Ondanks de 65km enkele reis naar en van m'n werk heb ik de afgelopen dagen geen één moment gehad waarop een mistachterlicht een positief effect gehad zou hebben op de veiligheid. Nergens minder dan 50 meter zicht gehad (de wettelijke limiet), en iedereen die hem uit angst aan had irriteerde ik me aan wegens onnodige verblinding.

Mist achterlichten zijn mede de meest over gewaardeerde functies van voertuigen. Tegen de tijd dat hij aan zou moeten/mogen zou je ook al lang niet meer de maximum snelheid veilig kunnen rijden.

Daarom zou een koppeling tussen mistachterlicht en mogelijke snelheid van het voertuig zo goed zijn.
Mistachterlicht aan? Dan kan het voertuig maar max. 50 km/u (bijvoorbeeld).
Dan zullen er opeens veel minder mensen zijn die het ding onnodig aanzetten of aan laten staan :X
 
Je hoeft niet te rijden, toch?

Thuiswerken?
Auto?
Fiets?
Lopend?
Kruipend?
Thuiswerken , zit er niet in
Auto , nee is voor poesies , alleen als er sneeuw ligt of de motor voor onderhoud binnen is maar voor de rest heel het jaar op de motor
Fiets , ja kan maar dan moet ik om 5 uur al op de fiets weg , alleen in de zomer als ik zin heb
Lopend , nog vroeger weg
Kruipend , pfff daar word ik moe van .
 
Je hoeft niet te rijden, toch?

Thuiswerken?
Auto?
Fiets?
Lopend?
Kruipend?
:N

Thuiswerken vandaag geen optie ivm praktijklessen die wel door mogen gaan *O*
Geen auto, en OV is geen optie

Ik vind mist ook niet fijn rijden, vizier constant schoonvegen is tot daaraan toen, maar al die onnodige mistlampen! ..... Maar goed dat woog vandaag eigenlijk niet op tegen het feit dat ik weer even een stukje kon rijden na hem een weekje kwijt te zijn voor een beurt was dan toch weer heerlijk !

En @DKP ... -26⁰C 😳🥶😱
Ik weet dat jij extremen opzoekt, maar dat is wel heel erg koud, helemaal als je bedenkt dat verwarmde handschoenen en andere luxe snufjes om een winterse rit enigszins comfortabel te maken toen nog niet standaard waren.
 
Ik heb echt geen mistachterlicht nodig, ik haal toch het merendeel van de tijd in.... :]
Doe standaard spiegel checks om te zien of er iemand aan komt zetten.
Op mijn favoriete stukkie A2 rij ik altijd ff (kort) 170-180; vandaag het maar op 140 gehouden...:)
 
0D6508E3-96EE-4282-9CFA-1FAFC4C5B196.jpeg

@BornToReign Je hebt gelogen :/
 
147 km/h?? Rijd je in Duitsland?

Met je telefoon in de hand?

:N
Zo snel is dat niet toch. Het maken van een foto zolang er geen omliggende voertuigen zijn is ook helemaal niet zo gevaarlijk, is een handeling van 2 toesten op de iPhone, hoef je niet eens te unlocken.

Fototje maken of even snel op het schermpje kijken als er iets belangrijks lijkt binnen te komen doe ik zolang de omstandigheden het toelaten wel vaker. Berichten typen of zelfs uitgebreid whatsappen vind ik zelf ook echt niet kunnen.

Dat van die telefoon vind ik ook niet zo netjes (zeker voor een motorrijder)... maar 147km/u? Dus? 17km te hard in de avond en aan de foto te zien prima zicht. ;)
Je zegt het zelf, prima zicht (niet de beloofde 2km :+) en een lege weg. Geen auto achter me en de dichtstbijzijnde voor me op meer dan 400 meter afstand. Snap ook niet wat het er mee te maken heeft dat ik motorrijder ben, ik zit niet op het achterwiel van een motorrijder. Heb er zelfs maar een zien rijden tijdens het hele ritje heen en terug.

Zelfs met de pandemie rij ik met alleen de auto nog steeds ongeveer 25k km jaarlijks, dus ik kan m’n auto wel ietsje beter beheersen dan Gerda die doordeweeks met de fiets naar haar werk gaat, zaterdags alleen de auto pakt voor de weekboodschappen en zondags misschien nog een keer naar haar ouders gaat.

Laten we zeker als motorrijders niet moraalridder gaan lopen spelen terwijl we alleen met rijles al leren om de regels te overtreden om veilig te blijven op onze machines die ons in 4 seconden naar de 100 brengen terwijl we niet eens ons best doen..

Terug naar het weer; nog steeds mist ;(
 
147 - 130 is bij mij 17, maar misschien heb ik anders leren rekenen dan jij. ;)

De waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden. Ik ken die weg waar jij het over hebt niet. Ik ben 120 gewend namelijk.

Wat is de maximumsnelheid voor auto’s op de snelweg?
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
 
Erger vind ik het "onzichtbaar" aspect van de motorrijder bij mist. Een motor heeft immers niet standaard een achter mistlicht. Op een van mijn vorige motoren had ik er zelf een geplaatst, zou ik eigenlijk eens terug moeten doen. Ik heb er immers een ideaal rood LED licht voor liggen, eentje dat ik had aangekocht om als extra remlicht te plaatsen, maar wat er nooit van gekomen is. Die ligt nu in een box, samen met nog heel wat andere nooit gebruikte AliExpress spulletjes :$

Bekijk bijlage 1715530

Ik zou die dan gewoon onder de nummerplaat willen hangen:
Bekijk bijlage 1715540

Maar liever zou ik het nog lager hangen, op voorwaarde dat ik daar een degelijke constructie voor zou kunnen maken:
Bekijk bijlage 1715541

Geeft echt enorm licht (op de foto is het rosig, maar in werkelijkheid mooi vuurrood zoals het hoort):
Bekijk bijlage 1715545

Ik zou ze er maar eens moeten monteren, maar dan wel met een oranje verklikkerlicht dat zichtbaar is voor mijzelf, want een mistachterlicht is op de motor dan wel niet verplicht, als je er een plaatst, moet het wel conform zijn.

Het idee is leuk maar hoe vaak komt het voor dat het zo mistig is dat je minder dan 50 meter zicht hebt?
Pas dan mag je een mistachterlicht aan hebben onder het rijden. Blijkbaar rijden er veel mensen rond die niet weten hoe ver 50 meter ongeveer is...

Maar je hebt wel gelijk dat de zichtbaarheid van motorrijders (in mist) minder is dan van auto's. Ik snap je punt dus wel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan