Het was winderig.

Je hebt hem toch wel ff rechtop gezet he?! B|

zodat die weer om kon waaien
Nee, natuurlijk niet. Als ik bezig ben met het ding overeind zetten en de eigenaar komt eraan dan kan hij heel goed denken dat ik die motor heb omgekegeld. Lekker laten liggen, Dan komen er ook geen nieuwe beschadigingen meer aan.
 
Leg die uitspraak eens uit..... :?
Bij hard vallen kan de impact worden doorgegeven aan het frame, waarop de valdoppen zijn gemonteerd.
Gevolgschade daarvan is dan ernstiger te noemen dan kuipschade.

Bij een flinke schuiver wordt de motorfiets minder afgeremd dan wanneer die op de kuip en andere uitstekende delen zou glijden.
Door de verminderde weerstand heb je een langere glij-afstand, en dus een verhoogd risico dat de motor een boom, auto,... raakt.
 
Bij hard vallen kan de impact worden doorgegeven aan het frame, waarop de valdoppen zijn gemonteerd.
Gevolgschade daarvan is dan ernstiger te noemen dan kuipschade.

Bij een flinke schuiver wordt de motorfiets minder afgeremd dan wanneer die op de kuip en andere uitstekende delen zou glijden.
Door de verminderde weerstand heb je een langere glij-afstand, en dus een verhoogd risico dat de motor een boom, auto,... raakt.

En als 'ie dan van zacht naar hard gaat, gaat 'ie lekker over de kop :( Dat heb ik zelf voorgehad. Lekker valdoppen gemonteerd voor op het circuit, vervolgens een glijder gemaakt en de motor ging lekker mooi op de doppen door tot 'ie in het gras kwam. Toen werktie die dop als een hefboom en is de motor over de kop geslagen. Resultaat: economisch total loss. 6000 euro schade.
 
Leg die uitspraak eens uit..... :?

Bij hard vallen kan de impact worden doorgegeven aan het frame, waarop de valdoppen zijn gemonteerd.
Gevolgschade daarvan is dan ernstiger te noemen dan kuipschade.
Dit :Y

Bij een flinke schuiver wordt de motorfiets minder afgeremd dan wanneer die op de kuip en andere uitstekende delen zou glijden.
Door de verminderde weerstand heb je een langere glij-afstand, en dus een verhoogd risico dat de motor een boom, auto,... raakt.
Mjah, dat is vrij theoretisch natuurlijk.
Ik heb voldoende motoren met schuifschade gezien, waarbij de gevallen met valdoppen er beter uitkwamen dan degene zonder.
Echter ook een gevalletje 'pech' gezien met een crashpad door 't blok heen...
 
Laatst bewerkt:
Mjah, dat is vrij theoretisch natuurlijk.
Ik heb voldoende motoren met schuifschade gezien, waarbij de gevallen met valdoppen er beter uitkwamen dan degene zonder.
De theorie gaat uiteraard enkel op bij vergelijking van dezelfde motor op dezelfde weg met dezelfde snelheid met dezelfde obstakels met dezelfde... u weet wel.
2 verschillende situaties kunnen hier niet worden vergeleken.
 
Je hebt hem toch wel ff rechtop gezet he?! B|

zodat die weer om kon waaien

ja.. dat heb ik ooit gedaan bij een scooter die OP de weg was gewaaid..
1 dag later wordt ik op werk gebeld door de politie i.v.m. doorrijden na aanrijding, en dat werd ook zo gezegd tegen de telefoniste! Lekker!

Ik naar het lokale politie kantoor, mijn verhaal gedaan.. tja, er is een getuige die zegt dat jij hem hebt omgereden.. (Ik was te voet, niet met de auto!!) Iemand heeft mij hem gewoon rechtop zien zetten en toen er zelf een verhaal bij bedacht :( :N

Gelukkig had de AH er direct tegenover camera's die die kant op keken, ik heb daar zelf de beelden gevraagd en mogen zien en ben daarmee naar de politie gegaan. Pas toen werd ik geloofd.


Dus, motoren, scooters, fietsen, bejaarden die omliggen? Laten liggen en politie bellen.
 
Laatst bewerkt:
Dus genaaid door een bekende van je..... hoe weten ze anders jou te bereiken als je te voet was?

Bekende is een groot woord. Omwonende / buur. Woon maar 1 straat verderop.
Heb nog om de naam van de getuige gevraagd, maar die gaven ze niet. :/


Vooral omdat het ding OP de weg lag (stond op de stoep) leek het mij vriendelijk hem overeind te zetten. Nou.. -O-
 
Laatst bewerkt:
Bij hard vallen kan de impact worden doorgegeven aan het frame, waarop de valdoppen zijn gemonteerd.
Gevolgschade daarvan is dan ernstiger te noemen dan kuipschade.

Bij een flinke schuiver wordt de motorfiets minder afgeremd dan wanneer die op de kuip en andere uitstekende delen zou glijden.
Door de verminderde weerstand heb je een langere glij-afstand, en dus een verhoogd risico dat de motor een boom, auto,... raakt.

Daarom zijn goede valdoppen ook niet rechtstreeks op het frame gemonteerd maar zitten met een beugel van het frame montagepunt af, zodat bij rechtstreekse impact de beugel verbuigt en het frame niks heeft..

Bij een schuiver zal een valdop weinig aan weerstand verminderen, weet niet of je dat nu zo ter plekke bedenkt of dat je hiervan aantoonbare testen hebt. Sterker nog; ik denk dat een motor minder ver glijdt op valdoppen dan op de kuip.

Enige nadeel van valdoppen is, zoals reeds gemeld, dat ze kunnen blijven haken in gras/grind of op oneffenheden in of op het asfalt... maarja; you win some you lose some..
 
Bij hard vallen kan de impact worden doorgegeven aan het frame, waarop de valdoppen zijn gemonteerd.
Gevolgschade daarvan is dan ernstiger te noemen dan kuipschade.

Bij een flinke schuiver wordt de motorfiets minder afgeremd dan wanneer die op de kuip en andere uitstekende delen zou glijden.
Door de verminderde weerstand heb je een langere glij-afstand, en dus een verhoogd risico dat de motor een boom, auto,... raakt.

ik moet nog steeds de eerste zien, die zulke schade heeft opgelopen aan het frame / blok door valdoppen. het verhaal hier over zie ik vaker daarintegen..
 
ik moet nog steeds de eerste zien, die zulke schade heeft opgelopen aan het frame / blok door valdoppen. het verhaal hier over zie ik vaker daarintegen..

Ik zie eerder de bouten waarop de doppen hangen doorbuigen. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen want dat was bij mijn motor ook het geval. Maar het frame? Kan.....maar niet bij zo'n gegoten frame wat op mijn FZ6 zit want daar heb je wel meer dan een tikje voor nodig.
 
winderig ? sort of.
Vandaag windkracht 5??
Winderig, ja, maar ik vond niet dat het erg hard woei.

Deze Fotos op oosterschelde kering genomen.
Bq8liNj.jpg


Xtu6Jr8.jpg


Moest direct aan dit topic denken.

Vanavond +/- 1900 over de Dammenroute gereden (N57), van Domburg naar Brielle.

Normaliter vind ik die route al betuttelend (nanny state!) vanwege de betonnen middenberm en de steentjes op het 80km deel : alles om te zorgen dat je maar niet gaat inhalen.

Zodanig afgeknepen dat je bij stoplichten en rotondes Wanhopige pogingen doet om toch vooral de vrachtwagens, de caravans, en de opa-rijders in te halen. Fout. Fout. Fout.. maar als ik me ooit doodrijd, dan waarsch om dat ik probeer ondanks al die maatregelen toch een caravan in te halen..

Vanavond wel TOPPUNT.

Beetje wind ? Vmax adhoc naar 70 en een inhaalverbod op de oosterscheldekering.

Begon al vanaf Veerse dam met allerlei waarschuwingen.
okokok, dat er geen aanhangers over mogen: Prima. die waaien er af en dat is genant.

Maar om nu de Vmax op 70 te zetten (er reden ook vrijwel geen autos), en een extra inhaalverbod.. ?

oja: je kan op Schouwen en Browersdam wel tussen die steentjes door.. zeker als het overige verkeer maar 73 kph gaat (maar dat doe ik natuurlijk niet... )
Ik verwacht binnenkort wel CCTV enforcement trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan