Hans89
Rookie
Reisdoel: Griekenland
Route: Richting het zuiden. Geen route gemaakt, maar thuis een aantal punten/bezienswaardigheden gemarkeerd waar ik langs wil rijden, o.a. Srebrenica, Butrint, Plitvicemeren, Meteora, Monte San Michele (Italië), route daartussen maak ik ter plekke.
Tijd: Ik heb zowaar 4 weken vrij gekregen op mijn werk, dat wordt dus lekker veel binnendoor rijden.
Kaarten + GPS: Kaarten van Freytag & Berndt, complete Balkan schaal 1:150000 en 1:200000 + GPS Garmin ExtreX Vista met Open Street Map kaarten.
Overige voorbereiding: Alle actuele wisselkoersen genoteerd, alle ambassades genoteerd met adres en telefoonnummers, groene kaart + overige papieren gecontroleerd, motor beurt gegeven, gps bestand gedownload met heel veel campings.
Motor: Honda CB500 van 1995
Bagage: 2 zijtassen, 1 roltas, 1 tanktas en een camelbag
Zijtassen gevuld met div kampeerspullen zoals stoeltje, kookspullen etc, set schoenen, toilettas + handdoekjes, wat klein spul zoals zonnebrand, muggenspray, opladers elektrische apparatuur, lectuur. Roltas gevuld met tent, slaapzak, matje, kussen en wat kleding. Tanktas gevuld met kaarten, camera, gereedschapssetje en divers klein spul.
Dag 1 - Maandag
Deze ochtend ben ik rond een uur of 7 wakker en begin met een goed ontbijt. Na het ontbijt begin ik met mijn spullen pakken, aangezien ik nog niks klaar heb staan. Aan de hand van een paklijst die ik na de afgelopen reizen heb samen gesteld, pak ik mijn spullen in. De zijtassen van Ortlieb heb ik net nieuw, dus moet ik even kijken hoe deze het ingepakt moeten worden. Ik heb al gekeken hoe ze op de motor moeten, dus daar hoef ik niet meer naar te kijken. Rond een uur of 9 staat de motor compleet bepakt om te vertrekken. Ik stel de GPS in op München en na een groet vertrek ik net iets over 9 uur op weg naar het zuiden.
Plan voor vandaag is om ergens (voor)bij de München uit te komen zodat ik dinsdag Oostenrijk in kan rijden. Ik ben gelukkig wat later vertrokken en kan op de ring Antwerpen lekker doorrijden. Voor ik er erg in heb rijd ik net boven Maastricht Nederland weer en ook al weer heel snel eruit. De lucht begint helaas te betrekken en al gauw komen de eerste druppels naar beneden. Bij een benzinestation trek ik snel mijn regenpak aan en trek een hoes over mijn tanktas. Hoe verder ik Duitsland in rij, hoe meer ‘Baustellen’ ik tegenkomen, de Duitse autobahn is bij mij ondertussen synoniem geworden voor ‘Baustellen’. Ook door de stromende regen schiet het niet en kom dus ook diverse keren in de file terecht, op sommige plekke is het gewoon een complete chaos. In Duitsland hebben ze ook van die geniale betonwegen en soms zie je door opspattend water nog maar net je voorganger. Ondertussen voel ik het onder mijn oksel aardig vochtig worden en constateer bij een tankstation dat er een grote scheur in mijn regenjas zit. Deze repareer ik ter plekke met een aantal tiewraps zodat de scheur niet groter wordt, daar zal ik op een later moment maar even naar kijken. Onderweg wordt er nog vanuit een auto naar me gegroet en snap niet waarom dit is, 's avonds begrijp ik waarom ik ben gespot just-fast in "(Centraal) MF'er gespot post het hier in..."
Rond een uur of half 7 ben ik nog maar net voorbij Stuttgart en besluit iets te eten gaan halen. Na het nuttigen van een pizza rijd ik weer de snelweg op richting München, de regen is alleen maar erger geworden. Mijn regenpak houd ook weinig water meer tegen en het is ondertussen via de bovenkant ook al mijn bergschoenen in gelopen. Rond een uur of 9 ben ik het zat en rij bij de eerste beste afslag de snelweg af. Ik kijk in de gps of er iets van een hotel of b&b in de buurt is en warempel er is een op 800m. Aangekomen bij het hotel ziet dit er best luxe uit, de eigenaar komt al naar buiten en hebben ze nog 1 kamer vrij, dat is precies genoeg voor mij. De motor en natte spullen kunnen in de privé garage, prima service zo. Na een warme douche, geniet ik in de bar nog van een, hoe kan het ook anders, Paulaner Weissbier. In de bar liggen ook wat foldertjes van bezienswaardigheden en attracties in de buurt en daar zit ook een foldertje van concentratiekamp Dachau bij. Het hotel ligt op steenworp afstand van het kamp en ik wil daar nog steeds een keer naar toe, daarom besluit ik om de volgende ochtend dus eerst naar Dachau te gaan.
Deze dag geen foto's gemaakt.
Dag 2 – Dinsdag
Ik word rond een uur of 7 wakker en de regen zeikt nog steeds naar beneden, sinds gistermiddag dus niet meer droog geweest. Aangezien het kamp pas om 9 uur open gaat, besluit ik lekker rustig aan te doen en ga op het gemak ontbijten. Na een goed ontbijt pak ik al mijn spullen en maak de motor weer gereed voor vertrek. Na het afrekenen stap ik op de motor en rijd weer de verregende Duitse wereld in. Ik volg de borden Dachau en al gauw rijd ik het stadje binnen en na het volgen van de borden “KZ-Gedenkstätte Dachau” sta ik al snel op de parkeerplaats. Ik mag mijn motor gratis voor het hokje zetten waar de parkeerwacht zit en mag mijn helm en jas binnen leggen. Aangezien het nog steeds regent besluit ik mijn jas aan te houden. Wanneer ik de parkeerplaats op loop, staat deze al helemaal stampvol met auto’s, campers en touringcars, dat belooft nog wat met drukte. Aangekomen bij de ingang is het een drukte van jewelste, ik hoor allerlei soorten talen, zie veel schoolklassen en ook heel veel Aziaten. De toegang is gratis, maar ik besluit wel een audioguide te huren. Ik heb gisteravond op de hotelkamer nog wat info gelezen over het kamp op mijn hotelkamer, dus heb gelukkig al wat voorkennis. Dit concentratiekamp is één van de eerste grootschalige kampen opgericht door de nazi’s en is toonaangevend geweest voor inrichting en gebruik van de andere kampen, een soort prototype. Ik had op het internet al gelezen dat er ook een route loopt vanaf het voormalige station tot aan het kamp. Ik besluit eerst deze route te volgen en sta al snel weer buiten het kamp. Langs de route staan diverse informatiepanelen en zo loop je oa langs het voormalige SS kamp waar nu de oproerpolitie zich heeft gevestigd.
Na deze route bezoek ik het daadwerkelijke kamp, waar het erg druk is.
Ik bezoek het kamp aan de hand van de audioguide en krijg daarbij een goed beeld van de gruwelen die zich hier hebben afgespeeld. Wanneer ik weer richting de parkeerplaats loop zie ik dat het al tegen 14 uur is en dat er dus al buiten aan de straatkant geparkeerd word. Ik haal mijn motor op en bedank de parkeerwacht voor de service en rij het stadje in op zoek naar een lunch. Tijdens het eten van een broodje pak ik de kaart erbij en stippel een beetje de route uit voor de rest van de middag. Ik wil uiteindelijk in de hoek Italië en Slovenië uitkomen en besluit om Oostenrijk te doorkruisen over de Grossglockner Hochalpenstraße, dus vandaag richting Zell am See. Vanaf Dachau pak ik weer de snelweg om rond München te rijden en net voor de Oostenrijkse grens verlaat ik deze. De regen is overgegaan in buien en de temperatuur begint ook al enigszins wat op te lopen. De eerste hoge bergen worden al zichtbaar en ondertussen is het droog geworden, precies op tijd want nu komen de leuke weggetjes. Ik rijd binnendoor Oostenrijk, ik geniet van de omgeving en verbaas me wederom over de vele toeristen die hier rond rijden, is ook al weer 4 jaar geleden dat ik hier was.
In Zell am See haal ik nog een bak koffie en neem het besluit om richting een camping te gaan, zodat ik morgenochtend de Hochalpenstraße op kan. Ik haal nog snel wat boodschappen en daar zie ik de eerste toeristische motorrijders in Oostenrijk. In de GPS zie ik een camping staan die aan de rand van het meer ligt en rijd die kant op. Aangekomen op de camping, instaleer ik me op het trekkersveldje en maak iets wat op nasi lijkt, er zat in ieder geval kip, rijst en groente in. Helaas begint het ’s avonds weer te regenen, maar gelukkig hebben ze een centrale trekkersruimte op de camping. Deze zit helemaal afgeladen met een grote groep fietsers en het is echt een kippenhok. Daarom besluit ik maar buiten een onder een afdak te gaan zitten waar ik nog wat lees en de route voor de volgende dag bekijk. Rond een uur 10 besluit ik naar mijn tentje te gaan en ben al heel gauw vertrokken.
Dag 3 – Woensdag
De fietsers zijn al rond 6 uur bezig met het afbreken van hun tentjes en maken daarbij ook het nodige geluid, jammer dat ze geen rekening houden met andere kampeerders. Omdat ik toch al wakker ben besluit ik ook om op te breken. Ik maak een bak koffie en tijdens het ontbijten begin al met wat spullen op te ruimen. Aangezien ik vakantie heb, doe ik alles op het gemak en maak nog een bak koffie. Rond half 8 staat alles klaar om vertrekken en begint het ook weer te miezeren. Het is ook erg bewolkt, jammer want dat betekend dat je weinig zicht hebt wanneer je hoog de bergen in gaat. Wanneer ik van de camping af rijd, stuit ik al snel op de borden die me naar de Hochalpenstraße geleiden. Aangekomen bij de tolpoortjes moet ik de nodige euro’s afrekenen en krijg ik van de bediende de waarschuwing mee dat ik voorzichtig moet rijden ivm gladheid en mist. Een paar jaar geleden ben ik al eens over de weg gereden en vond het toen een schitterende weg in een prachtige omgeving, hopelijk dus nu ook. Al snel zit ik in de eerste haarspeldbochten, maar doorrijden zit er niet in want soms is het zicht niet meer dan 15 m. De dichte mist heeft op deze manier wel iets mystieks, maar is ook wel link want ik rijd bijna bij een haarspeldbocht rechtdoor.
Het is gelukkig niet druk en passeer op mijn weg naar boven, maar een handjevol fietsers en een touringcar. Onderweg trekt de lucht heel af en toe open en kan ik wat verder zien. Bij de afslag naar de Edelweißspitze besluit ik om deze ook nog even mee te pakken, aangezien je als motorrijder daar geweest moet zijn als je de Hochalpenstraße rijdt. Over de zeiknatte klinkertjes met een zicht van nog geen paar meter rijd ik naar boven, waar ik uiteindelijk een fantastisch uitzicht heb, niet dus.
Na een paar foto’s en een sticker te hebben geplakt op het bord ga ik weer naar beneden en vervolg mijn weg. Nu begin ook de eerste sneeuw tegen gekomen en op sommige plekken lig t nog een behoorlijke laag.
Wanneer ik richting Hochtor rijd begint het weer op te klaren en als ik de tunnel door ben is het aan de andere kant al een heel stuk beter. Bij Hochtor wordt ook een sticker geplakt en wat foto’s gemaakt en ga ik op weg naar de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, hier ben ik al eens eerder geweest en hebben toen de afdaling gemaakt naar de gletsjer. Op de weg naar de Höhe is het ook veel drukker dan op het andere gedeelte en hier kom ik ook meerdere motoren tegen. Het weer wordt steeds beter en het uitzicht ook, zodoende stop ik een aantal keer voor wat foto’s. Aangekomen bij de Höhe is het best wel fris, het is rond de 5°C, dus dat is best logisch. Ik loop een rondje en maak ondertussen wat foto’s.
In het restaurant neem ik de bekende Oostenrijkse “apfelstrudel mit vanillesoße” en bekijk op de kaart de route voor de rest van de dag. Vanaf de Hochalpenstraße rijd ik richting de Italiaanse grens waar ik deze wil passeren via Plöckenpas. Onderweg maak ik nog wat foto’s en een Nederlandse motorrijder heeft precies hetzelfde idee. Na een korte maar leuk praatje met interessante tips vervolg ik mijn weg. De weg naar de pas is niet heel spectaculair, maar het weer wat nu echt goed begint te worden maakt heel veel goed. Boven aangekomen maak ik snel een foto bij het grensbord, wanneer mijn aandacht wordt getrokken door een monument. Dit monument is opgericht voor de strijd die hier is geweest tijdens de eerste wereldoorlog. Daar moet ik uiteraard een foto van hebben voor de Oude Brikken Landmarkrally. Ik markeer de coördinaten in de gps, zodat ik deze achteraf makkelijk kan terugvinden wanneer ik de foto indien voor de punten. Op de pas wissel ik ook gelijk mijn kaart in voor die van Slovenië, aangezien hier ook het stuk Italië op sta waar ik nu doorheen rijd. Vanaf de pas rijd ik Italië in en zie op een thermometer dat de temp is opgelopen naar 25°C, eindelijk zomer weer. Hier worden ook de eerste navigatiefouten gemaakt, ik ben gewend om met kaartschalen van 1:500.000 te werken, maar deze kaart is 1:150.000 en rijd daardoor 2 keer de weg voorbij die ik moet hebben. Nadat ik de gps erbij heb gehaald kom ik uiteindelijk op de goede weg uit. De omgeving is werkelijk waar erg mooi en ik geniet ook volop van het prachtige weer.
Omdat ik trek begin te krijgen ga ik op zoek naar een winkel of terras en stuit al snel op een winkelcentrum. Hier koop ik een paar broodjes en beleg en eet deze op de parkeerplaats op. Hier is lekker warm en kan alles eindelijk een beetje drogen van de afgelopen dagen.
Vanaf hier wil ik naar Slovenië, omdat ik in de laatste Promotor een stuk heb gelezen over de eerste wereldoorlog in Slovenië. Ik heb op de kaart gezien dat er een weggetje, de Sp76, die kant op gaat waar een groene streep langs loopt. De toegang tot deze weg is wat lastig te vinden, aangezien er niks wordt aangegeven. Er komen 2 Italiaanse motorrijders langs die een weggetje inslaan waar ik aan voorbij gereden zou zijn en volg hun. De gps bevestigd dat ik nu op de SP76 rij en in tegenstelling tot de andere wegen is het hier heerlijk rustig. Ik rijd een kloof/dal in en op sommige plekken zijn de zijkanten zo steil dat de ontvangst van de gps weg valt. Het asfalt is ook van een redelijke kwaliteit en ik kan dus lekker sturen en geniet van de omgeving. Wanneer ik voorbij Lago Del Predil ben sla ik af naar de Sloveense grens. Hier rijd ik weer een stuk omhoog en stuit op een oud bouwwerk, aan de bouw en oudheid gok ik op een batterij of fortificatie uit de eerste wereldoorlog. Ik loop naar binnen en maak een rondje, maar nergens iets te vinden wat duidelijk maakt wat het precies is. Ik maak ook weer een foto voor de landmarkrally en noteer de locatie, zodat ik achteraf kan opzoeken wat het precies is.
Bij de grens met Slovenië plak ik weer een sticker en maak foto’s en vervolg mijn weg. Ik volg de weg langs de rivier de Soca en constateer dat Slovenië mij wel bevalt, veel rustiger en gemoedelijker als de andere Alpenlanden. In de Promotor heb ik wat gelezen over de bezienswaardigheden rondom Bovec en heb er 2 daarvan in mijn gps gezet. Als eerste kom ik bij een Italiaans ossuarium, dit een massagraf waar 7014 Italianen liggen begraven. Na het bezoek hier en een wat foto’s gemaakt te hebben ga ik op weg naar de Kolovrat. Dit is een berg op de grens met Slovenië en Italië waar in de eerste wereldoorlog het front overheen liep. Op deze locatie zijn veel restanten van de stellingen en loopgraven te vinden en op één punt hebben ze dit gerestaureerd. De gps stuurt me een klein weggetje op die heel rap naar boven loopt. Ik geniet al snel van de uitzichten en maak nog wat foto’s. Langs de weg kom ik al snel restanten van versterkingen en loopgraven tegen. Na een aantal km zie ik een informatiepaneel staan en parkeer mijn motor langs de kant. Achter het paneel zie ik nu dat daar de stellingen liggen en maak hier een rondwandeling. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in geschiedenis en vind het ook erg interessant om hier rond te lopen. Helemaal bovenop de stellingen heb je een prachtig uitzicht en alleen daarvoor zou je het al bezoeken.
Omdat het al tegen 8 uur loopt besluit ik op zoek te gaan naar een camping. Ik kijk op de gps en zie dat er in het dal naast de Soca een aantal campings moeten zijn. Ik volg de weg naar beneden en kom onderweg allemaal bos stukken tegen waar alle bomen van geknapt zijn, zal wel een storm geweest zijn. Wanneer ik door Tolmin heen rijd is het een drukte van belang, er is een muziekfestival gaande, aan de kleding en haardracht vermoed ik dat de muziek iets van Rock of Metal is. Vanaf Tolmin rijd ik weer een stuk langs de Soca en stuit al snel op de bordjes van diverse camping. Ik kies voor Kamp Vili en via een onverharde weg rijd ik de camping op. Aangekomen bij de receptie blijkt dit het centrale punt van de camping te zijn en zitten er ook meerdere mensen. Ik word hartelijk begroet door de eigenaar en wordt door hem getrakteerd op een lokaal biertje, de camping bevalt me nu al. Hij vraagt of ik nog moet eten, want dan gaat er nog wat op de gril. Ik geef aan dat ik wel wat vlees zou lusten en weldra zit ik met een bord vol gegrilde groenten en vlees voor me, het smaakt erg goed. Wanneer ik vraag waar ik mijn tent kan opzetten krijg ik de keus om op een veldbed te slapen in de centrale ruimte. De keus is snel gemaakt en laat mijn tent lekker in mijn tas zitten. ’s Avonds is het nog super gezellig met een aantal mensen, o.a. een kopppel Nederlanders, een groepje Belgen, wat Slovenen, een Zwitser en een Amerikaan. Wanneer ik ’s avonds op mijn bed lig zoek ik op het internet nog even op wat het bouwwerk was bij Predilsattel. Mijn vermoeden was juist, het gaat om Batterij Predilsattel en is een fortificatie vanuit de eerste wereldoorlog. Na een prachtige dag val ik tevreden in slaap.
Route: Richting het zuiden. Geen route gemaakt, maar thuis een aantal punten/bezienswaardigheden gemarkeerd waar ik langs wil rijden, o.a. Srebrenica, Butrint, Plitvicemeren, Meteora, Monte San Michele (Italië), route daartussen maak ik ter plekke.
Tijd: Ik heb zowaar 4 weken vrij gekregen op mijn werk, dat wordt dus lekker veel binnendoor rijden.
Kaarten + GPS: Kaarten van Freytag & Berndt, complete Balkan schaal 1:150000 en 1:200000 + GPS Garmin ExtreX Vista met Open Street Map kaarten.
Overige voorbereiding: Alle actuele wisselkoersen genoteerd, alle ambassades genoteerd met adres en telefoonnummers, groene kaart + overige papieren gecontroleerd, motor beurt gegeven, gps bestand gedownload met heel veel campings.
Motor: Honda CB500 van 1995
Bagage: 2 zijtassen, 1 roltas, 1 tanktas en een camelbag
Zijtassen gevuld met div kampeerspullen zoals stoeltje, kookspullen etc, set schoenen, toilettas + handdoekjes, wat klein spul zoals zonnebrand, muggenspray, opladers elektrische apparatuur, lectuur. Roltas gevuld met tent, slaapzak, matje, kussen en wat kleding. Tanktas gevuld met kaarten, camera, gereedschapssetje en divers klein spul.
Dag 1 - Maandag
Deze ochtend ben ik rond een uur of 7 wakker en begin met een goed ontbijt. Na het ontbijt begin ik met mijn spullen pakken, aangezien ik nog niks klaar heb staan. Aan de hand van een paklijst die ik na de afgelopen reizen heb samen gesteld, pak ik mijn spullen in. De zijtassen van Ortlieb heb ik net nieuw, dus moet ik even kijken hoe deze het ingepakt moeten worden. Ik heb al gekeken hoe ze op de motor moeten, dus daar hoef ik niet meer naar te kijken. Rond een uur of 9 staat de motor compleet bepakt om te vertrekken. Ik stel de GPS in op München en na een groet vertrek ik net iets over 9 uur op weg naar het zuiden.
Plan voor vandaag is om ergens (voor)bij de München uit te komen zodat ik dinsdag Oostenrijk in kan rijden. Ik ben gelukkig wat later vertrokken en kan op de ring Antwerpen lekker doorrijden. Voor ik er erg in heb rijd ik net boven Maastricht Nederland weer en ook al weer heel snel eruit. De lucht begint helaas te betrekken en al gauw komen de eerste druppels naar beneden. Bij een benzinestation trek ik snel mijn regenpak aan en trek een hoes over mijn tanktas. Hoe verder ik Duitsland in rij, hoe meer ‘Baustellen’ ik tegenkomen, de Duitse autobahn is bij mij ondertussen synoniem geworden voor ‘Baustellen’. Ook door de stromende regen schiet het niet en kom dus ook diverse keren in de file terecht, op sommige plekke is het gewoon een complete chaos. In Duitsland hebben ze ook van die geniale betonwegen en soms zie je door opspattend water nog maar net je voorganger. Ondertussen voel ik het onder mijn oksel aardig vochtig worden en constateer bij een tankstation dat er een grote scheur in mijn regenjas zit. Deze repareer ik ter plekke met een aantal tiewraps zodat de scheur niet groter wordt, daar zal ik op een later moment maar even naar kijken. Onderweg wordt er nog vanuit een auto naar me gegroet en snap niet waarom dit is, 's avonds begrijp ik waarom ik ben gespot just-fast in "(Centraal) MF'er gespot post het hier in..."
Rond een uur of half 7 ben ik nog maar net voorbij Stuttgart en besluit iets te eten gaan halen. Na het nuttigen van een pizza rijd ik weer de snelweg op richting München, de regen is alleen maar erger geworden. Mijn regenpak houd ook weinig water meer tegen en het is ondertussen via de bovenkant ook al mijn bergschoenen in gelopen. Rond een uur of 9 ben ik het zat en rij bij de eerste beste afslag de snelweg af. Ik kijk in de gps of er iets van een hotel of b&b in de buurt is en warempel er is een op 800m. Aangekomen bij het hotel ziet dit er best luxe uit, de eigenaar komt al naar buiten en hebben ze nog 1 kamer vrij, dat is precies genoeg voor mij. De motor en natte spullen kunnen in de privé garage, prima service zo. Na een warme douche, geniet ik in de bar nog van een, hoe kan het ook anders, Paulaner Weissbier. In de bar liggen ook wat foldertjes van bezienswaardigheden en attracties in de buurt en daar zit ook een foldertje van concentratiekamp Dachau bij. Het hotel ligt op steenworp afstand van het kamp en ik wil daar nog steeds een keer naar toe, daarom besluit ik om de volgende ochtend dus eerst naar Dachau te gaan.
Deze dag geen foto's gemaakt.
Dag 2 – Dinsdag
Ik word rond een uur of 7 wakker en de regen zeikt nog steeds naar beneden, sinds gistermiddag dus niet meer droog geweest. Aangezien het kamp pas om 9 uur open gaat, besluit ik lekker rustig aan te doen en ga op het gemak ontbijten. Na een goed ontbijt pak ik al mijn spullen en maak de motor weer gereed voor vertrek. Na het afrekenen stap ik op de motor en rijd weer de verregende Duitse wereld in. Ik volg de borden Dachau en al gauw rijd ik het stadje binnen en na het volgen van de borden “KZ-Gedenkstätte Dachau” sta ik al snel op de parkeerplaats. Ik mag mijn motor gratis voor het hokje zetten waar de parkeerwacht zit en mag mijn helm en jas binnen leggen. Aangezien het nog steeds regent besluit ik mijn jas aan te houden. Wanneer ik de parkeerplaats op loop, staat deze al helemaal stampvol met auto’s, campers en touringcars, dat belooft nog wat met drukte. Aangekomen bij de ingang is het een drukte van jewelste, ik hoor allerlei soorten talen, zie veel schoolklassen en ook heel veel Aziaten. De toegang is gratis, maar ik besluit wel een audioguide te huren. Ik heb gisteravond op de hotelkamer nog wat info gelezen over het kamp op mijn hotelkamer, dus heb gelukkig al wat voorkennis. Dit concentratiekamp is één van de eerste grootschalige kampen opgericht door de nazi’s en is toonaangevend geweest voor inrichting en gebruik van de andere kampen, een soort prototype. Ik had op het internet al gelezen dat er ook een route loopt vanaf het voormalige station tot aan het kamp. Ik besluit eerst deze route te volgen en sta al snel weer buiten het kamp. Langs de route staan diverse informatiepanelen en zo loop je oa langs het voormalige SS kamp waar nu de oproerpolitie zich heeft gevestigd.
Na deze route bezoek ik het daadwerkelijke kamp, waar het erg druk is.
Ik bezoek het kamp aan de hand van de audioguide en krijg daarbij een goed beeld van de gruwelen die zich hier hebben afgespeeld. Wanneer ik weer richting de parkeerplaats loop zie ik dat het al tegen 14 uur is en dat er dus al buiten aan de straatkant geparkeerd word. Ik haal mijn motor op en bedank de parkeerwacht voor de service en rij het stadje in op zoek naar een lunch. Tijdens het eten van een broodje pak ik de kaart erbij en stippel een beetje de route uit voor de rest van de middag. Ik wil uiteindelijk in de hoek Italië en Slovenië uitkomen en besluit om Oostenrijk te doorkruisen over de Grossglockner Hochalpenstraße, dus vandaag richting Zell am See. Vanaf Dachau pak ik weer de snelweg om rond München te rijden en net voor de Oostenrijkse grens verlaat ik deze. De regen is overgegaan in buien en de temperatuur begint ook al enigszins wat op te lopen. De eerste hoge bergen worden al zichtbaar en ondertussen is het droog geworden, precies op tijd want nu komen de leuke weggetjes. Ik rijd binnendoor Oostenrijk, ik geniet van de omgeving en verbaas me wederom over de vele toeristen die hier rond rijden, is ook al weer 4 jaar geleden dat ik hier was.
In Zell am See haal ik nog een bak koffie en neem het besluit om richting een camping te gaan, zodat ik morgenochtend de Hochalpenstraße op kan. Ik haal nog snel wat boodschappen en daar zie ik de eerste toeristische motorrijders in Oostenrijk. In de GPS zie ik een camping staan die aan de rand van het meer ligt en rijd die kant op. Aangekomen op de camping, instaleer ik me op het trekkersveldje en maak iets wat op nasi lijkt, er zat in ieder geval kip, rijst en groente in. Helaas begint het ’s avonds weer te regenen, maar gelukkig hebben ze een centrale trekkersruimte op de camping. Deze zit helemaal afgeladen met een grote groep fietsers en het is echt een kippenhok. Daarom besluit ik maar buiten een onder een afdak te gaan zitten waar ik nog wat lees en de route voor de volgende dag bekijk. Rond een uur 10 besluit ik naar mijn tentje te gaan en ben al heel gauw vertrokken.
Dag 3 – Woensdag
De fietsers zijn al rond 6 uur bezig met het afbreken van hun tentjes en maken daarbij ook het nodige geluid, jammer dat ze geen rekening houden met andere kampeerders. Omdat ik toch al wakker ben besluit ik ook om op te breken. Ik maak een bak koffie en tijdens het ontbijten begin al met wat spullen op te ruimen. Aangezien ik vakantie heb, doe ik alles op het gemak en maak nog een bak koffie. Rond half 8 staat alles klaar om vertrekken en begint het ook weer te miezeren. Het is ook erg bewolkt, jammer want dat betekend dat je weinig zicht hebt wanneer je hoog de bergen in gaat. Wanneer ik van de camping af rijd, stuit ik al snel op de borden die me naar de Hochalpenstraße geleiden. Aangekomen bij de tolpoortjes moet ik de nodige euro’s afrekenen en krijg ik van de bediende de waarschuwing mee dat ik voorzichtig moet rijden ivm gladheid en mist. Een paar jaar geleden ben ik al eens over de weg gereden en vond het toen een schitterende weg in een prachtige omgeving, hopelijk dus nu ook. Al snel zit ik in de eerste haarspeldbochten, maar doorrijden zit er niet in want soms is het zicht niet meer dan 15 m. De dichte mist heeft op deze manier wel iets mystieks, maar is ook wel link want ik rijd bijna bij een haarspeldbocht rechtdoor.
Het is gelukkig niet druk en passeer op mijn weg naar boven, maar een handjevol fietsers en een touringcar. Onderweg trekt de lucht heel af en toe open en kan ik wat verder zien. Bij de afslag naar de Edelweißspitze besluit ik om deze ook nog even mee te pakken, aangezien je als motorrijder daar geweest moet zijn als je de Hochalpenstraße rijdt. Over de zeiknatte klinkertjes met een zicht van nog geen paar meter rijd ik naar boven, waar ik uiteindelijk een fantastisch uitzicht heb, niet dus.
Na een paar foto’s en een sticker te hebben geplakt op het bord ga ik weer naar beneden en vervolg mijn weg. Nu begin ook de eerste sneeuw tegen gekomen en op sommige plekken lig t nog een behoorlijke laag.
Wanneer ik richting Hochtor rijd begint het weer op te klaren en als ik de tunnel door ben is het aan de andere kant al een heel stuk beter. Bij Hochtor wordt ook een sticker geplakt en wat foto’s gemaakt en ga ik op weg naar de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, hier ben ik al eens eerder geweest en hebben toen de afdaling gemaakt naar de gletsjer. Op de weg naar de Höhe is het ook veel drukker dan op het andere gedeelte en hier kom ik ook meerdere motoren tegen. Het weer wordt steeds beter en het uitzicht ook, zodoende stop ik een aantal keer voor wat foto’s. Aangekomen bij de Höhe is het best wel fris, het is rond de 5°C, dus dat is best logisch. Ik loop een rondje en maak ondertussen wat foto’s.
In het restaurant neem ik de bekende Oostenrijkse “apfelstrudel mit vanillesoße” en bekijk op de kaart de route voor de rest van de dag. Vanaf de Hochalpenstraße rijd ik richting de Italiaanse grens waar ik deze wil passeren via Plöckenpas. Onderweg maak ik nog wat foto’s en een Nederlandse motorrijder heeft precies hetzelfde idee. Na een korte maar leuk praatje met interessante tips vervolg ik mijn weg. De weg naar de pas is niet heel spectaculair, maar het weer wat nu echt goed begint te worden maakt heel veel goed. Boven aangekomen maak ik snel een foto bij het grensbord, wanneer mijn aandacht wordt getrokken door een monument. Dit monument is opgericht voor de strijd die hier is geweest tijdens de eerste wereldoorlog. Daar moet ik uiteraard een foto van hebben voor de Oude Brikken Landmarkrally. Ik markeer de coördinaten in de gps, zodat ik deze achteraf makkelijk kan terugvinden wanneer ik de foto indien voor de punten. Op de pas wissel ik ook gelijk mijn kaart in voor die van Slovenië, aangezien hier ook het stuk Italië op sta waar ik nu doorheen rijd. Vanaf de pas rijd ik Italië in en zie op een thermometer dat de temp is opgelopen naar 25°C, eindelijk zomer weer. Hier worden ook de eerste navigatiefouten gemaakt, ik ben gewend om met kaartschalen van 1:500.000 te werken, maar deze kaart is 1:150.000 en rijd daardoor 2 keer de weg voorbij die ik moet hebben. Nadat ik de gps erbij heb gehaald kom ik uiteindelijk op de goede weg uit. De omgeving is werkelijk waar erg mooi en ik geniet ook volop van het prachtige weer.
Omdat ik trek begin te krijgen ga ik op zoek naar een winkel of terras en stuit al snel op een winkelcentrum. Hier koop ik een paar broodjes en beleg en eet deze op de parkeerplaats op. Hier is lekker warm en kan alles eindelijk een beetje drogen van de afgelopen dagen.
Vanaf hier wil ik naar Slovenië, omdat ik in de laatste Promotor een stuk heb gelezen over de eerste wereldoorlog in Slovenië. Ik heb op de kaart gezien dat er een weggetje, de Sp76, die kant op gaat waar een groene streep langs loopt. De toegang tot deze weg is wat lastig te vinden, aangezien er niks wordt aangegeven. Er komen 2 Italiaanse motorrijders langs die een weggetje inslaan waar ik aan voorbij gereden zou zijn en volg hun. De gps bevestigd dat ik nu op de SP76 rij en in tegenstelling tot de andere wegen is het hier heerlijk rustig. Ik rijd een kloof/dal in en op sommige plekken zijn de zijkanten zo steil dat de ontvangst van de gps weg valt. Het asfalt is ook van een redelijke kwaliteit en ik kan dus lekker sturen en geniet van de omgeving. Wanneer ik voorbij Lago Del Predil ben sla ik af naar de Sloveense grens. Hier rijd ik weer een stuk omhoog en stuit op een oud bouwwerk, aan de bouw en oudheid gok ik op een batterij of fortificatie uit de eerste wereldoorlog. Ik loop naar binnen en maak een rondje, maar nergens iets te vinden wat duidelijk maakt wat het precies is. Ik maak ook weer een foto voor de landmarkrally en noteer de locatie, zodat ik achteraf kan opzoeken wat het precies is.
Bij de grens met Slovenië plak ik weer een sticker en maak foto’s en vervolg mijn weg. Ik volg de weg langs de rivier de Soca en constateer dat Slovenië mij wel bevalt, veel rustiger en gemoedelijker als de andere Alpenlanden. In de Promotor heb ik wat gelezen over de bezienswaardigheden rondom Bovec en heb er 2 daarvan in mijn gps gezet. Als eerste kom ik bij een Italiaans ossuarium, dit een massagraf waar 7014 Italianen liggen begraven. Na het bezoek hier en een wat foto’s gemaakt te hebben ga ik op weg naar de Kolovrat. Dit is een berg op de grens met Slovenië en Italië waar in de eerste wereldoorlog het front overheen liep. Op deze locatie zijn veel restanten van de stellingen en loopgraven te vinden en op één punt hebben ze dit gerestaureerd. De gps stuurt me een klein weggetje op die heel rap naar boven loopt. Ik geniet al snel van de uitzichten en maak nog wat foto’s. Langs de weg kom ik al snel restanten van versterkingen en loopgraven tegen. Na een aantal km zie ik een informatiepaneel staan en parkeer mijn motor langs de kant. Achter het paneel zie ik nu dat daar de stellingen liggen en maak hier een rondwandeling. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in geschiedenis en vind het ook erg interessant om hier rond te lopen. Helemaal bovenop de stellingen heb je een prachtig uitzicht en alleen daarvoor zou je het al bezoeken.
Omdat het al tegen 8 uur loopt besluit ik op zoek te gaan naar een camping. Ik kijk op de gps en zie dat er in het dal naast de Soca een aantal campings moeten zijn. Ik volg de weg naar beneden en kom onderweg allemaal bos stukken tegen waar alle bomen van geknapt zijn, zal wel een storm geweest zijn. Wanneer ik door Tolmin heen rijd is het een drukte van belang, er is een muziekfestival gaande, aan de kleding en haardracht vermoed ik dat de muziek iets van Rock of Metal is. Vanaf Tolmin rijd ik weer een stuk langs de Soca en stuit al snel op de bordjes van diverse camping. Ik kies voor Kamp Vili en via een onverharde weg rijd ik de camping op. Aangekomen bij de receptie blijkt dit het centrale punt van de camping te zijn en zitten er ook meerdere mensen. Ik word hartelijk begroet door de eigenaar en wordt door hem getrakteerd op een lokaal biertje, de camping bevalt me nu al. Hij vraagt of ik nog moet eten, want dan gaat er nog wat op de gril. Ik geef aan dat ik wel wat vlees zou lusten en weldra zit ik met een bord vol gegrilde groenten en vlees voor me, het smaakt erg goed. Wanneer ik vraag waar ik mijn tent kan opzetten krijg ik de keus om op een veldbed te slapen in de centrale ruimte. De keus is snel gemaakt en laat mijn tent lekker in mijn tas zitten. ’s Avonds is het nog super gezellig met een aantal mensen, o.a. een kopppel Nederlanders, een groepje Belgen, wat Slovenen, een Zwitser en een Amerikaan. Wanneer ik ’s avonds op mijn bed lig zoek ik op het internet nog even op wat het bouwwerk was bij Predilsattel. Mijn vermoeden was juist, het gaat om Batterij Predilsattel en is een fortificatie vanuit de eerste wereldoorlog. Na een prachtige dag val ik tevreden in slaap.
Laatst bewerkt: