Het Voorne-Putten topic deel 45, druppelend de zomer in..

@martijn76

Rosso Corsa 2 test.jpg
 
Hier wat reversed engineering gedaan. _O-

DSC_2853.jpg

DSC_2860.jpg


Een comfortzadel met een witte streep en rode bies is mooi.. maar op het circuit moet ik rechtuit op het achterste randje zitten en met het omgooien van de motor werkt de dikkere en bredere vulling niet echt mee voor de snelheid. :')
 
Laatst bewerkt:
Dat valt tegenwoordig wel mee hoor ,Ik ben er nu een aantal jaren weg maar bij de koninklijke schelp moest 5 jaar terug op last van de overheid de zwavel percentages steeds verder naar beneden in de fuel voor schepen ,Ze hebben het er nu zelfs over dat ze in de havens LNG moeten gaan verstoken ,Nog veel schoner ,Staan grote tanks van in Europoort ,Komt vanuit Quatar hierheen ,Staat daar een speciale fabriek voor
Pas toevallig ook over dit onderwerp gehad, de reacties verbaasde mij nogal. Hele discussie. _O- ;)
En wat gebeurt er met die verwijderde zwavel? Juist, die verdwijnt weer in de zware stookolie waar de schepen op varen die buiten territoriale wateren varen.
Want verwerken is duurder dan verbranden.
Sinds 1 januari 2020 gelden er veel strengere eisen t.a.v. het zwavelgehalte in stookolie. Ook voor schepen die buiten territoriale wateren varen.

Tja het blijft een rare wereld.. Ik heb voor een presentatie richting klanten (brandstofverbruikssystemen aan boord van schepen voor HFO en LFO) wel eens berekend wat de Madrid Mearsk verbruikt. Dit kwam per dag ongeveer overeen met 30.000 VW Golfjes diesel die elk 3 miljoen kilometer zouden rijden. ofwel 3.000.000km x 30.000= het verbruik van een beetje containerschip per dag!

(Disclaimer: Ik heb hierbij explicit rekening gehouden met de sjoemelsoftware affaire, vandaar de keuze voor VW Golfjes. :+ )
Sinds 1 januari 2020. Dus heel december is er nog zoveel mogelijk zwavel gedumpt in de zware stookolie. Voorraden zijn enorm. Tot nu toe vaart er dus nog geen enkel schip op nieuwe minder zwavel bevattende stookolie die trouwens nog steeds 0.5% zwavel mag bevatten terwijl dat tot 1 januari nog tot 3,5% (!!!!!!) was.
 
Ben er al weer uit :W
Ja? Waarom? Ik hang er nog even rond, maar vind het Harley gedeelte erg hoog daar...
Heb ook zo m'n twijfels, maar ik kijk het nog even aan. Eigenlijk zit ik meer op de Facebook groepen van motoren die ikzelf ook heb, dat is echt leuk.
 
Ja? Waarom? Ik hang er nog even rond, maar vind het Harley gedeelte erg hoog daar...
Heb ook zo m'n twijfels, maar ik kijk het nog even aan. Eigenlijk zit ik meer op de Facebook groepen van motoren die ikzelf ook heb, dat is echt leuk.

hou niet zo van censuur. Hou zelf diverse paginas bij maar moet wel heel bont zijn wil ik wat weghalen en zelfscdan mail ik de poster dat dit niet de bedoeling is. Maar dit plaatje was niet motor grelateerd en is weggehaald 😳. Prima hoor ,dan haal ik mezelf wel weg 😂
 

Bijlagen

  • 29809A8A-6B51-49F0-A69E-A5D93C478EF6.jpeg
    29809A8A-6B51-49F0-A69E-A5D93C478EF6.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 1
Als wij zo'n ding gaan visiteren, heb je zo 10-12 km gelopen/geklommen/geklauterd aan het einde van de werkdag.
zodan, wat dacht je van de sjorders. Eer ze de laatste vast hebben, zijn ze de oceaan al over :)
Nu even een vraag,
iemand ervaring met TDM hier? Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb hem sinds maandag en durf de stepjes (ja -jes) lekker te laten schuren. Fiets voelt sinds dat ik er voor het eerst op stapte, heel erg vertrouwd.
Scooters, motoren lichter dan 700, ik weet het niet, daar ben ik echt altijd op mijn hoede.
Maar nu, ik zou zo naar de Stan's rijden bv, geen gein.
 
hou niet zo van censuur. Hou zelf diverse paginas bij maar moet wel heel bont zijn wil ik wat weghalen en zelfscdan mail ik de poster dat dit niet de bedoeling is. Maar dit plaatje was niet motor grelateerd en is weggehaald 😳. Prima hoor ,dan haal ik mezelf wel weg 😂
Ik snap je, en dat heb ik ook gezien dat je foto verwijderd was..Ook in de groepsapp werden dat soort dingen gedaan zag ik. Bij de pagina's waar ik lid van ben gebeurd dat iig nooit. Ook ik hou van een vrije manier van posten, net als hier.
Maar goed, ik kijk het nog even aan, als het te ver gaat ben ik er ook weg.
Ik zit toch veel meer op MF dan op Facebook, behalve de pagina's waar ik al een tijd zit, z650 owners group, en 2 groepen over de ZRX.
 
Kunnen ze dan niet beter een dikke pijp leggen, lijkt mij goedkoper?
Verder geen kaas gegeten van olie, behalve het verbruik dan :)

de laatste 20 jaar van m’n loopbaan bij Shell in gezeten. De zware olieresten uit de crude worden tegenwoordig gekraakt in fabrieken die daar speciaal voor gebouwd zijn. Er valt aan benzine meer te verdienen als aan fuel. Dat was eigenlijk altijd een afval produkt. 20 jaar geleden werd fuel afgeleverd op viscositeit. We hadden drie soorten daarin. Toen kwam het fenomeen zure regen opzetten en waren hoge zwavel gehaltes niet meer toegestaan. Evenals in benzine. Men is eerst begonnen met Pura hier en in Duitsland met V-power. In die tijd verkocht dat daar goed mede door de autobahn zonder snelheids limiet en weltmeister Schumi die er reclame voor maakte. Hier in NL is Pura nooit echt aangeslagen en toen is men overgegaan op de productie van V-power. De eerste jaren werd dat gemaakt in Duitsland.over de rijn naar depot Arnhem gevaren en daarvandaan verdeeld door NL. Het is de schoonste benzine die shell maakt van 97,5 oct. de fuelsave is 95 oct.
 
Dat valt tegenwoordig wel mee hoor ,Ik ben er nu een aantal jaren weg maar bij de koninklijke schelp moest 5 jaar terug op last van de overheid de zwavel percentages steeds verder naar beneden in de fuel voor schepen ,Ze hebben het er nu zelfs over dat ze in de havens LNG moeten gaan verstoken ,Nog veel schoner ,Staan grote tanks van in Europoort ,Komt vanuit Quatar hierheen ,Staat daar een speciale fabriek voor
Ze hebben we scrubbers enz aan boord maar uitstoot is nog steeds wel vervuilend idd wel minder zwavel, me neus zit elkedag nog vol zooi haha, maar wat wil je zo motor levert ook veel meer vermogen dan een auto en verplaatst een stuk meer.
 
Ik snap je, en dat heb ik ook gezien dat je foto verwijderd was..Ook in de groepsapp werden dat soort dingen gedaan zag ik. Bij de pagina's waar ik lid van ben gebeurd dat iig nooit. Ook ik hou van een vrije manier van posten, net als hier.
Maar goed, ik kijk het nog even aan, als het te ver gaat ben ik er ook weg.
Ik zit toch veel meer op MF dan op Facebook, behalve de pagina's waar ik al een tijd zit, z650 owners group, en 2 groepen over de ZRX.
Precies. Als je alles zo via vaste regels gaat beheren daar ben ik ook geen voorstander van. Stel je voor dat we hier niet meer over de schuur inrichten ,huisdieren of moeders de vrouw mogen hebben .... doe ff normaal zeg 😁.
 
de laatste 20 jaar van m’n loopbaan bij Shell in gezeten. De zware olieresten uit de crude worden tegenwoordig gekraakt in fabrieken die daar speciaal voor gebouwd zijn. Er valt aan benzine meer te verdienen als aan fuel. Dat was eigenlijk altijd een afval produkt. 20 jaar geleden werd fuel afgeleverd op viscositeit. We hadden drie soorten daarin. Toen kwam het fenomeen zure regen opzetten en waren hoge zwavel gehaltes niet meer toegestaan. Evenals in benzine. Men is eerst begonnen met Pura hier en in Duitsland met V-power. In die tijd verkocht dat daar goed mede door de autobahn zonder snelheids limiet en weltmeister Schumi die er reclame voor maakte. Hier in NL is Pura nooit echt aangeslagen en toen is men overgegaan op de productie van V-power. De eerste jaren werd dat gemaakt in Duitsland.over de rijn naar depot Arnhem gevaren en daarvandaan verdeeld door NL. Het is de schoonste benzine die shell maakt van 97,5 oct. de fuelsave is 95 oct.
Ik heb in de 80er jaren aan de flexicoker van de Esso mee gewerkt. Dus ik denk dat je 45 jaar geleden bedoel?
 
Ik heb in de 80er jaren aan de flexicoker van de Esso mee gewerkt. Dus ik denk dat je 45 jaar geleden bedoel?
Krijg je als je met pensioen bent. Lijkt alles korter. Bij Shell hebben ze als laatste die HDS6 gebouwd maar daarvoor hadden we natuurlijk al de Hycon. Dat ding kraakte onder hoge druk alle zware olie in benzines ,waterstof ,gasolie enz. Nadat ze er de kinderzoektes uit hadden en in Korea ook zo’n fabriek hadden gebouwd is in Quatar een mega plant neergezet waar ze superschone brandstoffen konden produceren. Ze maken daar GTL. (Gas to liquid). Dat spul is zo schoon ,dat zit nog ver onder de normen van Europa. Het komt in Europoort binnen en wordt daar vermengd met onze eigen gasolies en diesel en gaat daarvandaan de handel in en wordt oa. naar Duitsland verpompt
 
Eea is ondergebracht bij IMO. Discutabele ‘club’ weliswaar, maar normen opgesteld op gebied van verontreinigingen, dus wat je als schip loost, inneemt en moet ondernemen om te voldoen. LNG is een mooi voorbeeld voor lage uitstoot, maar moet meer voor verbranden om hetzelfde vermogen/respons uit te krijgen, laat staan de middelen om het te bunkeren en de reactie als het gebunkerd is ( boil-off). We zijn aardig op weg, recent een cruiseschip in R’dam en Maersk is ook aardig op weg. Heb bij R-R Bergen gewerkt waar men ruim 20 jaar gelee al bezig was met spark ign. Leanburn single fuel med-speed engines (variabele nokkenas verstelling, directe inspuiting etc) mooi spul
 
Kreeg je de Vorstenbosch voor de kant Nieuw vlaggenschip VT maakt proefvaart
Ding was 140 meter en de laadpunten stonden 60 meter uit elkaar ,Zo'n ding moest dan een uur of twaalf laden en dan was je een halve dag twee tot drie laadpunten kwijt. Waren de andere schippers echt niet blij mee ,Als je soms niet genoeg had voor 1 lading moest ie weg en later weer terug komen
 
Persoonlijk denk ik dat het meer ging om te voorkomen dat die zeeschepen verbrandingsovens voor chemische terringzooi werden. Want er is wat chemisch afval in bunkerolie gestopt als ik de krantenberichten mag geloven.
 
Krijg je als je met pensioen bent. Lijkt alles korter. Bij Shell hebben ze als laatste die HDS6 gebouwd maar daarvoor hadden we natuurlijk al de Hycon. Dat ding kraakte onder hoge druk alle zware olie in benzines ,waterstof ,gasolie enz. Nadat ze er de kinderzoektes uit hadden en in Korea ook zo’n fabriek hadden gebouwd is in Quatar een mega plant neergezet waar ze superschone brandstoffen konden produceren. Ze maken daar GTL. (Gas to liquid). Dat spul is zo schoon ,dat zit nog ver onder de normen van Europa. Het komt in Europoort binnen en wordt daar vermengd met onze eigen gasolies en diesel en gaat daarvandaan de handel in en wordt oa. naar Duitsland verpompt
HDS6 is al weer oud nieuws!
We hebben er een SDA (bitumen fabriek en voorbewerking voor de HYCON) bij gekregen.
De TGI en lub oil zijn gesloten en worden gesloopt
 
Vanmiddag heb ik me een beetje misdragen op de motor, maar nu durf ik het morgen wel aan om met de RSV het circuit op te gaan, ondanks dat ik er maar 300km op gezeten heb.
De Appie is wel weer wat sneller dan de Duc en SP1, lekker hoor.
Ik denk dat er ergens een turbo verstopt zit, bij 7k zak ik plots tegen het kontje aan.. :]
 
Vandaag bezig geweest om de ring in de koppelingcilinder te vervangen.
34 euro voor een stukje rubber..

Resultaat was dat de.remvloeistof alle kanten op spoot..

Wat een bende was dat.
Morgen verder
 
Vanmiddag heb ik me een beetje misdragen op de motor, maar nu durf ik het morgen wel aan om met de RSV het circuit op te gaan, ondanks dat ik er maar 300km op gezeten heb.
De Appie is wel weer wat sneller dan de Duc en SP1, lekker hoor.
Ik denk dat er ergens een turbo verstopt zit, bij 7k zak ik plots tegen het kontje aan.. :]
Veel plezier morgen. *O*
De goede nat weer eigenschappen hoef je duidelijk niet te testen.
Hoe is het mogelijk.. de voorspellingen zijn 180 graden gedraaid. :}

Gaat een mooie dag worden. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan