTAAN om met de motor tussen de file door te rijden. Als je daar problemen mee hebt, dat moet je je bij de nederlandse regering gaan klagen.

Of wat dacht je van tussen de auto's door (over de middenstreep) rijden, als iedereen 120 rijd... hoezo, link.
is idd redelijk gevaarlijk ja, en zeker niet verantwoord.
Typisch gesprek van een motor-rijder 'Knipperlicht? Wa's da? Hoef IK toch niet te gebruiken, kom nou!'.gelukkig doen alle autombilisten het wel allemaal goed

En ook altijd leuk: motorrijders die je inhalen over links, ALS JE AL OP DE LINKERHELFT rijd, dus tussen jou en de vangrail door...is idd levensgevaarlijk, maar nogmaals, idioten heb je in elke categorie

Kortom, iedereen maakt fouten en in elke bevolkingsgroep/verkeersdeelnemers zitten idioten en asocialen... Helaas niks aan te doen. Geef elkaar de ruimte en loop niet allemaal voor politeagentje te spelen.
 
Rijdt die over de A4, dan weet ik wel wie die bedoelt, ken hem erg goed.
Als ik hen rechts kan inhalen, had hij ook rechts kunnen rijden.
En als ik hem links inhaal, dan wil die niet naar rechts.

Spiegels afbreken heb ik nog steeds niet gedaan, maar geloof me, dat komt nog wel.


 
Auto's die links blijven rijden, als je er voorbij wilt, terwijl rechts voldoende plaats is. Om dan op dat laatste punt te reageren..Vinden ze het gek dat wij (ik) er links of rechts voorbij gaan!!
 

[En dat er tussendoor glippen bij files... ze moeten gewoon achteraansluiten, net als ieder ander. Nogmaals: ze zijn geen King of the Road, hoewel ze zelf wel schijt hebben aan de rest.Sorry vriend, maar het is in Nederland TOEGESTAAN om met de motor tussen de file door te rijden. Als je daar problemen mee hebt, dat moet je je bij de nederlandse regering gaan klagen.


Wordt niets van gezegd maar is zeker niet toegestaan ;) anders zou ik het met lessen ook wel mogen doen...maar helaas. Maar ja welke motor rijder zit er op te wachten om in een kettingbotsing te belanden die je vaak genoeg ziet op uitvoegstroken op de nederlandse snelwegen in de spits?
 
Hij heeft het over mij.

Ik slalom idd ook door het verkeer heen.
Ik tripileer ook regelmatig.
Ik heb ook wel eens een spiegel een tik gegeven terwijl ik door de file reed.
Tja ook ik heb wel eens ingehaald door tussen de vangrail en de linkerbaan te rijden.

Stoer vind ik het niet dat ik het doe, meestal komen die acties bij als ik flink gefrustreerd ben. Dus als iemand veelste lang links blijft rijden b.v .


_________________
http://www.kras.nl/temp/cbr600f.htm (Bijna alle CBR600F op een rijtje), wie vult me aan ?

[ Dit Bericht is bewerkt door: J.W op 2001-06-29 11:37 ]
 
[En dat er tussendoor glippen bij files... ze moeten gewoon achteraansluiten, net als ieder ander. Nogmaals: ze zijn geen King of the Road, hoewel ze zelf wel schijt hebben aan de rest.Sorry vriend, maar het is in Nederland TOEGESTAAN om met de motor tussen de file door te rijden. Als je daar problemen mee hebt, dat moet je je bij de nederlandse regering gaan klagen.


Wordt niets van gezegd maar is zeker niet toegestaan ;) anders zou ik het met lessen ook wel mogen doen...maar helaas. Maar ja welke motor rijder zit er op te wachten om in een kettingbotsing te belanden die je vaak genoeg ziet op uitvoegstroken op de nederlandse snelwegen in de spits?

Zowel jij als Wildhagen hebben gelijk... het is niet toegestaan... het wordt gedoogd.. In mijn optiek is dat hetzelfde, maar als we gaan zeuren over mijn woordkeuze... Yep het is NIET toegestaan, maar GEDOOGD. Pff zeikers.. })

Trouwens elke motorijder doet wel eens iets van wat Wildhagen opnoemt. Hij vergeet alleen te vermelden dat een heleboel automobilisten zelf ook de nodige onverantwoorde dingen doen... Om over scooterrijders maar te zwijgen.
 
Over wel of niet toegestaan om tussen de file door te rijden.

Het WAS niet toegestaan , maar gedoogd.
Maar inmiddels na enkele schadeafhandelingen die voor de rechter zijn gekomen is er nu jurisprudentie, dus is het wel toegestaan, alleen is de wetgeving niet aangepast, maar dat wil dan niet meer zeggen dat het niet teogestaan is.
 
Inhalen in de file is WEL toegestaan. Dat heeft laatst in een motorblad gestaan (ik denk de Moto73). Ik duik ff de bladenstapel in.............. (hopen dat ik 'm nog heb)

-----------Update-------------

Het was 'Motor' nummer 9 van 2001, rubriek 'Recht in het geding'. Het betreffende stuk gaat over de gedragscode "De file voorbij" van het Landelijk Motorplatform (o.a. KNMV, LOOT, MAG en ANWB).

Kort samengevat:

Bij de herziening van de RVV (Regels Verkeer en Verkeersmiddelen) van eind 1990 zijn alle overbodig lijkende regels geschrapt. Zo ook de regel dat inhalen van een ander voertuig op dezelfde rijstrook niet was toegestaan. De betreffende ambtenaar heeft waarschijnlijk gedacht dat het voor twee auto's niet mogelijk was om dit voor elkaar te krijgen en dacht 'schrappen met die hap'. Het is dus wettelijk toegestaan om met een motor een auto in te halen op dezelfde rijbaan en met de motor een andere motor in te halen op dezelfde rijbaan.

Echter: naast het RVV is er ook de Wegenverkeerswet (WVW) en in artikel 5 van de WVW staat dat je andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen. Dit betekent concreet dat je geen auto op dezelfde rijbaan mag inhalen als deze op normale snelheid aan het verkeer deelneemt. Doe je dit toch en ontstaat er een ongeval dan kan de verzekeraar van de tegenpartij zich beroepen op artikel 5 WVW met alle nare gevolgen van dien.

In de gedragscode (waar bijvoorbeeld ook de politie en verzekeraars een voorbeeld aan nemen) wordt verder geadviseerd om een file (= stapvoets rijdend) met een snelheidsverschil van 10 km/h te passeren.

Aansprakelijkheid is een moeilijk samen te vatten verhaal, maar als er liefhebbers zijn dan wil ik het hier nog wel een keer overtypen.

{edit}typo's en highlights{/edit}
[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-06-29 13:51 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-06-29 13:54 ]
 
Als het erg druk is op de snelweg, dus een soort rijdende file, maar dan tot 140 of zo. Meestal rijd dat 80. Dan slalom ik er tussen door ja. Dat is eigenlijk altijd zo in de spits. Ook maak ik dan regelmatig gebruik van in- / uitvoegstroken en of witte vlakken.

En als er file staat ga ik er tussendoor natuurlijk. Spiegels eraf trappen dat doe ik niet als ze geen ruimte geven, wel ga ik dan links of rechts (vluchtstrook) voorbij. In veel Europese landen is het vrij normaal dat de motor langs de file mag (min of meer). In Duitsland gaat iedereen of de vluchtstrook!

Als iemand erg lang links rijdt en ik niet rechts voor bij kan en er is links ruimte (klein vluchtstrookje of zo) dan wil ik daar ook heel soms langs gaan. Maar dit gebeurt zelden. Of twee vrachtwagens die heel lang aan het inhalen zijn terwijl de rest van de snelweg leeg is, dat vraagt om een vluchtstrookje, maar ja hoeveel kom je dit tegen???

En ach, soms is het gevaarlijker dan dit niet doen. Maar als je zeker de helft in de spits rijdt voor woon- / werkverkeer dan gaat dat vanzelf. Als het maar niet te gek wordt :) .

Maar die posting van die Wildhagen is echt zoiets van. Ik kan / wil geen motor rijden. En met mijn auto kan ik niet wat die motors doen, dus ben ik groen (jaloers). En daarom mogen de motorrijders het ook niet...

NOU BLA PECH GEHAD }) . Ik heb nog nooit een motorrijder extreem gevaarlijk zijn rijden in het echt. Ook niet als ik zelf met de auto rijd (soms heel per ongeluk), maar dan geef ik ze ook altijd de ruimte, dus het ligt echt aan de / het persoon zelf denk ik...
 
Nog een kleine update: de file inhalen is toegestaan in Engeland, België en Nederland. Het is in Duitsland expliciet verboden (volgens dat artikel in 'Motor') dus als je gepakt wordt is het kassa.
 
Zoals ik al zei in Duitsland rijden de motorrijders met file niet tussen de auto's maar op de vluchtstrook (indien aanwezig). Dit heb ik ook met vakantie gedaan, ook onder toeziend oog van de 'polizei'. En ik heb er geen commentaar op gehad... Dus misschien ook gedoogbeleid of zo? :)
 
GoT = gathering of tweakers ( http://gathering.tweakers.net/ )

Gewoon een forum van Tweakers.net ( http://www.tweakers.net )

Fantastische site voor computernerds (hardware + software), maar dit forum is tegenwoordig zo druk dat als je de pech heb dat er niemand binnen een paar uur reageert, je post dan al is 'weggezakt'. En als je niet voorzichtig genoeg bent wordt je aan alle kanten geflamed dat je de *search* maar had moeten gebruiken.

Maar waar is waar: ik heb er veel goede antwoorden gehad, gevonden en gegeven (hoop ik) :+

[ Dit Bericht is bewerkt door: merel op 2001-06-30 03:25 ]
 
Nog een kleine update: de file inhalen is toegestaan in Engeland, België en Nederland. Het is in Duitsland expliciet verboden (volgens dat artikel in 'Motor') dus als je gepakt wordt is het kassa.

In België is het ook verboden!
Rijden op de pechstrook = ALTIJD streng verboden en tussen de file door rijden is verboden maar wordt gedoogt
 
Een vaak onderschat nadeel van motoren is dat een aanzienlijk deel van de motoren luchtgekoeld is en dus zwaar afhankelijk is van de rijwind als koeling. Bij een zomers temperatuurtje van 30 graden netjes aansluiten bij een file-tje van 12 km bij Everdingen staat garant voor motorblok-ellende :( Het lijkt wel of dit aspect door iedereen over het hoofd wordt gezien |(

 
Buiten dat, op mijn rijlessen en examen werd mij verteld gebruikt te maken van de motor. Dat wilde zeggen stevig acceleren, en in ieder geval niet onder de maximale snelheid te rijden. 50 was echt 50 tot 60, anders ging ik te langzaam.

Tijdens drukte werd mij ook geleerd om langs de auto's te gaan. File heb ik toen niet gehad. Maar wel wat andere situaties.

Als je die lijn door trekt, kom je ook gewoon uit om bij file er tussen door te rijden. Rechts inhalen, en vooraan gaan staan bij stoplichten, en meer van dit soort dingen. Deze zijn niet altijd bij de wet toegestaan maar erg logisch voor een motorrijder. Dat heet namelijk gebruik maken van de motor... En dat een paar automobilisten dat niet kunnen hebben, omdat die wel moeten wachten, hebben ze echt pech. Van mij mogen zo ook best motor gaan rijden, ik houd ze niet tegen...
 
- bejaarden die rijden als bejaarden
- patsers die rijden om te patsen
- sukkels in het algemeen en alle verkeers-ergenissen die het gevolg zijn...

met stip: moraalridders al dan niet met kalmerend armpje als "ik te hard ga"


_________________
http://www.2wf.com/html/bikes/latesttest/yzf600r/yzf600r.shtml (Yamaha YZF600R Thundercat) | getuned door Mobu | 105 PK | Assen, drentseboeren die in de modder roeren :)

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-07-03 07:33 ]
 
Nog iets waar ik niet tegen kan:
Automobilisten die denken dat de snelweg een vuilstort is, alles wordt tegenwoordig uit het raam gegooid.
Heb al een keer een appel gekopt en twee keer een peuk vlak langs m'n helm zien vliegen.


 
Nog iets waar ik niet tegen kan:
Automobilisten die denken dat de snelweg een vuilstort is, alles wordt tegenwoordig uit het raam gegooid.
Heb al een keer een appel gekopt en twee keer een peuk vlak langs m'n helm zien vliegen.

Zo kwam mij een keer een plastic zak tegemoet die aan me jas bleef hangen, iets hoger en hij zit om je helm....dan zit je met de gebakken peren... |( Wel daarna ff op z'n raampje gekklopt en de :j laten zien, eigenlijk stom, maarja ze verdiende het :9
 
Trouwens elke motorijder doet wel eens iets van wat Wildhagen opnoemt. Hij vergeet alleen te vermelden dat een heleboel automobilisten zelf ook de nodige onverantwoorde dingen doen... Om over scooterrijders maar te zwijgen.

kom nie zeiken,
als je zelf op scooterrijders gaat beginnen kappen doe je net hetzelfde als Wildhagen

heb zelf ook nog scooter gereden, je moet het ergens leren, en dus ook redelijk risico's genomen maar vooral veel plezier aan gehad!! :P
wel nooit zonder helm gereden maar wel rapper dan toegelaten en ook voorbijsteken op voetpad, links, rechts, slalom...
goed te vergelijken met links tussen vangrail en auto/tussen de auto's door aan 120/...

[ Dit Bericht is bewerkt door: jonas op 2001-07-11 14:59 ]
 
Echt snel met je reaktie ben je niet, wel :? })

Wat ik er alleen maar mee bedoelde te zeggen, was... Iedereen doet wel eens onverantwoorde dingen. Bij de ene groep valt het alleen wat meer op als bij de andere.

Ennuh NEEEEE ik heb geen scooter gereden. En NEEE ik heb er dus geen onverantwoorde dingen mee gedaan.
 
Ennuh NEEEEE ik heb geen scooter gereden. En NEEE ik heb er dus geen onverantwoorde dingen mee gedaan.

Da's trouwens een vraag die me veel gesteld wordt: jij reed vroeger zeker brommer en daarom nu zeker een motor?

Nou nee, ik heb nog nooit op een (schakel)brommer gereden en maar 1 ja ja 1 keer op een scooter gereden. Ik vond er geen reet aan.

 
Terug
Bovenaan Onderaan