Het XR 250 T/M 650 topic part 9

Vandaag via een bekende van mij aan een originele Bridgestone Trail Wing tw9 3.00-23 bandje kunnen komen. Nu nog een keer een naaf van een 1980 XR500 zien te scoren voor weinig en dan kan ik een origineel voorwiel laten spaken.

Op dit moment ook bezig om de Honda XR500R uit 1981 van mijn vader te restaureren. Frame en framedelen zijn net terug van de poedercoater, nu de rest nog bij elkaar scharrelen.
Heeft er iemand tips om de anodiseerlaag van een velg af te krijgen? Op het achterwiel van de XR is de anodiseerlaag flink beschadigd, deze willen we eraf halen. De velg willen we netjes maken en wellicht 2K blanke lak erop spuiten, of hebben jullie andere ideeën?
 
Vandaag via een bekende van mij aan een originele Bridgestone Trail Wing tw9 3.00-23 bandje kunnen komen. Nu nog een keer een naaf van een 1980 XR500 zien te scoren voor weinig en dan kan ik een origineel voorwiel laten spaken.

Op dit moment ook bezig om de Honda XR500R uit 1981 van mijn vader te restaureren. Frame en framedelen zijn net terug van de poedercoater, nu de rest nog bij elkaar scharrelen.
Heeft er iemand tips om de anodiseerlaag van een velg af te krijgen? Op het achterwiel van de XR is de anodiseerlaag flink beschadigd, deze willen we eraf halen. De velg willen we netjes maken en wellicht 2K blanke lak erop spuiten, of hebben jullie andere ideeën?

Ja, ik heb dat een keer gedaan.

Zorg voor grote container waarin je de velg kan onderdompelen in water, en haal een boel caustic soda , per liter koud water heb je 125gram van dat spul nodig. (maar zorg dat je wat meer hebt)

Voer dit ook enkel buiten uit en draag PBM!!! Er komt een gevaarlijk gas vrij in dit proces (bril/gelaatbescherming + handschoenen en huid bedekkende kleding)

Velg in de container, vullen met water zodat het bedekt is, genoeg soda er in gieten, en een blad aluminium folie toevoegen om de reactie te starten. de velg zal na verloop van tijd zwart uitslaan, en als de hele velg zwart uitgeslagen is kan je de velg er uit vissen en afspoelen met koud water.

Ik had wat scotchbright padjes nodig om de restanten van de velg te verwijderen.

Ik had een oude afgezaagde bezemsteel gebruikt om te roeren en om de velg uit de bak te krijgen


Dit is volledig op eigen risico uit te voeren :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand toevallig een afsluitbare tankdop gevonden die past op de tank van een 1990er? Ik wil liever geen rotzooi in mijn tank als ik bijvoorbeeld hartje Amsterdam parkeer..... 😦

*edit*
Ik heb deze gevonden. Lijkt dezelfde draad te hebben (M67x6.0mm pitch).
Iemand ervaring of een idee of dit gaat passen?
Mocht iemand geïnteresseerd zijn, de afsluitbare tankdop van Acerbis, zie link in vorige post, past perfect!!! Alleen de diameter van de 'insert' is wat kleiner, maar de dop heeft een hele goede kunststof afdichting, dus ik verwacht geen problemen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210707_154621.jpg
    IMG_20210707_154621.jpg
    144,8 KB · Weergaven: 18
Vandaag via een bekende van mij aan een originele Bridgestone Trail Wing tw9 3.00-23 bandje kunnen komen. Nu nog een keer een naaf van een 1980 XR500 zien te scoren voor weinig en dan kan ik een origineel voorwiel laten spaken.

Op dit moment ook bezig om de Honda XR500R uit 1981 van mijn vader te restaureren. Frame en framedelen zijn net terug van de poedercoater, nu de rest nog bij elkaar scharrelen.
Heeft er iemand tips om de anodiseerlaag van een velg af te krijgen? Op het achterwiel van de XR is de anodiseerlaag flink beschadigd, deze willen we eraf halen. De velg willen we netjes maken en wellicht 2K blanke lak erop spuiten, of hebben jullie andere ideeën?
Uiteindelijk geprobeerd met pure Agriwash aangezien we dit middel nog hadden staan. Het middel werkt goed, erop spuiten, uitsmeren met een borstel en even laten staan dan slaat het helemaal zwart uit. Naderhand even afsoppen in water en 95% was er vanaf.

Hij moet nog verder behandeld worden maar de anodiseerlaag is zo goed als eraf.
IMG_7658.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik zoek goede voelermaatjes, 0,05 en 0,08.
Waar hebben jullie dergelijke spullen vandaan?

Grt Fred
Lokale gereedschaphandel / automaterialenzaak.

Op dit moment ligt mijn blok weer helemaal uit elkaar. Krukaslager is kapot gelopen en de kop was krom (inmiddels al gevlakt). Nu maar alle lagers gaan vervangen die in het blok zitten. Big end ga ik ook even naar kijken / wellicht vervangen.
Heeft er hier iemand ervaring met de krukaslagers persen en waar moet ik op letten?
 
Is er iemand die toevallig deze ring heeft liggen? Hij komt om de voorvorkpoot heen te zitten. Ik zoek er namelijk al een tijd een maar kan er helaas nergens aankomen.
Of heeft iemand een idee wie dit onderdeel zou kunnen hebben?
 
Is er iemand die toevallig deze ring heeft liggen? Hij komt om de voorvorkpoot heen te zitten. Ik zoek er namelijk al een tijd een maar kan er helaas nergens aankomen.
Of heeft iemand een idee wie dit onderdeel zou kunnen hebben?
australie maar verzending zal wel meevallen denk ik voor zo'n stuk
 
Is er iemand die toevallig deze ring heeft liggen? Hij komt om de voorvorkpoot heen te zitten. Ik zoek er namelijk al een tijd een maar kan er helaas nergens aankomen.
Of heeft iemand een idee wie dit onderdeel zou kunnen hebben?
Wat voor diameter heeft je voorpoot?

Deze is 51mm
 

Bijlagen

  • 20210809_163238.jpg
    20210809_163238.jpg
    118,6 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor het meedenken!
@LockOn Lanstech Ga ik proberen maar ik verwacht dat hun dit niet zullen hebben aangezien hun voornamelijk XR600R doen.
@dzow Ik zou eens kunnen kijken of dit te bestellen is, er zijn meerdere site's die aangeven dat ze het hebben maar bij het bestellen loopt de pagina vast omdat het er toch niet is.
@evil kim Aan 3d printen heb ik zeker al gedacht, dit gaat het waarschijnlijk ook worden.
@Chineesboer Diameter durf ik zo niet te zeggen en de komende week ben ik ook niet thuis om dit te meten, helaas is het wel de verkeerde kleur.
 
Mocht iemand geïnteresseerd zijn, de afsluitbare tankdop van Acerbis, zie link in vorige post, past perfect!!! Alleen de diameter van de 'insert' is wat kleiner, maar de dop heeft een hele goede kunststof afdichting, dus ik verwacht geen problemen.
Ik zie dat jij een tank/zadel cover hebt, klopt dat? En zo ja, waar vandaan?

Grt Fred
 
Vandaag klepspeling gecontroleerd en afgesteld. Ik vind dat echt ontzettend moeilijk. Bedoel de technische kant snap ik wel, bovenste dode punt, de juiste speling ( 0,05 in- en 0,08 uitlaat) dat is allemaal geen probleem. Alleen het "gevoel" in je voelermaatjes, dat vind ik lastig. Maar goed, toch gedaan, motor loopt nu wat stiller. Alleen heb ik niet echt een referentiepunt/motor. Wie rijdt er, een beetje in mijn buurt Zoetermeer, óók een dergelijke XR 250? Kunnen we een keertje afspreken en motoren vergelijken.

Ik ben benieuwd.

Groetjes Fred
 

Bijlagen

  • 20210831_134039.jpg
    20210831_134039.jpg
    355 KB · Weergaven: 8
Ik zie dat jij een tank/zadel cover hebt, klopt dat? En zo ja, waar vandaan?

Grt Fred
De tankcover zat al op de motor toen ik deze kocht. Dit is mijn cover (de zwarte):


Misschien dat je hem ergens in de buurt te koop vind?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag klepspeling gecontroleerd en afgesteld. Ik vind dat echt ontzettend moeilijk. Bedoel de technische kant snap ik wel, bovenste dode punt, de juiste speling ( 0,05 in- en 0,08 uitlaat) dat is allemaal geen probleem. Alleen het "gevoel" in je voelermaatjes, dat vind ik lastig. Maar goed, toch gedaan, motor loopt nu wat stiller. Alleen heb ik niet echt een referentiepunt/motor. Wie rijdt er, een beetje in mijn buurt Zoetermeer, óók een dergelijke XR 250? Kunnen we een keertje afspreken en motoren vergelijken.

Ik ben benieuwd.

Groetjes Fred
Voelermaat zoals ik het op school heb geleerd (1977) en nog steeds doe : trekken moet net kunnen, duwen niet.
Neem anders een schroefmaat en trek de voermaat daar door om een gevoel te krijgen.
 
De tankcover zat al op de motor toen ik deze kocht. Dit is mijn cover (de zwarte):


Misschien dat je hem ergens in de buurt te koop vind?
Tnx voor de info. Maar op die site zie ik alleen voor de 600. Die van mij is een 250. Tank en zadel zijn toch een tikje anders. Ik heb een 1995 model.

Grt Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan