Het XR 250 t/m 650 Topic Part 8

Kan nie veel bijzonders zijn met je carb.

Vanavond uit werk in de stromende regen naar huis. Ik dook een tunneltje door wist ik veel dat daar een meter water stond....Hij is weer helemaal schoon!
 
Aha, dat heb ik een keer gehad toen ik nog scooter reed, en die kon daar niet tegen (met een carburateur en luchtinlaathoogte van 40 centimeter) :+
 
Laatst bewerkt:
20130820_175113.jpg
2013_08_21_14_03_41_Modified.jpg


Hij doet het weer! het was uiteindelijk toch de cdi die het begeven had. Voor 47 euro is het weer voor mekaar.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je geluk gehad ;) , normaal gesproken moet dat wel als je iets koopt van buiten de EU.
Ik moest nog een keer 55 euro betalen aan de tnt voor ze het pakketje af mochten geven bij een bestelling uit nieuw zeeland....
 
Sodeknetters!
Zo nat als vanochtend ben ik niet vaak geweest :P

Met mijn neef, ook op zijn xr600r ff fijn in de stromende regen alle zandweggetjes om grolle onveilig gemaakt :]

Klapperen met zijn 2en :9~

Na een warme douche kwam het gevoel langzaam terug in de ledematen _O-

En de carb deed het trouwens weer als vanouds, geen verhoogde stationairloop meer *O*
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je geluk gehad ;) , normaal gesproken moet dat wel als je iets koopt van buiten de EU.
Ik moest nog een keer 55 euro betalen aan de tnt voor ze het pakketje af mochten geven bij een bestelling uit nieuw zeeland....

Oei ja dat is minder. Je heb wel eens dat ze het als kado versturen en dan hoef je als het goed is geen invoer rechten te betalen.
 
Dat vertelde onze pakketjes bezorger mij ook, dat ik volgende keer beter het pakket als cadeau kan laten verzenden maarja toen was ik al een paar 10tjes armer helaas.
Bij welke site heb je het trouwens besteld? En had je ook zelf aangegeven dat het als ''cadeau'' verzonden moest worden?
 
Sodeknetters!
Zo nat als vanochtend ben ik niet vaak geweest :P

Met mijn neef, ook op zijn xr600r ff fijn in de stromende regen alle zandweggetjes om grolle onveilig gemaakt :]

Klapperen met zijn 2en :9~

Na een warme douche kwam het gevoel langzaam terug in de ledematen _O-

En de carb deed het trouwens weer als vanouds, geen verhoogde stationairloop meer *O*

Beter! *O*

Ik heb vandaag de rimlock uit mn achtervelg gevist omdat ik eigenlijk alleen maar op straat rijd.. Lijkt wel geholpen te hebben :) ... trilt stuk minder..
 
Dat vertelde onze pakketjes bezorger mij ook, dat ik volgende keer beter het pakket als cadeau kan laten verzenden maarja toen was ik al een paar 10tjes armer helaas.
Bij welke site heb je het trouwens besteld? En had je ook zelf aangegeven dat het als ''cadeau'' verzonden moest worden?

Ik heb het gewoon via ebay besteld. En ik heb niet aangegeven dat het als een kado moest worden verstuurd.
 
HELP

Hey allemaal,
Ik heb mijn xr600r 91 nu een dikke maand en heb nog niets anders gedaan dan sleutelen.
Eerst had ie vuil getrokken in de carb, dan ben ik 5km mee naar oldtimer garage gewandelt (kapot gaan :+ ) waar ik er zelf mocht aan werken. daar heb ik de carb dan ultra soon gekuist. Ook heb ik een andere gaskabel moeten leggen alsook andere remblokken, nieuw stuur, frame lassen onder zadel, oliewissel, oliefilter... Toen ik bezig was met oliewissel en mijn carterstop er weer wilde inzetten zag ik dat men daar een verkeerde bout had ingedraaid die maar op 2 mm draad pakte in het carter.... dan maar een helicoil gezet en een magnetische drain plug besteld. Natuurlijk had de oliepomp lucht getrokken |( , dan maar een trucje geprobeerd dan hier stond: met luchtdruk op het ontluchtings slangetje van het frame wat druk zetten en de olie spoot eruit *O* dan alles weer monteren en starten en controleren of de olie nu aan de kleppen komt en dat lukte, dan wat bezig geweest met de bedrading doordat de killlswitch ergens storing geeft waardoor hij uitvalt als ik naar links draai :( .... dan ook de mijn achterlicht min of meer gemaakt maar geeft slecht contact in de console aan het stuur...
Dan maar besloten om ermee naar huis te rijden omdat hij in de weg begon te staan in de garage... ik moest 5km naar huis een hij is 4 keer stillgevallen... elke keer als ik afschakel naar 1ste en 2de, wat kan dit zijn? Ook startte hij niet direct elke keer, ik heb wel 100 keer liggen kicken en niets, dan even de cilinder 'leeggepompt' en dan hij het weer en moest ik weer afschakelen dan sloeg hij weer af en moest ik de benzinekraan weer dicht draaien, leeg pompen en dan weer starten... Waaraan kan het liggen dat hij elke keer stilvalt??? Op ralentie blijft hij mooi draaien...
Ik ben echt ten einde raad...
Ik dacht aan carburateur afstelling in combo met de killswitch ofwel een slecht bobijn?
Alle hulp is welkom
Mvg
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic. Ik ben Sander en kom uit Groningen.
Ik heb twee week geleden een XR400R gekocht ('97) en hij bevalt tot nu toe goed.
Nu ga ik zondag voor het eerst een offroad rit rijden (in mill) en wou ik daar voor nog even het olie verversen.
Ik heb de olie en oliefilter al in huis en heb ik de howto van een xr600 al doorgelezen.
Is het bij een 400 anders dan een 600? ivm de oliekoeler misschien? ik kan niets vinden over het vervangen van de olie bij een 400.
Ik wil wel een wphb aanschaffen maar dat is een beetje te laat. Wil het olie graag vandaag of morgen nog vervangen. Iemand misschien een pdf,je voor me?

Groeten, Sander
 
HELP

Hey allemaal,
Ik heb mijn xr600r 91 nu een dikke maand en heb nog niets anders gedaan dan sleutelen.
Eerst had ie vuil getrokken in de carb, dan ben ik 5km mee naar oldtimer garage gewandelt (kapot gaan :+ ) waar ik er zelf mocht aan werken. daar heb ik de carb dan ultra soon gekuist. Ook heb ik een andere gaskabel moeten leggen alsook andere remblokken, nieuw stuur, frame lassen onder zadel, oliewissel, oliefilter... Toen ik bezig was met oliewissel en mijn carterstop er weer wilde inzetten zag ik dat men daar een verkeerde bout had ingedraaid die maar op 2 mm draad pakte in het carter.... dan maar een helicoil gezet en een magnetische drain plug besteld. Natuurlijk had de oliepomp lucht getrokken |( , dan maar een trucje geprobeerd dan hier stond: met luchtdruk op het ontluchtings slangetje van het frame wat druk zetten en de olie spoot eruit *O* dan alles weer monteren en starten en controleren of de olie nu aan de kleppen komt en dat lukte, dan wat bezig geweest met de bedrading doordat de killlswitch ergens storing geeft waardoor hij uitvalt als ik naar links draai :( .... dan ook de mijn achterlicht min of meer gemaakt maar geeft slecht contact in de console aan het stuur...
Dan maar besloten om ermee naar huis te rijden omdat hij in de weg begon te staan in de garage... ik moest 5km naar huis een hij is 4 keer stillgevallen... elke keer als ik afschakel naar 1ste en 2de, wat kan dit zijn? Ook startte hij niet direct elke keer, ik heb wel 100 keer liggen kicken en niets, dan even de cilinder 'leeggepompt' en dan hij het weer en moest ik weer afschakelen dan sloeg hij weer af en moest ik de benzinekraan weer dicht draaien, leeg pompen en dan weer starten... Waaraan kan het liggen dat hij elke keer stilvalt??? Op ralentie blijft hij mooi draaien...
Ik ben echt ten einde raad...
Ik dacht aan carburateur afstelling in combo met de killswitch ofwel een slecht bobijn?
Alle hulp is welkom
Mvg

Als die telkens bij het terugschakelen doodvalt en droogpompen helpt hem weer aan te krijgen waarna die pas weer na vele malen kicken start zou ik toch aan een te rijke afstelling denken...

En hoe is je bougie na alle ellende?
Nat of juist mooi bruin?
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic. Ik ben Sander en kom uit Groningen.
Ik heb twee week geleden een XR400R gekocht ('97) en hij bevalt tot nu toe goed.
Nu ga ik zondag voor het eerst een offroad rit rijden (in mill) en wou ik daar voor nog even het olie verversen.
Ik heb de olie en oliefilter al in huis en heb ik de howto van een xr600 al doorgelezen.
Is het bij een 400 anders dan een 600? ivm de oliekoeler misschien? ik kan niets vinden over het vervangen van de olie bij een 400.
Ik wil wel een wphb aanschaffen maar dat is een beetje te laat. Wil het olie graag vandaag of morgen nog vervangen. Iemand misschien een pdf,je voor me?

Groeten, Sander

Uit mijn boekje van de xr250r/400r:
1. Motor warm laten draaien om olie op temperatuur te laten komen zodat je hem vollediger af kan tappen.
2. Olie dop boven uit frame draaien
3. Plug links onder bij carter losdraaien en voor aan de framebuis. vooral vooraan de framebuis kan het eruit spuiten en de olie is erg heet oppassen dus!
4. olie filter dekseltje loshalen, zit aan de rechterkant en zit met 2 of 3 boutjes vast. Filter eruit halen en wegmikken.
5. Als je wilt kun je het zeefje ook schoonmaken die onderaan de voorste framebuis zit. je hebt dan waarschijnlijk wel een nieuwe koperen ring nodig! Dit moet je zeker af en toe doen maar is niet per sé elke keer noodzakelijk. Er zit ook nog een zeefje onderin het blok maar daar zou ik nu maar even vanaf blijven anders heb je misschien nog een nieuwe pakking nodig en dat kan lastig zijn op deze termijn.
6. Als alle olie eruit is de pluggen er weer in draaien. Nieuwe olie filter erin. Deze moet wel GOED OM ZITTEN! Staat op het filter, en vergeet de veer niet die achter het filter hoort!
7. Gooi 1,8 liter olie bovenin het frame (waar je als eerste die dop uit hebt gedraait).
8. Houd de motor rechtop, laat hem een paar minuten stationair draaien. Geef hem de tijd om warm te worden maar ga niet lopen gassen. Niet te warm natuurlijk, luchtgekoelde motoren hebben vrij weinig koeling als ze stilstaan :+
9. Check het oliepijl met de dipstick (die dop bovenaan het frame dus). Haal hem eruit, maak hem schoon, doe hem erin zonder aan te draaien. Haal hem eruit en kijk waar het pijl staat. Uit mijn ervaring moet er meestal nog wat bij dan. Herhaal de pijl procedure en kijk of het pijl nu wel goed staat.Niet te veel olie erin doen!
10. Controleer alles wat je los hebt gehaald even op lekkages.

Gebruik 10w40 met een minimale API kwaliteit van SF of SG maar mag ook hoger. Semi syntheet of vol syntheet. Neem wel olie die speciaal voor motorfietsen is, dat voorkomt dat je koppeling gaat slippen.

En veel plezier met je xr400! Heb er zelf ook een uit 97, rijd echt geweldig off road als je een xt550 gewend bent :)
 
XR400R Engine Oil - 4Strokes.com

Als je geen nieuwe hebt, je kunt die koperen ring ook even verhitten met een aansteker, dan gaat ie zich opnieuw zetten tijdens het er weer in draaien, en dicht ie ook af..


Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic. Ik ben Sander en kom uit Groningen.
Ik heb twee week geleden een XR400R gekocht ('97) en hij bevalt tot nu toe goed.
Nu ga ik zondag voor het eerst een offroad rit rijden (in mill) en wou ik daar voor nog even het olie verversen.
Ik heb de olie en oliefilter al in huis en heb ik de howto van een xr600 al doorgelezen.
Is het bij een 400 anders dan een 600? ivm de oliekoeler misschien? ik kan niets vinden over het vervangen van de olie bij een 400.
Ik wil wel een wphb aanschaffen maar dat is een beetje te laat. Wil het olie graag vandaag of morgen nog vervangen. Iemand misschien een pdf,je voor me?

Groeten, Sander
 
Laatst bewerkt:
@BroapAddict: Waarschijnlijk iets met je carb, controleer ook even of je nergens valse lucht trekt door kappotte rubbers of iets dergelijks.
 
Als die telkens bij het terugschakelen doodvalt en droogpompen helpt hem weer aan te krijgen waarna die pas weer na vele malen kicken start zou ik toch aan een te rijke afstelling denken...

En hoe is je bougie na alle ellende?
Nat of juist mooi bruin?

Bougie heb ik erna niet gecontroleerd, omdat ik nog ergens heen moest, maar de laatste keer dat ik hem eruit draaide zag hij toch behoorlijk zwart voor een gloednieuwe bougie.
Hoe moet ik deze dan juist afstellen?
voor stationair heb ik hem al wat hoger gezet omdat hij anders afsloeg.
 
@BroapAddict: Waarschijnlijk iets met je carb, controleer ook even of je nergens valse lucht trekt door kappotte rubbers of iets dergelijks.

Rubbers zijn allemaal nog oké, de eerste dagen dat ik hem had reed hij perfect. Nu heb ik een volledig ander uitlaat gestoken en men zei tegen mij dat ik hem daarvoor niet opnieuw hoefde af te stellen, maar ik denk dat dat wel moet of niet?
 
Afstellen idd na montage van een open demper :Y

Maar hoe weet ik ook niet... :N

Bij mijn enfield zat ook een CO schroef...

Die open draaien tot het toerental omhoog ging en vervolgens weer iets (kwartslag) dicht. :Y

Maar of dat bij een xr carb net zo werkt... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan