Het verschil tussen Off-topic en TE Off-topic ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

TBone

Die hard MF'er
21 jan 2004
599
0
Delft
Ik vraag me al een tijdje af: wat is het verschil tussen "Off-topic" en "Te Off-topic".

Directe aanleiding een een slotje op een topic van mij dat ik vanmorgen opende. Ik moet toegeven het helemaal eens te zijn met de opmerking van de moderator die mijn slotje uitdeelde:
zonder in Off-topic te modden zou Motor-Forum binnen de korste keren meer Off-topic topics hebben dan motorgerelateerde topic en verzanden in eoa A-F.
(Algemeen-Forum)

Ik open dit bericht dus niet om dat slotje te betwisten ! Enige reden dat ik dit open is dat ik werkelijk niet weet hoe ik als gebruiker nou moet weten wanneer ik een onderwerp WEL en wanneer ik een onderwerp NIET in Off-topic mag plaatsen ?

Zijn er 'regels' voor wanneer ik een slotje kan verwachten op een "Te off-topic" onderwerp ? Of is dit volstrekte willekeur ?

Ter illustratie hieronder wat voorbeelden van topics waarvan ik niet kan begrijpen waarom deze niet "Te Off topic" zijn.
Wolfenstein ET (deel 2)
Star Wars: Epdisode III
Echt te weird...exploderende CD in brander...
Digitale tv van Kpn
De verdwenen dag, ik snap er niks van...
Donald Jones overleden.
(trap)fiets van zoontje gejat.
XBOX of PS2
Stem even op de ketting van mijn vriendin...
Landing op de maan ( FAKE )
 
Ik ben bang dat er sprake is van onbedoelde willekeur. Een inschatting van een modje, beetje yin, beetje yang, te halen slotjesquota :P etc.
 
Ik vraag me al een tijdje af: wat is het verschil tussen "Off-topic" en "Te Off-topic".

Enige reden dat ik dit open is dat ik werkelijk niet weet hoe ik als gebruiker nou moet weten wanneer ik een onderwerp WEL en wanneer ik een onderwerp NIET in Off-topic mag plaatsen ?
Goed topic dit. Niet té veel off-topic, niet té weinig off-topic. Precies goed. *D
Heb je zelf iets van richtlijnen in je hoofd? Je vraag geeft wel te denken. Persoonlijk weet ik wat ouderwetse willekeur wel te waarderen hoor.

En ach, als het onderwerp toch al in de Off-topiccontainer moest belanden, is het toch eigenlijk niet zó erg dat ie op slot gaat? :+
 
Ik ben bang dat er sprake is van onbedoelde willekeur. Een inschatting van een modje, beetje yin, beetje yang, te halen slotjesquota :P etc.
:^ zekers ........ :) zou dat ook zo zijn met een ban. dat je b.v van de 1e mod alweer terug mag komen naar b.v een week ......en van de andere nog een paar weken er bij krijg ...en zou er een ban.quota bestaan
 
Laatst bewerkt:
>>V&O


good question... wanneer is iets OT en wanneer niet. In feite is alles wat niet met motoren te maken heeft off-topic. Dat is veel, heel veel :P
Om het nou nog enigszins binnen de perken te houden gooien we zo af en toe wat topics op slot. En ja, dat gebeurt redelijk willekeurig, hangt een beetje van de betreffende mod af, de een is wat meer triggerhappy dan de ander ;)

Maar mocht je een duidelijke formule hebben waarmee we kunnen bereken of een topic al dan niet dicht moet horen we het graag, voorlopig blijft het een beetje natte vingerwerk :)
 
:^ zekers ........ :) zou dat ook zo zijn met een ban. dat je b.v van de 1e mod alweer terug mag komen naar b.v een week ......en van de andere nog een paar weken er bij krijg ...en zou er een ban.quota bestaan
Volgens mij mag ieder modje maar één week bannen maar tellen ze alle bannetjes bij elkaar op en vermenigvuldigen ze dat met de banaanscore
 
Heb je zelf iets van richtlijnen in je hoofd? Je vraag geeft wel te denken. Persoonlijk weet ik wat ouderwetse willekeur wel te waarderen hoor.
Maar mocht je een duidelijke formule hebben waarmee we kunnen bereken of een topic al dan niet dicht moet horen we het graag,


Richtlijnen of een duidelijke formule heb ik niet. Maar ik heb wel een paar ideeen over bepaalde zaken die misschien wel/misschien niet zouden moeten kunnen:

1) Zo zou ik me kunnen voorstellen dat persoonlijke "off-topic" oproepen/vragen om hulp niet toegestaan zijn. Dus topics die enkel nut hebben voor de topic-starter en voor niemand anders interessant zijn.
Denk hierbij aan mijn gesloten topic:
Gezocht: antiek geweer + bajonet (huren/lenen)
Maar ja ... dan zou dit ook niet mogen:
Stem even op de ketting van mijn vriendin...

2) Verder zou ik me kunnen voorstellen dat vragen over computers en computerspelletjes niet mogen.
Denk hierbij aan dit gesloten topic voer een computerspelletje:
call of duty
Maar ja .... dan zou dit spelletjestopic ook niet mogen:
Wolfenstein ET (deel 2)

3) Verder kan ik me natuurlijk voorstellen dat topics over koekblikken gesloten worden
Denk hierbij aan dit gesloten topic over LPG:
lpg nog te doen voor oude auto? goedkoper in NL?
Maar ja.... dan zou dit topic over verbrande Ferrari's ook niet mogen:
Binnenkort te koop met rookschade

4) Ook kan ik me voorstellen dat vragen/opmerkingen over producten die niets met motoren te maken hebben niet zijn toegestaan
Lees bijvoorbeeld dit gesloten topic over fitnessaparatuur:
Fittnes, Musclepower
Maar ja .... dan zou dit topic over Bart Smit speelgoed ook niet mogen:
Sea Monkeys

5) Tot slot kan ik me voorstellen dat topics die tijdsgebonden zijn, gesloten worden zodra ze niet meer relevant zijn.
Lees bijvoorbeeld dit topic dat niet langer relevant is:
(Bijna) Gratis kaartje Rammstein
Maar ja .... waarom is dit oude topic dan nog open, duurt nog een jaar voordat deze weer relevant is:
Klokkie

Wat ik vooral probeer aan te geven is dat er volstrekte willekeur is over wat wel en wat niet mag. Als 1 topic over auto's op dit motor-forum gesloten wordt, dat moeten ALLE topics over auto's gesloten worden, etc etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik stem voor open (poll) ;)



Ik was hier ook wel benieuwd naar, en ben blij dat het nu iets dudelijker is.


Ben ook benieuwd of TRASOS zijn vraag nog wordt beantwoord
 


Hmmmmm .......... wat is dit nou .........? Ik maak een topic aan over "Off-topic" versus "TE Off-topic" en dan zou het niet in Off-Topic thuis horen maar een Vragen en Opmerkingen ? En dat terwijl ik juist een vraag stel die veel lezers van Off-topic blijkbaar bezig houd.

Terug naar Off Topic graag !!
 
Hmmmmm .......... wat is dit nou .........? Ik maak een topic aan over "Off-topic" versus "TE Off-topic" en dan zou het niet in Off-Topic thuis horen maar een Vragen en Opmerkingen ? En dat terwijl ik juist een vraag stel die veel lezers van Off-topic blijkbaar bezig houd.

Terug naar Off Topic graag !!
Weet je wat, zal ik em op slot doen anders? Vragen over slotjes horen namelijk altijd gemaild te worden, is pas een paar duizend keer aangegeven.
 
Weet je wat, zal ik em op slot doen anders? Vragen over slotjes horen namelijk altijd gemaild te worden, is pas een paar duizend keer aangegeven.

Ik zie geen reden om op dit topic een slotje te doen. Ik stel immers geen vraag over een SPECIFIEK slotje ! Ik weet donders goed dat vragen over slotjes en over bans alleen per mail worden beantwoord.

Het enige wat ik probeer te doen is een discussie te starten over de willekeur waarmee topics in het Off-topic gedeelte gesloten worden. Gezien de opmerking van Viccie, hierboven, is er aan een dergelijke discussie wel behoefte.
 
Richtlijnen of een duidelijke formule heb ik niet. Maar ik heb wel een paar ideeen over bepaalde zaken die misschien wel/misschien niet zouden moeten kunnen:

1) Zo zou ik me kunnen voorstellen dat persoonlijke "off-topic" oproepen/vragen om hulp niet toegestaan zijn. Dus topics die enkel nut hebben voor de topic-starter en voor niemand anders interessant zijn.
Denk hierbij aan mijn gesloten topic:
Gezocht: antiek geweer + bajonet (huren/lenen)
Maar ja ... dan zou dit ook niet mogen:
Stem even op de ketting van mijn vriendin...

2) Verder zou ik me kunnen voorstellen dat vragen over computers en computerspelletjes niet mogen.
Denk hierbij aan dit gesloten topic voer een computerspelletje:
call of duty
Maar ja .... dan zou dit spelletjestopic ook niet mogen:
Wolfenstein ET (deel 2)

3) Verder kan ik me natuurlijk voorstellen dat topics over koekblikken gesloten worden
Denk hierbij aan dit gesloten topic over LPG:
lpg nog te doen voor oude auto? goedkoper in NL?
Maar ja.... dan zou dit topic over verbrande Ferrari's ook niet mogen:
Binnenkort te koop met rookschade

4) Ook kan ik me voorstellen dat vragen/opmerkingen over producten die niets met motoren te maken hebben niet zijn toegestaan
Lees bijvoorbeeld dit gesloten topic over fitnessaparatuur:
Fittnes, Musclepower
Maar ja .... dan zou dit topic over Bart Smit speelgoed ook niet mogen:
Sea Monkeys

5) Tot slot kan ik me voorstellen dat topics die tijdsgebonden zijn, gesloten worden zodra ze niet meer relevant zijn.
Lees bijvoorbeeld dit topic dat niet langer relevant is:
(Bijna) Gratis kaartje Rammstein
Maar ja .... waarom is dit oude topic dan nog open, duurt nog een jaar voordat deze weer relevant is:
Klokkie

Wat ik vooral probeer aan te geven is dat er volstrekte willekeur is over wat wel en wat niet mag. Als 1 topic over auto's op dit motor-forum gesloten wordt, dat moeten ALLE topics over auto's gesloten worden, etc etc.
Persoonlijk vind ik dat off-topic een bijzaak is op/voor een MOTOR-forum.

Als daar niet strak op ge-mod word dan zijn binnen een paar weken de motorgerelateerde topics nauwelijks terug te vinden tussen de off-topic topics.
Ik zelf kijk een beetje naar wat het belang is van een off-topic topic.
Is het vooral een topic wat over 1 iemand of over 1 vraag/onderwerp gaat waar het grootste deel van de andere MFers waarschijnlijk geen boodschap aan hebben dan gaat ie dicht. Een soort "algemeen belang" dus.

Off-topic is ook het enige subforum waar dit soort problemen spelen, domweg omdat iedereen uiteraard zijn eigen idee heeft over bepaalde onderwerpen en dat is logisch. Alleen kunnen we niet allemaal mod zijn.
Echt 1 stelregel is er dus niet te maken, t blijft een persoonlijke afweging.

Wel :} om hier een topic over te openen, kan d'r ook eens openlijk hierover gepraat worden en misschien kunnen er wat dingen verduidelijkt worden.
Lijkt me wel dat je in het achterhoofd moet houden dat t idd een MOTOR-forum is, en...zover ik weet....moet blijven ;)
 
JA JA JA JA IK HEB EEN IDEE *D *D *D *D *D


we gooien heel offtopic weg en gaan het alleen nog maar over motoren hebben, zijn we in klap van dat hele gezeur over OT af B|
 
JA JA JA JA IK HEB EEN IDEE *D *D *D *D *D


we gooien heel offtopic weg en gaan het alleen nog maar over motoren hebben, zijn we in klap van dat hele gezeur over OT af B|
Ik ben bang dat je mf-ers overschat, dan moet je continu in alle andere sub-fora zoeken naar off-topic-topics :+

[me]Kofferrek kan zich niet voorstellen dat mf-ers op mf zich wél opeens netjes aan alle regeltjes houden 8-) [/me]
 
Tis inderdaad een soort van kleine berekening, waarbij het draait om het aantal dagen dat men actief is op het forum. Waarbij de banaanscore aangeeft in welke mate men serieus post. Neem je nu een gemiddelde van de banaanscore in het off topic, en de 'ban ratio' (onzichtbaar voor ons) die de modjes bijhouden...dan kunnen zij door middel van de actieve topics kijken hoeveel je gekickt (geschopt) heb. De vraag waar het in dat topic om ging, kun je dan met een banaanscore hoger dan 50% door middel van een 'check' overnemen. Zo bouw je genoeg punten op om profi member te worden, en dan off topics te kunnen openen zonder dat ze gesloten zullen worden.

Voor zover ik de FAQ e.d. heb gelezen
 
Persoonlijk vind ik dat off-topic een bijzaak is op/voor een MOTOR-forum.
Mee eens , maar het bestaat nou eenmaal. En er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Dus deze discussie is het waard om gevoerd te worden
Als daar niet strak op ge-mod word dan zijn binnen een paar weken de motorgerelateerde topics nauwelijks terug te vinden tussen de off-topic topics.
Ik denk dat iedereen snapt dat er ge-mod MOET worden in off-topic. Het gaat mij er dus ook alleen om dat slotjes 'eerlijk' uitgedeeld moeten worden.
Ik zelf kijk een beetje naar wat het belang is van een off-topic topic.
Is het vooral een topic wat over 1 iemand of over 1 vraag/onderwerp gaat waar het grootste deel van de andere MFers waarschijnlijk geen boodschap aan hebben dan gaat ie dicht. Een soort "algemeen belang" dus.
Daar kan ik me iet bij voorstellen, ik schreef immers hierboven al:
1) Zo zou ik me kunnen voorstellen dat persoonlijke "off-topic" oproepen/vragen om hulp niet toegestaan zijn. Dus topics die enkel nut hebben voor de topic-starter en voor niemand anders interessant zijn.
Echt 1 stelregel is er dus niet te maken, t blijft een persoonlijke afweging.
Modding is altijd een persoonlijke afweging. Maar het zou best een persoonlijke afweging kunnen zijn op basis van een algemene leidraad. Over zo'n algemene leidraad kunnen we met z'n alleen discussieren. Zie de 5 punten die ik hierboven aanhaal.
Wel :} om hier een topic over te openen, kan d'r ook eens openlijk hierover gepraat worden en misschien kunnen er wat dingen verduidelijkt worden.
Vind ik ook, alleen wel jammer dat Bananeman dan meteen weer met een slotje dreigt :(

Tot slot nogmaals het verzoek: Dit topic hoort naar mijn mening NIET thuis in V&O maar in Off-Topic zelf. Al was het alleen maar om de andere gebruikers van Off Topic in de gelegenheid te stellen om mee te discussieren.
 
Ik ben bang dat je mf-ers overschat, dan moet je continu in alle andere sub-fora zoeken naar off-topic-topics :+

[me]Kofferrek kan zich niet voorstellen dat mf-ers op mf zich wél opeens netjes aan alle regeltjes houden 8-) [/me]
Als je soms leest wat sommigen je allemaal mailen als je een slotje hebt gezet op een topic van hem/haar, dan zou je je die opmerkingen anders heel wat beter voor kunnen stellen :X :X
 
Als je soms leest wat sommigen je allemaal mailen als je een slotje hebt gezet op een topic van hem/haar, dan zou je je die opmerkingen anders heel wat beter voor kunnen stellen :X :X
Kijk, dit is nu een goed voorbeeld: wat sprekende, levendige voorbeelden hadden deze post zo-véél meer klasse gegeven... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan